Sök:

Har stora offentliga beställare ett effektivt internt
kvalitetsarbete?

studie vid Banverket Norra Banregionen och
Vägverket Region Norr


En allt hårdare konkurrens på marknaden, krav på effektivitet i en organisation eller jakten på reducerade kostnader är alla orsaker till att företag och verksamheter idag arbetar med att få det interna kvalitetsarbetet till att bli effektivare. Byggprocessen har en lång rad av aktörer med olika roller och ansvar beroende på i vilket skeende processen är i. Beställaren är oftast först ut i denna komplexa process, vilket medför att det är viktigt att just beställaren säkrar och arbetar effektivt med kvalitet, både internt och externt. Om beställaren saknar ett effektivt kvalitetsarbete ges en ökad kostnad för att i efterhand rätta till fel eller avvikelser. Beställaren är den som finansierar projekt och får även leva med slutprodukten. Syftet med examensarbetet var att utvärdera om Banverket Norra Banregionen och Vägverket Region Norr har ett effektivt internt kvalitetsarbete. Genom att i en nulägesanalys intervjua ett visst antal medarbetare samt utföra en enkätstudie hos respektive verksamhet har flertalet förbättringsområden kunnat urskiljas. Nulägesanalysen som genomförts analyserar verksamheterna utifrån teorierna kring offensiv kvalitetsutveckling där fokus läggs på värderingar, metoder samt verktyg. Offensiv kvalitetsutveckling kan betraktas som ett managementsystem som baseras på ett antal hörnstenar där samverkan av dessa ger mycket goda förutsättningar för att uppnå ett effektivt internt kvalitetsarbete.

Författare

Linda Mårthensson

Lärosäte och institution

Luleå/Väg- och vattenbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..