Sök:

Gerillamarknadsföring

konsten att nå konventionella mål med okonventionella metoder

I början av 1980-talet myntade reklammannen Jay Conrad Levinson uttrycketgerillamarknadsföring. Den nya termen var skapad för att beskriva en marknadsföringstaktikför framförallt mindre företag där kreativitet snarare än en stor marknadsföringsbudget skullevara nyckeln till framgång. Genom att använda sig av okonventionella medieval kunde ävenrelativt billiga kampanjer få ett stort och mycket kostnadseffektivt genomslag. Vartefterkonkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet ökat har även större företag anammattaktiken. Tidigare forskning på området har främst undersökt gerillamarknadsföring ur ettföretagsperspektiv. Vi har istället valt att studera det ur konsumentens synvinkel. Uppsatsenssyfte är att fokusera på hur konsumenten uppfattar kampanjer med ett kreativt medieval, huren sådan kampanj påverkar kundens upplevelse av företaget bakom samt jämföra medtraditionell reklam beträffande bland annat Word-of-mouth. Informationsinsamlingen harskett genom en enkätundersökning där respondenterna har tillfrågats angående derasinställning till reklam både generellt och i fem specifika exempel. Resultatet avundersökningen visar att det existerar ett motstånd mot traditionell marknadsföring medansamtliga exempel på gerillamarknadsföring uppvisar bättre verkan. Uppsatsens huvudsakligaslutsats är att gerillamarknadsföringen lyckas skapa ett större intresse hos konsumenten änvad den traditionella reklamen gör. Gerillamarknadsföringen skapar en högre nyfikenhet ochskapar en större mängd Word-of-mouth.

Författare

Andreas Olsson Jon Öhman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..