Sök:

Pedagogisk utformning av ANT-programmet ?Steg-för-Steg?


Abstrakt Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för ANT-programmet Steg-för-Stegs pedagogiska upplägg. Genom att: ? Analysera programmets pedagogiska utformning ? Studera några ledares syn på det pedagogiska upplägget. Metod: Denna uppsats är grundad i en hermeneutisk ansats eftersom intresset var att studera innebörden och dess betydelse och därigenom finna förståelse. Texttolkning av programmets kursmaterial har använts för att kunna se vilken pedagogisk utformning programmet har och intervjuer har använts för att få kunskaper i tre ledares syn på programmets upplägg. Resultat: Sammanfattningsvis visar resultatet att det finns två pedagogiska utformningar på Steg-för-Steg program. Då det gäller själva upplägget av programmet har den socialkonstruktivist pedagogisk grund. Och då det gäller hur ledarna ska förhålla sig i programmet lutar det åt en behavioristisk pedagogik implicit med en kognitivistiskt pedagogik. Ledares syn på programmet var i stort sätt positivt med en viss känsla av att programmet var lite väl styrt och tillrättalagt. Den pedagogiska utformningen har lett till att ledare har känt en frustration över att inte få styra och komma med egna åsikter. Studien är med hermeneutiska ansats och söker ökade förståelsekunskap, därför skall inte resultatet generaliseras.

Författare

Anna Sandborg

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..