Sök:

Sökresultat:

3976 Uppsatser om Internet- och epostanvändning - Sida 36 av 266

Piratkopiering av musik pÄ Internet ? finns det ÄtgÀrder som kan stoppa detta?

Problem: Majoriteten av producenterna till musikverk och flertalet av de aktörerna som aktivt Àr med i debatten om piratkopiering anser att piratkopiering av musik Àr skadlig samt ett problem för musikindustrin. Kommer deras olika metoder att vara en lösning pÄ problemet eller kommer man Ätminstone kunna begrÀnsa denna olagliga aktion? För att mestadels alla ska vara nöjda, finns det möjligtvis en lösning som kan gynna bÄde de som Àr för piratkopiering och de som Àr emot piratkopiering? Syfte: Syftet med denna rapport Àr att belysa problemet med piratkopiering av upphovsrÀttsskyddat material pÄ Internet. Vi vill Àven granska konsumenters och aktörers Äsikter angÄende detta och analysera om det finns nÄgon laglig lösning dÀr bÄda parter kan kÀnna sig gynnade. Metod: Vi har studerat litteratur och utfört intervjuer som sedan har granskats och analyserats.

FramgÄng pÄ Internet genom att öka kundvÀrdet?

Elektronisk handel har frambringat mÄnga nya och olika synsÀtt att kommunicera pÄ och detta har lett till att en helt ny elektronisk marknad har skapats. NÀr ett virtuellt företag skapas eller ett företag vÀljer att komplettera sin befintliga verksamhet med elektronisk handel sÄ krÀvs det en noggrann planering och det finns mÄnga faktorer som företag mÄste beakta och utföra korrekt för att projektet inte skall misslyckas. Handeln pÄ Internet ökar för varje Är men det finns fortfarande problem som bl.a. förtroende frÄn konsumenter.DÀrför har vi valt att se nÀrmare pÄ hur ett E-handelsföretag kan bli framgÄngsrikt pÄ Internet och öka sitt kundvÀrde. För att kunna nÄ fram till detta har vi samlat in det empiriska materialet genom intervjuer och analyserat detta utifrÄn den teoretiska referensramen.

Internet och enskilda anvÀndare: DatasÀkerhet - för alla

DatasÀkerhet utgör ett omfattande ÀmnesomrÄde med mÄnga infallsvinklar. Det Àr samtidigt ett omrÄde som direkt har betydelse för vÀldigt mÄnga dÄ etableringen av olika tjÀnster och informationsutbyte över internet har ökat stort. Enskilda anvÀndare som, frivilligt eller inte, alltmer knyts upp till att anvÀnda internet i olika sammanhang skulle dÀrmed kunna tÀnkas utgöra en sÀrskilt utsatt grupp för olika sÀkerhetsrisker. VÄr undersökning har gÄtt ut pÄ att med hjÀlp av enkÀter och intervjuer öka förstÄelsen för hur enskilda anvÀndare resonerar kring sin internetanvÀndning sett ur ett sÀkerhetsperspektiv och hur detta skiljer sig frÄn andra aktörers syn. Vi har framförallt varit intresserade av att undersöka attityder och beteendemönster kring olika risker.

Marknadsföring via bibliotekets webbplats

The aim of this study is to investigate the public libraries use of their websites in their marketing. Our study is based on the websites of 60 public libraries. The libraries are chosen because of their geographical location in three different provinces? SkĂ„ne in the south, Östergötland in the middle and Norrbotten in the north. These three choices enable us to cover densely as well as thinly populated areas, the agricultural district, the woodland and cities of various sizes.

Webbaserad informationskanal vid stamrenoveringsprojekt : Ett verktyg för informationsflöde frÄn entreprenör till boende?

Pipe replacements with bathroom renovations are complex construction projectshighly dependent on the construction work carried out in the residents? homes whilethe residents still live there. This fact makes the flow of information from contractorsto the residents of an important success factor. In the current situation thecontractor, Aros Bygg & Förvaltning AB, notifies the residents? information throughpaper notification, which gives managing the work involves a lot of paper work.This thesis examines whether and to what extent the contractor may replace thepaper notification with a web-based information channel.

?Vi fÄr inte skaffa Internet? En studie av sex unga personer med med lindrig utvecklingsstörning och deras informationssvanor samt bibliotekets roll i informationsanskaffningen

The purpose of this study is to investigate information seeking habits among young persons with mild mental disability. We wanted to know how they seek information in everyday life, barriers they experience when seeking information and also if they consider the library to be a source of information.The theoretical background of this study is based on the works of T. D. Wilson and Michael Buckland. Wilson?s model of information seeking behavior and seeking information was used as a tool analyzing the results from the interviews.

APU ? Arbetsplatsförlagd utbildning. Elektronisk dokumentation - effektivt verktyg under APU?

DÄ verkligheten stÀndigt förÀndras och skolan skall ha möjlighet att utveckla goda lÀroprocesser under APU, mÄste det ske i samklang med APU platserna. Inom de yrkesförberedande utbildningarna Àr APU (arbetsplatsförlagd utbildning) ett viktigt verktyg för att göra vÄra elever medvetna om hur dagens arbetsmarknad fungerar och vilka förvÀntningar som kommer att stÀllas pÄ dem som blivande arbetstagare och medarbetare. Genom vÄrt utvecklingsarbete med att utveckla APU-dokumentation pÄ Internet, hoppas vi kunna förbÀttra och förenkla framtida dokumentation under APU. Vi menar att vikten av hÄllbar dokumentation ger handledaren och pedagogen möjlighet att kontinuerligt följa elevens kunskapsnivÄ och personliga utveckling. Syftet med vÄr undersökning har sÄledes varit att undersöka om vi med APU-dokumentation pÄ Internet som verktyg i gymnasiet kan förbÀttra informationshantering, dokumentation och kommunikation samt underlÀtta samarbetet mellan handledare och skola i jÀmförelse med nuvarande handledarpÀrm. Vi gjorde kvalitativa intervjuer med totalt sex handledare som arbetar som frisörer.

Unga vuxnas upplevelser av Internet Communities : En studie om hur virtuell gemenskap kan utveckla socialt kapital och lÀrande

Syftet med denna studie var att undersöka vilka upplevelser unga vuxna har betrĂ€ffande den virtuella gemenskapen pĂ„ Internet communities och hur det pĂ„verkar deras hĂ€lsa och lĂ€rande. Studien grundar sig pĂ„ folkhĂ€lsopedagogiskt perspektiv och bygger pĂ„ en kvalitativ studie. Under genomförandet av arbetet har Ă„tta individer deltagit i individuella intervjuer. I bakgrunden belyser jag hur den teknologiska utvecklingen förĂ€ndrar det sociala samspelet i samhĂ€llet. Ökande kommunikation via Internet communities har bidragit till att mĂ€nniskor kan ha större sociala nĂ€tvĂ€rk utan fysiska hinder.

Den individanpassade kommunikationens vÀrde

Nyhetskonsumtionen har genomgÄtt en förÀndring i Sverige. Helsingborgs Dagblad (HD) har upplevt en stadig minskning av papperstidningsprenumeranter, samtidigt som antalet lÀsare ökat pÄ Internet. HD har ocksÄ upplevt ett stort annonstapp pÄ senare Är vilket ligger i linje med andra mediebolag. Skiftande mediepreferenser har potentialen att Àndra spelreglerna för tidningsbranschen dÄ allt fler lÀsare vÀljer att konsumera nyheter pÄ Internet. Samtidigt finns det indikationer pÄ att konsumenter Àr ovilliga att betala för nyhetskonsumtion pÄ Internet.

Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? : En studie av Gerillamarknadsfo?ringens pa?verkan pa? Generation Y.

SammanfattningTitel: Hur pa?verkar Gerillamarknadsfo?ring Generation Y? A?mne/Kurs:  Fo?retagsekonomi - KandidatuppsatsHandledare:  Lars HaglundNyckelord: Marknadsfo?ring, Gerillamarknadsfo?ring, Generation Y, Annonsering, Word-of-mouth, Buzz- marknadsfo?ring, varuma?rkesattityd, varuma?rkesengagemang, engagemang online, kommunikation.Bakgrund: Marknadsfo?ring handlar om att skapa och utveckla lo?nsamma kundrelationer. I dagens samha?lle sa? sker marknadsfo?ring runtom omkring oss hela tiden. Pa? grund av detta har Generation Y utvecklat strategier som automatiskt sorterar bort o?verflo?dig och ono?dig information.

Med vÀrlden som kritiker: om konstforum pÄ internet och dess anvÀndare

Denna uppsats handlar om de kreatörer som anvÀnder datorn i sitt bildskapande och hur de ser pÄ sitt skapande. Inblicken i deras tankar sker via intervjuer som utförts pÄ distans via internet. För att komplettera intervjuerna har tvÄ konstforum analyserats. Den frÀmsta orsaken till att anvÀndarna publicerar sina bilder pÄ internetforum Àr att fÄ kritik frÄn andra anvÀndare sÄ att de kan förbÀttra sitt skapande. MÄnga har svÄrt att se pÄ sig sjÀlva som konstnÀrer, kanske p.g.a.

VÀrdering av kundrelaterade immateriella tillgÄngar

For many companies, the Internet has revolutionized the relationship they have with their customers concerning costumer service. The use of Information Technology in regard to Internet as a media has provided companies with the opportunity to build customer databases in order to target their customers individually. The airline industry was one of the first pioneers to use the full potential of Internet to improve customer relations and its profits which we aim to investigate in greater detail in our thesis.Our thesis answers the question on how Scandinavian Airlines' (SAS) Eurobonus department uses their website to create valuable and profitable relationships with SAS loyalty club members through direct marketing. In order to answer our research question, three key informants have been interviewed - each representing different sub departments at Eurobonus; service and support, IT and marketing. Our results were that the Eurobonus department use direct marketing methods by sending customized e-mail offerings to target specific customer, using their customer databases.

UppmÀrksamhet av Internetannonser : En studie om de kognitiva uppmÀrksamhetsprocesserna

Idag exponeras varje person för upp till flera tusen annonsbudskap per dag. Annonseringen pÄ Internet ökar och mÀnniskor översköljs med fÀrgglada, blinkande annonser sÄ fort de gÄr in pÄ Internet ? men forskning har visat att mÄnga av annonserna helt ignoreras. Författarna till denna studie hade för avsikt att studera den bakomliggande psykologiska processen som förklarar varför vissa annonser pÄ Internet uppmÀrksammas medan andra helt ignoreras, samt studera faktorer som pÄverkar denna process. Genom litteraturstudier, observationer och intervjuer har författarna förstÄtt att det finns tvÄ kognitiva uppmÀrksamhetsprocesser: den exogena/stimulansdrivna processen som hÀrrör frÄn den varseblivande processen och den endogena/mÄlstyrda processen som hÀrrör frÄn en samverkan mellan lÀsbeteendet pÄ Internet och hjÀrnans minnessystem.

This is the era of the personal brand : En studie om betydelsen av det personliga varumÀrket i professionella sammanhang i dagens samhÀlle

Authors: Phia Bergdahl & Karin TydénTitle: This is the era of the personal brand ? a study about the role of a personal brand in a professional context in modern societyLevel: BA Thesis in Media and Communication StudiesLocation: Linnaeus UniversityLanguage: SwedishNumber of pages: 54Background In pursuit of being unique and stand out, it has become fashionable to market yourself as a personal brand. According to some experts on the subject, this has become a necessity for survival in the tough competition about the jobs and the customers. With Internet and social media as a natural element in our society, we also have to relate to these channels when it comes to communicating ourselves.Purpose The purpose of this study is to examine the role of the personal brand in a professional context in modern society and to explore Internet involvement in communicating the brand.TheoriesWe have used Bauman?s theory of ?consumer society?, how we live in a society where we are both the consumers and the goods consumed. We have also used Castells?s theory of "network society" and how its growth is changing our culture.

"Jag tror vi mÄste jobba mycket med det" : Om den digitala kÀllkritikens roll inom svenskÀmnet pÄ gymnasiet

AbstractThe overarching goal of this study is to investigate whether teachers of Swedish at upper secondary schools in Sweden feel that they know how to teach critical literacy, especially on the Internet, and also if they know how it is taught. It also investigates the difficulties teachers experience in teaching critical literacy. A secondary goal is to investigate the knowledge of critical literacy among students at upper secondary schools in Sweden. The study is based on quantitative and qualitative research. The research consists of two parts.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->