Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 57 av 77
Skandia och dess Ă„teruppbyggnad - En fallstudie
Skandia Àr ett gammalt gediget företag som varit ledande inom sitt omrÄde under mÄnga Är. Under Är 2002 drabbades företaget av en skandal som gjorde att det raserades. Efter denna rasering har de lyckats ÄterfÄ sitt anseende och förtroende genom ett omfattande arbete. Detta var möjligt tack vare att deras grund hölls intakt, det vill sÀga relationen mellan rÄdgivarna och kunderna. Syftet med uppsatsen Àr att utvÀrdera hur Skandia arbetar med att ÄterfÄ sitt anseende samt resultatet av detta arbete.
PopulÀrmusik i TV-reklam : En kvalitativ undersökning av musiken som betydelsebÀrande teckensystem
This paper examines a popular music song (Heartbeats by Jose Gonzalez) as a sign system in television advertising. The study was conducted through qualitative questionnaires in connection to an audio-visual method of analysis called Masking. The method facilitates the analysis of isolated parts in the audio-visual spectrum by masking/hiding parts of the audio-visual totality.The survey had seven respondents where a hermeneutic epistemological approach was used. For the analysis Cooper's theory of brand identity (Practical and Symbolic Attitudes to Buying Brands) was used together with an interaction model for music in audio-visual advertising called "Modes of music-image interaction?.
Det vill jag ocksÄ ha - En studie om pedagogers och förÀldrars uppfattningar om förskolebarns status i relation till materiella ting
BakgrundForskning belyser hur barn pÄverkas av olika faktorer dÄ det handlar om deras materiella status. De faktorer som har stor betydelse för barn Àr bland annat; vÀnner, massmedia, förÀldrar, pedagoger, reklam och den rÄdande norm som finns i samhÀllet. Alla dessa delar har en central och avgörande roll för barns lÀrande, önskningar och de val de gör för att efterstrÀva status.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger i förskolan och förÀldrar till barn i förskolan uppfattar barns materiella status, i form av klÀder och leksaker. Vi Àr Àven intresserade av att undersöka om den materiella statusen kan pÄverka barns inkludering eller exkludering.FrÄgestÀllningar? Hur upplever pedagoger och förÀldrar att barn efterstrÀvar status?? Vilken uppfattning har pedagoger och förÀldrar kring barns intresse för klÀder och leksaker?? PÄ vilket sÀtt pÄverkar klÀder och leksaker barns status i barngruppen?? Vilka faktorer pÄverkar barn att vilja ha materiell status?3MetodStudien Àr baserad pÄ en kvalitativ metod dÀr intervju anvÀnts som redskap, varav vi intervjuat Ätta pedagoger samt Ätta förÀldrar.ResultatVÄrt resultat visade att förÀldrar och pedagoger har en gemensam uppfattning om vad som var statushöjande och populÀrt bland barnen.
Konkurrensen mellan skolor sett ur ett studie- och yrkesvÀgledarperspektiv/The competition between schools in a career guidance perspective
SAMMANFATTNING
I detta examensarbete har vi genom kvalitativa intervjuer undersökt hur studie- och yrkesvÀgledare pÄ kommunala och fristÄende gymnasieskolor i SkÄne upplever den konkurrens som finns mellan skolor och hur den eventuellt pÄverkar deras arbete.
För att fÄ en förstÄelse för studie- och yrkesvÀgledares yrkesroll och arbetssituation har vi bl.a. gett en beskrivning av styrdokument, etiska regler och konkurrenssituationen mellan skolor. Vid vÄr tolkning har vi utgÄtt frÄn begreppen organisationskultur, skolkultur, syokultur och psykologiskt kontrakt. De slutsatser vi kan dra av vÄrt resultat Àr att samtliga vÀgledare menar att det finns en konkurrens mellan gymnasieskolor. Hur omfattande den Àr finns det inget entydigt svar pÄ.
?Det Àr en smal mÄlgrupp?
Fysisk aktivitet förknippas med en rad positiva effekter pÄ bÄde den fysiska och psykiska hÀlsan hosde allra flesta, och forskningen visar att det Àr viktigare att ha en god kondition Àn att ha ett BMIunder 25. Forskningen visar pÄ utbredd stigmatisering och negativ sÀrbehandling av tjockapersoner, bland annat hos trÀningsinstruktörer, och medvetenheten om detta kan leda till ökad riskför depression och till undvikande av fysisk aktivitet hos tjocka personer. Den hÀr studien utgickfrÄn fettacceptans och paradigmen Health at Every Size (HAES). Syftet med studien var att belysatjocka personers upplevelser av faktorer som frÀmjar eller hindrar deras inkludering och deltagandei sammanhang för fysisk aktivitet. En kvalitativ forskningsstrategi valdes och datainsamlingenskedde med semistrukturerade intervjuer med sju tjocka personer.
Skandia och dess Ă„teruppbyggnad - En fallstudie
Skandia Àr ett gammalt gediget företag som varit ledande inom sitt omrÄde under mÄnga Är. Under Är 2002 drabbades företaget av en skandal som gjorde att det raserades. Efter denna rasering har de lyckats ÄterfÄ sitt anseende och förtroende genom ett omfattande arbete. Detta var möjligt tack vare att deras grund hölls intakt, det vill sÀga relationen mellan rÄdgivarna och kunderna.
Syftet med uppsatsen Àr att utvÀrdera hur Skandia arbetar med att ÄterfÄ sitt anseende samt resultatet av detta arbete. Vi har studerat deras tillvÀgagÄngssÀtt för att Äterskapa vÀrdet samt genomfört en undersökning bland allmÀnheten för att se hur denna har uppfattat Skandias arbete.
GrÀnsdragningen vid otillbörlig marknadsföring - SÀrskilt vid vilseledande reklam gÀllande utmÀrkande egenskaper
Companies and special interest organizations pays multiple millions each year in order to reach out with messages about that their products are biggest, best and most beautiful. The publicity happens among thing like TV, in brochures, on the Internet andin newspapers etc. places. This means that consumer permanently becomes affected of publicity, and is thereby in an exposed situation. Around the EU, the border of what to consider undue or not, have been in different levels.
Ăppna ridĂ„n för nya möjligheter -Hur kan Teater VĂ€stmanland locka fler företag som kunder?
Teater VÀstmanland har pÄ senaste tiden inte kunnat fylla sinaförestÀllningar med publik, som förr i tiden. Detta har medfört attteatern har tÀnkt över vilka möjligheter som finns för dem. Att söka sig till nya kundgrupper var en av möjligheterna, mer specifikt handlar denna uppsats om företag i VÀsterÄs som en potentiell kundgrupp för Teater VÀstmanland.Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ ifall företag i VÀsterÄs Àrpotentiella kunder för vÄr uppdragsgivare Teater VÀstmanland. Vi ska ta reda pÄ orsakerna till varför företagen inte besöker teatern nÀrföretagen arrangerar personaltillstÀllningar, samt vad som skulle kunna fÄ dem att besöka teatern.Vi kontaktade de 50 största företagen i VÀsterÄs via telefon. Av dessa 50 företag bokades 20st för intervjuer, varav 17 intervjuer till slutgenomfördes.
V?RMEAKTIVERADE TISSUES P? TRANSPARENT PAPPER En j?mf?rande studie vid revlagning
Works on transparent paper, also commonly known as tracing paper, have been described as ephemeral or temporary working documents and they usually number large quantities in archival and museum collections. They have therefore previously been considered of lower priority and can be found in poor condition due to a lack of treatment or suitable storage prospects. In addition, transparent paper can be very sensitive to moisture and reacts by deformation or loss of transparency. Due to the volume of these works and the necessity of treatment, there is a call for simple and efficient conservation methods. A common solution in archives for the treatment of water-sensitive works on paper has been the use of heat-activated tissues as they can be applied without the introduction of solvents.
There is little published about the use of heat-activated tissues on transparent paper and is mentioned only briefly in existing literature.
AnvÀndbar webbdesign : Vilka faktorer som À?r avgö?rande fö?r att en anvÀ?ndare ska uppleva anvÀ?ndbarhet pÄ en webbplats.
Denna rapport berör företaget Bilteknik i Söderköping som idag inte har nÄgon webbplats. Den hÀr rapporten följer ett arbete dÀr man vill ta fram vilka faktorer som Àr avgörande för att en anvÀndare ska uppleva anvÀndbarhet pÄ en webbplats. Syftet med uppsatsen Àr att fÄ fram de metoder som Àr lÀmpligast vid ett framtagande av en webbplats till ett företag som idag inte har nÄgon. SÄ vad finns det för faktorer som Àr viktiga i framtagandet av en webbplats, utifrÄn ett anvÀndarperspektiv? AnvÀndarna ska ha lÀtt för att hitta den information de söker.
KVINNORS UPPLEVELSE AV LIVMODERTRANSPLANTATION
Bakgrund: Livmodertransplantation ?r en behandling mot ofrivillig barnl?shet som
beforskats vid bland annat Sahlgrenska Universitetssjukhuset de senaste decennierna.
Absolute Uterine Factor Infertility (AUFI) inneb?r en avsaknad av livmoder.
Livmodertransplantation inneb?r att kvinnor som lider av absolut infertilitet f?r en m?jlighet
att motta en livmoder fr?n en donator f?r att kunna b?ra och f?da sina egna barn. Tidigare har
det inte funnits n?gra behandlingar mot denna typ av infertilitet och d?rf?r har adoption eller
surrogatmoderskap varit de enda alternativen f?r dessa kvinnor. Livmodertransplantation ?r
fortfarande i forskningsstadiet i Sverige men kommer med stor sannolikhet att erbjudas som
behandling inom snar framtid.
Kreatören som strategisk resurs. En studie av reklambyrÄers arbetssÀtt, roller och ekonomistyrning
Bakgrund ochproblemKreativitet blir allt viktigare hos alla företag, inte minst hos de som hardet som sin kÀrnkompetens. Reklambranschen prÀglas av mÄngaaktörer, hÄrd konkurrens samt en förÀnderlig miljö. ReklambyrÄnmÄste dels finna en konkurrenskraftig position pÄ marknaden ochutifrÄn det anpassa sin styrning.Syfte Syftet med vÄr uppsats har varit att undersöka och kartlÀgga hurföretag inom reklambranschen styr sin verksamhet och sinakreatörer.Metod Som utgÄngspunkt i denna uppsats har vi haft kvalitativadjupintervjuer pÄ nio reklambyrÄer. Efter en sammanstÀllning hardetta sedan stÀllts mot teoretiska ramverk inom olika studieomrÄden.Resultat ochslutsatserVi har kommit fram till att företagets strategi ligger till grund förmycket av den styrning som appliceras inom organisationen. Enhögre grad av standardiserade arbetssÀtt leder till formellastyrtekniker.
MARKNADSFĂRING RIKTAD MOT BARN GENOM INTERNET
Internet Àr ett relativt nytt fenomen och det finns idag inte nÄgon specifik eller sjÀlvstÀndig lagstiftning som reglerar marknadsföring pÄ detta omrÄde. Det var lÀnge en allmÀn uppfattning att Internet var ett laglöst territorium som inte omfattades av den nationella lagstiftningen eller kunde regleras. Idag har det dock konstaterats att det inte finns nÄgon begrÀnsning av MFL:s tillÀmplighet och det Àr sÄledes ovÀsentligt vilket medium som anvÀnds vid marknadsföringen. Genom den rÀttsdogmatiska metoden utreder vi gÀllande rÀtt för omrÄdet och redogör för de regleringar som finns att tillgÄ dÄ det kommer till marknadsföring riktad mot barn genom Internet.Marknadsföringen har parallellt med samhÀllsutvecklingen genererat nya kommunikationstekniker att tillgÄ. Resultatet blir att konsumenter dagligen utsÀtts för kommersiella pÄtryckningar, framförallt genom Internet som blivit en mycket potent marknadsföringskanal.
Mobil marknadsföring
Denna rapport syftar till att reda ut begreppet mobil direktreklam samt att genom en marknadsundersökning ta reda pÄ om det för Stadiums kunder finns nÄgot intresse att ta del av erbjudanden och information om olika hÀndelser genom SMS-meddelanden. Det Àr tÀnkt att denna information kan variera beroende pÄ vilket omrÄde medlemmen befinner sig i, det vill sÀga riktad lÀgesbunden direktreklam. För vÄr marknadsundersökning sÄ utfördes bÄde en kvantitativ och en kvalitativ undersökning, detta för att ge bÄde bredd och djup till undersökningen. Tanken Àr att förbÀttra marknadsföringen för de kunder som Àr medlemmar i StadiumCard genom att de ska kunna erbjudas mobil direktreklam frÄn det specifika omrÄde de befinner sig.En annan viktig hörnsten i detta examensarbete var skaffa sig kunskap om och redogöra för vad en IT-tjÀnst Àr samt att klarlÀgga vad begreppet mobilitet innebÀr.PÄ den plattform som vi tilldelats att utveckla en SMS-tjÀnst pÄ Àr det idag möjligt att positionera mobiltelefonanvÀndare inom ett visst omrÄde men det Àr komplicerat och kan bara utföras pÄ sÄdant sÀtt att det inte Àr ekonomiskt försvarbart. Vi kommer dÀrför endast utveckla en prototyp för en SMS-tjÀnst som skickar ut erbjudanden till alla de kunder, var de Àn befinner sig, som valt att delta i SMS-tjÀnsten.Stadium marknadsför sig idag frÀmst genom adresserad reklam till sina medlemmar och direktreklam via post.
Den skrÀddarsydda reklamen En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen pÄ Facebook
Titel Den skrÀddarsydda reklamen ? En kvalitativ studie med syfte att beskriva hur unga kvinnor upplever den riktade reklamen pÄ FacebookFörfattare Anna Höglund EkehÀll och Isabelle ForsbergKurs Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, Göteborgs universitetTermin Höstterminen 2014Handledare Malin SveningssonAntal sidor och ord 42 sidor och 17867 ord, exklusive bilagor och referenserSyfte Syftet med studien Àr att beskriva unga vuxna kvinnors upplevelser av den riktade reklamen pÄFacebook.Metod och material Kvalitativ studie baserad pÄ tvÄ fokusgruppsintervjuerHuvudresultat Studien visar att det finns en medvetenhet kring att reklamen pÄ Facebook Àr riktadsamt en viss kunskap kring hur det gÄr till. Riktandet i sig uppfattas inte som problematiskt, dÀremot Àr kategoriseringen i viss del generaliserande pÄ ett sÀtt som inte uppskattas. Hade kategorierna kalibrerats för att göra reklamen mer trÀffsÀker och reproducera fÀrre stereotyper hade den kunna uppfattas som ett vÀlkommet tillskott i Facebookflödet. Informationen om anvÀndarna som Facebook anvÀnder för att anpassa och rikta reklamen kÀnns okej för vÄra intervjupersoner att dela med sig av, om den anvÀnds till specifikt det.