
Sökresultat:
112 Uppsatser om Intranet - Sida 6 av 8
Intranät : Upplever intranätanvändaren sig som mer produktiv?
För det första konstaterade jag att det är väldigt svårt att mäta produktivitetsförändringar inom IT-området. Trots svårtigheterna att mäta förändringar var det en som uttryckligen lyckats åstadkomma mer under arbetstiden eftersom intranätet medfört att han kunnat byta ut restimmar mot arbetstimmar. Dessutom kom jag fram till att alla respondenter erhåller mer information än vad de behöver till sina respektive arbetsuppgifter. Situationen är mest akut för människor som är ute och reser mycket, och därför inte har en daglig kontakt till intranätet. Många av intranätanvändarna väljer hellre att ta avstånd från intranätet än att riskera att drabbas av för mycket information.Det är inte många av intranätanvändarna som sitter och letar efter information.
"Man vet inte vad man inte vet". En studie av informationsflödet inom Gatukontoret i Borås Stad
The aim of this thesis is to examine the flow of information in an administration of the municipality Borås Stad. To achieve the aim the following questions were asked: How accessible is information? How is information used in the organisation? How is information communicated? Totally sixteen qualitative interviews was accomplished with employees at the administration. The results of the interviews show that there is a difference in how much and what sort of information the respondents use. They all seem to prefer information to be communicated face to face if possible or over the phone.
Standardsystem och användbarhet : Hur ska man som utvecklare säkra att användbarhet uppnås i små SharePoint-projekt?
IT (Informationsteknologi) används i dag mycket för att distribuera och förmedla information internt och externt. Ett bra verktyg för informationshantering är verksamhetens intranät. Arbetet handlar om användbarhet i små SharePoint-projekt. Med användbarhet omfattas faktorerna användarvänlighet, anpassning och användaracceptans. Små SharePoint-projekt (på under 300 timmar) innebär att det finns mindre resurser för att tillämpa användbarhet.Syftet med detta arbete är att undersöka utvecklare inom SharePoint sina åsikter och förhållningssätt kring användbarhet, samt hur användbarhet bäst kan uppnås i små projekt med begränsade resurser.
Vad bör man tänka på vid en intranätutveckling?
Detta arbete behandlar vad man som organisation bör tänka på när man inför ett intranät i sin verksamhet. Jag anser att det generellt saknas riktlinjer för hur en intranätimplementering i en organisation bör gå till. De aspekter som arbetet tar upp är främst vilken information som är lämplig att distribueras via ett intranät, hur ett intranät bör administreras, underhållas och förvaltas, samt vilken implementationsplattform man skall bygga sitt intranät på. När det gäller intranätplattformar har jag begränsat min undersökning till en jämförelse mellan webbaserade intranät och intranät baserade på gruppvaruprogrammet Lotus Notes. Arbetet har utförts genom en litteraturstudie och genom intervjuer med representanter från fem olika organisationer som nyligen har, eller är på väg att införa ett intranät i sin verksamhet.Slutsatserna visar på att nästan all information kan distribueras via ett intranät och att en organisation bör införa klara och strikta regler och rutiner för hur administration, underhåll och förvaltning av ett intranät skall gå till.
Ledarskap och relationer vid implementering av lean i sjukvården: en utveckling av yrkesidentiteten
The aim of this case study was to investigate the role of leadership and interpersonal relations among staff during implementation of lean at a University Hospital in Sweden. The 15 respondents were leaders and staff members from different wards and clinics, who had started working according to lean principles. One of the methods used was explorative, low structured interviews. Other methods used for gathering information about the case was attending lectures about lean healthcare at the hospital, part-taking in the lean game and reading articles about lean and the implementation in both daily press and on the Intranet of the hospital. The results showed that an open and accessible leader that coaches his/her staff and supports their work, helps the staff to develop a lean identity.
Content Management System i intranät : Open Source CMS som intranät
Idag har de flesta företag och organisationer någon form för intranät-lösning. Dessa lösningar kan vara både mer och mindre sofistikerade, men har oftast det samma syfte; att distribuera organisationens information till dess medlemmar.Denna uppsats ägnar sig åt intranät och fördjupar sig i ett begrepp som vuxit starkt de senaste åren, nämligen Content Management System (CMS). Jag fokuserar särskilt på val av Open Source CMS, för implementation i mindre organisationers intranät.Uppsatsen är ett resultat av omfattande litteraturstudier inom sitt område och bygger främst på vetenskapliga artiklar av ledande experter. Ytterligare en källa är resultatet av en enkätundersökning, som också redovisas i uppsatsen. Denna enkät hade som ändamål, att kartlägga användares attityder till deras CMS-intranät.Uppsatsens kanske viktigaste resultat är en redogörelse för hur ett moduliserad CMS-intranät skulle kunna utformas, baserad på bl.a.
Intranät - Upplever intranätanvändaren sig som mer produktiv?
För det första konstaterade jag att det är väldigt svårt att mäta
produktivitetsförändringar inom IT-området. Trots svårtigheterna att mäta
förändringar var det en som uttryckligen lyckats åstadkomma mer under
arbetstiden eftersom intranätet medfört att han kunnat byta ut restimmar mot
arbetstimmar.
Dessutom kom jag fram till att alla respondenter erhåller mer information än
vad de behöver till sina respektive arbetsuppgifter. Situationen är mest akut
för människor som är ute och reser mycket, och därför inte har en daglig
kontakt till intranätet. Många av intranätanvändarna väljer hellre att ta
avstånd från intranätet än att riskera att drabbas av för mycket
information.Det är inte många av intranätanvändarna som sitter och letar efter
information. Utan hittar de inte informationen på intranätet tar de kontakt med
personer som de tror ?sitter med informationen?.
Interna informationsresurser ? Fallstudie av en statlig myndighet
The aim of this Master?s thesis is to study the relations between internal information and the principal business objectives in a knowledge organization. The questions are: how does the organization behave to its internal information resources, how is the information management related to the principal objectives and strategies, what information policy does the organization develop, and how is the management experienced by the employees. The purpose was to study the supply and management of information designed for internal use and the study was carried out with qualitative, semi-structured interviews to get a picture of the internal information management. The informants were mostly key persons with deep knowledge of internal information.
Brytningstid i Internkommunikationen? : vilken roll har Intranät och e-post i organisationers kommunikation?
Having a functioning internal communication is necessary for the survival and existence of every company. Traditional communication channels are for example meetings, noteboards and personnel newspapers. During the last ten years we have witnessed an explosion of new channels, who are based on information technology. IT is a natural part in new IT-companies, like Framfab and Icon Medialab, but what role does IT have in a large, manufacturing company with a long history? The purpose with this thesis is to investigate how IT has influenced the internal communication in a company.
Internkommunikation vid förändringsarbete : en studie av internkommunikationen vid omlokaliseringen av Konsumentverket
The main purpose of this essay is to through theories about internal communication, channels to communicate through and change management study how these can be related to the processes at the Swedish Consumer Agency due to its future relocation. The main question within this essay is therefore:- How has the internal communication and the change management at the Swedish Consumer Agency developed in comparison with the prescribed theories?This essay is divided into three different parts (ideal, reality, ideal/reality) which can be derived to the essays theory, result and analysis chapters. The theories are the ideal while the result describes the internal communication and the change management during the process (the reality). In the analysis chapter, the ideal and the reality are compared to distinguish how the reality has been working in comparison to the ideal.The internal communication has mainly been distinguished through the authority?s Intranet and the information communicated has comparatively been fast, open, objective and reliable.
Ipendo Web Portal : Utveckling av en flexibel koncernportal i Microsoft Office SharePoint Server 2007
Rapporten behandlar utvecklingen av en portal som är tänkt att användas av alla olika delar av en företagskoncern, både som intranät, extranät och extern webbplats. Denna rapport undersöker vad som är viktigt att uppfylla för att skapa en portal av detta slag där kraven på flexibilitet är stora, samtidigt som de olika företagen i koncernen ska ha utrymme att agera både som enskilda företag och som medlemmar i en koncern. Rapporten undersöker även om tekniken SharePoint kan vara lämplig att använda i ett sådant fall samt tar upp alternativ till SharePoint. Slutsatserna är att två aspekter är särskilt viktiga i en portal av slaget som efterfrågas. Dels att portalen utformas med en tydlig struktur och väl definierade nivåer med klara uppgifter, dels att tekniken bakom portalen är anpassningsbar, öppen för vidareutvecklingar och att tekniken är modulbaserad.
En undersökning och utvärdering av ledningssystem : Ett delprojekt i ett förändringsarbete
In past decades information technology has changed the conditions of organizations, not at least within the industry. Advanced IT systems have become a fact in order to cope with rapid changes in the market and to effectively manage an organization?s knowledge. When organizations became more flexible and customized expectations from customers and stakeholders also become higher. These expectations and guidelines are documented in a company?s management system, which can be designed differently depending on what standards the company chooses to implement.
Internkommunikation på IKEA : En funktionsanalys av IKEA Uppsalas interna kommunikation
AbstractTitle: Internal communication at IKEA ? A functional analysis of IKEA Uppsalas internalcommunication (Intern kommunikation på IKEA ? En funktionsanalys av IKEA Uppsalas interna kommunikation)Author: Fredrik JohanssonAim: The purpose of this study is to analyze the internal communication at IKEA Uppsala.Are the channels of communication working efficiently? How is the information received by the employees? Finally I will make a few suggestions on how the internal communication can be improved.Method/Material: The method used in this study is quantitative. The internal communication at IKEA Uppsala is analyzed based on the results of a questionnaire. 75 employees at three different divisions were given questions on how they appreciate the communication channels at IKEA in Uppsala. 50 answers were received.Main results: The results clearly show that even though the internal communication at IKEA seems to work well in general, a few of the channel needs to be improved.
Internkommunikation - idag och imorgon. En kvalitativ studie av personalens syn på Blå Ställets internkommunikation
Aim: The main purpose of this thesis was to investigate how the employees experience theinternal communication and to examine the channels they communitace trough betweenthe departments at Blå Stället in Sweden. This task was given by the unit chiefs at thecompany who?ve seen a need to investigate and improve their internal communication.The goal is therefore also to produce concrete and well-founded proposals on how theinternal communication can bee improved at Blå Stället. Relevant Theoretical frame ofreference was internal communication, information, communication channels, formaland informal communication. To collect data from employees I made six interviews,one from every department and two informers.
Kognitiva belastningar vid läsning och navigering i elektronisk text.
Idag lagras enorma mängder elektronisk text i databaser på företag, institutioner och liknande ställen. Textmassorna är oftast lättåtkomliga, lätt redigerade och enkla att sprida. Dessvärre dyker det upp problem när man ska läsa och navigera i stora dokument. Kognitiva belastningar på korttidsminnet är en följd av svårigheten att överblicka stora dokument. Det uppstår även problem med navigeringen i dokumenten.