Sök:

Sökresultat:

3976 Uppsatser om Internet- och epostanvändning - Sida 35 av 266

Internet och skyddet för yttranden

Uppsatsen huvudsakliga syfte har varit att undersöka hur lagstiftningen Àr rustad för den tekniska utvecklingen. Arbetet har visat pÄ samspelet mellan grundlag och allmÀn lag som reglerar Internet som kommunikationsform och skyddet för de yttranden som framförs dÀr. Fokusen i arbetet har legat pÄ hur IT-brottslighet förebyggs och motverkas. Sedvanlig juridisk metod, med studier av lag, doktrin, praxis och förarbeten har anvÀnts. Arbetet fick Àven i viss mÄn ett EU- perspektiv dÄ EU-rÀttslig reglering med fokus pÄ informationsteknologin och IT-brott har implementerats i Sverige.

Staden som kunskapsverktyg

Samtidigt som relationsmarknadsföringen breder ut sig pÄ den fysiska marknaden, ökar handeln via Internet igen efter den stora IT-kraschen i början av 2000-talet. MÄnga butiker som finns pÄ den fysiska marknaden har etablerat sig pÄ Internet och med dessa Àven de medföljande kundklubbarna. Utöver dessa butiker Àr det en majoritet av de virtuella ÄterförsÀljarna som enbart kan nÄs via webben. Med unika möjligheter att samla in kunddata samt smidiga och billiga sÀtt att nÄ ut till konsumenterna, har dessa butiker alla förutsÀttningar för att med rÀtt kommunikationsmedel inleda och förstÀrka relationen till konsumenten. Detta innebÀr att webbutikerna har möjlighet att föra register över samtliga kunder (till skillnad frÄn de fysiska butikerna som enbart specifikt kan registrera kundklubbmedlemmarnas transaktioner) och dÀrmed har tillgÄng till samma informativa segmenteringsbas som en renodlad kundklubb bidrar med.

Anva?ndning av finansiella rapporter fo?r att sla? marknaden : - En utveckling av Piotroskis investeringsstrategi

Syftet med denna underso?kning a?r att utveckla den investeringsstrategi som Piotroski (2000) tog fram, grundad pa? fundamentalanalys, genom att sammanla?nka variabler fra?n Lev & Thiagarajan (1993) som visat sig vara va?rderelevanta indikationer pa? fo?retags rapporterade resultat. Fo?r att genomfo?ra detta utvecklas en modell med Piotroskis (2000) F-score som grund. Antalet signaler i modellen uto?kas fra?n 9 till 12 stycken.

Motiv till spel om pengar pÄ internet och skillnader mellan problemspelare och icke-problemspelare. : en litteraturstudie

Bakgrund: Trots att spel har positiva effekter pÄ majoriteten av alla spelare har en till fem procent av befolkningen i varje land runtom i vÀrlden spelproblem. Detta folkhÀlsoproblem medför hÀlsomÀssiga, ekonomiska och/eller sociala negativa konsekvenser. I Sverige utgör frÀmst mÀn med lÄg utbildning och inkomst i Äldersgruppen 18-24 Är riskgruppen. Ett skÀl till varför problemspelandet ökat pÄ senare Är Àr att allt fler spelare vÀljer internet som spelplattform dÀr de flesta av problemspelarna befinner sig. Motiverande samtal och kognitiv beteendeterapi Àr tvÄ metoder som anvÀnts vid preventiva ÄtgÀrder mot spelproblem.

Mars och Venus i cyberspace ? genusmönster i bloggen

The purpose of this thesis is to find out if people have changed the way in which they write since the introduction of the internet. Men and women have been writing books, articles, letters, diaries and different types of literature for centuries. To give the reader some background about the weblog as a literary media, this thesis has a whole chapter on half-public literature that includes the history of letters and diaries. The weblog is a unique way for anyone to be whoever they want, whether it be a man or woman, old or young. The reader has no possible way of knowing if the script is true or not.

Alternativa röster pÄ nÀtet - En innehÄllsanalys av sociala rörelsers hemsidor

SammanfattningSyfte: Under de senaste Ären har medie- och kommunikationsforskare börjat tala om Internet som en revolutionerande kanal för de alternativa sociala rörelserna. Det finn's dock Àven forskare som varnar os's för att överdriva Internet's möjligheter att pÄverka attityder. Det Àr inte sjÀlvklart att Internet skulle öka intresset och deltagandet i demokratiska processer. Denna uppsat's syftar till att studera hur och i vilken utstrÀckning de olika kommunikativa funktionerna pÄ nÀtet anvÀnd's pÄ sex utvalda sociala rörelser's hemsidor. Dessutom diskutera's ifall det i dagen's nÀtverkssamhÀlle finn's en enhetlig rörelse som via Internet arbetar tillsamman's mot WTO och frihandel.Teori: Den teoretiska referensramen fungerar som vÀgledning till de centrala variablerna i informationssamhÀllet.

FÖRÄNDRAS KÖPMÖNSTRET PÅINTERNET JÄMFÖRT MED BUTIK? : en studie av resebyrĂ„n Ticket

Denna uppsats undersöker köpmönster och lojalitetsnivÄer hos Tickets kunder pÄ InternetjÀmfört med butik och hur det har förÀndrats över tid. Resor Àr en av de mest frekventa produktersom sÀljs pÄ Internet i Sverige, dÀrför har vi valt att studera ett företag i resebranschen.I vÄr studie har vi delat upp befintliga aktiva kunder i Tickets kunddatabas i en egen modellför att kunna mÀta lojalitetsnivÄn samt se köpmönster. VÄrt resultat visar att det skett storaförÀndringar bara de tre senaste Ären. Fler kunder vÀljer oftare att köpa resor pÄ Internet ochInternet har den största lojalitetsnivÄn i dagslÀget. Butikskunderna dÀremot minskar i antaloch Àven Tickets totala kundstock, nÄgot som vi tycker visar en problematik hos Ticket.

VĂ€lvda gavlar vid ortdrivning

E-handelns implementerande i samhÀllet har minst sagt revolutionerat konsumenters sÀtt att köpa varor, och helt förÀndrat inköpsvanor. Internet möjliggör att konsumenter har tillgÄng till ett globalt utbud av varor, som levereras direkt till köparens adress, och allt utan att konsumenten ens behöver lÀmna det egna hemmet.Vi har valt att undersöka studenter i en mellanstor svensk stad som konsumentgrupp. Studenter Àr en för oss synnerligen intressant konsumentgrupp dÄ de har unika förutsÀttningar i deras konsumtion av varor. Ung Älder, en restriktiv mÄnadsbudget och förhÄllandevis goda internetkunskaper Àr egenskaper som de flesta studenter besitter och Àr av stor betydelse vid köpprocessen som sker pÄ internet. Med detta i Ätanke har vi formulerat ett syfte för denna uppsats:Syftet med denna studie Àr att utöka vÄr förstÄelse för studenters förberedelse inför köp pÄ internet, detta kommer vi genomföra genom att undersöka studenters köpbeteende.Den studie vi skall genomföra kommer ocksÄ syfta till att utöka e-handlarens kunskap om hur konsumenternas preferenser inom förberedelseprocessen inför köp pÄ internet ser ut.Resultatet kommer att belysa problemomrÄdet och kommer sÀttas i perspektiv mot hela köpprocessen.Teorin, vilken kommer ligga till grund för analysen av vÄr studie, har vi delvis tagit ifrÄn resultaten av tidigare genomförda studier inom forskningsomrÄden.

TrÄdlöst internet pÄ fartygsbryggan : En litteraturstudie om hur anvÀndandet av trÄdlös internetuppkoppling pÄ fartygsbryggan kan pÄverka individen som operatör och fartygets drift

Denna rapport Àr en sammanstÀllning av en litteraturstudie som undersöker trÄdlös nÀtverksuppkoppling (WLAN) ombord pÄ fartygsbryggor. SamhÀllet utvecklas hela tiden och anvÀndandet av enheter med tillgÄng till internet ökar stÀndigt. Arbetets syfte var att undersöka den trÄdlösa uppkopplingens positiva och negativa effekter samt för- respektive nackdelar. En litteratursökning genomfördes och baserades tillsammans med analysen pÄ en mindmap. Resultatet visar flera negativa effekter genom att vara uppkopplad pÄ fartygsbryggan.

Företagspresentation pÄ Internet

Hedvigs TrÀdgÄrd i GÀvle Àr en handelstrÀdgÄrd som specialiserar sig pÄ hÀlsa och trÀdgÄrd.Hedvigs TrÀdgÄrd har idag ingen webbsida som visar deras verksamhet. Genom att ha en företagspresentation pÄ Internet lockar de fler kunder och folk över hela vÀrlden kan se vilka de Àr och vad de gör. Brist pÄ tid och kunskap har stoppat dem frÄn att skapa en egen webbsida tidigare.Examensarbetet gÄr ut pÄ att skapa en enkel men innehÄllsrik webbplats Ät Hedvigs TrÀdgÄrd med ett tillhörande administrationsgrÀnssnitt för att lÀgga till meddelanden och nyheter samt att uppdatera information.Nyckelord: Webbsida, administrationsgrÀnssnitt, webbdesign, webb-programmering, HTML, Cascading Style Sheets, JavaScript, PHP, MySQL.

Mixi Print AB

Detta projekt Àr en hemsida för Mixi Print AB. Den ska fungera som en framsida för företaget ur ett digitalt synsÀtt, en plats dÀr det gÄr att fÄ fram information om företaget och dess produkter snabbt och enkelt. Jag har arbetat med programmet flash eftersom det ger möjlighet till bra och enkel men ÀndÄ frÀsch design. Till detta sÄ har jag kombinerat php och MySQL för att kunna koppla det till en databas. Som en del i projektet sÄ har jag ocksÄ reflekterat över grafiska bitar pÄ Internet jÀmfört med hur det var innan..

Styrning av eldrivna skjutluckor med EIS-teknik (Embedded
Internet System)

VÄr uppgift har varit att utveckla och förbÀttra Svalsons produktsortiment av eldrivna skjutluckor. Vi som har arbetat med att utveckla produkten Àr tre studenter frÄn LuleÄ tekniska universitet, Institutionen i SkellefteÄ. Under arbetets gÄng har vi gjort det möjligt att reglera skjutluckornas hastighet, vilket inte Àr praktiskt möjligt pÄ de produkter företaget har ute pÄ marknaden i dag. Utöver det har vi utvecklat en fjÀrrkontroll, som kommer att ge personalen större flexibilitet dÄ de idag bara kan anvÀnda sig av en kontroll som vanligtvis Àr placerad precis intill luckan. Slutligen har vi utvecklat en möjlighet att kontrollera och justera skjutluckorna via Internet.

Elektronisk handel: tjÀnsten e-kort som betalningsalternativ

Internet har genomgÄtt en explosionsartad utveckling. FrÄn att ha varit ett nÀt för universitetsvÀrlden och den amerikanska regeringen, har anvÀndningen utvecklats mot allt mer olika tillÀmpningar. Ett av de stora anvÀndningsomrÄdena för Internet Àr handel av varor och tjÀnster. OtillrÀcklig sÀkerhet Àr en faktor som hÄller tillbaka elektronisk handel över Internet. Tveksamhet, frÄn företagens kunder, finns hela tiden om det Àr sÀkert att skicka sitt kontokortsnummer över Internet för att betala för en vara eller tjÀnst.

Detaljplanering : Exploatering i fjÀllvÀrlden

Reklam pÄ internet Àr stÀndigt ökande och mÄnga internetanvÀndare Àr negativt instÀllda till den. DÀrför har de utvecklat olika medvetna och omedvetna strategier för att undvika den nÀr de ska göra nÄgot pÄ internet. För skapare av reklam pÄ Internet kan det vara bra att kÀnna till hur reklamen undviks för att kunna bli bÀttre pÄ att skapa effektiv reklam. Denna undersökning har baserats pÄ intervjuer med vana internetanvÀndare med olika bakgrund för att fÄ reda pÄ hur de hanterar reklambanners samt en förstÄelse för hur de tÀnker. Intervjuerna föregicks av en videoinspelning dÀr försöksdeltagarna fick specifika uppgifter att utföra för att efterstrÀva ett naturligt beteende.Resultatet av undersökningen visade att banner blindness Àr ett fenomen som anvÀnds av mÄnga försöksdeltagare, bÄde pÄ ett medvetet och omedvetet plan.

Vardagskemi : att tillverka ett interaktivt lÀromedel

Under en kurs om mÀnniskans fysiologi letade jag anvÀndbara hemsidor pÄ Internet. Jag slogs dÄ av att det fanns mÄnga bra hemsidor pÄ engelska, men knappt nÄgra pÄ svenska. Jag bestÀmde mig dÄ för att göra en svensk sida som Àr anvÀndbar för skolbruk. DÄ datorer och Internet mest anvÀnds för faktasökande i samband med eget arbete ville jag bygga upp nÄgot annorlunda. Meningen med detta arbete Àr att försöka bygga upp ett interaktivt lÀromedel med program som gÄr att hitta gratis pÄ Internet, samt att undersöka vilka problem som kan uppstÄ vid framstÀllningen.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->