Sök:

Degeneration av varumärken

Kan ett varumärke bli för berömt?


Kan egentligen ett varumärke bli för berömt? Så pass berömt att det förlorar sin varumärkesrättsliga ensamrätt? Varumärket spelar en allt större roll i ekonomin och i samhället. Företagen vill ständigt nå konkurrensfördelar genom att försöka säkerställa en marknadsposition med väl ansedda och berömda varumärken. Varumärkesrätten har anpassat sig efter denna ordning genom att utvidga skyddet för kända varumärken. Samtidigt är det nästan uteslutande välkända varumärken som förlorar sitt varumärkesskydd genom degeneration. Därför behandlar denna uppsats varumärkesrättens roll i degenerations­processen, med inriktning på hur det utökade skyddet för kända varumärken ter sig i förhållande till degeneration. Slutsatsen är att varumärkesrätten, trots senare års mer verklighetsförankrade inriktning på varumärkets funktioner, har försvinnande lite att göra med just degeneration. Istället har degenerationsproblematiken mer eller mindre själv­reglerats genom marknadens ökade medvetenhet om immateriella tillgångars värde, samt teknikutvecklingens inriktning på nya tjänster istället för varor. 

Författare

Isak Selander

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Juridiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..