Sök:

Vilka behov styr tonårsflickors gruppbildning?

Detta arbete handlar om tonårsflickors gruppbildning. Syftet med detta arbete var att belysa vilka behov som styr flickors gruppbildning i tonåren. För att få en bakgrund till det valda ämnet bestod det första steget av litteraturstudier. Det andra steget var att vi gjorde en undersökning på en fritidsgård i Skellefteå kommun. Undersökningsgruppen bestod av fyra tonårsflickor som besökte fritidsgården regelbundet. För att kunna studera tonårsflickors gruppbildning använde vi oss av halvstrukturerade intervjuer. Resultatet visade att de intervjuade flickorna hade starka personligheter och de poängterade betydelsen av att umgås i grupp samt att inte vara bunden till en "bästis". Detta resultat avviker från den tidigare forskningen där flickor ibland ansetts som "bihang", bl.a. till pojkar. Vi har funnit att tonårsflickors gruppbildning och behovet av grupper är en ganska komplicerad process. Vår tolkning av resultatet är att man ska se tonårsflickors gruppbildning som någonting positivt, något som behövs för att flickor ska kunna utvecklas. Detta är en viktig fas i deras sociala utveckling och deras identitetssökande.

Författare

Jenny Bylesjö Frida Löfstedt Birgitta Stenmark

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..