Sökresultat:
1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 24 av 77
Effekten av valutahedging pÄ företags börsvÀrde : empirisk undersökning av svenska företag
Denna uppsats behandlar den va?rdeskapande fo?rma?gan hos finansiell riskhantering ro?rande svenska fo?retags valutarisker. Fo?rfattarna finner ej ett tydligt positivt samband mellan anva?ndning av finansiell riskhantering och fo?retagsva?rde ma?tt som Tobin?s Q. Detta tyder pa? att finansiella marknader inte va?rderar arbete i syfte att minska den fo?retagsspecifika risken vilket sta?rker fundamentala ide?er inom portfo?ljteori men sta?r samtidigt i konflikt med flertalet empiriska underso?kningar genomfo?rde under de senaste tjugo a?ren..
FörvÀrv i samband med aktieöverlÄtelser : En utredning av avdragsrÀtten för ingÄende mervÀrdesskatt
Den inga?ende merva?rdesskatten som a?r ha?nfo?rlig till fo?rva?rv som har ett direkt och ome- delbart samband med en fra?n merva?rdesskatt undantagen aktieo?verla?telse a?r inte avdrags- gill. Till fo?ljd av EU-domstolens avgo?rande i X BV och HFD:s avgo?rande i HFD 2014 ref. 1 sta?r nu klart att kostnader ha?nfo?rliga till en fra?n merva?rdesskatt undantagen aktieo?verla?- telse ocksa? kan utgo?ra allma?nna omkostnader, vilket medfo?r att den inga?ende merva?r- desskatten a?r avdragsgill i den ma?n fo?rva?rven har ett direkt och omedelbart samband med den samlade ekonomiska verksamheten eller en avgra?nsad del da?rav.Avgo?randena i X BV och HFD 2014 ref.
Vad hÀnder med TV-reklamen? : En kvalitativ studie om hur digitaliseringen kommer att pÄverka TV-reklamen
Senast februari Är 2008 ska det analoga TV-nÀtet ha slÀckts ner och ersatts av det digitala. Samtidigt ökar hela tiden InternetanvÀndandet. Dessa faktorer kommer framöver att pÄverka vÄr mediekonsumtion. UtifrÄn ett marknadsföringsperspektiv ansÄg vi att det skulle vara intressant att undersöka hur ett förÀndrat medielandskap Àven pÄverkar den traditionella TV-reklamen. Eftersom TV-kanalerna Àr beroende av intÀkterna för sin överlevnad och mÄnga annonsörer Àr beroende av att kunna nÄ ut med sitt reklambudskap Àr det intressant att stÀlla frÄgan: hur kommer de digitala medierna och förÀndrade medievanor att pÄverka reklam i TV? Vilken utgör vÄr första frÄgstÀllning.
Makt, beslut och kreativa processer : om byrÄverksamheten och kunden
Syfte: Att nÄ förstÄelse för relationen mellan en byrÄ och en kund genom att analysera förestÀllningen om marknadsföring och reklam som nÄgot kreativt, samt beslutsfattande och makt i den kreativa processen.FrÄgestÀllningar: Vilken roll spelar förestÀllningen om marknadsföring och reklam som nÄgot kreativt i relationen mellan marknadsavdelning och reklambyrÄ, framförallt gÀllande beslut fattade i kreativa processer? Vari ligger makten över de kreativa besluten, och hur gestaltas den?Metod: Kvalitativ, tolkande metod baserad pÄ intervjuer och autoetnografiSlutsats: Vi har funnit att förestÀllningen om reklambyrÄer som kreativa spelar stor roll i relation till kunden. Framförallt relaterat till vad vi valt att kalla kreativt kapital. Detta fungerar som ett sÀtt för byrÄn att erövra status och anseende pÄ fÀltet, och samtidigt bygga tillit och legitimitet hos kunden. Vi har Àven funnit att den formella makten ligger hos kunden, men byrÄn sitter pÄ en inte oansenlig indirekt makt genom att vÀlja vad som presenteras för kunden.
Logotypanalys i Rörlig Bild med hjÀlp av en Eye-Tracker
MÄnga undersökningar har gjorts inom marknadsföringsomrÄdet med hjÀlp av eye-tracker. Gemensamt för majoriteten av dessa undersökningar Àr att de har gjorts pÄ statisk reklam sÄsom reklam i tidningar och reklambanderoller pÄ hemsidor. Relativt fÄ undersökningar har gjorts dÀr reklamen Àr integrerad i den rörliga bilden.I denna rapport undersöks logotyper i rörlig bild med hjÀlp av en eye-tracker dÀr syftet var att undersöka relationen mellan fixering av blick pÄ, tidigare kÀnnedom om och hÄgkomst av logotyper. En studie genomfördes pÄ 12 testpersoner som fick titta pÄ ett filmklipp medan en eye-tracker registrerade deras ögonrörelser. De fick dÀrefter svara pÄ en enkÀt som handlade om logotyperna som presenterats i klippet.Resultatet visar att personer kommer ihÄg logotyper som de har fixerat blicken pÄ och samtidigt har tidigare kÀnnedom om i större utstrÀckning Àn logotyper som de inte har nÄgon tidigare kÀnnedom om.
?For your boards!? : Att skapa ett samarbetsverktyg fo?r att sto?dja designers i skapandet av moodboards.
Denna rapport redovisar utvecklingen av en webbapplikation fo?r att skapa moodboards. Sy!et med webbapplikationen var att skapa ett verktyg som go?r det mo?jligt pa? ett enkelt sa?tt att spara bilder digitalt, samt samarbeta med andra i skapandet av moodboards. Rapporten beskriver hur vi arbetat med allt fra?n konceptet till utveckling av sja?lva applikationen.
Körkomposition : spelrum Ät min skapanderöst
I detta sja?lvsta?ndiga arbete tog jag fo?r fo?rsta ga?ngen chansen att a?gna mig a?t komposition fo?r ko?r. Jag iakttog och dokumenterade den initialt kra?vande processen att komma iga?ng, men ocksa? ka?nslan av att det lossnade efter att avgo?rande beslut hade fattats. Detta arbete resulterade i ett folkmusikinspirerat arrangemang och tva? tonsatta dikter av Catharina O?stman.
Projektledningsmetoder i reklamprojekt : En kvalitativ studie av projektledning i en kreativ miljö
Syftet med uppsatsen Àr att ge en bild av hur generella projektledningsmetoder anvÀnds inom reklambranschen. Vi ville undersöka vilka aspekter av projektledningen som kan pÄverkas av de speciella förutsÀttningar som finns i reklambranschen. Varje reklamprojekt innehÄller en skapandeprocess, och vi ville se hur sÄdant pÄverkar projektledningen.Vi sammanstÀllde först ett antal generella projektledningsmetoder för att fÄ en teoretisk bild av hur projekt kan bedrivas. För att ge lÀsaren en inblick i reklambranschen och hur reklam skapas, beskrev vi Àven reklam ur ett teoretiskt perspektiv.Med utgÄng frÄn vÄr teori, genomförde vi en kvalitativ studie av sju reklambolag i Karlstad. Vi gjorde djupintervjuer med en projektledare frÄn respektive byrÄ, under vilka de fick beskriva sitt projektarbete.
Definierade varumÀrken : En bildanalytisk studie av Norrlands Guld och Mariestads reklamfilmer
As a consumer often chooses product or service to satisfy the specific needs or desires. However, there is more often than not several brands that manufacture the same product, which means we also have to choose between these brands before we can calm our needs. This choice is usually an active decision. We choose a brand that we are familiar with, or a brand whose identity appeals to us. The brand thus has a major impact on both consumers' decision-making in connection with the purchase, but also for business success.
Skydd av personlig integritet pÄ Internet
Bakgrund:
Personer som anvÀnder Internet kan bli övervakade och profilerade av bland
annat spionprogram och cookies pÄ webbsidor. Dessa spion-program och dolda
filer kan samla ihop information om anvÀndaren som skickas tillbaka till
sÀndaren. Detta sker ofta utan anvÀndarens vetskap. Företag som placerar
spionprogram i fildelningsprogram har syftet att samla information för att
sedan rikta reklam till privatpersoner. Den information som kommer tillbaka kan
sÀljas vidare i undersökande syfte för reklam till en tredje part.
Effekten av fluorlack pÄ karies hos barn och ungdomar
I Sverige bera?knas 130 000 ma?nniskor leva med en medelsva?r till sva?r demenssjukdom. Demens a?r en o?vergripande diagnos fo?r en samling sjukdomar da?r kognitiva nedsa?ttningar a?r utma?rkande och kommunikativa fo?rma?gor pa?verkade. I tidigare studier har det underso?kts hur personer med demens kommunicerar med en samtalspartner utan demens, men hur personer med demens kommunicerar med varandra a?r fortfarande relativt outforskat.Syftet med fo?religgande studie var att underso?ka och beskriva hur personer med en demensdiagnos samtalar med varandra och hur de hanterar samtalsa?mnen och a?mnesbyten.
Den mÄngkulturella skolan och vÀrdegrunden- en vÀrdekoflikt?
SammanfattningNyckelbegrepp: Ma?ngkultur, va?rdegrund, va?rdekonflikt.Syftet med examensarbetet a?r att med utga?ngspunkt i en diskussion om skolans va?rdegrund belysa och underso?ka hur la?rare resonerar och fo?rha?ller sig till den va?rdekonflikt som kan uppsta? mellan att va?rna om de icke fo?rhandlingsbara va?rdena som anges i styrdokumenten samtidigt som skolan ska respektera och bevara kulturell ma?ngfald. Fo?r att besvara syftet har vi anva?nt oss av fo?ljande fra?gesta?llningar: Hur uppfattar och resonerar la?rare kring ma?ngkultur och pluralism? Hur uppfattar och resonerar la?rare kring va?rdegrundsuppdraget? Hur resonerar la?rare kring de va?rdekonflikter som kan uppsta? utifra?n skolans gemensamma va?rdegrund?Examensarbetet tar sin utga?ngspunkt i ett postmodernistiskt och interkulturellt perspektiv pa? la?rande. Uppsatsen inleds med en historisk redogo?relse fo?r hur skolans roll som norm och va?rdefo?rmedlare har fo?ra?ndrats o?ver tid.
VattentrÀning och sjÀlvupplevd hÀlsa : En studie om vattentrÀning pÄ spa och badhus
I Sverige bera?knas 130 000 ma?nniskor leva med en medelsva?r till sva?r demenssjukdom. Demens a?r en o?vergripande diagnos fo?r en samling sjukdomar da?r kognitiva nedsa?ttningar a?r utma?rkande och kommunikativa fo?rma?gor pa?verkade. I tidigare studier har det underso?kts hur personer med demens kommunicerar med en samtalspartner utan demens, men hur personer med demens kommunicerar med varandra a?r fortfarande relativt outforskat.Syftet med fo?religgande studie var att underso?ka och beskriva hur personer med en demensdiagnos samtalar med varandra och hur de hanterar samtalsa?mnen och a?mnesbyten.
Chockreklam, En kvalitativ studie av tvÄ fall
Chockreklamen bryter igenom mediebruset och fÄngar effektivt ÄskÄdarens uppmÀrksamhet pÄ grund av dess grÀnsöverskridande karaktÀr. PÄ sÄ vis ger det ett starkare intryck och budskapet stannar kvar lÀngre i vÄrt minne. Genom förtrÀngning försvinner den negativa delen av budskapet och kvar finns den positiva delen i form av mÀrkes- och produktkÀnnedom..
Att leva med hemodialysbehandling : patienters upplevese av livslÄng behandling pÄ dialysmottagning : en litteraturöversikt
BakgrundVid kronisk njursvikt uppho?r en betydande del av njurfunktionen vilket kan leda till ett livshotande tillsta?nd. Ett livsla?ngt behandlingsalternativ a?r hemodialysbehandling. Behandlingen a?r tidskra?vande och pa?frestande samt inskra?nker pa? sa?va?l det fysiska, psykiska och sociala va?lbefinnandet.