Sök:

Sökresultat:

1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 37 av 83

"LÄngsamhetens lov". Platsmarknadsföring av Slow Cities i Italien.

VÄrt syfte Àr att identifiera och analysera hur koncepten Slow Food och Slow City kan anvÀndas för att marknadsföra en plats och öka dess attraktivitet. Fokus kommer att ligga pÄ de marknadsföringsstrategier som platserna anvÀnder idag samt de strategier som kan bli aktuella i framtiden. Vi har funnit att de italienska stÀder vi studerat har en genomtÀnkt strategi och har gjort tydliga avvÀgningar i arbetet med sin platsmarknadsföring. De har tÀnkt lÄngsiktigt vid implementeringen av koncepten och fokuserat pÄ att marknadsföra sig internt hos stadens invÄnare. StÀderna har resurser som Àr vÀl knutna till koncepten Slow Food och Slow City, men anvÀnder inte sjÀlva begreppen i sin externa marknadsföring.

Neutralisering av ogiltiga styrelsebeslut. Om aktiebolagsrÀttslig ratihabition och klander

I uppsatsen behandlas aktieÀgarnas bundenhet av styrelsens ogiltiga beslut frÀmst utifrÄn ett ratihabitions- och klanderperspektiv. Uttryckt pÄ annat sÀtt behandlas aktieÀgares möjlighet att neutralisera ett internt ogiltigt styrelsebeslut. Av betydande intresse Àr dÀrför att redogöra för de situationer dÄ ett styrelsebeslut anses internt ogiltigt samt att ÄskÄdliggöra skÀlen för detta. Bolagets förhÄllande till tredje man ges dÀrför begrÀnsat utrymme. Den avtalsrÀttsliga principen om ratihabition har ansetts tillÀmplig för de fall en bolagsföretrÀdare företagit en rÀttshandling utan att binda bolaget.

Nike Retail Tour iBook : Interaktiv e-boksdesign med Apple iBooks Author

Denna rapport redovisar utvecklingen av en interaktiv e-bok med Apples program iBooks Author. E-boken, omna?mnd som Retail Tour iBook, a?r avsedd fo?r anva?ndande pa? Apples iPads och har skapats pa? uppdrag av fo?retaget River Cresco AB fo?r deras kund Nike. Den interaktiva e-boken besta?lldes av Nike fo?r att anva?ndas vid ett a?terkommande internt mo?te som behandlar a?terfo?rsa?ljningen av Nike-produkter i Stockholm.

Konkurrensmöjligheter i en allt mer centraliserad storhushÄllsbransch - en fallstudie av Matgrossisten i Kalmar AB

Syftet med vÄr uppsats var att undersöka och utveckla hur en liten aktör strategiskt ska kunna vara konkurrenskraftig och överleva gentemot de stora aktörerna i storhushÄllsbranschen. VÄr studie var en fallstudie av den mindre aktören, Matgrossisten i Kalmar AB. Undersökningen baserades till största delen pÄ primÀrdata i form av intervjuer. Vi valde att arbeta och belysa grossistfirman utifrÄn bÄde ett internt respektive externt perspektiv, dÀr RBV, relations och nÀtverksteori och teori om skalekonomi, varit de dominerande teorierna för vÄr analys. VÄr slutsats pekar pÄ, att konkurrera med de stora aktörerna i storhushÄllsbranschen Àr inte lÀtt, men att resurser i form av organisation, personal, kundrelation och samarbete har gjort att vÄrt fallföretag lyckats konkurrera och överleva.

Den nya vÀrderingen av goodwill

Den 1 januari 2005 trÀdde IASB: s redovisningsstandarder i kraft. Dessa standarder skall tillÀmpas av alla svenska börsnoterade koncerner. En stor förÀndring, i förhÄllande till svensk redovisningspraxis, som dessa regler förde med sig var vÀrderingen och redovisningen av goodwill. Tidigare ansÄgs goodwill som en restpost som inte behövde motiveras i nÄgon större utstrÀckning. IASB har sett till att skapa en mer konkret syn pÄ goodwillvÀrdet.

Employer branding som internt verktyg och styrmedel

Uppsatsen underso?ker hur attraktiva arbetsgivare integrerar sina ansta?llda fo?r att bygga en plattform da?r humankapitalet vill stanna kvar och utvecklas. Denna process sker via talent management da?r employer branding anva?nds som verktyg fo?r att fo?rsta?rka organisationens fo?retagskultur.Studien a?r utfo?rd hos en av Sveriges mest popula?ra arbetsgivare hos ekonomi och juridikstudenter, och ger en beskrivande fo?rklarning hur ett framga?ngsrikt fo?retag effektivt implementerar employer branding.Fallstudien har fokuserat pa? kvalitativa intervjuer med ho?gt uppsatt ansta?llda inom organisationen. Uto?ver intervjuerna hos Fallfo?retaget har en intervju genomfo?rts med en kunnig person inom employer branding som har yttrat sina a?sikter och tankar kring a?mnet och hur employer branding kan anva?ndas som verktyg och effektivt styrmedel.

FristÄende elektroniska vÀrdeenheter som betalningsinstrument och förmögenhetsobjekt

Med utvecklingen inom informationsteknologi och framvÀxten av vÀrldsomfattande öppna digitala nÀtverk, varav Internet Àr det mest kÀnda, utvecklas en ny typ av marknad, en digital marknad, för produkter och tjÀnster. Betalningssystem för den digitala marknaden behöver vara anpassade till den digitala marknadens speciella förutsÀttningar vad gÀller exempelvis de möjligheter till global handel och den minskning av transaktionskostnader som marknaden skapar. PÄ grund av den digitala marknadens karaktÀr gÄr utvecklingen mot skapandet av elektroniska betalningssystem, som bygger pÄ en anvÀndning av sÄ kallade elektroniska vÀrdeenheter. Utvecklingen inom IT möjliggör Àven en immaterialisering av föremÄl och handlingar som traditionellt sett Àr fysiska, iakttagbara objekt. Till exempel utgör e-postmeddelanden immaterialiseringar av fysiska brev.

En ?vergiven torpmilj?. Materiella och immateriella l?mningar fr?n torpen kring Brunnslid i Kinneveds socken, V?sterg?tland.

This essay presents an investigation of the ruins of an assembly of crofts in a rural area in the south of Sweden, outside the town Falk?ping. Using literary sources and intangible sources, and then combine them with the information found by investigation of the physical remains of the crofts, the essay attempts to capture the life and the living conditions of the crofters. The investigation is focusing on the period between the nighteenth century and the first decades of the twentieth century, and looks into the the living conditions according to, for example, the buildings, the orientation in the landscape, demografical changes, the transformation of the area over years and how the crofters were affected by powerty. The investigation shows that the crofters in many ways were in vulnerable and exposed positions, powerty summarized as a lack of freedom ? concerning economical, political and social dimensions.

Utformandet och effekterna av nedskrivningstest pÄ goodwill

Undersökning: Undersökning av de tjugo största svenska bolagen (sett till börsvÀrde) pÄ Large cap.Nyckelord: Goodwill, nedskrivningstest, antaganden.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur de största svenska bolagen pÄ Large cap organiserar sina nedskrivningstester och vilka effekter de nya goodwillreglerna har pÄ resultatet och utdelningarna.Metod: Vi har genomfört intervjuer via e-mail med representanter frÄn de största svenska bolagen. Sedan har vi analyserat svaren med den teoretiska referensramen som grund.Slutsatser: Sex av sju företag organiserar sina nedskrivningstester internt efter en, för varje företag, specifik mall. Antagandena som görs i samband med nedskrivningstesterna ger upphov till olika mallar i respektive företag vilket försvÄrar jÀmförbarheten företagen emellan. NÀstan alla företag identifierar en positiv resultateffekt av de nya reglerna men eftersom inga nedskrivningar har genomförts sÄ Àr det oklart om den positiva resultateffekten erhÄlls i ett lÀngre perspektiv. Inget av företagen identifierar nÄgra utdelningseffekter av de nya redovisningsreglerna..

En framtid för ModernaHus - Resursbaserad analys kopplad till omvÀrldsfaktorer

ProblemstÀllning: Som en följd av slopade subventioner anses det av företag ibranschen numera mindre attraktivt att bygga, Àga och förvaltahyresbostÀder. Detta fÄr till konsekvens att Skanskas konceptför industrialiserat byggande av hyresbostÀder, ModernaHus,tappat i efterfrÄgan. Syfte: Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn ettlönsamhetsperspektiv analysera konceptet ModernaHus ochhur det ska möta marknadskraven för flerbostadshus pÄ densvenska marknaden. Metod: En kvalitativ metod i form av en fallstudie har legat till grundför arbetet. Den huvudsakliga delen av primÀrdatan har samlatsin genom semistrukturerade intervjuer.

Skuggor av glas

Skuggor har lÀnge fascinerat mig och varit en viktig del i mitt konstnÀrliga arbete. Skuggor av glas berÀttar inte bara om den yttre formen utan förmedlar Àven nÄgot frÄn glasets inre. Mötet mellan det yttre och det inre, mellan det materiella och det immateriella Àr ett tema för detta arbete. Konsten och konsthantverket har en unik möjlighet att utforska och förmedla erfarenheter och kunskaper som finns i vÄra kroppar. Kunskap som vi Ànnu inte greppat med vÄrt intellekt.

InternprissÀttning i offentlig verksamhet ? En utvÀrderingsstudie av internprissystemet pÄ Blekingesjukhuset i Karlskrona

Syfte Studiens syfte Àr att utvÀrdera internprissystemet pÄ Blekingesjukhuset i Karlskrona. Metod Uppsatsen Àr en fallstudie av internprissystemet pÄ Blekingesjukhuset i Karlskrona. För att tillföra en viss bredd till utvÀrderingen utgörs vÄrt empiriska material av intervjuer med sÄvÀl verksamhetschefer, planeringsstrateg, controllers samt sjukhusets ekonomidirektör. Med avsikt att underlÀtta presentationen av studiens resultat och utvÀrderingen, som sÄdan, har vi utformat en utvÀrderingsmall baserad pÄ den information som samlats in under vÄra intervjuer. Slutsatser Studien pekar pÄ att sjukhuset anvÀnder internprissystemet i syfte att skapa kostnadsmedvetenhet bland de anstÀllda, för att pÄ sÄ sÀtt förhindra överkonsumtion av tjÀnster som utförs internt.

VarumÀrkesarbete vid intern konkurrens : en studie om hur intern konkurrens, organisationskultur och intern kommunikation pÄverkar RiksmÀklarens varumÀrkesarbete

VarumÀrkets betydelse har under de senaste Ärtiondena förÀndrats, frÄn att enbart informera om en produkt eller tjÀnst till att ocksÄ fylla ett kÀnslomÀssigt behov hos kunder. I denna studie undersöks hur RiksmÀklaren arbetar med sitt varumÀrke. Ett aktivt varumÀrkesarbete leder till att företag utvecklar ett starkare varumÀrke, vilket ofta förknippas med konsumentlojalitet. Inom mÀklarföretag förekommer intern konkurrens pÄ grund av provisionslön. SvÄrigheten i RiksmÀklarens varumÀrkesarbete ligger dÀrför i att internt ha en gemensam uppfattning om varumÀrkets betydelse.

Internt upparbetad goodwill vid avyttring av verksamhet : en analys enligt reglerna om förmÄns- och uttagsbeskattning

Problembakgrund: Det har visat sig att intresset för miljöproblemen har minskat och Àmnet mÄste kommuniceras för att en större förÀndring ska kunna ske. Medierna och miljöorganisationerna har en viktig roll i kommunikationen av miljöproblem. DÀrför Àr det intressant att undersöka hur kommunikationen ser ut frÄn en miljöorganisations sida.Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vad Naturskyddsföreningen har för huvudsakliga budskap i sina kampanjfilmer för att öka förstÄelsen hos mÀnniskor.Metod: I denna studie tillÀmpas den kvalitativa metoden kritisk diskursanalys.Teori: De teorier som undersökningen bygger pÄ Àr kommunikationsteori, diskursteori, retorik samt visuell kommunikation.Slutsats: UtifrÄn de resultat vi fÄtt fram genom vÄr analys kan vi urskiljatvÄ huvudsakliga budskap i Naturskyddsföreningenskampanjfilmer vilka Àr miljö och hÀlsa. Inom dessa budskapanvÀnder de sig av argument pÄ bÄde lokal och global nivÄ. Vihar i denna studie Àven kunnat titta pÄ vilka retoriska ochvisuella redskap som anvÀnts.Naturskyddsföreningen.

Balanserad styrning: samspelskomplexiteten bland olika faktorer i The Nuance Group

Inom The Nuance Group, vilket Àr ett ledande globalt företag inom tax-free, finns det en finansiell syn pÄ verksamheten som kan utvidgas till att bli mer konkurrenskraftig. Syftet med denna uppsats Àr att upptÀcka och synliggöra faktorer och perspektiv i företaget som kan utvidga den traditionella finansiella styrningen och bidra till bÀttre verksamhet och balanserad styrning. Med hjÀlp av fyra perspektiv har vi belyst betydelsen av medarbetare, kunder och processer, som i samverkan med de finansiella aspekterna kan utgöra en del av företagets ekonomistyrning. Genom att bryta ner The Nuance Groups verksamhet i olika perspektiv skapas det mer fokus pÄ sÀrskilda fokusomrÄden dÀr företaget lÀttare kan se vilka omrÄden som Àr viktiga för framgÄng. Utarbetningen av mÄl, mÄtt och framgÄngsfaktorer inom varje perspektiv bidrar till fokusering inom perspektiven samtidigt som mellan dem skapas det förutsÀttningar för balans.

<- FöregÄende sida 37 NÀsta sida ->