Sök:

Sökresultat:

25 Uppsatser om Internutbildning - Sida 1 av 2

Internutbildning via Intranät: en studie av tre Volvoåterförsäljare

Kompetensutveckling av personalen och Internutbildningar har varit ett hett debattämne de senaste åren. Numera är Internet/intranät och interaktiva självstudiekurser ofta ett alternativ till traditionell lärarledd utbildning. Vi ville därför undersöka hur lärande via intranät sker, hur sådana Internutbildningar upplevs av deltagarna och att försöka ge förslag på hur dessa kan utvecklas ytterligare. För att uppfylla våra syften har vi valt att utföra studier hos tre av Volvos återförsäljare. Volvo har sedan en tid tillbaka en Internutbildning som kombinerar lärarledda lektioner med självstudiekurser via intranät.

Utveckling av simuleringsspel för internutbildning inom callcenters

Examensarbetet utfördes på uppdrag av Qsurvey och syftar till att utveckla ett simuleringsspel som kan användas vid Internutbildning inom callcenterbranschen. I arbetet har specifika problem och frågeställningar för callcenterindustri studerats. I utvecklingsarbetet med simuleringsspelet har hänsyn tagits till callcenterbranschens karaktär, både vad gäller resurser och statistik har inspiration hämtats från verkliga callcenters. Huvudsyftet med programmet är att belysa callcenterbranschens karaktär och visa på vilken typ av frågeställningar en callcentermanager vanligen ställs inför.Arbetet resulterade i en testad mjukvara. Användaren av spelet har till sitt förfogande information och funktionalitet liknande det som en callcenter- manager besitter..

Att forma en säljare ? om internutbildning i detaljhandeln

Problem: Det satsas mycket på Internutbildningar inom många företag och det finns en del forskat kring ämnet. Den mesta forskningen berör hur Internutbildning bör planeras och genomföras samt vilka positiva egenskaper denna utbildning har. Däremot upplever vi att det finns mindre forskat kring om dessa interna utbildningar faktiskt bidrar till något, om de anställda i praktiken tar till sig utbildningarna och drar nytta av dem i sitt dagliga arbete. Inom forskningen kring Internutbildningar har fokus även ökat på de anställdas (inom serviceföretag) estetiska attribut såsom utseende och attityd. Syfte: Syftet med vår uppsats är att studera effekten av Internutbildningar inom servicebranschen, med fokus på säljpersonal och deras syn på Internutbildningar.

Kompetensutveckling inom statliga myndigheter : En studie av mellanchefers upplevelse av internutbildning

Sammanfattning: I takt med att samhällets behov av kunskap ökar så ökar även behovet av utbildning genom livet. I den här uppsatsen har vi undersökt en ledarskapsutbildning för mellanchefer inom statliga myndigheter, vi har tittat på vilken typ av undervisning som har visat sig generera djupast kunskaper och vad behållningen av utbildningen har varit. De frågeställningar som vi haft för studien har varit följande: Vilka lärtillfällen har gett kunskap till deltagarnas nuvarande yrkesuppdrag? Hur värderar deltagarna innehållet i utbildningen? Vad är den övergripande behållningen av utbildningen? för att besvara frågeställningarna har vi gjort sex kvalitativa intervjuer med deltagare som genomgått ledarskapsutbildningen olika år. Datum: 2015-02-13  Författare: Charlotte Danielsson, Sofia Laurin  Handledare: Joacim Andersson  Examinator: Wieland Wermke Titel: Kompetensutveckling inom statliga myndigheter - En studie av mellanchefers upplevelse av en Internutbildning  Nyckelord: Lärprocess, erfarenhetsbaserat lärande, kollektivt lärande, livslångt lärande  Frågeställning: Vilka lärtillfällen har gett kunskap till deltagarnas nuvarande yrkesuppdrag? Hur värderar deltagarna innehållet i utbildningen? Vad är den övergripande behållningen av utbildningen?   Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka en Internutbildning inom statliga myndigheter i termer av hur deltagare värderar utbildningens olika innehåll. Vi har velat undersöka vilka delar i utbildningens upplägg och innehåll som deltagarna har ansett varit betydelsefulla för deras lärande men också vilka kunskaper och erfarenheter de har kunnat ta med sig tillbaka till det vardagliga yrkeslivet.   Teori: Erfarenhetsbaserat lärande och kollektivt lärande. Metod: Kvalitativ metod  Slutsats: Lärandet har främst skett genom diskussioner med föreläsarna, genom seminarium samt genom att utbyta erfarenheter med andra deltagare i utbildningen.

Coor Business School i jämförelse med andragogiken

Internutbildningar är vanligt förekommande i många företag. I och med dessa kan företagen kompetensutveckla sin personal och specialutbilda dem i områden som gagnar företaget och i slutändan också affärsresultatet. Studiens syfte är att analysera uppbyggnaden av ett case i en Internutbildning i relation till teori inom andragogiken. Analysen sker i symbios med utvärderingar från före detta utbildningsdeltagare. Undersökningens metod är utgörs av intervjuer, Internutbildningsmaterial, enkät och litteratur.I analysen framgår vikten av prioriteringar av de delar som ingår i caset.

Verktyg för värdering : En kvalitativ studie om räddningstjänstens internutbildning

Studiens syfte är att undersöka och redovisa vilka förutsättningar räddningstjänsten har att implementera SROI-modellen som ett utvärderingsverktyg för sin verksamhet. Arbetet bör ses som en förstudie till ett sådant projekt.Inom ramen för undersökningen har fem djupintervjuer utförts med räddningschefer och utbildningssamordnare fördelade på fyra olika kommuner. Utöver detta har sekundärkällor i form av utbildningsmaterial samt andra undersökningar studerats.Slutsatser: Räddningstjänsten ombeds i allt högre grad redovisa sin verksamhet i form av mätbara mål. Ansvariga inom räddningstjänsten saknar ofta verktyg för att formalisera och redovisa det utvärderingsarbete som regelbundet genomförs. Det framgår att man i varje region utför regelbunden utvärdering, men generellt inte uppfattar det så.

Alla svanar är inte vita. En litteraturstudie om bemötande av patienter med alkoholproblem i primärvården och på somatiska vårdavdelningar.

Bakgrund: Alkoholism är en sjukdom som orsakar två och en halv miljon dödsfall varje år runtom världen. Alkohol skadar själen och kroppen från topp till tå. Bra bemötande av patienter med alkoholproblem är en av förutsättningar för att stödja patient i hälsofrämjande arbete. Syftet med denna studie är att belysa hur bemötande till patienter med alkoholproblem är bland personal inom primär vård och inom somatiska vårdavdelningar. Metoden var en litteraturöversikt med viss systematik inspirerad av Willman et al (2011) sju steg. Tio vetenskapliga artiklar var utvalde i studien efter sökningar i databas CINAHL, PubMed och PsychInfo.

Vad skulle kunna hjälpa ingenjörer i tillverkningsindustrin att utveckla sitt kommunikativa beteende?

Ingenjörers arbete bygger ofta på teamarbete vilket ställer krav på deras förmåga till samarbete och kommunikation. Medvetenheten om kommunikationens betydelse för ingenjören och dennes arbetsprestation har framkommit i tidigare studier och även motivationens betydelse för förändrat beteende. Syftet med denna undersökning var att undersöka vad som skulle kunna hjälpa ingenjörer inom tillverkningsindustrin att utveckla sitt kommunikativa beteende gentemot sina kollegor. En enkät konstruerades och följdes upp med 4 intervjuer. Studien genomfördes på ett internationellt företag inom tillverkningsindustrin.

Avfallsminskning och förbättrad källsortering på byggarbetsplatser - Miljöutbildnings påverkan av motivation för avfallsminskning och bättre källsortering på byggarbetsplatser

Vid en nyproduktion på en byggarbetsplats uppgår avfallet till 5-15 % av byggnadsmaterialet. Det finns system att minska byggavfall men ett stort problem är bristen på motivation att införa dem eftersom byggföretagen inte kan se någon kortsiktig förtjänst. Ett steg för att öka motivationen är då att ge personalen utbildning i avfallsminskningsåtgärder och de förtjänster det kan leda till. Syftet är att kortfattat beskriva hur miljöutbildningar kan se ut. Även hur arbetsledning och hantverkare anser att utbildning påverkar deras motivation till källsortering och minsking av avfall under byggprocessen och vad de kan se för hinder till detta. Studien genomfördes som en enkätundersökning och delades ut till ca 60 personer fördelat över fem arbetsplatser. Både ledning och hantverkare har ingått.

 Ledarskapsutbildning i föreningsidrott :  En fallstudie av sex karateklubbar i Västsverige

Syftet med rapporten var att beskriva varför idrottsföreningar inte internutbildar sina ledare. Vidare syftade rapporten till att analysera vilka faktorer i det befintliga samarbetet mellan idrottsföreningarna och SISU idrottsutbildarna som gjorde att samarbetet fortsatte samt att analysera vilka avgörande faktorer som gjorde att idrottsföreningarna avstod från ett samarbete med dem. I resultatet visade det sig att några av föreningarna inte hade tillräcklig kunskap om vad SISU idrottsutbildarnas arbete gick ut på, andra faktorer såsom avstånd till utbildningar, ovilja från ledarnas sida, glömska och ett bristande engagemang från SISU idrottsutbildarnas sida, var avgörande då föreningarna avstod från ett samarbete med dem. De som har eller har haft ett samarbete med organisationen tycker att den personliga kontakten är viktig för att samarbetet skall fortsätta. Fördelarna med samarbetet har varit de resurspengar som klubben tillgår via lärcirklarna.

Lärande i vårdarbetet

Syftet med uppsatsen är att behandla vilka explicita och implicita strategier första linjens chefer har för att åstadkomma lärande i vårdarbetet. Uppsatsen har en kvalitativ ansats. Tidigare forskning visar att lärande i arbetet är en framgångsfaktor för de flesta organisationer. Forskning och utveckling gör att behovet av lärande ökar. Den varierande utbildningsbakgrund som personalen har gör att cheferna måste komplettera, utveckla och underhålla personalens kunskap vilket tar mycket tid. Ökat lärande gör personalen mer anställningsbar.

Nätverksbaserat försvar : Då och Nu

Rapporten beskriver det som gjorts i ett kandidatexamensarbete av två KTH studenter undervåren 2012. Innehållsmässigt behandlar rapporten företags ansvarstagande för hållbarhet inommiljön, det vill säga en del av Corporate Social Responsibility, CSR. Efter undersökningen om CSR, bestämde vi oss för att fördjupa oss inom miljöområdet. Målet var att analysera skillnaden mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag då det gällde miljöarbetet. Gruppen intervjuade endast Atlas Copco och TeliaSonera som fick besvara frågeställningen om just de två företagen - Hur sammanfaller/skiljer sig det egna initiativarbetet mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag för att minska dagens miljöpåverkan? För att kunna besvara frågeställningen började gruppen med att samla information.

Företags miljöarbete inom CSR : - Jämförelse mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag

Rapporten beskriver det som gjorts i ett kandidatexamensarbete av två KTH studenter undervåren 2012. Innehållsmässigt behandlar rapporten företags ansvarstagande för hållbarhet inommiljön, det vill säga en del av Corporate Social Responsibility, CSR. Efter undersökningen om CSR, bestämde vi oss för att fördjupa oss inom miljöområdet. Målet var att analysera skillnaden mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag då det gällde miljöarbetet. Gruppen intervjuade endast Atlas Copco och TeliaSonera som fick besvara frågeställningen om just de två företagen - Hur sammanfaller/skiljer sig det egna initiativarbetet mellan tillverkningsföretag och tjänsteföretag för att minska dagens miljöpåverkan? För att kunna besvara frågeställningen började gruppen med att samla information.

Chefsaspirantprogram som ett kompetensförsörjningsverktyg. : En fallstudie inom Skellefteå kommun.

I takt med den ökande globaliseringen blir det allt viktigare för organisationer att aktivt arbeta för att säkerställa sin kompetensförsörjning. Det råder en brist på färdiga chefer och organisationer behöver därför se över sin interna chefsförsörjning. Med anledning av detta har vi, med hjälp av semistrukturerade fokusgruppsintervjuer, genomfört en fallstudie av Skellefteå kommuns interna chefsaspirantprogram med fokus på deltagarnas upplevelser av programmet och hur programmet fungerat som strategiskt verktyg i syfte att skapa färdiga chefer. Studien utgår ifrån en hermeneutisk ansats och har en kvalitativ design i form av semistrukturerade fokusgruppsintervjuer. Resultaten visar att vilja är nyckeln för att medarbetare ska kunna axla rollen som chef.

Kompetensförsörjning med hänsyn till pensionsavgångar och den demografiska utvecklingen: En kvalitativ studie om kompetensförsörjning i Luleå kommun

Detta är en kvalitativ studie om kompetensförsörjning inom området vård och omsorg om äldre och funktionshindrade i Luleå kommun. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Luleå kommun förbereder arbetet med kompetensförsörjningen inom området vård och omsorg om äldre och funktionshindrade, dels med avseende på rekryteringsbehovet till följd av pensionsavgångar och en åldrande befolkning, dels ambitionen att höja personalens kompetens och slutligen utifrån en ny arbetsmarknadssituation. Det sker idag en betydande generationsväxling på den svenska arbetsmarknaden då den stora gruppen 40-talister lämnar arbetslivet. Luleå kommun står inför både kvalitativa och kvantitativa utmaningar då en stor grupp 40 och 50-talister ska gå i pension. Härigenom uppstår ett ökat rekryteringsbehov av personal samt ett ökat behov av utbildad personal med lägst undersköterskeutbildning.

1 Nästa sida ->