Sök:

Sökresultat:

791 Uppsatser om Kapitalism mćlrationalitet positivism abstrakt socialitet - Sida 23 av 53

Pedagogisk utformning av ANT-programmet ?Steg-för-Steg?

Abstrakt Syfte: Syftet med denna studie Àr att öka förstÄelsen för ANT-programmet Steg-för-Stegs pedagogiska upplÀgg. Genom att: ? Analysera programmets pedagogiska utformning ? Studera nÄgra ledares syn pÄ det pedagogiska upplÀgget. Metod: Denna uppsats Àr grundad i en hermeneutisk ansats eftersom intresset var att studera innebörden och dess betydelse och dÀrigenom finna förstÄelse. Texttolkning av programmets kursmaterial har anvÀnts för att kunna se vilken pedagogisk utformning programmet har och intervjuer har anvÀnts för att fÄ kunskaper i tre ledares syn pÄ programmets upplÀgg.

"Att vara lite kamelont" : Chefers upplevelser av att leda olika generationer

AbstraktStudien syftar till att undersöka hur chefer upplever att medarbetares generationstillhörighet har betydelse för deras ledarskap. Men ocksÄ att studera pÄ vilket sÀtt cheferna beskriver innebörden av begrepp sÄ som generation och ledarskap. I samhÀllsdebatten pratas det flitigt om generationer och vad som skiljer dem Ät. PÄ arbetsmarknaden pÄgÄr det ett stort generationsskifte. Men hur spelar detta in i chefsroller och deras ledarskap? Tidigare forskning visar att generation Y, X och Baby boom skiljer sig Ät och genom det behöver ett differentierat ledarskap.

Idrott och hÀlsa - En faktor vid val av fysisk aktivitet?

Abstrakt Syftet med denna studie var att undersöka om Àmnet idrott och hÀlsa var en faktor vid val av fysisk aktivitet. Studien utgick ifrÄn tvÄ frÄgestÀllningar. Hur stor pÄverkan har idrott och hÀlsa i jÀmförelse med andra faktorer pÄ valet av fysisk aktivitet pÄ fritiden och vilka faktorer pÄverkar valet av fysisk aktivitet pÄ fritiden? Inspirationen till att göra undersökningen kom ifrÄn vÄra egna tankar och idéer. Vi har inte sett idrott och hÀlsa som en faktor till att hjÀlpa elever att bli mer fysiskt aktiva utan mer som en möjlighet dÀr man kunde komma och utöva de aktiviteterna som man redan var bekanta med.

Barns lek i inomhus- och utomhusmiljö

Abstract HÀrstedt, J & Nilsson, L (2011) Barns lek i inomhus- och utomhusmiljö (How children play in indoor and outdoor environment) Malmö: LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet Àr att undersöka om leken varierar inomhus och utomhus pÄ en förskola och i sÄ fall hur samt vad rummet och dess miljö har för betydelse för barnens lek. De metoder vi valde var videoobservationer av barnen och intervjuer med förskollÀrare pÄ en förskola. Undersökningsgruppen bestod av fyra förskollÀrare samt fem pojkar och fem flickor i Äldern fem Är. Vi har studerat tidigare forskning om lek. Vi har tittat nÀrmre pÄ Knutsdotter Olofssons och Pramling Samuelssons teorier om leken för att fÄ en fördjupad kunskap om begrepp som inomhuslek och utomhuslek samt miljöernas pÄverkan pÄ leken. Resultatet visade att skillnaden blev annorlunda mellan inomhus- och utomhuslek.

"Jag har ingen reservtank lÀngre" Resultatet av lÄngvarig stress

Syftet med detta arbete var att pÄ ett tydligt sÀtt beskriva respondenternas upplevelse av anstÀllningsotrygghet för ca 7 Är sedan. Hur detta har pÄverkat deras hantering och upplevelse av liknande hÀndelser i efterhand. Förteorierna som vi anvÀnde i vÄr bakgrund var bland annat det faktum att mÄnga mÀnniskors anstÀllningar har blivit osÀkra och förÀnderliga. Ansatsen var kvalitativ med en hermeneutisk tolkningsspiral som transkriberingsmetod. Det psykologiska kontraktet, hantering och upplevelser av stress togs vidare upp i vÄr fördjupning och konkretisering som till exempel miljöstress, betingning och kÀnslan av sammanhang.

"Vi tyckte bara om bÄten" : Boksamtal i förskola och skola.

AbstraktSyftet med studien var att undersöka om det finns en utveckling i boksamtal frÄn förskola till skola. Ett annat syfte med studien var att undersöka hur pedagogerna arbetade med boksamtal i ett utvalt rektorsomrÄde. För att uppfylla syftet genomfördes intervjuer med pedagoger och lÀrare i förskola och skola. Genom intervjuerna söktes en klarhet i hur pedagogerna och lÀrarna planerar, lÀgger upp och genomför boksamtal i de olika verksamheterna. För att fÄ en tydligare bild hur boksamtalen genomfördes togs det del av ett fÀrdiginspelat material, dÀr studerades det hur boksamtalen gick till i bÄde förskola och skola.

NÀr ett ofött barn plötsligt dör : En litteraturstudie om intrauterin barnadöd

AbstraktBakgrund: PÄ 1970-talet betraktades en intrauterin barnadöd som en icke-hÀndelse. Idag Àr det kÀnt att intrauterin barnadöd innebÀr en traumatisk upplevelse för förÀldrarna och att man som vÄrdpersonal mÄste bekrÀfta barnets existens och förÀldrarnas sorg. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att belysa förÀldrars upplevelser av att fÄ ett barn som dött intrauterint, samt behov av stöd. Metod: En litteraturstudie utfördes som omfattade 17 vetenskapliga artiklar. Artiklarna granskades och kvalitetsbedömdes.

Landskapets antropologi : Om mÀnniskor, platser och relationer dem emellan

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

Varierad matematikundervisning : -laborativ och lÀroboksbunden undervising

Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att kartlÀgga om en varierad matematikundervisning leder till en skola för alla, samt hur detta val av arbetssÀtt pÄverkar undervisningen. Möjligheter och hinder med lÀroboksbunden respektive laborativ matematikundervisning har belysts. I studien har vi utgÄtt frÄn en problemformulering dÀr vi Àr kritiska till att lÀroboken ofta ses, enligt vÄr uppfattning, som nÄgot negativt i förhÄllande till det laborativa arbetssÀttet som ofta ses som nÄgot positivt. Vi vill dÀrför undersöka om detta verkligen stÀmmer. Metoden för undersökningen har varit systematisk litteraturstudie dÀr analyser av vetenskapliga texter som Àr relevanta för vÄrt syfte har lyfts fram i resultatet.

Faktorer som har betydelse för vÀlbefinnande hos individer med KOL : - en litteraturstudie

AbstraktBakgrund: Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) Àr en kronisk inflammatorisk sjukdom dÀr tobaksröken Àr den frÀmsta orsaken till uppkomsten. Det Àr en sjukdom som ofta utvecklas under lÄng tid innan den uppmÀrksammas och den har en dödlig utgÄng. Syfte: Denna litteraturstudies syfte var att belysa faktorer av betydelse för vÀlbefinnandet hos individer med KOL, se vilka copingstrategier de anvÀnder sig av, samt vad sjuksköterskan kan göra för att stödja dessa individer. Metod: Litteraturstudien baserades pÄ 19 internationellt publicerade vetenskapliga studier. InnehÄllsanalysen ledde fram till sju teman.

HÄllbart lÀrande Ät alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhÀllsmedborgare?

ABSTRAKT Ekdahl, Ceit & Helleblad, Gosia (2010). HÄllbart lÀrande Ät alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhÀllsmedborgare? (Sustainable learning for all. How should the educational system be designed in order to allow all individuals to develop their talents and strengths and in becoming actively participating citizens?).

Det seende ögats slöja - En studie om förskolepedagogers tal om krÀnkande behandling och ansvar.

Abstrakt Den hÀr studien har undersökt förskolepedagogers enskilda och gemensamma medve-tenhet och tal om Àmnet krÀnkande behandling och det medföljande ansvaret. Det som utmÀrkt sig i undersökningen har varit förskolepedagogers förstÄelse om krÀnkande behandling och utvecklandet av deras roller i relation till Àmnet. Det vill sÀga att försko-lepedagogerna utvecklar och anpassar sin kultur och identitet inom förskolans kontext, som kontinuerligt förÀndras. Samtidigt mÄste förskolepedagogernas personliga tolk-ningar av Àmnet sÀttas i relation till de lagar och förordningar som Äligger i deras upp-drag och arbetsuppgifter. Studien Àr en kvalitativ undersökning dÀr urvalet av informan-ter har varit verksamma förskolepedagoger som deltagit i bÄde enskilda och fokus-gruppsintervjuer. Syftet med studien har varit att lyfta fram Àmnet krÀnkande behandling inom försko-leverksamheterna samt förstÄ förskolepedagogernas medvetenhet och tal om Àmnet.

Visuellt berÀttande i spelmiljöer

Abstrakt I den hÀr uppsatsen undersöks hur ett narrativ kan drivas inom digitala spel enbart med hjÀlp av spelmiljön. Syftet Àr att fÄ förstÄelse för vad miljöberÀttande behÀrskar som en sjÀlvstÀndig form av berÀttande och vad författarna kan göra för att uppnÄ detta mÄl. För att undersöka problemomrÄdet genomfördes en spelproduktion dÀr metoder framtagna under undersökningens gÄng applicerades. Produktionen testades av utomstÄende studenter i medieteknik och resultaten sammanstÀlldes med reflektioner kring vad som uppnÄtts och de metoder som applicerats. Undersökningen beskriver arbetsprocessen och metoder och visar hur dessa kan driva ett narrativ med en spelmiljö. Abstract In this thesis examines how to drive a narrative in digital games using only the game environment.

Relationer som lÀker - En studie om arbetssÀtt pÄ hem för vÄrd eller boende (HVB) för ensamkommande barn

Abstrakt: Antalet ensamkommande barn som anlÀnder till Sverige har ökat kraftigt de senaste Ären. Detta gör att man vid mottagandet av dessa barn mÄste se till att deras behov efterlevs, Àven pÄ lÄng sikt. Det stÀlls i synnerhet krav pÄ de boenden dÀr de flesta av barnen hamnar efter att de fÄr permanent uppehÄllstillstÄnd. I denna studie efterfrÄgas hur personalen arbetar pÄ dessa boenden, och vilka metoder som anvÀnds. I studien har gruppintervjuer samt enkÀter anvÀnts.

Jag konsumerar alltsÄ finns jag

Abstrakt Dahlgren, O (2009). Ungdomars identitet genom chatsprÄk (The Identity of Youth through the Language of Chat) Malmö: LÀrarutbildningen: Malmö högskola Examensarbetet beskriver identitetssökandeprocessen bland ungdomar och pÄ vilket sÀtt chatsprÄk formar dagens ungdomars identitet. Syftet med examensarbetet Àr att beskriva ungdomsperioden och ge en syn pÄ hur chatt formar den nutida ungdomens identitet. Dessutom syftar arbetet till att bidra till förÀldrars och vuxnas medvetenhet om en sÄdan ungdoms livssituation för att de skall kunna ha förstÄelse för ungdomarna, acceptera deras beteende och sprÄk och vara ett stöd. Arbetet har utgÄtt ifrÄn följande frÄgor: Vad kan en identitetssökandeprocess bland ungdomar innebÀra? PÄ vilket sÀtt kan chatt och chatsprÄk forma ungdomars identitet? De metoder som anvÀnts för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har varit att intervjua ungdomar om chatt och chatsprÄk och att göra en undersökning av utdragen ur chatt av de intervjuade ungdomarna.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->