Sök:

Dramapedagogik

en mångsidig utmaning


Uppsatsen inleds med att relatera dramapedagogiken till en skolkulturell problematik som handlar om hur det kognitiva angreppssa?ttet fa?tt en slagsida som bearbetar information pa? bekostnad av meningsskapande. I bakgrunden beskrivs och fo?rdjupas teoretiska perspektiv pa? dramapedagogik, med hja?lp av dess egen forskning men ocksa? belyst med korta estetiska, erfarenhetsbaserade, kognitiva, sociokulturella och pragmatiska perspektiv.Den centrala fra?gan i uppsatsen a?r vad som a?r det specifika fo?r den dramapedagogiska undervisningsmetoden i en skolkontext. Tre informanter som ba?de a?r la?rar- och dramapedagogutbildade, intervjuas om sina upplevelser av dramapedagogisk undervisningsmetod, kontrasterad mot skolans generella la?rkulturer.Hermeneutisk helhetsanalys sammansta?ller svaren tematiskt och analyserar med hja?lp av den teoretiska bakgrunden specifika aspekter som informanterna bero?r. Resultatet pekar pa? att informanterna uppfattar sig anva?nda en ho?g grad av komplexitet i arbetsmetoden, som fo?ljer med interagering, interaktivitet och estetiskt gestaltning, samt ett syfte att skapa mening och insikt pa? flera niva?er. Det sta?ller stora krav pa? pedagogens kompetens, bl a pa? integrering mellan teori och praktik. Men det o?kar mo?jligheten till integrering och inkludering av fler ma?nskliga aspekter i la?rprocessen, da?r den fo?rkroppsligande affektiva kognitionen, intuitiv och mental reflektion a?r accentuerade. Gruppen och kollektivet anva?nds som resurs fo?r individen och tva?rtom, det o?ppnar fo?r ma?ngbottnade och ma?ngfasetterade samspel i la?rprocessen. Den fiktiva och kollektiva dimensionen spelar en stor transformativ roll. A?ven en effektiv anva?ndning av praktiserade demokratiska va?rderingar fo?r hantering av pedagogiska utmaningar a?r ma?rkbar.

Författare

Kerstin Bragby

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..