Sök:

Bakgrundsmusikens påverkan på elevers sinnesstämning och
koncentration i klassrummet


Syftet med min uppsats var att studera om bakgrundsmusik kunde påverka elevernas sinnesstämning och koncentration i klassrummet. Undersökningen genomfördes i årskurs 7 i en skola i Kiruna kommun och omfattade 53 elever. Undersökningen sträckte sig över veckorna 41 ? 47, 2003 och genomfördes via enkäter i utvecklingsarbetet ?Processkrivning?. Som bakgrundsmusik användes de två genrerna: populär- och klassisk musik. Resultatet av undersökningen visade att en majoritet av eleverna i denna population ville ha bakgrundsmusik i klassrummet. En slutsats jag drog av undersökningen var att den klassiska musiken hade en mycket negativ inverkan på sinnesstämning och koncentration, medan populärmusiken hade den rakt motsatta effekten på dessa två variabler.

Författare

Ingvar Rudegran

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..