Sökresultat:
700 Uppsatser om Klassisk retorik för vćr tid - Sida 15 av 47
Den mottagaranpassade försÀkringsbroschyren : En retorisk analys av informationsmaterial om hemförsÀkringen
This essay discusses how insurance companies inform policyholders regarding home insurance. What level of support do insurance companies offer policyholders in order to supply them with enough knowledge to make an informed decision? Is information regarding insurance communicated in simple terms, or is it riddled with industry specific terminology?The essays focus is important to examine from a social context; Swedish social process does not select an insurer for an individual who neglects to choose one for their home insurance. Sweden's welfare system does otherwise provide a helping hand for a lack of decision with regard to preschool and school choice..
Skönlitteratur i förskolan
Sammandrag
Syftet med detta arbete Àr att undersöka nÀr, hur och varför skönlitteratur anvÀnds i förskolans verksamhet. För att uppnÄ vÄra syften har vi gjort vÄr undersökning i tvÄ förskolor dÀr vi har observerat verksamheten under fem arbetsdagar pÄ vardera förskola. Vi har ocksÄ genomfört kvalitativa intervjuer med sex pedagoger. Resultatet av intervjuerna och observationerna visar att pedagogerna Àr ganska medvetna om skönlitteraturens betydelse men att de inte anvÀnder sig av skönlitteratur i den pedagogiska verksamheten pÄ det sÀtt som aktuell forskning föresprÄkar. VÄr slutsats blir att pedagogernas retorik och praktik inte stÀmmer överens.
FrÄn pilsnerhumor till dejtingakuten : Reklamgenreutveckling under 1900-talet
The aim of this essay is to find some of the main developing tendencies in the advertisement genre during the period of 1930-2000. The analysis is based on three examples of Gevalia cinema and TV-advertisement. Research findings are the result of using theories from different but relevant sciences, which are media, linguistics and rhetoric. Media studies help to explain the influence of the society and technology development on the advertising business. Linguistics and rhetoric give the main methods and terminology for the basic as well as comparing analyses of the three advertisements in question.
"Vi spelar som det stÄr...": - En studie av solokadensens utformning dÄ och nu med syfte att komponera en egen
Denna uppsats Àr en studie av solokadensens vÀsen; historiskt sett och idag. Min avsikt har varit att undersöka hur man kan gÄ tillvÀga för att sjÀlv göra en kadens till en av Mozarts violinkonserter (nr 5 A-dur, K. V 219), nÄgot som inte Àr praxis idag. Med hjÀlp av en tillbakablick pÄ solokadensens ursprung och utformning genom tiderna, samt en analys av fyra stycken existerande kadenser till konserten, har jag fÄtt inspiration till min egen konstnÀrliga process. Denna resulterade i en inspelning av första satsen ur konserten med min kadens.
Retorisk och litterĂ€r kommunikation - den dolda retoriska essĂ€n : Med exempel frĂ„n PĂ€r Lagerkvists DvĂ€rgen och Ayn Rands The FountainheadÂ
Ethos har inom retoriken alltid haft en stark aristotelisk prÀgel, ett arv sprunget ur hur talares karaktÀr framhölls i rÀttegÄngar i antikens Grekland. Eftersom retorikens uttryck och anvÀndningsomrÄden har utvecklats enormt sedan dess, inte minst inom den politiska retoriken, finns en risk att vi idag begrÀnsas av den uppfattning av ethos bestÄndsdelar som lever kvar efter Aristoteles. Genom att enbart se till vad som kan ses som god moral, sunt förnuft och vÀlvilja hos talaren kan vi missa viktiga kontextuella faktorer som talaren kan anvÀnda sig av i sitt ethosbyggande, speciellt inom politisk retorik: exempelvis det Àmbete som personen besitter, de regler och normer som omger situationen eller partiets vÀrderingar och traditioner. Alla dessa Àr faktorer som en politiker ofta anvÀnder sig av för att inge förtroende för sig sjÀlv som politiker idag, vilka en aristotelisk ethosanalys inte ger utrymme för. I denna uppsats prövas, med den teoretiska inspirationen frÄn Kenneth Burkes ?terministic screens?, sociologen Max Webers tre legitimitetstyper pÄ begreppet ethos, vilka sedan appliceras pÄ den socialdemokratiska retoriken, i hopp om att kunna bidra till utvecklingen av ethosbegreppet.
Djur och natur eller experiment?? FörskollÀrares tankar kring naturvetenskap och teknik
The history of rhetorics in documentary film is a long one. The French brothers Louise and Auguste Lumiére were among the first persons who produced a documentary and their work has had a big impression in the history of documentary during the 1900 century. John Grierson has been called ?the father? of documentary film. He produced films in the English speaking part of the world and he is the founder of the concept ?documentary film?.
Gott ethos med ond verksamhet? : Hur Swedish Match etablerar ethos genom dygder
Uppsatsen behandlar Swedish Match, och undersöker om och i sÄ fall hur företaget genom dygder etablerar ett gott ethos pÄ sin hemsida, trots sin oetiska verksamhet. En topikanalys genomförs för att klargöra om, var och hur ethos etableras genom dygder. Resultatet visar att dygderna kommer till uttryck olika mycket under olika rubriker, vilket leder till en diskussion om företaget riktat sig till olika publiker under olika delar av hemsidan..
Det brinner i Husby : En kvalitativ studie av hur upploppen i Husby skildrades i Svenska Dagbladet, The Guardian och Aftonbladet
Denna uppsats Àr en kvalitativ innehÄllsanalys av nyhetsrapporteringen och opinionstexterna om upploppen i Husby i maj 2013. De undersökta tidningarna Àr The Guardian, Svenska Dagbladet och Aftonbladet, under tidsperioden 20 maj ? 2 juni 2013. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka perspektiv som lyftes upp, vilka som fick komma till tals och hur de framstÀlldes, vilken retorik som anvÀndes och vilken typ av vÄld som fick störst utrymme i artiklarna. Vi jÀmför Àven tidningarna sinsemellan för att se skillnader och likheter.
Samvete till salu : En diskursanalys om ekologisk hÄllbarhet i modebranschen
Syfte:  Analysera hur budskap kring hÄllbar utveckling skapas i marknadsföringssyfte hos modekedjor.   Problem: Vilka Àr verktygen/argumenten för att skapa diskurser kring hÄllbar utveckling? Hur arbetar modeföretag med kommunikation kring miljöfrÄgor i marknadsföringssyfte och för att stÀrka sitt varumÀrke? Teori och Metod: Uppsatsen tillÀmpar den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys. Materialet diskuteras utifrÄn teorier i medie- och kommunikationsvetenskap, diskursteori, retorik och visuell kommunikation.  Material: Materialet bestÄr i ett urval av nÄgra kÀnda klÀdkedjors externa kommunikation av ekologiska klÀdlinjer (H&M, KappAhl och Lindex)..
Med retoriska (sol)glasögon pÄ global uppvÀrmning : visuell argumentation i Aftonbladets kampanj
Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur en tidning som Aftonbladet handskas med frÄgan om det globala miljöhotet; vilka kÀnslor de appellerar till genom sin kampanj i bÄde text och bild. Material som analyseras i uppsatsen Àr Aftonbladets serie om det globala miljöhotet. Den innehÄller artiklar om sÄvÀl obefintliga snögubbar i framtiden och ett översvÀmmat Stockholm som skövlad regnskog och den förre amerikanske vicepresidenten Al GoreŽs egna miljötips. Kampanjens stÀndiga maning var att skriva pÄ ett upprop pÄ Aftonbladets hemsida och pÄ sÄ vis avge fem löften för att bli en bÀttre miljövÀn. Den visuella argumentationen analyseras och kommer bland annat att visa pÄ en stark tonvikt pÄ kÀnsloargument..
'Frihet' som argumentativt medel i Moderaternas politiska diskurs : en studie av ordets retorisering
Uppsatsen undersöker retoriseringen av begreppet 'frihet' i svensk politik med analysfokus pÄ Moderaternas politiska diskurs 1956-2014. Genom att synliggöra eventuella förÀndringar i frihetsbegreppets representationer syftar uppsatsen till att belysa hur begrepp kan fyllas med olika innebörder och visa hur de pÄ detta sÀtt kan bli persuasiva som bÀrare av olika ideologiska förestÀllningar ? dvs. hur till synes neutrala ord blir politiskt laddade, och med vilka medel det kan ske..
Hur prioriteras omvÄrdnaden?
Bemötandet har en stor betydelse för upplevelsen i akuta situationer. HÀr spelar sjuksköterskan en stor roll, samtidigt som ny forskning visar att sjuksköterskor pÄ akutmottagningar visar sÀmre kompetens inom detta omrÄde Àn sina kolleger pÄ övriga avdelningar. Syftet med detta arbete Àr att trÀnga djupare in i förstÄelsen av den dynamiska process som formar det korta mötet pÄ en akutmottagning. Detta gjordes genom en klassisk litteraturstudie dÀr kvalitativa aspekter undersöktes. Studien visade pÄ fyra huvudteman som var avgörande för hur mötet skulle förlöpa.
MÄllös eller mÄl med mening. Respons(situationen) efter muntlig framstÀllning
Uppsatsen, som har en kvalitativ ansats, syftar till att lyfta fram den beprövade erfarenhet som sex lÀrare frÄn ungdomsskolan har frÄn sitt arbete med muntlig framstÀllning och den respons de ger eleverna pÄ framstÀllningen. SvÄrigheten med att ge respons ligger oftast i att som lyssnare upptÀcka allt fler sprÄkliga uttrycksformer pÄ olika nivÄer i innehÄll och form i det som framförs.
All muntlighet har sin teoretiska grund i retoriken och i denna finns tanke- och arbetsmodeller som kan anvÀndas bÄde som pragmatiska handlingsteorier och som analysverktyg i interaktionen mellan lÀrare och elev. I retoriken finns det metasprÄk man ofta saknar nÀr man skall kommunicera muntlighet..
Ăr man farlig bör man vara Ă€rlig : En kvalitativ retorisk analys av fem reklamfilmer för receptfria vĂ€rktabletter
The purpose of this essay was to analyze rhetorical features of Swedish drug advertising and see if drug advertising could be misleading or not. The study was primarily concentrated on how pills were described and that was the overall picture of pills created in commercials. The essay uses theories of narrative, semiotic, argumentation and theories concerning social communication in advertising. In this study fife TV-ads were analyzed: Alvedon, Ibumetin, Treo, Bamyl, and Ipren. The analysis showed that drug advertising has the potential to be misleading mostly because the overall picture of pills which creates in commercials is strong and kind heroes. .
Varför spelar man bara klassisk musik pÄ fiol?
Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka i vilka genrer fiollÀrarna pÄ kommunala musikskolan undervisar, och ifall de anvÀnder sig av improvisation. Mina metoder har varit litteraturstudier, sökningar pÄ internet och en enkÀtundersökning. UtifrÄn detta har jag gjort en liten sammanstÀllning av fiolens historia och de genrer dÀr den har förekommit, och en presentation av den forskning som jag har hittat. Resultatdelen Àr en sammanstÀllning av de enkÀtsvar som kommit in. Jag skickade 100 enkÀter till musik- och kulturskolor i hela Sverige och fick 48 svar.