Sökresultat:
1233 Uppsatser om Internt upparbetade immateriella tillgćngar - Sida 28 av 83
VarumÀrkesuppbyggande : En studie av webbyrÄn Intellecta Webbs varumÀrkesidentitet
VarumÀrken vÀrderas högt och Àr en av företags viktigaste tillgÄngar. Trots detta finns det företag som misslyckats med att differentiera och kommunicera sitt varumÀrke. WebbyrÄn Intellecta Webbs varumÀrke Àr idag otydligt och byrÄn Àr relativt anonym pÄ marknaden för webbtjÀnster. VarumÀrket ger inte en rÀttvisande bild av verksamheten, vilket utgör ett stort problem för avdelningen. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur Intellecta Webbs varumÀrke uppfattas bÄde ur internt och externt perspektiv.
Effekter av förÀndrad resursallokering och kostnadsfördelning. -En fallstudie vid BTH
Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om den nya tilldelningsmodellen ha
lett till de effekter man önskade uppnÄ med det förÀndrade systemet. Avsikten
Àr ocksÄ att i de fall effekterna inte uppnÄtts finna förklaringar till detta.
Metod: Jag har gjort en fallstudie av Blekinge Tekniska Högskola. Personliga
samtal och insamlat internt material har tillsammans med teorin legat till
grund för slutsatserna.
Slutsats: De önskade effekterna har inte i helhet uppnÄtts.
Systemmetaforik : SprÄk och metafor som verktyg i systemarkitektens praktik
En systemarkitekts praktik besta?r till stor del av att tolka, beskriva och strukturera verksamhetsprocesser och -information som underlag fo?r fo?ra?ndrings- och utvecklingsarbete, oftast med sto?d av it-system. Professionen betraktas traditionellt som en teknisk ingenjo?rskonst. Men de problem jag sta?lls info?r som arkitekt handlar inte enbart om att designa tekniska system och kommunikation mellan maskiner, utan minst lika ofta om att hantera utmaningar relaterade till mellanma?nsklig kommunikation i komplexa situationer.Vad ha?nder om vi fokuserar pa? denna andra del av arkitektens praktiska kunskap? Denna magister- uppsats handlar om spra?kets och kommunikationens roll i kontexten av ett systemutvecklingsprojekt.
VarumÀrket- vÄr tids viktigaste tillgÄng
VarumÀrket ? vÄr tids viktigaste tillgÄng. Det Àr en immateriell tillgÄng som erbjuder ettexklusivt vÀrde för konsumenten och en möjlighet för företag att utmÀrka sig frÄn sinakonkurrenter. I genomsnitt upp till 50 % av ett företags balansrÀkning kan bestÄ avvarumÀrket och det beskrivs som lika viktigt som produktens kvalité. Immateriella tillgÄngarÀr dock svÄra att identifiera och pÄ grund av detta uppstÄr svÄrigheter vid erkÀnnande ochkapitalisering.
Tillit i en turbulent vÀrld
Uppsatsen behandlar Internetkonsultbranschens utgallringsfas dÀr företagen kÀmpar för sin överlevnad. Studien ser nÀrmare pÄ företaget Tromb Internet Solutions och fokuserar framförallt pÄ dess interna och externa relationer. Uppsatsen tar sin utgÄngspunkt i Public Relationsteorin. Med hjÀlp av PR för att skapa kommunikation internt inom företaget, till partners och Àven till övriga intressenter. Vi finner att PR Àr en teori som Àr högst aktuell för, och applicerbar pÄ, en Internetkonsult i dagslÀget.
I love eco - En studie om hur ICA:s ekologiska egna mÀrkesvaror marknadsförs internt
Denna studie syftar till att belysa hur offentliga organisationer arbetar kring kunskapsbevaring och kunskapsöverföring. Vi har undersökt hur fem offentliga organisationer med olika organisationsstrukturer arbetar med att bevara kunskap inom organisationen, samt hur de överför kunskap mellan medarbetare och till nyanstÀllda. Studien har samlat in det empiriska resultatet med semistrukturerade intervjuer. I analysen diskuteras det empiriska resultatet med Àmnen som epistemologiska perspektiv inom knowledge management, maktperspektiv, politiska direktiv, arbetsmiljö samt kommunikationens roll. Resultatet av analysen pÄvisar bland annat att muntlig kommunikation Àr en viktig framgÄngsfaktor i en kunskapsprocess..
Kollisioner mellan domÀnnamn och varumÀrken : VarumÀrkesrÀtten tillÀmpad pÄ domÀnnamnstvister i USA och Norden
I denna uppsats utreds varumÀrkesrÀttens tillÀmpning pÄ domÀnnamnstvister i USA och Norden. FrÄgan om denna tillÀmpning Àr enhetlig med den traditio-nella varumÀrkesrÀtten, och om denna traditionella rÀtt Àr tillrÀcklig eller lÀmp-lig för att hantera domÀnnamnstvister, belyses.Det grundlÀggande syftet inom bÄde nordisk och amerikansk varumÀrkesrÀtt Àr skyddandet av konsumenter genom förhindrandet av anvÀndning av förvÀx-lingsbart varumÀrke, och skyddandet av det upparbetade vÀrdet i vÀlkÀnda va-rumÀrken. Trots rÀttsenhetlighet inom dessa tvÄ lÀror har USA ocksÄ utvecklat en lÀra om initial intresseförvÀxling, vilket inte finner nÄgon motsvarighet i Norden. Denna lÀra fokuserar pÄ risken för en förvÀxling före köpet som skingras innan detta genomförs.DomÀnnamn finnes vara lÀtta att registrera och ha en sÀrskiljande funktion lik-nande varumÀrkens. Detta har lett till ett antal domÀnnamnstvister i frÀmst USA, men Àven Danmark har haft flertalet dylika tvister.
HAR TILLĂMPNING AV KM-SYSTEM POSITIVA EFFEKTERINOM KLINISKT ARBETE? : En kvalitativ studie av kunskapshanteringen pĂ„Thoraxkliniken, Ărebro Universitetssjukhus
Föreliggande studie har utförts som ett kandidatexamensarbete vid Kungliga TekniskaHögskolan i Stockholm. Syftet med studien Àr att identifiera effekter av kunskapshantering inomklinisk vÄrd samt avgöra om dessa har en positiv inverkan pÄ kliniska arbetsflöden.VÄrdmarknaden kan idag som helhet anses vara mycket komplex. Ny teknik och forskning göratt den moderna sjukvÄrden stÀndigt utvecklas och blir allt mer förfinad. En konsekvens av alldenna förÀndring Àr en vÀxande efterfrÄgan av praktisk, proaktiv och omfattande hantering avkunskap. Introducerandet av informations- och kommunikationsteknologi tillför uppenbaramöjligheter till effektivisering inom sjukvÄrden.
Inside-out : En studie om intern varumÀrkesutveckling
I och med att marknader blir allt mer mÀttade och produkter allt mer homogena blir pressen större pÄ företagen att genom sin kundinriktade personal tillföra ett mervÀrde till produkterna. Detta ökar det totala vÀrdet för kunden och sÀrskiljer ett företag frÄn dess konkurrenter. I och med att personalen blivit en allt viktigare resurs har intern marknadsföring fÄtt en mer central roll i det strategiska ledarskapet. Genom en vÀl planerad och genomförd intern marknadsföring kan ett företag sprida information och kommunicera med de anstÀllda, stÀrka humankapitalet genom exempelvis kompetensutveckling och nyttja motiverande system för att ge personalen incitament att prestera enligt sin fulla potential. I samband med att ett företag utvecklar nya projekt eller idéer Àr interna marknadsaktiveter nödvÀndiga för att kunna förankra dessa bland personalen, innan de presenteras för den externa marknaden, företagets kunder. Det finns i dagslÀget inga generella strategier för hur intern marknadsföring bör utformas som gÄr att applicera pÄ olika företag i olika branscher.
Första linjens chefer i organisationer : Hur uppfattas de av medarbetarna?
Syfte: Att undersöka hur första linjens chefer tillskrivs auktoritet frÄn sina medarbetare.Metod: Kvalitativ intervjustudie med primÀrdata frÄn tvÄ chefer och totalt 7 medarbetare till dessa chefer.Teori: Denna studie utgÄr frÄn teorier kring ledarskap, ledarstil och auktoritet.Slutsats: Chefer tillskrivs inte auktoritet utifrÄn om denne Àr internt eller externt rekryterad utan personliga egenskaper och ledarstil verkar i vÄrt fall spela större roll..
GÄrdagens rester - morgondagens tillgÄngar : En uppsats om cirkulÀr ekonomi
Bakgrund: Genom den sta?ndigt pa?ga?ende industrialiseringen i va?rlden samt de senaste 100 a?rens o?kade resursa?tga?ng, o?kar behovet av fo?rnybara resurser i va?rlden. Att jordens befolkning dessutom fo?rva?ntas o?ka till o?ver nio miljarder redan a?r 2050 sa?tter press pa? utvecklingen av fo?rnybara resurser samt nya arbetssa?tt fo?r att i framtiden kunna klara av framtidens o?kande behov av resurser. Genom att anva?nda ett cirkula?rekonomiskt tankesa?tt da?r produkter designas fo?r att antingen a?teranva?ndas, materiala?tervinnas eller energiutvinnas, skapas mo?jligheter fo?r att resurserna ska kunna anva?ndas i produktionen av nya.
Degeneration av varumÀrken : Kan ett varumÀrke bli för berömt?
Kan egentligen ett varumÀrke bli för berömt? SÄ pass berömt att det förlorar sin varumÀrkesrÀttsliga ensamrÀtt? VarumÀrket spelar en allt större roll i ekonomin och i samhÀllet. Företagen vill stÀndigt nÄ konkurrensfördelar genom att försöka sÀkerstÀlla en marknadsposition med vÀl ansedda och berömda varumÀrken. VarumÀrkesrÀtten har anpassat sig efter denna ordning genom att utvidga skyddet för kÀnda varumÀrken. Samtidigt Àr det nÀstan uteslutande vÀlkÀnda varumÀrken som förlorar sitt varumÀrkesskydd genom degeneration.
Företag i förÀndring - En studie av identitet över tid
InledningAutomatiseringsindustrin Ă€r inget nytt fenomen, utan kan hĂ€nföras tusentals Ă„r tillbaka, dĂ„ exempelvis de första hjuldrivna medlen uppfanns. AVT Industriteknik Ă€r ett automationsbolag som onekligen genomgĂ„tt stora förĂ€ndringar. Med detta som utgĂ„ngspunkt pĂ„börjar vi nu vĂ„r resa.Problemformulering Hur bedriver AVT Industriteknik sin verksamhet idag? Ăr AVT en konkurrenskraftig aktör pĂ„ marknaden? Finns det möjligheter att expandera och i sĂ„dant fall hur?SyfteSyftet med denna uppsats Ă€r att genomföra en företagsanalys pĂ„ uppdrag av AVT Industriteknik, vilket sker ur ett internt och externt perspektiv. Vi Ă€mnar jĂ€mföra tre relevanta aktörer med AVT samt granska tre projekt antagna 2008, och tre under 2009.AvgrĂ€nsningarVi Ă„syftar att granska ett visst antal projekt, dĂ„ vi anser att dessa avspeglar verksamheten samt bolagets utveckling.
RÀttsliga aspekter pÄ parallellhandel med ompaketerade lÀkemedel pÄ den gemensamma marknaden
Inom EU leder skyddet av nationella immateriella rÀttigheter ofta till konflikter med ett av Unionens och Romfördragets grundlÀggande syften; principen om varors fria rörelse. Parallellimport av lÀkemedel pÄ den gemensamma marknaden stÀller konflikten mellan immaterialrÀtten, konkurrensrÀtten och principen om fria varurörelser pÄ sin spets. Den fria rörligheten för lÀkemedel gÄr genom EG-domstolens rÀttspraxis i brÀschen för utvecklingen av en enhetlig marknad. I denna uppsats analyserar författaren Jon HÄkansson parallellhandeln med lÀkemedel, i synnerhet problematiken med varumÀrkesintrÄng vid ompaketering, ommÀrkning och anbringande av nytt varumÀrke. EG-domstolens omfattande rÀttspraxis fram till och med de senaste avgörandena pÄ omrÄdet klargörs och balansen mellan de motstridiga intressena analyseras; pÄ ena sidan finns viljan att uppnÄ sÄ fri rörlighet för varor som möjligt och pÄ den andra intresset av att bevara rÀttigheter enligt nationell immaterialrÀtt..
Bedömningar vid nedskrivning av goodwill
Bakgrund och problem: Expandering av multinationella företag har fÄtt till följd att en internationell harmonisering av redovisningen har efterfrÄgats för att öka jÀmförbarheten mellan företag. Resultatet av detta har blivit att EU beslutat att införa gemensamma redovisningsregler för alla börsnoterade företag. Dessa skall frÄn och med den 1:a januari 2005 följa IAS/IFRS. Reglerna innebÀr bland annat att goodwill numera inte skrivs av utan istÀllet skall nedskrivningsprövning utföras minst Ärligen. Vid nedskrivningsprövningen föreligger inslag av bedömningar vilka Àr av intresse att studera.