Sök:

Sökresultat:

1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 39 av 83

Personal som sÀtter kunden i fokus : - En studie om hur Bauhaus ska bli "bÀst pÄ service"

Bauhaus har arbetat fram en ny affÀrsplan för 2011-2012 dÀr ett internt mÄl Àr att bli ?bÀst pÄ service?. Ett steg pÄ vÀgen Àr ett nytt utbildningsprogram som syftar till att göra medarbetarna mer kundfokuserade. Denna studie syftar till att undersöka hur personalen respektive ledningen upplever att Bauhaus satsning pÄ nya utbildningar har tillfört större kundfokus inom företaget samt hur den interna kommunikationen skapar förutsÀttningar för att satsningen ska lyckas. Teoretiskt utgÄr studien ifrÄn vad som skapar tjÀnstekvalité samt hur företag kan pÄverka tjÀnstekvalitén.

Anpassning av belöningssystem under konjunkturnedgÄngar : ? En kvalitativ studie av LÀnsförsÀkringar, Kalmar Bilcentrum AB, Goexcellent och Swedbank

 Bakgrund: I de flesta företag och organisationer finns det idag nÄgon form av belöningssystem som har till syfte att motivera anstÀllda till att prestera goda resultat men ocksÄ att göra företaget till en bÄde framgÄngsrik och attraktiv arbetsgivare. Belöningar kan vara av olika slag, materiella, immateriella, individuella, kollektiva, omedelbara eller lÄngsiktiga. Företag och marknaders förutsÀttningar kan Àndras under konjunkturnedgÄngar vilket pÄverkar företagens mÄlsÀttningar och strategier.Syfte: Syftet med denna studie Àr att analysera hur företag anpassar sitt belöningssystem för att motivera sina anstÀllda under konjunkturnedgÄngar.Metod: Studie Àr genomförd med kvalitativ forskningsmetod med en induktiv forskningsansats. Studien har genomförts av en semi?strukturerad intervjumetod dÄ vi intervjuade fyra chefer frÄn fyra olika företag.Slutsats: företagen vÀljer sitt belöningssystem av strategiskt syfte för att pÄverka relationen mellan företag och anstÀllda.

Barn Àr ocksÄ medvetna om andras medvetanden! : EmpatiavlÀsning hos pojkar och flickor

FrÄgestÀllning:Med affÀrsidén som grund efterstrÀvar ledningen en större integration med omgivningen och mellan dotterbolagen för att konkurrera pÄ marknaden. Hur jobbar Sweco med integration och vilka svÄrigheter finns?Syfte: Syftet Àr att redogöra hur bra Swecos affÀrsidé Àr integrerad i bolaget.Metod: Studien var av kvalitativ karaktÀr och baserades pÄ sekundÀrdata i form av böcker och artiklar inom Àmnet integration. Ett icke-slupmÀssigt urval anvÀndes för valet av respondenter.Slutsats: Sweco visar pÄ en bra integration mellan marknaden och det företaget erbjuder. Lönsamheten tyder pÄ hög integration med omvÀrlden och internt i bolaget.

Integrerat Ansvarstagande : En studie av Ericssons Corporate Social Responsibility (CSR) i organisationen

Intressenter har under de senaste Ären stÀllt högre krav pÄ att företag ska ta ett socialt ansvar vilket har bidragit till en omfattande debatt om Corporate Social Responsibility (CSR). Denna uppsats Àmnar att undersöka hur Ericssons CSR integreras pÄ organisationens huvudkontor i Kista. För att kunna svara pÄ samhÀllets förvÀntningar Àr det vÀsentligt för företag att integrera CSR djupt i organisationen. För att integrera CSR presenterar denna uppsats en fyrstegsprocess som bygger pÄ att företag bör ha en intern CSR röst, att de ska mÀta CSR aktiviteterna, att företaget ska ha ett proaktivt synsÀtt och att det ska ske en attitydförÀndring angÄende CSR i företaget. Genom att analysera Ericssons CSR-aktiviteter utifrÄn denna process kan vi konstatera att Ericsson integrerar sina CSR aktiviteter via sitt ledningssystem, sin Corporate Responsibility & Sustainability rapport, intern kommunikation och utbildning och dialoger med företagets interna intressenter.

Corporate Social Responsibility : En fallstudie om Vattenfalls praktiska hÄllbarhetsarbete

Idag kommunicerar allt fler företag externt om sitt CSR-arbete. DÄ den externa kommunikationen inte samstÀmmer med det interna arbetet sÄ uppstÄr sÀrkoppling som kan ge kritik som greenwashing. Företaget Vattenfall har fÄtt sÄdan kritik, vilket gör det intressant att studera företagets interna arbete. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och fÄ en ökad förstÄelse för hur CSR anvÀnds och uppfattas internt bland medarbetare genom att undersöka problem som företaget kan möta i sitt interna CSR-arbete. VÄr uppsats bygger pÄ en kvalitativ studie.

InternprissÀttning i offentlig verksamhet ? En utvÀrderingsstudie av internprissystemet pÄ Blekingesjukhuset i Karlskrona

Syfte Studiens syfte Àr att utvÀrdera internprissystemet pÄ Blekingesjukhuset i Karlskrona. Metod Uppsatsen Àr en fallstudie av internprissystemet pÄ Blekingesjukhuset i Karlskrona. För att tillföra en viss bredd till utvÀrderingen utgörs vÄrt empiriska material av intervjuer med sÄvÀl verksamhetschefer, planeringsstrateg, controllers samt sjukhusets ekonomidirektör. Med avsikt att underlÀtta presentationen av studiens resultat och utvÀrderingen, som sÄdan, har vi utformat en utvÀrderingsmall baserad pÄ den information som samlats in under vÄra intervjuer. Slutsatser Studien pekar pÄ att sjukhuset anvÀnder internprissystemet i syfte att skapa kostnadsmedvetenhet bland de anstÀllda, för att pÄ sÄ sÀtt förhindra överkonsumtion av tjÀnster som utförs internt.

Miljöcertifiering av byggnader : En studie av certifikatets immateriella vÀrde

In today?s technological society, there are increasingly less physical demands on the locomotor system. However, despite that notion strength and function in the hand?s complex biomechanical system are in fact both needed to cope with daily life. The grip function is a main function in the hand and is used in many examples of scientific research, for instance when assessing physical health and predicting the probabilities of premature mortality.

Immateriella tillgÄngar - Visa god vilja genom att specificera

Syftet med studien Àr att belysa elevers instÀllning till vad som kÀnnetecknar en bra lÀrare. Jag vill söka svar pÄ vad elever utan ? och elever i behov av sÀrskilt stöd prioriterar för egenskaper hos en lÀrare samt undersöka hur flickor respektive pojkar ser pÄ en lÀrares egenskaper.Tidigare forskning visar att lÀrarrollen har betydelse för elevers kunskapsutveckling. För att ta reda pÄ elevers instÀllning till vad de anser kÀnnetecknar en bra lÀrare, genomförde jag en undersökning i Ärskurs 4-6, pÄ en skola i en mindre stad i Sverige. Antalet elever som deltog vid enkÀtstudien var 74 stycken.

Segmentrapportering - innebÀr utökade upplysningskrav en konkurrensnackdel för företag?

Segmentrapportering Àr ett Àmne som diskuterats alltmer de senaste Ären och analytiker stÀller allt högre krav pÄ att fÄ mer detaljerade upplysningar om företags segment. Detta har slagit igenom Àven hos IASB som nyligen utfÀrdade IFRS 8, en standard om segmentrapportering som kommer att trÀda i kraft den 1 januari 2009. Standarden innebÀr bland annat att företag ska redovisa samma information om sina segment externt som ledningen anvÀnder sig av internt för att fatta beslut. Dessa krav om mer detaljerad information har vÀckt en debatt angÄende de konkurrensnackdelar som det kan innebÀra för företag. Andra intressenter Àn just analytikerna har ocksÄ tillgÄng till företagets finansiella rapporter, vilket innebÀr att exempelvis konkurrenter, kunder och leverantörer kan utnyttja denna information för att tillgodogöra sig fördelar pÄ det upplysande företagets bekostnad.

Utredning av variablerna som pÄverkar storleken pÄ brytspÀnningen i lindningskopplare

BrytspĂ€nningen Ă€r den spĂ€nning som uppkommer nĂ€r överkopplingsmotstĂ„ndet i lindningskopplaren lĂ€mnar sitt föregĂ„ende lĂ€ge vid omkoppling. Storleken pĂ„ brytspĂ€nningen i lindningskopplaren beror pĂ„ hur stor lĂ€ckinduktansen Ă€r. Är den inte kĂ€nd sĂ„ kan brytspĂ€nningen istĂ€llet berĂ€knas med hjĂ€lp av FEM-programmet ACE (internt ABB-program) i samband med Mathcad. I ACE berĂ€knas först reaktanserna i p.u-enheter mellan lindningarna och hur stora de Ă€r beror pĂ„ lindningslayouten. Det Ă€r tidskrĂ€vande att anvĂ€nda ACE och Mathcad och uppgiften Ă€r att utreda de parametrar som pĂ„verkar storleken pĂ„ brytspĂ€nningen samt att ta fram en förenklad berĂ€kning av densamma.Genom simulering i ACE av en mĂ€ngd olika lindningslayouter visar det sig snart att det Ă€r alltför mĂ„nga parametrar som pĂ„verkar reaktanserna.

KunskapskartlÀggning: ett strategiskt hjÀlpmedel

Personalens kunskap Àr en betydelsefull ingrediens i organisationens förmÄga att uppnÄ de lÄngsiktiga mÄlen men om organisationen inte vet vilken kunskap som finns eller var den finns kan organisationen inte heller internt vidareförmedla kunskapen. Det Àr dÀrför av vikt att göra en formaliserad kunskapsgranskning, t ex en kunskapskartlÀggning, dÀr kartlÀggningen har sin utgÄngspunkt i individers kunskapsprofiler. FrÄgan Àr dÄ hur organisationen kan anvÀnda kunskapskartlÀggningen för att stödja strategiarbetet? VÄr fallstudie, baserad pÄ halvstrukturerade intervjuer, Àr utförd hos en stor och en liten organisation med det övergripande syftet att belysa kunskapens strategiska betydelse vid arbetet med utvecklingen av de interna resurserna. Resultatet av vÄr studie visar att organisationens framtida kunskapsbehov styrs av visionerna och de lÄngsiktiga övergripande mÄlen för verksamheten.

"Mitt hem a?r min borg" Malmo?modellen : En organisation fo?r effektivt arbete mot familjeva?ld

FamiljevÄldsproblematiken skapar ett oerhört lidande för brottsoffret, dÀrför har vi valt att fördjupa oss i hur man motarbetar detta frÄn samhÀllets sida. Vi vill komma fram till hur det arbetet ser ut idag och hur man kan förbÀttra det. I detta fördjupningsarbete beskriver vi ett effektivt sÀtt att arbeta mot familjevÄldsproblematiken och diskuterar en del tankar som kan förbÀttra arbetet ytterligare. Den kritiska framgÄngsfaktorn i den beskrivna organisationen Àr samverkan mellan alla aktörer i en kommun (Malmö kommun) som jobbar mot ett gemensamt mÄl. Vi har valt att inte gÄ in pÄ hur de olika aktörerna jobbar internt utan mer gÄtt in pÄ sjÀlva samverkansformen.

Cirkushallen i Alby :  

Ad Astra Àr en cirkushall, högt belÀget pÄ en skogsbeklÀdd kulle ca 10 minuter frÄn Alby centrum. HÀr samlas hela Cirkus Cirkörs verksamhet under ett tak: elever, lÀrare, administration och besökare.PromenadvÀgen frÄn Albys tunnelbana leder fram till ett torg med den nya byggnaden som fond. Ett strikt grid av 58 stÄlpelare definierar ett uterum pÄ byggnadens tak som sluttar upp mot en kopparkub bland trÀden. HÀr skapas möjligheter till allt frÄn utomhusförestÀllningar till picknick i ett landskap som subtilt smÀlter samman med den bakomliggande skogen. GrÀnsen mellan natur och struktur suddas ut samtidigt som taket ger en oövertrÀffad utsikt över Alby och Albysjön.Internt Àr byggnaden tvÄdelad med en publik, öppen del och en sluten,flexibel hallösning.

Strategiska profiler - ett ramverk för analys

VÄrt syfte med denna uppsats Àr att ta fram ett teoretiskt ramverk som skapar förstÄelse för vilka faktorer som Àr relevanta vid beslut rörande ett företags strategiska profil. Detta har vi gjort genom att undersöka ett antal strategiteorier och tagit med dem som vi anser vara relevanta vid den typen av analys som vi Àmnar studera. De flesta av teorierna Àr tÀmligen vedertagna strategiska teorier medan andra hÀrrör ur beslutvetenskapliga kretsar. Eftersom det finns variabler bÄde i den interna och i den externa omgivningen som pÄverkar ett företags strategiska profil redogör vi för omrÄdena var för sig. Vidare har vi anvÀnt oss av företaget Expert som referensföretag för att ge exempel pÄ hur det kan fungera i verkligheten.

Gefle IF - myten om humlan som inte kan flyga

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ mer om Gefle IF fotbollsförenings vÀrden och undersöka hur dessa pÄ ett bÀttre sÀtt skulle kunna anvÀndas i organisationen för att stÀrka varumÀrket. Vi har valt att göra en fallstudie i tre steg. Vi började arbetet med att gÄ pÄ ett föredrag som hölls av Gefle IF:s trÀnare och sportchef, Pelle Ohlsson. Detta gjorde vi för att komma in i Àmnet och skapa oss en bild av problemet för Gefle IF. NÀsta steg var att genomföra fem intervjuer med anstÀllda inom föreningen. Intervjuerna var ett sÀtt att fÄ en djupare förstÄelse för verksamheten och deras arbete med varumÀrket.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->