Sök:

Hur blir en valnöt en skalnöt

Språkliga processer i kreativt skrivande med ungdomar


I den ha?r vetenskapliga essa?n underso?ks starten av en skrivworkshop, i tva? ungdomsgrupper, som en ga?stande skrivpedagog och fo?rfattare leder pa? deras skola. Den inledande bera?ttelsen belyser fo?rfattarens skrivarbete och spra?kha?llningar. I tva? fo?ljande bera?ttelser, fra?n tva? workshopsituationer i tva? klasser, gestaltas hur olika ha?llningar till det skrivna och talade spra?ket konfronterar varandra. Fra?gorna essa?n leder in mot handlar om det talade och skrivna spra?kets funktion i startskedet av en skrivprocess under en skrivworkshop. Pa? vilka sa?tt pa?verkar hur eleverna och skrivpedagogen/fo?rfattaren fo?rha?ller sig till spra?ket elevernas mo?jligheter att skriva egna texter.I teoridelen fokuserar essa?n pa? tre fa?lt, Fo?rfattaren, Utbildaren och Filosofen. Startskedet av skrivprocessen hos eleverna underso?ks i ljuset av de tre kunskapsfa?lten. Ha?r tydliggo?rs olika dimensioner av praktisk kunskap som en skrivpedagog med egna skriverfarenheter anva?nder sig av och ser som centrala under arbetet med skrivworkshopenMetoden, att med hja?lp av tre kunskapsfa?lt belysa en process i kreativt skrivande, tydliggo?r vikten av eftertanke och omsorg i detaljarbetet med spra?ket under en skrivworkshop. I klassrumssituationerna fa?r det enskilda ordet en avgo?rande betydelse. Ett va?l valt ord i ra?tt situation fra?n eleven eller skrivpedagogen/fo?rfattaren kan bli en va?g in i ett kreativt skrivande. Ett annat ord skapar ista?llet distans och blir da?rmed en fo?rsva?rande omsta?ndighet fo?r den enskilda eleven i arbetet med att na? fram till sitt eget spra?k och sina egna bera?ttelser. 

Författare

Malin Isaksson

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..