Sök:

Med inspiration i litteraturen

att utveckla sin skrivlust


Syftet med föreliggande examensarbete var att, genom att kombinera skrivande med litteratur, undersöka om det är möjligt att påverka elevernas skrivglädje i positiv riktning. De klasser som deltog i utvecklingsarbetet var tre klasser inom gymnasieskolan i Piteå. En klass läste Svenska A och två klasser läste Svenska B. Våra mätmetoder bestod av två enkäter, intervjuer och observationer under klassrumsarbetet. Vi inledde det praktiska arbetet med en enkel diktövning för att skapa ett avspänt arbetsklimat. Därefter följde ett antal varierande skrivuppgifter baserade på olika typer av texter. Det resultat som enkäten visar är att eleverna inte upplever någon positiv förändring, men de observationer som vi gjort i klassrummet tyder på att en modifiering av utvecklingsarbetet skulle kunna ge goda resultat.

Författare

Eva Liljestrand Maud Öquist

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..