Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 58 av 77
Hur dagsljusinslÀppet pÄverkar upplevelsen av ett rum
Bakgrunden till denna rapport ligger i hur arkitekturkonsten genom tiden behandlat dagsljuset med sto?rsta precision fo?r att pa? ba?sta sa?tt ta tillvara pa? dess kvalite?er, och hur den tekniska revolutionen med artificiell belysning idag pa?verkat va?rt sa?tt att behandla dagsljus.Syftet med studien a?r att bidra till kunskapen om hur dagsljusinsla?ppet pa?verkar upplevelsen av ett rum. Ma?let a?r att klargo?ra hur dagsljusinsla?ppets proportioner och placering pa?verkar hur det infallande ljuset upptra?der i rummet och hur det inverkar pa? hur rummet upplevs. Studien a?r ta?nkt att kunna anva?ndas av planerare fo?r att i trivsamhetssyfte skapa ett sa? bra dagsljusinsla?pp som mo?jligt.
Krigsjournalistik - Att rapportera frÄn det bortglömda kriget i Afghanistan
Fo?ra?ndringar i medieteknologin har mo?jliggjort att ma?nga krig och konflikter idag a?r mediebevakade och det a?r ofta ha?ndelser i krig ga?r genom journalistiken ut till medborgare. Detta medfo?r en problematik. Konkurrensen mellan medierna har ha?rdnat och ma?nga redaktioners ekonomi tilla?ter inte la?ngre att ha utsa?nda reportrar pa? plats.
Strategi för att kommunicera produkten fiberanslutning : Fallstudie pÄ BjÀre Kraft Bredband AB
SammanfattningTitel: Strategi fo?r att kommunicera produkten fiberanslutning.Bakgrund: Vem bygger internet i Sverige? Det finns ma?ngder av fo?retag som bygger fiberna?tverk. Ett utav dessa a?r Bja?re Kraft Bredband AB. Fiberna?tverk a?r den snabbaste och senaste tekniken fo?r datao?verfo?ring.
Interaktionens betydelse mellan varuma?rken och konsumenter : En instrumentell fallstudie av varuma?rket Head and Shoulders och dess reklamfilm
In today?s society, people do not solely purchase a product for its promised use. Instead, a brand is purchased and along with that brand comes a variety of associations. The associations of a product?s brand are what contributes to the added value that, according to this study, is what distinguishes a brand?s power.
Inspiration eller intrÄng : En studie av skyddsomfÄnget inom möbelindustrin
I denna uppsats utreds hur stort skyddsomfÄng ett möbeloriginal har, det vill sÀga hur mycket en formgivare kan inspireras av ett original innan inspirationen övergÄr till att anses vara intrÄng i en skyddad rÀttighet. En god formgivning krÀver en ekonomisk insats som Àr förenad med ett visst mÄtt av risktagande. Formgivningsskyddet hjÀlper formgivaren att ÄterfÄ sin investering. PÄ EU-nivÄ regleras omrÄdet av Mönsterdirektivet och EG-förordningen för gemenskapsformgivning. Formgivningens utseende skyddas pÄ liknande sÀtt i de bÄda regleringarna och omfattar varje formgivning som inte ger ett annat helhetsintryck för den kunnige anvÀndaren.I den svenska lagstiftningen regleras omrÄdet av Mönsterskyddslagen och Lagen om upphovsrÀtt till konstnÀrliga och litterÀra verk.
Har mediebyrÄer framtidstro pÄ papper som kommunikationsmedel?
Sedan introduktionen av nya medier som internet, har tidningsbranschen drabbats hĂ„rt med minskande upplagor som följd, bĂ„de i Sverige och internationellt. Samma scenario kan skönjas för tidskrifterna. Ă
rligen investeras knappt 31 miljarder i reklam nationellt och annnonsinvesteringar Àr en stor del av tidningars och tidskrifters totala intÀkter.
Syftet med uppsatsen Àr att ge en indikation om den framtida efterfrÄgan pÄ kommunikationspapper genom att undersöka mediebyrÄers framtidstro pÄ tryckbaserade kommunikationskanaler som bÀrare av reklambudskap.
Studien baserades pÄ ett antal telefonintervjuer med anstÀllda pÄ mediebyrÄer. Studien utfördes vÄren 2012 och tolv mediebyrÄer intervjuades utifrÄn en kvalitativ metod. De kontaktade mediebyrÄerna var medlemmar i föreningen Sveriges mediebyrÄer, och har sin huvudsakliga verksamhet i att objektivt ge rÄd Ät annonsörer i kommunikationskanaler, utan egen position, Àgande eller sÀljuppdrag i det aktuella kommunikationsmediet (Sveriges MediebyrÄer, 2012).
MediebyrÄerna anser att de digitala kommunikationskanalerna Àr de som i huvudsak kommer att anvÀndas i framtiden.
Etablering genom icke-traditionell marknadsföring : En studie av Goohs etablering pÄ marknaden för fÀrdigmat
Problemformulering: SmÄ företag kan ha svÄrt att slÄ sig in pÄ en marknad pÄ grund av en begrÀnsad marknadsföringsbudget och konkurrens frÄn andra aktörer. Dessa företag mÄste dÀrför i mÄnga fall anvÀnda andra mindre kostsamma metoder Àn traditionell marknadsföring för att etablera sig pÄ en marknad.Syfte: Att undersöka hur ett mindre företag kan etablera sig pÄ en marknad genom anvÀndandet av andra marknadsföringsstrategier Àn traditionell reklam. För att besvara vÄrt syfte tvÄ delar ur 4 P undersökts, plats och pÄverkan (distribution och marknadskommunikation).Metod: En fallstudie har gjorts av företaget Gooh dÀr fyra personer pÄ Gooh har intervjuats genom semi-strukturerade intervjuer.Analys: Gooh har gÄtt frÄn en exklusiv distribution till en mer intensiv distribution för att nÄ ut till fler kunder och konsumenter. I sin marknadskommunikation har Gooh anvÀnt sig av olika aktiviteter som viral och buzz marketing för att generera word-of- mouth bÄde bland konsumenter och kunder.Resultat: Gooh har ökat omfattningen av distributionen samtidigt som de ökat omfattningen av marknadskommunikationen för att nÄ ut till fler kunder och konsumenter och etablera sig pÄ marknaden för fÀrdigmat.Slutsats: Gooh har anvÀnt sig av en kombination av distribution och marknadskommunikation i sin marknadsföring och genom detta fÄtt ett stort antal kunder och konsumenter och dÀrmed etablerat sig pÄ marknaden genom icke- traditionell marknadsföring..
NÀr kroppen förÀndras och hoppet om en framtid sviktar. : En litteraturstudie om kvinnors upplevelser i samband med att leva med diagnostiserad bröstcancer.
Bakgrund: Sverige blir mer och mer ett ma?ngkulturellt land, da? ma?nga av va?rldens la?nder a?r centrum fo?r kulturell globalisering. Detta medfo?r att en sto?rre andel av personer i va?rt land som so?ker sig till ha?lso- och sjukva?rden har utla?ndsk ha?rkomst och da?rmed ett annat spra?k och kultur. Fo?r att kunna tillfredssta?lla dessa patienters grundla?ggande behov och leverera en individanpassad va?rd, beho?vs o?kad kompetens kring kulturella skillnader och likheter.Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att belysa va?rdpersonals erfarenheter av att va?rda patienter med annan kulturell bakgrund.Metod: I litteraturstudien har tio kvalitativa empiriska studier sammansta?llts och analyserats genom en inneha?llsanalys pa? manifest niva?.
FrÄn förort till prestige : En studie av invandrarelevers vÀg till och igenom stadens prestigegymnasium
Fo?ra?ndringar i medieteknologin har mo?jliggjort att ma?nga krig och konflikter idag a?r mediebevakade och det a?r ofta ha?ndelser i krig ga?r genom journalistiken ut till medborgare. Detta medfo?r en problematik. Konkurrensen mellan medierna har ha?rdnat och ma?nga redaktioners ekonomi tilla?ter inte la?ngre att ha utsa?nda reportrar pa? plats.
Rosor för det XXI:a Ärhundradet : En intertextuell analys av Iosif Brodskijs ?Zakri?at i zachlopo?ut petuchi...? och Anna Achmatovas ?Poslednjaja roza?
I denna uppsats har jag diskuterat och analyserat hur unga tjejer upplever och fo?rha?ller sig till sin menstruation. Jag har insamlat materialet till denna uppsats genom en semi-strukturerad kvalitativ gruppintervju, i vilken fyra tjejer pa? gymnasiet deltog. Det insamlade materialet analyserade utifra?n den tolkande, fenomenologiska analysmetoden IPA (Interpretative Phenomenological Analysis), som syftar till att underso?ka individens levda erfarenhet och meningsskapandet kring sina upplevelser.
Felix - förstÀrkning av ett varumÀrke : En receptions- och innehÄllsanalys av reklamkampanjen "Var dag"
Denna uppsats Àr en studie av företaget Felix reklamkampanj ?Var dag?, en reklamkampanj i syfte att stÀrka Felix varumÀrke. Syftet med denna uppsats Àr att komparativt undersöka hur producentledet konstruerar och respondenterna uppfattar kampanjen ?Var dag?. Vidare vill vi undersöka hur kampanjen kan tÀnkas pÄverka Felix?s varumÀrke.
Strategisk VarumÀrkeskommunikation : Hantering av gapet mellan identitet och image
Bakgrund: Ett problem vid varumÀrkeshantering Àr att det vanligen finns ett gap mellan varumÀrkesidentiteten och varumÀrkesimagen. Gapet förklaras, i den traditionella litteraturen, av bristen pÄ tid, kunskap och resurser. Vi anser dock att detta inte tillrÀckligt förklarar denna ?mismatch?, varför vi sÄledes vill nyansera förklaringen till varför detta gap uppstÄr. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att utveckla teoribildningen kring varumÀrkeskommunikation.
Effekten av hÄllbar marknadsföring
MiljöfrÄgorna blir allt fler och fÄr alltmer uppmÀrksamhet i vÄrt samhÀlle. Vi har blivit medvetna om vilka konsekvenser vÄrt agerande har haft och fokusen ligger just nu pÄ hur vi skall stoppa denna utveckling och vÀnda trenden mot ett mer hÄllbart samhÀlle. FrÄgorna handlar om att ta vara pÄ restprodukter och ÄteranvÀnda dessa för att pÄ detta sÀtt spara naturens resurser. En viktig del i detta arbete Àr Ätervinning.I Sverige har vi den senaste tiden sett TV-reklamer som uppmanar konsumenter att Ätervinna. Det Àr kÀnt att marknadsföring har mycket stor inverkan pÄ konsumenter nÀr det gÀller val av varor och tjÀnster.
Samverkan mellan regional och kommunal prim?rv?rd avseende v?rden av personer med diabetes typ 2 ? Sjuksk?terskors erfarenheter
Bakgrund: Antalet ?ldre multisjuka ?kar vilket st?ller kompetenskrav p? personal som v?rdar
dessa personer. M?nga har insatser av kommunal prim?rv?rd vilket inneb?r att samverkan
mellan regional och kommunal prim?rv?rd ?r central f?r god, s?ker och personcentrerad v?rd,
vilket uppn?s bl.a. genom uppr?ttande av individuell v?rdplan.
Lycka till salu? -En studie om modereklam, konsumtion och lycka
Har riten en djupare mening, ett arv vi bÀr med oss och kÀnner ett undermedvetet behov av? Kan riten ge oss tröst? Vad har riten för betydelse för oss?I mitt examensarbete har jag undersökt hur vi genom riten reflekterar och knyter an till erfarenheten av att vara mÀnniska. Jag har tittat pÄ om riten finns i vÄr vardag, utan att vi ser den. Kan de olika upprepande och igenkÀnnande handlingar i ett hem ge oss den trygghet som en rit kan ge? Riten kÀnnetecknas genomkontinuitet, igenkÀnning, tillhörighet och tröst.