Sök:

Sökresultat:

1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 40 av 83

TrÄdlösa nÀtverk - Analys av förutsÀttningar och förslag pÄ utformning

Detta arbete beskriver och analyserar vilka förutsĂ€ttningar som Ă€r viktiga att ta hĂ€nsyn till vid en installation av ett trĂ„dlöst nĂ€tverk hos SYSteam. Ämnet trĂ„dlösa nĂ€tverk Ă€r omfattande och komplext och mĂ„nga i branschen saknar idag kompetens inom omrĂ„det. Det finns en uppsjö av olika komponenter, krypteringar och tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt. Detta arbete har utförts i samarbete med SYSteam Network Center (SNC), som vill undersöka möjligheterna och vilka förutsĂ€ttningar som krĂ€vs för att kunna erbjuda ett gemensamt trĂ„dlöst nĂ€tverk som uppfyller kraven att vara sĂ€kert, skalbart och centralt administrerbart frĂ„n SNC. SNC vill skaffa sig en uppfattning om vilket behov som de olika bolagen hos SYSteam i Huskvarna har av ett trĂ„dlöst nĂ€tverk, och dĂ€rmed fĂ„ fram en gemensam bild av hur ett trĂ„dlöst nĂ€tverk bör utformas.

Problematiken kring multibranding : Att tvinga varumÀrken bekÀnna fÀrg

Bakgrund: I dagens samhÀlle blir varumÀrken och de vÀrden de representerar allt viktigare dÀr varumÀrken i mÄnga fall frÀmst ska leverera en upplevelse. MÄnga företag har idag ett flertal produkter inom samma produktkategori för att pÄ sÄ sÀtt tÀcka sÄ stor del av marknaden som möjligt. Med detta följer problemet att sÀrskilja produkterna/varumÀrkena frÄn varandra. Syfte: VÄrt syfte Àr att tydliggöra och beskriva vilka aspekter och problem som bör uppmÀrksammas och beaktas nÀr ett företag tillÀmpar en multibranding- strategi bestÄende av likartade produkter. Genomförande: För att besvara vÄrt syfte har vi utgÄtt frÄn insamlad relevant litteratur pÄ omrÄdet.

SmÄföretags arbete med socialt ansvar : En studie av enmans- och mikroföretag i Uppsala

Corporate Social Responsibility (CSR) Àr det arbete som företag Ätar sig utöver den lagliga skyldigheten och innefattar bland annat arbete med miljö och samhÀlle. Fenomenet har framförallt undersökts i större företag i och med deras stora inverkan pÄ omgivningen. I smÄ och medelstora företag (vidare kallat SMEs) Àr CSR-arbetet inte lika vÀl utforskat. Syftet med detta arbete Àr att utforska hur och varför SMEs i Sverige, med fokus pÄ enmans- och mikroföretag i Uppsala, arbetar internt med CSR-relaterade aktiviteter. Genom intervjuer undersöker studien huruvida femton enmans- och mikroföretag i detaljhandeln arbetar med CSR inom kategorierna vÀlgörenhet, samhÀllet, miljön samt leverantörer.

Kostar det sÄ smakar det? : Ett experiment för att se om varumÀrkeskonsumenter upplever högre produktkvalitet vid ett högre pris.

Vi har sett trender i samhÀllet som tyder pÄ att vÄr konsumtion har flyttats mot mer immateriella produktegenskaper. Med en hög levnadsstandard konsumerar vi mycket och vi lÀgger mycket pengar pÄ varumÀrken. Vi tittar pÄ fenomenet prispremium, att betala mycket för ett varumÀrke och hur pris pÄverkar konsumenters upplevda produktkvalitet. Vi försöker besvara frÄgan om varumÀrkeskonsumenter, konsumenter som ofta betalar prispremium, fÄr ut ett mervÀrde i form av en högre upplevd kvalitet just pÄ grund utav ett högt produktpris. Vi frÄgar oss samtidigt om varumÀrkeskonsumenter har ett högre acceptanspris för produkter i allmÀnhet dÄ de betalar mer Àn bara för varans fysiska egenskaper.

Intern eller extern organisering av IT : En studie om varför SME vÀljer att organisera sina IT-funktioner internt eller externt.

Studien uppmĂ€rksammar det svenska företaget Jula, som vid en tidpunkt dĂ„ tillvĂ€xt rĂ„der pĂ„ den elektroniska marknaden, vĂ€ljer att lĂ€gga ner den elektroniska försĂ€ljningskanalen, för att istĂ€llet satsa pĂ„ den fysiska försĂ€ljningskanalen. Forskare har de senaste decennierna fokuserat pĂ„ att företag bör vara verksamma genom kombinerade försĂ€ljningskanaler, fysisk försĂ€ljning och elektronisk handel, för att nĂ„ framgĂ„ng. DĂ€rmed har de inte haft fokus pĂ„ att företag slutar driva kombinerade försĂ€ljningskanaler, vilket företaget Jula kan illustrera. Genom att studera företaget Jula, med hjĂ€lp av en intervju och sekundĂ€rdata, pĂ„visas att forskare hittills inte beaktat vĂ€sentliga faktorer i praktiken, och att det idag finns företag som kan vara framgĂ„ngsrika och konkurrenskraftiga utan kombinerade försĂ€ljningskanaler. Även faktorer som ligger till grund för valet av att inte bedriva elektronisk handel pĂ„visas.

Ledamoten och partidisciplinen : En undersökning om den enskilde ledamotens syn pÄ partidisciplinen

I uppsatsen genomförs en intervjuundersökning med ett antal kommunalpolitiker. Syftet Àr att se hur de resonerar kring begreppet partidisciplin samt hur de och partierna löser problem som Àr av denna art. Katarina Barrling-Hermanssons doktorsavhandling Partikulturer kommer vara central i studien och det teoretiska resonemanget som förs baseras dels pÄ Robert Michels Organisationer och demokrati men ocksÄ andra författare Àr med. I intervjuundersökning deltog Ätta anonyma politiker dÀr de var och en fick svara pÄ frÄgor om partidisciplin. Alla de intervjuade politikerna ansÄg att det var nödvÀndigt med partidisciplin men meningarna gick isÀr nÄgot nÀr det gÀllde hur stark den skulle vara.

Standardsystem och anvÀndbarhet : Hur ska man som utvecklare sÀkra att anvÀndbarhet uppnÄs i smÄ SharePoint-projekt?

IT (Informationsteknologi) anvÀnds i dag mycket för att distribuera och förmedla information internt och externt. Ett bra verktyg för informationshantering Àr verksamhetens intranÀt. Arbetet handlar om anvÀndbarhet i smÄ SharePoint-projekt. Med anvÀndbarhet omfattas faktorerna anvÀndarvÀnlighet, anpassning och anvÀndaracceptans. SmÄ SharePoint-projekt (pÄ under 300 timmar) innebÀr att det finns mindre resurser för att tillÀmpa anvÀndbarhet.Syftet med detta arbete Àr att undersöka utvecklare inom SharePoint sina Äsikter och förhÄllningssÀtt kring anvÀndbarhet, samt hur anvÀndbarhet bÀst kan uppnÄs i smÄ projekt med begrÀnsade resurser.

Hur ser organisationskulturen ut i ett tjÀnsteföretag?

Syftet med denna uppsats Àr att genom en kartlÀggning av organisationskulturen i ett tjÀnsteföretag, öka förstÄelsen för hur kulturen ser ut i denna typ av verksamhet. Avsikten Àr att ge en rik och nyanserad bild av kulturen. ForskningsfrÄgan blir sÄledes: Hur ser organisationskulturen ut i ett tjÀnsteföretag? Uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ fallstudie dÀr intervjuer med personal frÄn ett tjÀnsteföretag genomfördes. Syftet var att fÄ fram djupgÄende information och en bild av hur respondenterna ser pÄ organisationen, men ocksÄ hur de tÀnker och kÀnner pÄ arbetsplatsen.

Blomstrande Relationer

SAMMANFATTNING PROBLEM ? VÄrt Fallföretag Àr ett livsmedelsföretag som tillverkar, marknadsför och distribuerar system för drycker och matvaror pÄ arbetsplatser. Kundföretagen Àr representerade i ett flertal branscher, och Àr allt frÄn smÄ till stora företag som Àr geografiskt koncentrerade till SkÄne och StockholmsomrÄdet. Fallföretagets kÀrnprodukt, kaffe, Àr relativt standardiserad, varför aktörerna i högre grad Àn tidigare konkurrerar via tjÀnster. Denna utveckling har medfört att goda relationer till kunderna blivit viktigare Àn kÀrnproduktens egenskaper, vilket i sin tur lett till att tjÀnstekonceptet blivit mer centralt.

BankupplÀgget : Stridande mot skattelagstiftningen?

Nyligen publicerades ett skatteupplÀgg, det sÄ kallade bankupplÀgget, vilket innebÀr att Àgare till kvalificerade aktier i fÄmansföretag tar ett omfattande lÄn av en bank och tillskjuter motsvarande belopp till sitt företag som ett ovillkorat aktieÀgartillskott. Det ovillkorade aktieÀgartillskottet ökar omkostnadsbeloppet pÄ de kvalificerade aktierna, vilket innebÀr att Àven grÀnsbeloppet höjs. Ett högt grÀnsbelopp Àr positivt ur fÄmansföretagsÀgarens synvinkel eftersom utdelning och kapitalvinst upp till grÀnsbeloppet beskattas i inkomstlaget kapital medens överskjutande del beskattas i inkomstlaget tjÀnst. Kapitalvinstbeskattningen Àr i regel lindigare vilket innebÀr att den skattskyldige uppnÄr en skatteförmÄn genom erhÄllandet av det högre grÀnsbeloppet. Efter att ha företagit utdelning av allt fritt eget kapital, exklusive aktieÀgartillskottet likvideras företaget och allt insatt kapital utbetalas till Àgaren.

Hur attraktiv kan en kommun bli? : ? En studie om hur Sundsvalls kommun upplever och kommunicerar sitt  arbetsgivarvarumÀrke

Det blir allt mer viktigt att arbetsgivaren har sunda vĂ€rderingar, som bĂ„de dem och deras anstĂ€llda kan stĂ„ för. Detta Ă€r nĂ„got som pĂ„verkat organisationerna runt om i vĂ€rlden, de mĂ„ste lĂ€gga mer fokus pĂ„ att kommunicera dessa vĂ€rden enhetligt bĂ„de internt och externt för att framstĂ„ som attraktiva. Att driva ett strategiskt arbeta för att blir en attraktiv organisation Ă€r nĂ„got nyare i offentlig sektor, men har blivit ack sĂ„ viktigt under de senare Ă„ren. Kommuner erhĂ„ller mĂ„nga viktiga tjĂ€nster med stort vĂ€rde i samhĂ€llet vilket gör att dem, som vilken organisation som helst, behöver kompetens, engagemang och variation bland sin personal. Att framstĂ„ som en eftertraktad arbetsgivare Ă€r dĂ€rför viktigt i mĂ„nga aspekter, bland annat för att kunna attrahera rĂ€tt personal. Ett allt mer strategiskt och planerat arbete krĂ€vs av den offentliga sektorn för att kunna stĂ„ upp mot konkurrensen och striden om dagens medarbetare. Syftet med studien Ă€r att ta reda pĂ„ hur medarbetare som Ă€r ansvariga för personalfrĂ„gor pÄ Sundsvalls kommun, uppfattar och kommunicerar kommunens arbetsgivarvarumĂ€rke internt och externt.  FRÅGESTÄLLNINGAR? Hur upplever, de ansvariga medarbetarna, Sundsvalls kommun som arbetsgivare ochhur anser de att organisationen uppfattas av omvĂ€rlden? ? Vilken betydelse anser de ansvariga medarbetarna att ett arbetsgivarvarumĂ€rke har förSundsvalls kommun? ? Hur kommunicerar de ansvariga medarbetarna kommunens arbetsgivarvarumĂ€rke ochkĂ€rnvĂ€rden till potentiella arbetstagare? FrĂ„gestĂ€llningarna besvarades med hjĂ€lp av kvalitativa samtalsintervjuer i form av en respondentundersökning med utvalda medarbetare pĂ„ Sundsvalls kommun.

Sponsring : en metod att stÀrka varumÀrket?

Uppsatsen syfte Àr att analysera och tydliggöra sponsringens karaktÀr samt hur sponsring kan stÀrka och utveckla ett varumÀrke.Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod i uppsatsen eftersom vi ansÄg att denna metod lÀmpade sig bÀst för vÄr studie. PrimÀrdatan Àr baserad pÄ Ätta intervjuer, dÀr samtliga intervjupersoner arbetar aktivt med sponsring. Uppsatsen har generellt en abduktiv ansats.Under vÄrt arbete med uppsatsen har vi förstÄtt att det Àr tre viktiga karaktÀrsdrag som ligger i grund för att sponsring skall kunna stÀrka ett varumÀrke. Dessa Àr association, exponering och relationer. För att sponsring ska fungera som marknadsföringsmetod mÄste dessa tre integrera och stötta varandra menar vi pÄ.

Ökad lönsamhet genom integration : En fallstudie av konsultföretaget Sweco

FrÄgestÀllning:Med affÀrsidén som grund efterstrÀvar ledningen en större integration med omgivningen och mellan dotterbolagen för att konkurrera pÄ marknaden. Hur jobbar Sweco med integration och vilka svÄrigheter finns?Syfte: Syftet Àr att redogöra hur bra Swecos affÀrsidé Àr integrerad i bolaget.Metod: Studien var av kvalitativ karaktÀr och baserades pÄ sekundÀrdata i form av böcker och artiklar inom Àmnet integration. Ett icke-slupmÀssigt urval anvÀndes för valet av respondenter.Slutsats: Sweco visar pÄ en bra integration mellan marknaden och det företaget erbjuder. Lönsamheten tyder pÄ hög integration med omvÀrlden och internt i bolaget.

Kvalitet till Max-En undersökning av strategiers betydelse inom företaget Max

SammanfattningTitel: Kvalitet till max ? En undersökning om strategier's betydelse inom företaget MaxÄmne/Kur's: FEK 582 Kandidatuppsat's, 10 poĂ€ng Författare: Per Nordqvist, David Olhed och Kristin GrenHandledare: Han's Knutsson Företag: MaxNyckelord: Strategi, kvalitet, expansion, differentiering, strategiprocesser, restaurang- och mĂ„ltidsbranschenSyfte: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka, beskriva och analysera vilka strategier som ligger bakom företaget Max framgĂ„ng.Metod: Vi har anvĂ€nt os's av ett kvalitativt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt dĂ€r intervjuer bidragit till majoriteten av insamlad empiri.Teoretisk referensram: Strategiprocesser, Porter's Five Force's, tjĂ€nstekvalitet, strategiprocesser, de tre generiska strategierna.Empiri: Vi har genom intervjuer fĂ„tt en inblick i Max strategiska arbete och verksamhet. Slutsatser: Den frĂ€msta slutsatsen som vi kommit fram till Ă€r att Max koncept bygger pĂ„ kvalitet. Kvalitet genomsyrar hela organisationen, bĂ„de internt och externt. De flesta av dera's strategiska beslut grunda's pĂ„ kvalitetsaspekten och med kvalitet vinner de kunderna's förtroende..

Arya och Nasuada?Sidekicks eller HjÀltinnor? : En studie i personlighet och utveckling hos tvÄ kvinnliga karaktÀrer ur Inheritance Cycle av Christopher Paolini

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

<- FöregÄende sida 40 NÀsta sida ->