Sök:

Sökresultat:

1144 Uppsatser om Jämförande reklam - Sida 2 av 77

Hur ser vi pÄ reklam? : En kvalitativ studie om studenters relation till reklam

UtifrÄn de analyser vi gjort har det visat pÄ tydliga tendensergÀllande studenter och vilken typ av reklam de anser varabÀst. Finess och en spÀnnande grafisk utformning har varitÄterkommande hos alla respondenter, vare sig det handlarom fÀrg eller grafiska element bör form ses som enavgörande faktor för hur en reklam tas emot av mottagaren.Den retoriska utformningen skall heller inte underskattasmen finns inte samspelet mellan god form och grafik har detvisat sig spela mindre roll hur fyndig den retoriska biten Àr.Studenterna har satt den grafiska delen i fokus och refererattill att denna del Àr den som först lÀggs mÀrke till om nÄgon,dÀrav Àr det ocksÄ i denna fas ett intresse har skapats ellerinte..

Sexuella anspelningar i TV-reklam

TV-reklam blir allt mer utmanande för att lyckas urskilja sig frÄn mÀngden och anvÀndandet av sexuella anspelningar i TV-reklam blir allt vanligare. Syftet med denna uppsats var att belysa konsumenters uppfattning om vad som utgör en sexuell anspelning i TV-reklam samt huruvida den Àr acceptabel eller inte. Vi ville ocksÄ kartlÀgga skillnaderna mellan mÀn och kvinnors och mÀns uppfattning nÀr det gÀller dessa frÄgor. För att uppfylla syftet med denna uppsats genomfördes tvÄ fokusgruppintervjuer, en bestÄende av bara kvinnor och en bestÄende av bara mÀn. Studien visade att det finns ett antal grundkriterier som kan sammanfogas pÄ olika sÀtt för att skapa en sexuell anspelning i en TV-reklam.

Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation

Genom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittarehar jag undersökt vad som hÀnder med vÀlkÀnd musik nÀr den placeras i reklam. Jag har undersöktom och hur mening, betydelse och associationer kan komma att Àndras. Jag har Àven tittat pÄ hurman talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag vÀljer att anvÀnda denspecifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar pÄ att reklam kan manipulera musikens mening.Hur mycket pÄverkan reklamen fÄr beror till stor del pÄ vad det Àr reklam för, hur lÀnge reklamensÀnds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positivupplevelse blir associationerna till reklamen mindre Àn om det skapas den negativ upplevelse, dettapÄ grund av att den negativa upplevelsen har större pÄverkan.

Kommer produktplacering att ersÀtta traditionell TV-reklam?

The reason for this essay is to investigate if productplacement will replace the traditionall advertising on TV..

Kommer produktplacering att ersÀtta traditionell TV-reklam?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om produktplacering kommer att ersÀtta TV-reklam. Produktplacering och TV-reklam behandlas i denna uppsats ur mediekonsulters synvinkel. Studien har genomförts genom en kvalitativ analys, dÀr uppsatsens empiriska material har hÀmtats frÄn fem experter inom produktplacering och TV-reklam. Detta har vi gjort för att utforska deras syn, Äsikter och uppfattningar om Àmnena. VÄr teoretiska referensram Àr hÀmtad frÄn litteratur, Internet samt artiklar.Begreppen produktplacering och TV-reklam presenteras samt dess för- och nackdelar redogörs.

En undersökning av faktorer som hÀmmar köp frÄn utlÀndska webbsidor : Ett svenskt perspektiv

Flertalet modeföretag anvÀnder sig idag av SMS-reklam, en reklamform som enligt studier uppfattas som positiv sÄ lÀnge som den Àr tillÄtelsebaserad. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om och i sÄ fall vilka skillnader som finns vad det gÀller attityden till SMS-reklam och det efterföljande köpbeteendet mellan de som anser sig ha accepterat avtalen kring SMS-reklam och de som ej anser sig ha gett sin tillÄtelse. För att uppfylla syftet fick 219 studerande vid Stockholms universitet besvara ett frÄgeformulÀr gÀllande deras attityd till SMS-reklam och deras efterföljande köpbeteende. Resultaten visade, i likhet med tidigare forskning, att de studenter som var medvetna om att ha gett sin tillÄtelse till att motta SMS-reklam bÄde hade en mer positiv attityd till SMS-reklam och ett mer positivt köpbeteende till följd av SMS:et. De studenter som inte var medvetna om att de gett sin tillÄtelse hade en mer negativ attityd till SMS-reklam och hade ett mer negativt köpbeteende till följd av SMS:et.

SprÄkinlÀrning i mÄngkulturella klassrum

Fo?rfattare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth So?derquist Examinator: Jan Ha?rdig Titel: Spra?kinla?rning i ma?ngkulturella klassrum ? en kvalitativ studie av hinder och mo?jligheter fo?r la?rande i SFI-verksamhet A?mne: La?rarutbildning A?r: 2012 Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka hur elever och la?rare agerar i grupp och gentemot varandra fo?r att utro?na hinder och mo?jligheter fo?r spra?kinla?rning. Metod och teori: Studien utfo?rs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den so?ker da?rfo?r djup snarare a?n bredd. Studien baseras pa? teorier skapade av Goffman med fokus pa? social interaktion mellan akto?rer inom fa?ltet fo?r att synliggo?ra de fra?gor som a?r viktiga fo?r akto?rerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska fra?gor a?r inte ha?llbar i dagens skola.

Icke glorifierande reklam inom mode

Sammanfattning Uppsatsen behandlar motbilder i reklam, icke glorifierande reklam och dess uppkomst. För att belysa den icke glorifierande reklamen och dess bakgrund har vi valt att anvÀnda fyra olika modeföretag med starkt framtrÀdande reklam. Företagen Àr Benetton, Diesel, H&M och Sisley och alla fyra har anvÀnt sig av uppmÀrksammad reklam som bryter mot den kutym som branschen normalt anvÀnder sig av. Uppsatsen vill undersöka vilken roll som reklamsprÀngning haft för utvecklingen av den icke glorifierande reklamen, som blivit allt vanligare. Vidare analyserar uppsatsen ett antal reklambilder frÄn de fyra ovan nÀmnda fallföretagen inom modebranschen.

Könsdiskriminerande reklam : en jÀmförande studie av ERK: s och gemene mans Äsikt

VÄrt syfte med denna uppsats var att analysera och beskriva gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande reklam i jÀmförelse med ERK: s uttalande. Detta har vi gjort genom en empirisk studie dÀr tvÄ valda reklamkampanjer som blivit behandlade av ERK visats för gemene man. Vi har Àven gjort en litteraturstudie dÀr vi anvÀnt oss av tre perspektiv, företaget, individen och samhÀllet för att se vilka faktorer som pÄverkar och inverkar med gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande reklam. Den forskningsfrÄga vi stÀllde oss var: Hur uppfattar gemene man könsdiskriminering i reklam?Vi gjorde en kvantitativ studie för att ta reda pÄ gemene mans uppfattning.

Webb-TV reklam : PĂ„verkan och synpunkter. MĂ„lgrupp unga vuxna i Stockholm

In this study the authors have explored the new phenomenon Web-TV and what attitude young adults in Stockholm have towards this media and the applied advertisement. Further the study includes search outs of other studies for the authors to draw parallels to compare their result to be able make conclusions. Finally, Web-TV is discussed how the commercial on Web-TV could be developed to be as responsive as possible regarding the consumers..

Var Àr vi nÄgonstans? : En observationsstudie kring omsorgspersonalens anva?ndande av klargo?rande kommunikation i det dagliga arbetet fo?r personer med demens

Demens a?r en vanlig diagnos hos a?ldre personer i Sverige. Syftet med denna studie var att underso?ka hur och varfo?r omsorgspersonal pa? en gruppbostad fo?r personer med demens anva?nder sig av klargo?rande kommunikation i det dagliga omsorgsarbetet. Studien har en etnografisk ansats, och datainsamlingsmetoden a?r deltagande observation.

Placerad produktreklam i modebloggar : - En studie om placerad produktreklam i svenska modebloggar och dess pÄverkan pÄ blogglÀsarna.

Att marknadsföra sig rÀtt har idag blivit A och O för företag. För att överleva Àr det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin reklam i. Idag finns det dock sÄ mycket reklam som cirkulerar i samhÀllet att företagen mÄste konkurrera om konsumenternas uppmÀrksamhet. Det gÀller alltsÄ att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige Àr det de temabaserade modebloggarna som stÄr i centrum. DÄ bloggarna blivit sÄ stora som de Àr och dÄ bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

VispgrÀdde en prisad vara : Kortsiktiga effekter av en prisförÀndring pÄ en marknad med och utan konkurrens

Att marknadsföra sig rÀtt har idag blivit A och O för företag. För att överleva Àr det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin reklam i. Idag finns det dock sÄ mycket reklam som cirkulerar i samhÀllet att företagen mÄste konkurrera om konsumenternas uppmÀrksamhet. Det gÀller alltsÄ att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige Àr det de temabaserade modebloggarna som stÄr i centrum. DÄ bloggarna blivit sÄ stora som de Àr och dÄ bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

Handtag, famntag, klapp eller kyss? - en studie av kommunikationsprocessens olika steg i LunarWorks planeringsarbete vad gÀller reklam riktad till ungdomar via Lunarstorm

Studiens syfte Àr att undersöka kommunikationsprocessens olika steg i LunarWorks planeringsarbete vad gÀller reklam riktad till ungdomar i Äldern 12- 24 Är..

Vad Àr estetiskt lÀrande? FrÄn empiri till teori

Den ha?r studien underso?ker ett estetiskt la?rande kopplat till estetiska programmet inom gymnasieskolan. En underso?kning, baserad pa? triangulering a?r gjord. Syftet a?r att vaska fram elever och la?rares tankar om estetiskt la?rande och da?rigenom skapa kategorier.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->