Sök:

Elevers användning av datorn och Internet i skolan


Syftet med arbetet var att undersöka hur och till vad eleverna egentligen använder datorn i skolan. Eftersom jag inte alltid tyckte att deras arbete var effektivt och att de var dåliga på att söka fakta och information på Internet ville jag undersöka hur det förhöll sig lite närmare.För att få svar på mina frågor har jag gjort en enkätundersökning som dels är kvalitativ, men den är också kvantitativ eftersom en del frågor handlar om mängden tid, antal dagar etc. som eleverna spenderar vid datorn. Enkätundersökningen gjordes på två olika skolor, en med högre datortäthet och en med lägre för att utforska om det fanns någon skillnad mellan skolor med olika förutsättningar. Litteraturen som jag har använt mig av och kopplat till arbetet ger en tillbakablick över användning av datorer och IT i skolan och berör tidigare forskning kring ämnet.Resultatet visar att datorer och Internet används flitigt i skolan men har inte tagit över andra läromedelsformer. Det visar också att elever inte är effektiva när de söker information på Internet och att det finns en osäkerhet om hur man egentligen går till väga. Detta beror delvis på uppgifterna som tilldelas. Det kan också konstateras att eleverna inte är effektiva vid datorn i det avseende att de flesta vid varje tillfälle vid datorn använder Internet för privat bruk. Ungefär hälften trodde dessutom att de skulle bli effektivare i sitt skolarbete om Internet låstes för privat surfande.

Författare

Linda Nilsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..