Sök:

Sökresultat:

977 Uppsatser om Klasser - Sida 1 av 66

Åldersblandade klasser : Lärares och rektorers uppfattningar om åldersblandning i skolan

Syftet med denna studie har varit att undersöka lärares och rektorers uppfattningar om åldersblandade Klasser. Sex lärare och två rektorer från två olika verksamheter intervjuades. Den ena verksamheten består av åldersblandade Klasser och den andra har övergått från åldersblandade till åldershomogena Klasser. Undersökningen utgick ifrån en kvalitativ ansats och metoden inspirerades av fenomenologin. De teman som presenteras i resultatet är vilka för- och nackdelar lärarna och rektorerna upplevde med åldersblandade Klasser, vilka barn de ansåg vinner respektive förlorar på dessa Klasser samt vilken typ av klassammansättning lärarna och rektorerna föredrog.

Är åldersblandade klasser bra för elevers inlärning och sociala utveckling?

Fo?respra?kare fo?r a?ldersblandade Klasser menar att det finns pedagogiska fo?rdelar med denna klassform, sa?som till exempel att elevernas inla?rning och sociala utveckling fra?mjas (Nandrup & Renberg, 1992; Sandqvist, 1994). Syftet med fo?religgande studie a?r att underso?ka om det fo?rekommer sa?dana fo?rdelar i a?ldersblandade Klasser och om de kan visas o?ver tid. Detta go?rs genom att ja?mfo?ra elever i a?rskurs 8 som under la?g- och mellanstadiet hela tiden ga?tt i a?ldersindelade Klasser (n=423), elever som ga?tt i a?ldersblandade Klasser i la?gstadiet men inte pa? mellanstadiet (n=22), samt elever som ga?tt i a?ldersblandade Klasser ba?de under la?g- och mellanstadiet (n=30).

Åldersblandade klasser : - ur individualiseringsperspektiv

Vårt examensarbete handlar om åldersblandade Klasser. Vårt syfte med undersökningen var att ta reda på hur pedagoger i åldersblandade Klasser arbetar med att individualisera undervisningen för varje enskild elev, vad de anser är positivt respektive negativt med att åldersblanda eleverna och hur de ser på sin lärarroll. Vi har intervjuat 12 verksamma pedagoger i två skolor i Mellansverige, som båda har två stycken F-1-2 Klasser, för att ta reda på deras inställning till åldersblandade Klasser. Litteraturen säger att det är vanligare att individualisera undervisningen i de åldersblandade Klasserna och att lärarna som arbetar där förändrar sin lärarroll, till att bli mer handledare än en lärare som bara står och undervisar. Tidigare undersökningar visar att det är många fördelar och nackdelar med att åldersblanda elever, beroende på hur man väljer att se på situationen.

Åldersblandade klasser

Syftet med undersökningen är hur åldersblandade Klasser i yngre åldrar fungerar i verkligheten. Hur organiserar man arbetet i de åldersblandade Klasserna så att eleverna kan utgå från sina tidigare kunskaper? För att få svar på frågorna valdes att göra intervjuer med tre lärare och tre elever från ett arbetslag. På den aktuella skolan arbetar arbetslaget med tre 4-6: or och fyra lärare är knutna till dessa Klasser. I ämnena svenska, matematik och engelska har de fyra behovsgrupper för att möta eleverna på deras egen nivå.

Nivåindelade klasser, vem gynnar de egentligen?

Syftet med följande arbetet är att undersöker hur det gick för barn som föddes 1990 i nivåindelade Klasser i en skola i södra sverige. Arbetet ger en översikt om tidigare forskning om nivåindelade Klasser kontra blandKlasser. Vi jämför samma elevers nationella prov i årskurs fem, då barnen fortfarande gick i blandKlasser, med resultaten från de nationella proven i årskurs nio då eleverna hade gått i blandKlasser i tre års tid. Jämförelsen görs i de tre kärnämnena matematik, svenska och engelska. Eleverna svarade också på en enkät om hur de upplevde sin klassituation.. Resultaten visade att de elever som gick i de högsta klassnivåerna förbättrade sina studieresultat från år fem i en betydlig större utsträckning än barnen som gick i de lägsta klassnivåerna.

Pedagogers tankar om tvåspråkiga klasser / Teacher?s thoughts about bilingual classes

Mitt syfte med denna uppsats är att få djupare kunskap i vad tvåspråkiga Klasser innebär och vilken uppfattning pedagogerna som arbetar i en tvåspråkig klass har angående deras arbetsätt. Jag har tittat närmare på två mångkulturella skolor som arbetar tvåspråkigt. Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer med pedagoger för att få en bredare kunskap om hur undervisningen genomförs och för att få en uppfattning om vad pedagogerna har för syn och erfarenheter kring tvåspråkiga Klasser. Jag har intervjuat fyra pedagoger som har stor erfarenhet av att jobba med andraspråkselever då de har arbetat på mångkulturella skolor i flera år. Resultaten av mina intervjuer blev relativt lika då lärarna anser att modersmålet har stor betydelse för barnets andraspråksutveckling.

Kommunikation och lärande i ett audio- respektive visuellt orienterat klassrum

Uppsatsen handlar om hur vardagskommunikationen ser ut i hörande respektive döva Klasser. Vi har undersökt vilka likheter och skillnader som finns i kommunikationen i de olika Klasserna. För att få veta hur kommunikationen ser ut har vi studerat kommunikationen i två olika Klasser, en hörande klass och en dövklass..

Med inspiration i litteraturen: att utveckla sin skrivlust

Syftet med föreliggande examensarbete var att, genom att kombinera skrivande med litteratur, undersöka om det är möjligt att påverka elevernas skrivglädje i positiv riktning. De Klasser som deltog i utvecklingsarbetet var tre Klasser inom gymnasieskolan i Piteå. En klass läste Svenska A och två Klasser läste Svenska B. Våra mätmetoder bestod av två enkäter, intervjuer och observationer under klassrumsarbetet. Vi inledde det praktiska arbetet med en enkel diktövning för att skapa ett avspänt arbetsklimat.

Litteraturpedagogik, läsning och etnicitet - En undersökning av två klasser med olika förutsättningar

Syftet var att undersöka huruvida den litteraturpedagogik man bedriver i klassrummet kan påverka elevernas attityd till skönlitteratur. Jag har jämfört två Klasser för att se om det kan finnas skillnader i attityden till skönlitteratur mellan elever med svenska som modersmål och de elever som inte har det. De metoder jag har använt mig av är enkäter, intervjuer med elever och lärare och observationer i de båda klassrummen. Undersökningen har skett i två olika Klasser på två olika skolor med olika förutsättningar i elevgrupperna. Materialet består av 83 stycken enkäter från fyra Klasser i år 5, åtta elevintervjuer, två lärarintervjuer samt två observationer.

Likheter och skillnader mellan åldersintegrerade och åldershomogena klasser- ur ett lärarperspektiv

Studiens huvudsyfte är att göra en jämförelse mellan åldersintegrerade och åldershomogena Klasser. Vi lyfter fram ett lärarperspektiv på eventuella likheter och skillnader mellan lärarnas syn på sin roll som ledare i klassrummet och samverkan med kollegor. I den teoretiska referensramen ger vi en historisk överblick över klassformernas utveckling från folkskolans införande fram till idag. Vi presenterar även en sammanfattning av den tidigare forskningen som bedrivits inom ämnet samt beskriver hur vanligt det är med åldersintegrerade Klasser och hur de kan utformas. Ämnet är föremål för en ständig debatt huruvida åldersintegrerade Klasser är en fördel eller nackdel för såväl lärare som elever.

Hinner idrottslärare med att uppmärksamma alla elever under en idrottslektion?

Syfte och frågeställningarSyftet var att ta reda på om lärarna hann med att uppmärksamma alla elever under idrott och hälsa lektionerna.Frågeställningarna var följande:Blir alla elever sedda på idrotten?Hur gör pedagogerna för att hinna med alla elever?MetodInsamlingen av data har skett med hjälp av kvalitativa metoder. Metoderna som har använts är observationer för att observera klassrumssituationen för att se om alla elever blev uppmärksammade av lärarna. Samt att även via intervjuerna få en inblick i om lärarna arbetar aktivt för att uppmärksamma alla elever. De årskurser som undersökts är tre Klasser i åk 3, tre Klasser i åk 4, fyra Klasser i åk 6, två Klasser i åk 7 samt två Klasser i åk 9.ResultatLärarna beskrev i intervjuerna att de försökte anpassa undervisningen på så sätt att eleven känner att hon eller han kan och vill delta i undervisningen.

Gott och Blandat- Pedagogers tankar om åldersblandade klasser

Syftet med den här uppsatsen är att få en förståelse för pedagogers tankar kring arbete i åldersblandade Klasser. Jag har genomfört intervjuer med fyra lärare som alla har erfarenheter både av åldersblandade och åldershomogena Klasser. Lärarna arbetar på två olika skolor. Den ena skolan arbetar inte längre åldersblandat utan har valt att gå tillbaka till åldershomogena Klasser. Resultatet visade det både finns fördelar och nackdelar med åldersblandade Klasser.

Lär genom lek!

Vårt arbete handlar om huruvida leken finns och används som redskap kopplat till lärandet med Klasser med barn med behov av särskilt stöd. Vi har genomfört observationer i tre olika Klasser och samtalat med respektive pedagoger, vi har även läst relevant litteratur bl.a. om Stern, Piaget och Vygotskij. Vår tes är att pedagogerna i Klasser med barn med behov av särskilt stöd tar hjälp av leken som pedagogiskt verktyg för att stimulera och lära eleverna. Syftet är att belysa leken och koppla det till lärande, genom att besöka tre Klasser med barn med behov av särskilt stöd.

Läsinlärningsprocessen : en jämförande studie mellan klasser med allmän respektive Montessoriinriktning

Syftet med vårt arbete var att studera de allmänna skolornas och de specifika Montessoriskolornas klassrumsmiljö och deras upplägg av läsinlärning. Valet av studieområde är grundat på att klassrumsmiljön har betydelse för läsinlärning. Vi ville ta reda på om det fanns några likheter eller skillnader dem emellan och vad eventuella mätningar av deras resultat visade. Vår undersökning är baserad på observationer som vi gjort i två Klasser i allmänna skolor, vilka är de som utgör huvuddelen av skolor i Sverige (även kända som kommunala skolor), och två Klasser i den specialiserade friskolan av Montessorimodell. Under våra observationer kunde vi konstatera att den allmänna och den specificerade pedagogiken har närmat sig varandra: båda lägger stor vikt vid att ha barnet i centrum.

Åldersblandade klasser - bra för lärare och elever?

Studien är gjord för att undersöka vad lärare som arbetar åldersindelat respektive åldersblandat anser vara fördelar och nackdelar socialt och kunskapsmässigt med sin klasstyp. Vi ville också se vilka skillnader som fanns i lärarnas svar. I teoridelen tas olika forskares syn på åldersblandade Klasser upp. I den empiriska delen finns resultatet från de enkätundersökningar som gjorts av 102 lärare. Lärarna var jämnt representerade från åldersindelade- respektive åldersblandade Klasser.

1 Nästa sida ->