Sök:

Sökresultat:

1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 44 av 83

InternprissÀttning inom processindustrin: en fallstudie av
driftsorganisationen inom pappersindustrin

Sedan 1950-talet har trenden för företag gÄtt mot mer decentraliserade organisationer för att klara den ökade konkurrensen pÄ marknaden. Decentralisering av ansvar medför emellertid att informationsasymmetri uppstÄr och företagsledningen tappar sÄledes kontroll över ansvarsenheterna. För att sÀkerstÀlla att de olika ansvarsenheterna skall handla i enlighet med företagsledningens intressen krÀvs ett vÀl utformat ekonomiskt styrsystem. Ett ekonomiskt styrsystem kan i princip utformas pÄ mÄnga olika sÀtt, varav internprissÀttning Àr en metod för att lösa styrproblematiken. I teorin skapar internprissÀttning ett antal fördelar sÄsom styreffekter, motivation och bÀttre resultatbedömning.

KÀrnvÀrde, kundorientering och konsistens? : Repositionering av ett varumÀrke med kapitalet intakt, med Chevrolet som fallstudie.

De klassiska konkurrensmedlen sÄsom pris eller produktattribut har förbytts till mer immateriella vÀrden för kunden i beslutsprocessen kring ett köp och den klassiska positioneringstanken av ett varumÀrke har mjukats upp samt berikats med fler dimensioner Àn blott kategoriledarskap. Mycket tyder pÄ att det Àr varumÀrkeskapitalet, med dess vÀrdeskapande egenskaper för sÄvÀl konsument som mÀrkesinnehavare, som bidrar med denna svÄrmÀtta men betydelsefulla komplettering till klassiska positionerings- och konkurrensstrategier. Enligt tradition bör ett företag ta en position och dÀrefter hÄlla den, men trots denna tes sker det stÀndigt repositioneringar av starka varumÀrken till för mÀrket helt nya produktpositioner. Denna uppsats har till syfte att beskriva hur ett varumÀrkes styrkor och kapital kan hÄllas intakta genom en repositionering.Teorin innefattar i huvudsak varumÀrkesteori, positionering och varumÀrkeskapital, och uppsatsen Àr gjord med en kvalitativ ansats dÀr intervjuer gjorts med fem personer som var och en har ett eget perspektiv pÄ varumÀrket Chevrolet och dess repositionering under 2005. Slutsatsen visar att den stora omstÀllning i faktisk produkt och marknadssegment som skedde under detta Är lÀmnade det vÀrdefulla varumÀrkeskapitalet kvar i företaget som unik konkurrensfördel genom tre faktorer; kÀrnvÀrde, kundorientering och konsistens.

VarumÀrket som positioneringsinstrument : en studie inom business-to-business

Bakgrund: VÄr utgÄngspunkt i uppsatsen Àr att produktskillnaderna blir allt mindre och det emotionella vÀrdets betydelse blir allt större. I och med detta fÄr varumÀrket en allt större betydelse Àven inom business-to-business. Syfte: Vi avser att undersöka ICA Menyföretagens identitet samt vad dess varumÀrke stÄr för. Dessutom vill se hur anvÀndbara de modeller vi anvÀnt Àr i business-to-business-relationer samt utforma en egen modell som förklarar hur mÀrkeslojalitet uppnÄs i en sÄdan relation. AvgrÀnsningar: Vi kommer endast att beröra sÄ kallad business-to-business samt varumÀrkets emotionella vÀrde.

Auktoriserade revisorers vidareutbildning

Auktoriserad revisor mÄste kÀnna till och uppdatera sina kunskaper i alla aspekter av revision. StÀndiga uppdateringar vad gÀller lag och etik gör det viktigt för revisorerna att stÀndigt uppdatera sina kunskaper. Utifall auktoriserade revisorer inte uppdaterar sina kunskaper finns risken för ett gap uppstÄr mellan vilka kunskaper revisorn har och vilka han behöver. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om revisorn vidareutbilda sig för att minska detta gap. Vi undersöker ocksÄ vilken nivÄ vidareutbildningen skall bedrivas samt faktorer som pÄverkar vidareutbildningen.

StÀll in dig i ledet! Effektiva team inom en auktoritÀr organisation.

Vi avser studera operativa team inom poliskÄren, vad som gör dessa effektiva samt den kontext i vilken de existerar. Vi vill ocksÄ undersöka huruvida eventuell diskrepans föreligger mellan teori och praktik inom omrÄdet teameffektivitet. För insamlandet av empirisk data för denna uppsats har vi tillÀmpat en kvalitativ ansats. VÄr huvudsakliga metod för datainhÀmtning Àr personliga intervjuer. VÄr teoretiska referensram utgörs av Maslows hierarki, McGregors gruppteori, Belbins rollstrukturer för effektiva team, Kotters Ätta steg för strategiska förÀndringsarbete samt Golemans teori kring emotionellt ledarskap och emotionell intelligens.

PÄgÄende arbeten : ett redovisningsproblem?

Bakgrund: PÄgÄende arbeten Àr ett omdebatterat omrÄde dÀr valet av redovisningsmetod fÄr stor inverkan pÄ det redovisade resultatet. Det finns tvÄ metoder att tillgÄ; successiv vinstavrÀkning och fÀrdigstÀllandemetoden. Beroende pÄ val av metod stÀlls olika krav pÄ t ex styrning, kalkyler och ekonomisystem. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att visa pÄ hur redovisning av pÄgÄende arbeten sker sÄvÀl internt som externt i de företag vi studerar och dÀrmed beskriva sambanden mellan extern och intern redovisning. För att erhÄlla en helhetsbild av pÄgÄende arbeten vill vi Àven studera styrningens, kalkylens och ekonomisystemets roll i ett projekt.Genomförande: BÄde litteratur och empiri har studerats.

Arbetsprocess för verktygsoptimering

Syftet med detta arbete var att ta fram en arbetsmetod som underlÀttar arbetsgÄngen med verktygsoptimering pÄ Scanias produktionsenhet för motorkomponenter. Metoden ska beskriva hur arbetet ska ske internt sÄvÀl som hur arbetet ska ske med verktygsleverantörer. Arbetsmetoden ska bÄde behandla hur optimering av befintliga bearbetningsprocesser ska gÄ till samt hur tillvÀgagÄngssÀttet för verktygsoptimering vid anskaffning av nya verkstadsmaskiner.Som metod valdes att studera befintliga arbetsprocesser pÄ Scania samt att utföra semistrukturerade intervjuer med personer i funktioner inom motor som idag arbetar med dessa frÄgor. Dessa funktioner har frÀmst varit bearbetningstekniker, beredare, metodlabb, inköp, produktionstekniker, produktionsledare och operatörer.Intervjuer genomfördes ocksÄ med representanter för de tre mest anlitade verktygsleverantörerna.Resultatet blev att en befintlig tidigare okÀnd vÀl fungerande arbetsprocess har identifierats. Processen lider idag av vissa svÄrigheter vid dels initieringen av nya uppdrag samt vid införandet av framtagna lösningar.

?Den dolda kraften? : En studie om internkommunikation, kultur och internt varumÀrkesbyggande vid Företaget X

AbstractTitle: Företag X? the hidden power? a study of internal communication, culture and internal branding. Företaget X has in real life a different name.Number of pages: 42 (49 with enclosures)Author: Charlotta Babington ThorszeliusCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn 2007University: Uppsala University, SwedenPurpose/Aim: To analyze the internal communication, culture and internal branding of an insurance company and how they can improve these company tools can be improved.Material/Method: qualitative method using interviews, analysis of internal communication policies and observations.Main results: The policy documents do not match how the internal communication works in every day life. There is a structure that is working and the information flows through the different levels. The vision and goals are difficult to understand as they are written in a complicated way.

Flexibilitet och trygghet pÄ arbetsmarknaden - en utopi?

Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och ÄterberÀttelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sÄdant projekt kan gÄ till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien Àr att utifrÄn begreppen: innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och pÄ vilket sÀtt det pÄgÄende innovativa projektet e?handel genomförs. Författarna har genom en litterÀr fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan anvÀnts för att analysera det empiriska materialet.

Den som sig i leken ger fÄr leken tÄla: kartlÀggning av
mellanchefers agerande under ett förÀndringsarbete nÀr deras
egen position Àr hotad

Företag och organisationer Àr idag utsatta för stÀndiga förÀndringar bÄde i dess omgivning men ocksÄ internt. Vid ett förÀndringsintensivt företag med hög förÀndringstakt Àr förmÄgan att effektivt kunna leda och hantera förÀndringar en av de viktigaste framgÄngsfaktorerna. En kompetens som inte bara efterfrÄgas nÀr det gÀller högsta chefsnivÄn, utan vid större företag och organisationer Àr det ofta mellancheferna som blir ansvariga för genomförandet av förÀndringen. I de allra flesta fall förvÀntas de dessutom fortsÀtta med det vanliga operativa arbetet som mÄste hanteras parallellt med förÀndringsarbetet. Tid Àr en trÄng sektor och det krÀvs en tydlig prioritering av arbetsuppgifter.

Nation Branding : Profilering av varumÀrket Sverige med ett webbperspektiv

Nation branding innebĂ€r att profilera och varumĂ€rka ett land. HĂ€r ingĂ„r att kommunicera immateriella vĂ€rden sĂ„som det upplevelsebaserade, och att visa pĂ„ det unika med landet. Globaliseringen har skapat förĂ€ndringar som gör att Sverige inte lĂ€ngre klarar sig pĂ„ att vara vĂ€lkĂ€nda enbart i Europa. Ökad handel med omrĂ„den dĂ€r Sverige Ă€r relativt okĂ€nt betyder att Sverige mĂ„ste kommunicera sitt varumĂ€rke pĂ„ ett nytt sĂ€tt. Syftet med studien Ă€r att undersöka hur kommunikationen för profileringen av Sveriges nation branding ser ut, med fokus pĂ„ webben som kanal.

Diffusion av intellektuellt kapital i allmÀn svensk press

Det Intellektuella kapitalet (IC) Ă€r en viktig innovation som presenterats inom ekonomistyrningsomrĂ„det och bestĂ„r av ett företags human- och strukturkapital, Ă€ven kallat immateriella tillgĂ„ngar. Genombrottet kring IC kom 1995 dĂ„ Skandia och Leif Edvinsson, direktör hos Skandia av det intellektuella kapitalet, för första gĂ„ngen i vĂ€rlden redovisade IC som ett tillĂ€gg i sin Ă„rsredovisning. Diffusion av innovationer som IC nĂ„s ut till samhĂ€llet via olika kanaler. Även fast IC anses vara en potentiell stark metod kan det diskuteras att det endast handlar om ett fashion eller fad inom ekonomistyrningen, det vill sĂ€ga en relativt övergĂ„ende innovation. Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva och förklara diffusionen av intellektuellt kapital inom allmĂ€n svensk press.

Det sociala ansvarets resa inom SJ : En fallstudie av hur CSR översÀtts internt

Denna uppsats Àr en fallstudie av hur Corporate Social Responsibility (CSR) tolkas av medarbetarna i fallföretaget SJ. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva hur CSR kommuniceras inom SJ, att utreda hur CSR-arbetet översÀtts av medarbetarna samt vilken inverkan detta kan ha pÄ medarbetarnas arbetssituation och uppfattning om sin arbetsgivare. Internkommunikationsteori anvÀnds för att redogöra för hur CSR kommuniceras inom SJ och översÀttningsteori anvÀnds för att utreda hur medarbetarna tillskriver det som kommuniceras betydelse. För att kunna utreda vilken inverkan CSR kan ha pÄ medarbetarna redogörs Àven för ett antal potentiella effekter tidigare studier kunnat pÄvisa att CSR-arbete kan medföra. Det empiriska materialet i denna fallstudie utgörs av semistrukturerade intervjuer med medarbetare, data frÄn dokumentstudier samt kvantitativ data frÄn en medarbetarenkÀt.

Forsknings och utvecklingskostnader i nÄgra lÀkemedels- och bioteknikföretag -Hur ser redovisningen ut?

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att redogöra för ett antal lÀkemedels- och bioteknikföretag, vad gÀller:- redovisning av forskning och utvecklingskostnader,- beslutsprocessen frÄn ett projekts ide fram till en eventuell marknadsintroduktion,- att diskutera huruvida beslutprocessen och redovisningen stÀmmer överens. Metod: För att uppnÄ uppsatsens syfte har vi anvÀnt oss av en kvalitativ fallstudie. PÄ detta sÀtt har vi studerat de objekt som undersökningen tagit fokus pÄ. För att fÄ en övergripande förstÄelse kring Àmnet har vi gjort en djupgÄende studie över befintlig litteratur som berör Àmnet. Vi har Àven valt att anvÀnda oss av personliga intervjuer, i syfte att erhÄlla bÀsta möjliga information frÄn var och en av de tillfrÄgade.

InternprissÀttning "Betydelsen av situation och syfte"

NÀr ett företag inför decentralisering medför det att det uppstÄr mer eller mindre sjÀlvstÀndiga enheter, som ofta handlar internt med varandra. Genom decentralisering vill företagen korta ner tiden för beslutsprocesser och ge ett större ekonomiskt ansvar för varje enhet, man vill med detta nÄ en effektivisering inom företaget. Problem som kan uppstÄ vid decentralisering Àr att samordning och kontroll av enheter försvÄras. Dessa problem försöker företag lösa genom att införa ett internprissystem. Internprissystemet byggs pÄ företagets specifika situation och dess syfte med internprissÀttningen.

<- FöregÄende sida 44 NÀsta sida ->