Sökresultat:
1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 9 av 83
Har stora offentliga bestÀllare ett effektivt internt
kvalitetsarbete?: studie vid Banverket Norra Banregionen och
VĂ€gverket Region Norr
En allt hÄrdare konkurrens pÄ marknaden, krav pÄ effektivitet i en organisation eller jakten pÄ reducerade kostnader Àr alla orsaker till att företag och verksamheter idag arbetar med att fÄ det interna kvalitetsarbetet till att bli effektivare. Byggprocessen har en lÄng rad av aktörer med olika roller och ansvar beroende pÄ i vilket skeende processen Àr i. BestÀllaren Àr oftast först ut i denna komplexa process, vilket medför att det Àr viktigt att just bestÀllaren sÀkrar och arbetar effektivt med kvalitet, bÄde internt och externt. Om bestÀllaren saknar ett effektivt kvalitetsarbete ges en ökad kostnad för att i efterhand rÀtta till fel eller avvikelser. BestÀllaren Àr den som finansierar projekt och fÄr Àven leva med slutprodukten.
TjÀnsteföretag ? En studie av immateriella tillgÄngars betydelse vid kreditgivning
Idag lever vi i ett tjÀnstesamhÀlle dÀr företag konkurrerarmed tjÀnster vilket gör medarbetare och ledning till deviktigaste resurserna i ett sÄdant företag. Dessa immateriellatillgÄngar Àr svÄrvÀrderade och kan dÀrmed inte tas upp ibalansrÀkningen vilket mÄnga gÄnger leder till att de blirosynliga och inte beaktas.MÄnga företag mÄste tillföras kapital för att finansiera sinverksamhet vilket ofta sker genom belÄning. DÄtjÀnsteföretag bestÄr av mycket dolda vÀrden Àr detproblematiskt för kreditgivarna att bedöma dessa företagsfaktiska vÀrde. Baserat pÄ ovanstÄende har syftet med dennauppsats dÀrför varit att undersöka huruvida tjÀnsteföretagsimmateriella tillgÄngar pÄverkar finansiÀrer i sittbeslutstagande vid kreditgivning och hur dessa mjuka vÀrdenkan ligga till grund för bankernas sÀkerhet.Studien tar sin utgÄngspunkt ur ett bankperspektiv. För attbesvara syftet har vi utgÄtt frÄn en kvalitativ metod dÀrintervjuer har genomförts med respondenter frÄn fyrastorbanker i Sverige.Vid kreditgivning tenderar bankerna att vÀrderatjÀnsteföretag pÄ samma sÀtt som ett tillverkande företagvilket medför att riskerna inte blir större för dem i dessasituationer.
Att tangera det icke tangerbara : En kvalitativ studie om styrningen av intangibles i tjÀnste- och tillverkningsföretag
Problemformulering: Hur kan tjÀnste- och tillverkningsföretag arbeta med styrning av intangibles?Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva om och hur tjÀnste- och tillverkningsföretag arbetar med styrning av intangibles. Styrningen fokuseras och beskrivs utifrÄn mÄtt och mÀtning, budgetering och resursallokering, tillgÄng eller kostnad. Vi vill skapa en ökad förstÄelse för hur företag kan bemöta utmaningen vid styrningen av intangibles, dÄ flertalet organisationer an-ser att sin nuvarande styrning och mÀtning av intangibles antingen Àr bristfÀllig eller inte existerar alls.Metod: En kvalitativ metod med en abduktiv ansats har anvÀnts för att besvara problemformuleringen. Fyra stycken besöksintervjuer har genomförts och legat till grund för empirin.Slutsats: Alla fallföretag bekrÀftar utmaningen med styrning av intangibles, trots detta arbetar samtliga företag med det.
?verl?telse av avtal vid insolvens - utan medkontrahentens samtycke. Om kommissionens f?rslag om pre pack och medkontrahentens intressen i att v?lja sin avtalsmotpart
Den 7 december 2022 offentliggjorde Europeiska kommissionen ett f?rslag till direktiv om harmonisering av vissa delar av insolvenslagstiftningen inom EU:s medlemsstater. Initiativet ?r ett led i kommissionens arbete med att st?rka kapitalmarknadsunionen och har till syfte att fr?mja ekonomisk och finansiell integration inom unionen. Direktivf?rslaget inneh?ller flera nyheter till svensk konkurs- och rekonstruktionslagstiftning, bland annat inf?randet av s? kallade pre-pack-f?rfaranden.
"NÀr man tar steget frÄn lÀgerelden sÄ fÄr man söka andra lÀgereldar" : Internt rekryterade chefers upplevelser av hur det Àr att leda före detta kollegor
Syftet med uppsatsen Àr att undersöka nytillsatta förstalinjes chefers upplevelser i en nyskapad tjÀnst, som benÀmns funktionschef, med 50 procent arbete i produktionen och 50 procent chefsuppgifter. Cheferna har tilltrÀtt tjÀnsten internt och har ingen erfarenhet av ledarskap sen tidigare. Uppsatsen bygger pÄ nio intervjuer och materialet analyserades genom en grundlÀggande kvalitativ metod. Resultatet visar att funktionscheferna upplever det positivt att ha blivit internt tillsatt till tjÀnsten dÄ de har en större förstÄelse för myndigheten och arbetsuppgifterna samt en kÀnnedom om sina medarbetare. Funktionscheferna upplever att en tjÀnst med tvÄ befattningar, arbete i produktionen och chefsuppgifter, Àr positivt för egen utveckling och gynnar arbetsgruppen och myndigheten.
Egenupparbetade immateriella tillgÄngar. K2 för FoU-branschen
Bakgrund och problem: BokföringsnÀmnden (BFN) arbetar sedan ett antal Är tillbaka med detsÄ kallade K-projektet, dÀr företagens redovisning ska vara lika för alla företag inom sammastorlekskategori. Syftet med K2-regelverket för mindre företag Àr i hög grad förenklingar ochBFN anser att dessa ska ha företrÀde framför rÀttvisande bild och jÀmförbarhet. Det finnsdÀremot röster som pÄpekar att den förenklade redovisningen kring egenupparbetadeimmateriella tillgÄngar kan medföra problem för företagen. De företag som kommer att bytatill K2-regelverket fÄr endast kostnadsföra sina egenupparbetade immateriella tillgÄngar iresultatrÀkningen direkt, till skillnad mot nuvarande normsÀttning som tillÄter aktivering ibalansrÀkningen.Syfte: Att bistÄ med information kring samt pÄvisa för lÄngivare, investerare och andraintressenter vilka effekter det nya K2-regelverket för egenupparbetade immateriella tillgÄngarkan fÄ pÄ marknaden inom forskning och utveckling (FoU).AvgrÀnsningar: Studien undersöker en population bestÄende av svenska onoterade mindreföretag inom branschen för FoU. Hos dessa tittar vi endast pÄ redovisningsposten föregenupparbetade immateriella tillgÄngar, totala tillgÄngar samt eget kapital i ÄrsredovisningarfrÄn 2007.Metod: Vi har lÀst artiklar, rapporter, remisser, normer med mera för att formulera vÄrreferensram.
Hur vÀl uppfyller företagen redovisningskraven i IFRS 3, IAS 36 och IAS 38?
Syftet Àr att kartlÀgga huruvida företag pÄ Large Cap- och Mid Cap-listorna uppfyller redovisningskraven i IFRS 3, IAS 36 och IAS 38. Vidare skall vi analysera skillnader mellan olika branscher. Vi har genomfört tvÄ undersökningar med utgÄngspunkt frÄn den kvantitativa metoden. För att förtydliga resultatet vi erhöll valde vi att komplettera med en kvalitativ metod. GenomgÄende Äterfinns en deduktiv ansats.
Valet att inte outsourca - En kvalitativ studie av synen pÄ supportfunktioner hos tvÄ fallföretag.
De tvÄ fallföretagen, Kronosept AB och Unilever Bestfoods AB,vÀljer att inte outsourca en specifik supporttjÀnst pÄ grund av ett ifrÄgasÀttande av outsourcingens möjligheter till kostnads-reducering, samt den upplevda risk för en nedsÀttning av kvalitén. Kronosept AB upplevde Àven en ökning av företagets flexibilitet till följd av att behÄlla funktionen internt, samt att vÀrderingen avföretagets personal hade en pÄverkan pÄ beslutet. Unilever Bestfoods AB ser möjligheterna i att behÄlla supportfunktionen internt för att ytterligare utveckla densamma. Supportfunktionen blev dÄ ett komplement till företagets kÀrnkompetens..
Third party ownership inom professionell fotboll
Uppsatsen behandlar third party ownership (TPO) inom den professionella fotbollen da?r fokus fra?mst ligger pa? den europeiska toppfotbollen. Vidare tas fotbollens autonoma sta?llning till samha?llets o?vriga grenar upp och belyses. Syftet med uppsatsen a?r till stor del att belysa en problematik som den traditionella juristka?ren inte anammat.
Kreditbedömning av kunskapsföretag
Syfte: Syftet a?r att fa? fram vad bankerna tittar pa? vid en kreditbedo?mning. Skiljer sig kreditbedo?mningsprocessen a?t om det a?r ett fo?retag som har tillga?ngar mot ett som generellt inte har tillga?ngar, i det ha?r fallet kunskapsfo?retag. Vilka a?r de viktigaste faktorerna i en kreditbedo?mning?Metod: Det har gjorts en kvalitativ studie, induktiv ansats och semistrukturerade intervjuer har genomfo?rts pa? fyra olika bankkontor i Ga?vle.
Att implementera ett internt socialt nÀtverk : En anpassning för en mindre organisation
Under de senaste Ären har anvÀndningen av interna sociala nÀtverk (ISN) markant ökat. En orsak till detta kan vara den ökade anvÀndningen av publika sociala nÀtverk (sÄ som Facebook eller Twitter) pÄ arbetstid, dÄ detta tenderar att sÀnka arbetsmoralen och effektiviteten hos de anstÀllda. Ett ISN fungerar i princip som ett socialt medium, men dock innanför ett företags eller organisations interna vÀggar och fokuserar mer pÄ att frÀmja samarbete, kommunikation och kunskapsutbyte. Detta examensarbete utreder hur man kan implementera ett ISN i en mindre organisation och fÄ det att leva i ett företags vardag. Vanligtvis anvÀnds ISN inom större företag för att frÀmst hitta och dela kunskap inom organisationen.I denna avhandling kommer jag (baserat pÄ genomförda metoder) skrÀddarsy ett grÀnssnitt för Xtractor Interactive AB i ett ISN som heter Totara Social.
PrissÀttning och styrning i företag med immateriella produkter pÄ marknader med begrÀnsad konkurrens: en fallstudie av betal-TV branschen
Företagens definition pÄ framgÄng kan variera. Det Àr ÀndÄ rimligt att anta att vinstdrivande företag har som mÄl att nÄ sÄ hög lönsamhet som möjligt, sett över dess livstid. Medlen för att nÄ mÄlet varierar dock. Hur som helst krÀvs en effektiv styrning för att leda företagen mot deras övergripande mÄl. PrissÀttning Àr ett av de viktigaste besluten i styrningen av företag.
Graybox-baserade sÀkerhetstest : Att kostnadseffektivt simulera illasinnade angrepp
Att genomföra ett penetrationstest av en nÀtverksarkitektur Àr komplicerat, riskfyllt och omfattande. Denna rapport utforskar hur en konsult bÀst genomför ett internt penetrationstest tidseffektivt, utan att utelÀmna viktiga delar. I ett internt penetrationstest fÄr konsulten ofta ta del av systemdokumentation för att skaffa sig en bild av nÀtverksarkitekturen, pÄ sÄ sÀtt elimineras den tid det tar att kartlÀgga hela nÀtverket manuellt. Detta medför Àven att eventuella anomalier i systemdokumentationen kan identifieras. Kommunikation med driftansvariga under testets gÄng minskar risken för missförstÄnd och systemkrascher.
VÀrdering av immateriella tillgÄngar : Hur tolkar banker betydelsen av immateriella tillgÄngar vid en kreditbedömning?
Kost Ă€r ett brett Ă€mne i dagens samhĂ€lle. Idag lĂ€ggs ett stort fokus pĂ„ barn och ungdomars prestation i skolan. Ăr det bara duktiga lĂ€rare som hjĂ€lper eleverna framĂ„t eller finns det andra faktorer? Vi som blivande idrottslĂ€rare vill se hur mycket frukostens betydelse har pĂ„ elevernas fysiska prestation. Eftersom kropp och sjĂ€l hĂ€nger ihop har eleverna Ă€ven fĂ„tt skatta den upplevda fysiska anstrĂ€ngningen.
Investeringsprocessen hos ett IT-företag ? en fallstudie av Visma Spcs AB
Titel: Investeringsprocessen hos ett IT-företag ? en fallstudie av Visma Spcs ABBakgrund: En strukturomvandling har ökat kraven pÄ dagens företag, krav som rör kontinuerlig förnyelse och förbÀttring, nÄgot som fört med sig ökade investeringsbehov. En bransch som tydligt prÀglas av de nya omvÀrldsförhÄllanden som strukturomvandlingen fört med sig Àr IT-branschen, en relativt ny och kunskapsintensiv bransch dÀr immateriella investeringar dominerar. Visma Spcs AB Àr ett VÀxjöbaserat IT-företag som genomför stora immateriella kapitalsatsningar, framförallt i produktutveckling och humankapital.Syfte: Syftet med studien Àr att kartlÀgga och analysera Visma Spcs investeringsprocess, med fokus pÄ företagets immateriella investeringar, och att bidra med kunskap om problematiken kring hantering och beslutslogik gÀllande ett IT-företags investeringar.Metod: Uppsatsen Àr utformad som en kvalitativ fallstudie med Visma Spcs som fallföretag. Det empiriska underlaget för uppsatsen utgörs av semistrukturerade intervjuer med tre av företagets anstÀllda, verksamma inom olika avdelningar pÄ företaget.Resultat, slutsatser: Visma Spcs investeringsprocess bestÄr av fem stycken olika faser, nÀmligen initiering, informationsinsamling, utvÀrdering av alternativ, framdrivning mot beslut samt beslut.