Sök:

Sökresultat:

3976 Uppsatser om Internet- och epostanvändning - Sida 17 av 266

Warnit PMU

Warnit AB har under ett tidigare examensarbete vid LTU utvecklat ett intelligent larmsystem som kÀnner av vibrationer och automatiskt sÀnder ett trÄdlöst larm till anvÀndaren via SMS eller e-post. För att utveckla ytterligare produkten har Warnits VD, Peter Stenlund kommit med ett förslag om effektmÀtning pÄ trefassystem. Detta examensarbete har i samarbete med EISLAB (Embedded Internet System Laboratory) vid LuleÄ tekniska universitet resulterat i ett prototypeffektmÀtningssystem för aktiv, reaktiv och skenbar-effekt pÄ symmetriska trefaslaster. Aktiv, reaktiv och skenbareffekt kan avlÀsas bÄde pÄ plats via en display och via Internet pÄ en webbsida genom att anvÀnda WarnitBoxens trÄdlösa kommunikationsmöjlighet för att koppla den trÄdlöst till Internet..

Informationsöverflöd : En studie av hur erfarna InternetanvÀndare hanterar informationsmÀngden pÄ nÀtet

AbstractPurpose/Aim: In my essay I study the use of Internet with information overload as my perspective. I compare two age groups in order to find out whether there is a difference between generations in how they use the Internet and experience the vast amount of information that is found on the net.Material/Method: I gather information from six frequent World Wide Web users to find out whether they are experiencing information overload when using the Internet in their spare time and how they structure and make sense of the vast amount of information that is found on the net. I use semi-structured interviews to gather qualitative, not quantitative, material for my study. I have also used literature and websites on information overload, the Internet, and connected themes in order to get a broader picture of the subject and help me analyse the material.Main results: The main results of my study are that frequent Internet users do not feel that they suffer from the vast amount of information found on the World Wide Web. They rather enjoy it and if they have heard the term information overload they assume that it does not apply to their use of the Internet.

Den felande lÀnken : Urval och kvalitetssÀkring av InternetlÀnkar pÄ folkbibliotek

This thesis investigates all aspects of quality and evaluation issues concerning collections of Internet links in public libraries today and in the future. We have studied central theories concerning quality in general as well as quality aspects regarding the Internet and Internet links. In addition to this we have made three case-studies involving the development of collections of Internet links in public libraries of different sizes. The case-studies were made as interviews with professionals responsible for selection, quality assurance and evaluation of electronic information for inclusion in the libraries collections of Internet links. In addition to this we made an e-mail interview with a librarian responsible for one of the most advanced collections of Internet links among SwedishÂŽ public libraries.

Medarbetarportalen : En kvalitativ studie om anvÀndarnas relation till intranÀtet pÄ sin arbetsplats

Syfte: Syftet med denna studie a?r att underso?ka anva?ndares relation till intrana?t pa? sin arbets- plats fo?r att identifiera vilka faktorer som kan leda till underanva?ndning. Studien baserar sig pa? en underso?kning vid Uppsala Universitet da?r deras intrana?t Medarbetarportalen inte uppna?r den grad av anva?ndning som var o?nskad.Metod: Detta a?r en kvalitativ studie da?r det empiriska materialet samlats in genom semistrukture- rade intervjuer. Bearbetning av empiri och analys har tilla?mpats genom metoden Me- ningskategorisering.Material: Nio semistrukturerade intervjuer genomfo?rdes totalt.

Om grÀnsdragning pÄ den digitala arenan : En kvalitativ studie om grÀnsen mellan privat och offentligt pÄ Internet

Syftet med denna studie Àr att via tre kvalitativa intervjuer undersöka grÀnsdragningen mellan privat och offentlig sfÀr pÄ Internet ur ett socialpsykologiskt perspektiv. HuvudfrÄgorna lyder; ?Finns det en grÀns mellan privat och offentligt pÄ Internet och var gÄr i sÄdana fall den??; ?Vad Àr det mÀnniskor vill skydda frÄn insyn och varför?? samt ?Hur stor Àr medvetenheten kring privat sekretess pÄ Internet?? Studien innefattar bland annat en historisk överblick om hur privat och offentlig sfÀr utvecklats genom Ären och hur dagens arenor till stor del överlappar varandra. Fokus ligger pÄ den stÀndiga grÀnsdragningen kring privat och offentlighet i vardagen och hur individer upptrÀder online, hur de dÀr formar sina roller och sin identitet och dÀr G. H.

Konkurrens inom UmeĂ„s hotellmarknad : Är det ett hot eller ger det möjligheter?

E-handeln ökar stÀndigt och inte minst nÀr det kommer till klÀdbranschen. Konsumenter vÀrderar tillgÀngligheten och utbudet som internet erbjuder. Dock upplever konsumenter en större risk med att handla pÄ internet jÀmfört med en fysisk butik. Det beror pÄ att den fysiska interaktionen mellan produkt och konsument försvinner. Konsumenter kÀnner dÄ en större risk för att produkten inte ska uppfylla deras förvÀntningar.

Effekten av valutahedging pÄ företags börsvÀrde : empirisk undersökning av svenska företag

Denna uppsats behandlar den va?rdeskapande fo?rma?gan hos finansiell riskhantering ro?rande svenska fo?retags valutarisker. Fo?rfattarna finner ej ett tydligt positivt samband mellan anva?ndning av finansiell riskhantering och fo?retagsva?rde ma?tt som Tobin?s Q. Detta tyder pa? att finansiella marknader inte va?rderar arbete i syfte att minska den fo?retagsspecifika risken vilket sta?rker fundamentala ide?er inom portfo?ljteori men sta?r samtidigt i konflikt med flertalet empiriska underso?kningar genomfo?rde under de senaste tjugo a?ren..

Ungdomar och sexuellt relaterade risker pÄ internet - En litteraturöversikt

Den hÀr artikeln undersöker det aktuella kunskapslÀget gÀllande ungdomars sexuella riskbeteenden pÄ internet. Det Àr en litteraturöversikt som samlar bland annat fynd om risker som ungdomar möter online. Vi undersöker Àven vad forskning pÄ omrÄdet har kommit fram till avseende skydd och förebyggande ÄtgÀrder. Resultaten visar pÄ att det Àr ett problem som ofta har överdrivits, gÀllande dess utbredning och graden av fara i det som en del ungdomar företar sig nÀr de anvÀnder internet. Samtidigt tyder resultaten pÄ att det, detta till trots, Àr ett problem att ta pÄ allvar och att bÄde forskning, professionella, förÀldrar m fl.

Vilka Àr bankernas interna drivkrafter för att utveckla finansiella tjÀnster pÄ Internet?

Syfte: FörstÄ hur bankens marknadsstrategier, tekniska och organisatoriska utveckling har pÄverkat utvecklingen av finansiella tjÀnster pÄ Internet Metod Den metod vi har anvÀnt oss av Àr kvalitativa forskningsintervjuer med beslutsfattare inom det svenska bankvÀsendet. Genom att göra personliga intervjuer uppkom det en helt annan kontakt med respondenten. Tanken var Àven att vi skulle intervjua personer pÄ bankerna vilka dagligen arbetar med liknande frÄgor, detta för att fÄ sÄ bra kvalitet som möjligt pÄ de svar som vi fick. Vi valde att intervjua tvÄ av de fyra stora svenska bankerna, valet föll pÄ Handelsbanken och SEB. Slutsats Det finns primÀra och sekundÀra strategier bakom utvecklingen av finansiella tjÀnster pÄ Internet i Sverige. Dessa strategier Àr integrerade med varandra.

ATT BYGGA OCH ÖVERFÖRA VARUMÄRKEN TILL INTERNET - En kvalitativ fallstudie av Getinge Infection Control och von Braun Sports Cars

Title: To build and transport brands to the Internet ? A qualitative case study of Getinge Infection Control and von Braun Sports Cars. Seminar date: 2009-06-09. Course/ subject: FÖ6016, Degree Project Undergraduate level, 15 University Credits Points (ECTS). Authors: Kristoffer Eriksson and Erik Kaplar.

Yttrandefrihet och Internet: om censur av Internet

Internet har prisats som en frizon för fritt meningsutbyte och informationstillgÄng, revolutionerande och oantastligt. Internet kan dock censureras, och detta sker dessutom idag. DÀrmed bestÀmde jag mig för att undersöka hur den utförs, hur den kan tÀnkas förhÄlla sig till yttrandefriheten samt vilken skada censuren kan tÀnkas innebÀra för den. För att först avgöra vad som menas med yttrandefrihet och vari dess vÀrde ligger gÄr jag igenom fem starka argument för yttrandefrihet i demokratiska stater, Mills sanningsargument, Meiklejohns demokratiargument, Bollingers toleransargument samt Scanlons tvÄ autonomiargument för att dÀrefter komma in pÄ arbetes huvudteori, Ulf PetÀjÀs pÄlitliga kommunikationsprocess. Den sÀger, i korthet, att yttrandefrihetens vÀrde för demokratin ligger i att den möjliggör en pÄlitlig kommunikationsprocess som erbjuder folk den varierade information de behöver för att kunna fÄ demokrati att fungera.

Spelifiering : Spel som engagerande verktyg

Spel har varit en del av ma?nniskans interaktion, inla?rning och fo?rsta?else fo?r ma?nskligt beteende under flera tusen a?r. Pa? senare tid har begreppet 'gamification', eller 'spelifiering', diskuterats na?r det ga?ller informationso?verfo?ring och marknadsfo?ring i ljuset av den o?kande anva?ndningen av internet, smartphones och sociala medier. Analytiker anser att spelifiering a?r ett effektivt sa?tt att skapa engagemang kring och spridning av information samt att begreppet kommer anva?ndas flitigt om fem till tio a?r.Det saknas dock i ma?nga fall fo?rsta?else fo?r hur spelmekaniken a?r kopplad till informationso?verfo?ringens specifika syfte och mottagare och hur man pa? ett relevant sa?tt anva?nder sig av spelmekaniska element fo?r att uppna? det engagemang som efterstra?vas hos mottagaren.Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka hur anva?ndningen av spelifiering ser ut idag, hur spelifiering som begrepp och dess anva?ndning diskuteras ba?de bland praktiker och teoretiker samt vilka mo?jligheter som finns fo?r konceptet.

Musikmarknadskommunikation 2.0 : En studie av hur svenska independentbolag i musikbranschen kommunicerar med sinmarknad via sociala nÀtverk pÄ internet.

This essay has a purpose of looking at Swedish independent labels in the music industry and how they communicate with their market through social networks on the internet. There have not been much research about this in the past and we hope to contribute with knowledge to the area. In mind we had the changing music industry, an evolution of the internet and viral marketing communication.To answer our research question we decided to conduct three interviews with people who worked at independent labels and had market communication as their area ofresponsibility. The three independent labels in our study were based in Sweden, except for one that is based in London, England as well as Stockholm, Sweden. We selected the independent labels based on their tendency to work with marketing communication in the social networks on the internet.

Marknadsföring pÄ webbplatser för ungdomar. Hur bibliotekarier arbetar med bibliotekets webbplats för att nÄ ut till ungdomar

The aim of this study was about how librarians in Sweden work with their web page to reach young people between the ages of fifteen and nineteen. Most of the youths in Sweden today use Internet every day for several reasons, and the library should have an obvious place there as well. It shouldbe obvious because almost all youths uses Internet every day and therefore the library needs to be seen there as well to reach out to them. Earlier research has shown that librarians and youths think differently in this question. Youths think that the library web page is more important for the librarythan the librarians do.How do the librarians work with marketing for youths on the web page? Do their policy documents help them in their work?To study this area we have interviewed librarians from six quite large public libraries from different parts of thecountry.

Elevers anvÀndning av datorn och Internet i skolan

Syftet med arbetet var att undersöka hur och till vad eleverna egentligen anvÀnder datorn i skolan. Eftersom jag inte alltid tyckte att deras arbete var effektivt och att de var dÄliga pÄ att söka fakta och information pÄ Internet ville jag undersöka hur det förhöll sig lite nÀrmare.För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag gjort en enkÀtundersökning som dels Àr kvalitativ, men den Àr ocksÄ kvantitativ eftersom en del frÄgor handlar om mÀngden tid, antal dagar etc. som eleverna spenderar vid datorn. EnkÀtundersökningen gjordes pÄ tvÄ olika skolor, en med högre datortÀthet och en med lÀgre för att utforska om det fanns nÄgon skillnad mellan skolor med olika förutsÀttningar. Litteraturen som jag har anvÀnt mig av och kopplat till arbetet ger en tillbakablick över anvÀndning av datorer och IT i skolan och berör tidigare forskning kring Àmnet.Resultatet visar att datorer och Internet anvÀnds flitigt i skolan men har inte tagit över andra lÀromedelsformer.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->