Sökresultat:
6019 Uppsatser om Internal motivation - Sida 56 av 402
Hur kan ledare motivera vardagsarbetet? : En fallstudie om Clas Ohlson
This bachelor thesis discus how store managers at Clas Ohlson motivate their co-workers at their everyday work.Motivation at work is essential, since engaging co-works makes the everyday routine work more effective. Otherwise that type of work can easily lead to unhappiness at the workplace which leads to less motivated workers, poor performance, even less motivated workers and this will start a negative circle.Other studies has shown that to in order to be pleased at a workplace and to keep qualified co-workers, the leaders needs to have knowledge in how they can use different techniques to increase staff motivation, but still motivation is not considered being an economic means of control. This has made me think about how leaders can motivate their workers at their everyday work.The questions at issue are:o How can leaders motivate co-workers in everyday work,o Which preferences the leaders consider control the individual motivation ando Which methods they can use to increase the motivation in the routine work.The purpose with this thesis is to study how leaders use their leadership to motivate workers to perform everyday work with more enthusiasm. To answer the question I have interviewed store managers at Clas Ohlson.In this thesis I have used a qualitative method, and I have compared relevant theories with the interviews I have done. Thus primary data has been gained through one-to-one interviews but also through mail interviews.
Motivation att leda hos studenter - samband med personlighet och self-efficacy
Motivation för ledarskap styrs av värderingar, personlighet och tro på sin förmåga. Forskning har genererat tre motivationskategorier för ledarskap, affektiv-identitet ledarmotivation, icke-kalkylerande ledarmotivation och social-normativ ledarmotivation. Studien undersökte dessa tre motivationskategoriernas inbördes rangordning och skillnader mellan utbildningsinriktning och kön samt samband med generell self-efficacy och personlighetsegenskaper enligt femfaktormodellen. 192 studenter deltog från en mellansvensk högskola, därav 54 män, 90 från socionomprogrammen, 72 från det internationella businessprogrammet och 30 från två ingenjörsprogram. De besvarade en enkät bestående av Chan och Drasgows Motivation to lead scale, Chen, Gully och Edens General self- efficacy scale och Shafers femfaktormodell Big Five Marker. Resultatet visar att det finns skillnader mellan motivationskategorier och utbildningsinriktning.
Digitala och sociala medier i undervisningen för elevers ökade motivation, delaktighet och måluppfyllelse.
The aim of the study was to examine both 1) how aware teachers in a specific area are about ICT tools in teaching ; and 2) how likely teachers are to use ICT tools to reverse the trend of unmotivated students and low achievement scores . I will look for answers through the following questions:How extensive is the knowledge of the teachers on digital and social media in education? How have teachers in the past year used various social media in their teaching? In what grade does ICT-supported teaching lead to higher motivation, participation and achievement? Is there a difference between the sexes, different stages (1-3, 4-6, 7-9) and number of years in the profession in knowledge of and openness to the use of ICT in education?The method used is a questionnaire in which a number of respondents have answered a number of questions about ICT tools in teaching. Validity of the study can be said to be high when the survey has measured what it intended to measure, however, I need to be careful in draw full account of the result as the response rate is low with only 39%. In summary, the results show that there is low awareness among respondents about the methods and the digital and social tools I lift in the survey.Mainly the respondents use some of the methods and the digital and social tools in preparation for the lesson.
Motivation : - En lärares resonemang kring området
SammanfattningUppsatsen handlar om motivation utifrån ett lärarperspektiv. I ett försök att få en bild av begreppet motivation har idén varit att granska utgiven litteratur och publicerad forskning inom området. Med förhoppningen om att skaffa en verklighetsnära bild av hur lärare beskriver och resonerar kring begreppet har empiriska studier i form av intervjuer genomförts.Genom att välja socialkonstruktionistisk teori som förhållningssätt har möjligheten givits att studera det som sägs i intervjuerna, utan att ifrågasätta huruvida detta är en korrekt beskrivning av verkligheten eller inte. Inom teorin ges språket en stor betydelse då det är genom detta förståelsen för omvärlden skapas.Resultatet bygger på två intervjuer som vid olika tillfällen genomförts med en och samma lärare. Avsikten med intervjuerna har dels varit att följa lärarens resonemang rörande motivation på ett allmänt plan och dels med utgångspunkt från hur denne arbetar med området.Undersökningen visar att det resonemang som förs tycks följa det som tidigare forskning redan beskrivit.
Örebro kommuns kriskommunikation i samband med avloppsläckan i Svampen : Retorikens betydelse i den kommunikativa krishanteringen
Detta specialarbete handlar om strategier och metoder inom instrumentundervisning pa? fra?mst trummor, men a?ven elbas. Tre erfarna pedagoger har intervjuats om deras personliga tankar kring utmaningar, genusfra?gor, motivation och vad som a?r viktigt att ta?nka pa? i undervisningssituationen. Resultatet lyfter fram tjejer och killars olika fo?rha?llningssa?tt till musik och sitt instrument, nycklar till elevers motivation samt va?rdefulla la?rdomar fra?n deras ma?nga?riga erfarenheter som pedagoger..
Interaktiva, digitala lärresurser : Med underhållning kommer motivation
Earlier research has shown that combining education with entertainment can improve students motivation in school. With this study we aim to learn more about interactive digital learning resources and how they should be designed to entertain and thereby contribute to motivation. We have identified aspects of educational games that also could be considered when developing interactive digital learning resources, to make them more entertaining and motivating. We have chosen to study and evaluate an interactive digital learning resource called ?Grasp the Disaster?, a fictional online adventure created for students in the ages between 13-15.
Att göra det oväntade - en utvärdering av marknadsföringskampanjen "Låna dig rik" på ett mindre folkbibliotek
Futurum.kom is a collaborative marketing project with the aim of strengthening the internal organization of Länsbibliotek Sydost, Regionbibliotek Kalmar and the 25 public libraries within the southeast region. The project intends to externally build the brands of the public libraries in Blekinge, Kalmar and Kronobergs län. This thesis is a study and evaluation of the implementation and results of Futurum.kom?s first campaign "Låna dig rik" at a public library. The analysis is based on the following issues:? What goals does the library have with the "Låna dig rik"-campaign.? What is the feedback from the staff's experience of the users in terms of needs and demands?? In which way does the library choose to implement the marketing campaign and what role do the users have in this process?? What is the internal performance of the library's marketing campaign, what was the experience of the staff of the campaign?? What is the external result of the library's marketing campaign?The method is based on a case study of a single library, with a series of interviews and document analysis of written and electronic documents.
Konceptstudie av en kompakt Picker robot
Picker robots are often mounted close to each other above a conveyor belt. To be able topack robots even closer, it is desirable to reduce the footprint of the robot?s base. One way toachieve this is to skew the arms of the robot which makes it possible to move them closer toeach other.This Master Thesis has been carried out at ABB Corporate Research. The purpose is toevaluate the benefits and drawbacks for the idea of making today?s Picker robot morecompact by skewing the arms.
Motivation som verktyg för att minimera negativ stress i projekt
Syfte: Att identifiera metoder för projektledare att använda motivation för att
minimera negativ stress.
Metod: Kvalitativa djupintervjuer
Slutsatser: Vi har definierat tre metoder som bidrar till att en
internaliseringskedja påbörjas. Internalisering ökar den inre motivationen både
hos projektledare och hos projektdeltagare och kan bidra till att minska
negativ stress. Den första metoden handlar om att utveckla en modell gällande
vilken information projektledare behöver från beställare när projekt beställs.
Den andra metoden handlar också om behovet av ökad beställarkompetens, och
innebär att utbilda beställarna. Den tredje metoden innebär att tydliggöra
gränsen mellan projektledarens och projektdeltagarnas ordinarie chefs ansvar
när det kommer till motivations- och stressfrågor gällande projektmedlemmarna.
Varför vill man bli egenföretagare? : Egenföretagares upplevelser av arbetstillfredsställelse och motivation
Att vara egenföretagare är en anställningsform som blir allt vanligare och genom att skapa en förståelse för varför denna anställningsform växer ökar även kunskapen om egenföretagarnas drivkraft och trivsel. Motivation har en nära koppling till arbetstillfredsställelse och är en viktig del i egenföretagarnas vardag. Studiens syfte var att skapa en förståelse om vad som påverkar egenföretagarnas arbetstillfredsställelse och även att ta reda på betydelsefulla motivationsfaktorer. Denna kvalitativa undersökning är baserad på intervjuer av 15 egenföretagare. Resultatet visade att en god arbetsmiljö, utmaningar och självständighet har en positiv påverkan på arbetstillfredsställelsen medan en hög arbetsbelastning påverkade arbetstillfredsställelsen negativt. Variation och skapande i arbetet, erkännande och utveckling visade sig vara bland de starkaste motivationsfaktorerna för att egenföretagare skulle fortsätta driva sitt företag..
Företagare på (o)känd mark
This thesis emphasizes the importance of understanding the employees? attitude and motivation towards their workplace at a company that works in the advertising business. An example company; thcommunication agency PS Communication in Stockholm, was used for the empirical part to investigate the purpose. The topic is interesting since the company works in a fast changing environment with new techniques,tools and professionals and the company is also going through an expansion that include many new recruitments.The purpose in this thesis is as follows: ?the purpose of this study is to elucidate the fate of attitude and motivation of employees in relation to the workplace during business expansion, if performance is reduced and competition increases.?The analysis and results shows that attitudes andmotivation among the employees in the workplace has deteriorated, the employees agree that it is due to expansion the company is undergoing.
Motivational factor for physical exercise in elderly people
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka de skäl som motiverar äldre människor att motionera och att undersöka hur tillgången till idrottsanläggningar påverkar deras motivation till motion.
Metod: Tio äldre människor (60-72 år) intervjuades med semistrukturerade intervjuer.
Resultat: Resultaten av intervjuanalysen bidrog till att identifiera flera huvudteman som skäl till att motionera. Dessa teman är: Fysiskt välbefinnande, Psykiskt välbefinnande, Socialt tillhörighet, Synliga resultat och Ändrade livsförhållanden. Resultaten visade också att närheten till idrottsanläggningar är av stor betydelse för äldres motivation till motion.
Slutsats: Sammanfattningsvis tycks äldre människors motivation till motion vara knuten till deras känslor inför dem själva, de positiva effekter motionen hade på deras hälsa och andra aspekter av deras liv. Studiens resultat bidrar med förslag till åtgärder som kan vara viktiga att tillämpas som motivationsfaktorer. Dessa förslag kan hjälpa att motivera äldre människor att motionera..
Transformellt ledarskap och inre motivation i pre-development projekt : En jämförelse mellan Scania och Karolinska Universitetssjukhuset
SyfteSyftet med studien är att undersöka hur projektledare självskattar sitt ledarskap och projektmedlemmar upplever motivation i pre-development projekt på Karolinska Universitetssjukhuset och Scania.MetodStudien är kvantitativ och deduktiv. För att undersöka förekomst av transformellt ledarskap hos projektledare och inre motivation hos projektmedlemmar har vi valt att använda två frågeformulär, Multifactor Leadership Questionnaire Leader Form respektive Work Preference Inventory. Båda formulären är undersökta av forskare vad gäller validitet och reliabilitet.ResultatResultatet i vår undersökning visade att projektledare på Karolinska hade en högre förekomst av transformellt ledarskap än de på Scania. I båda organisationerna fanns även transaktionellt ledarskap i ganska stor utsträckning medan förekomsten av passivt undvikande ledarskap var lägre. I analysen av underfaktorerna i MLQ Leader Form (5x-Short) visade våra data för transformellt ledarskap att idealiserade inflytandet och intellektuell stimulans låg högre på Karolinska.
Demokrati och vetenskap - ett problemfyllt förhållande
What role should science play in democracy? Political scientists often assume that it is possible to demarcate between ?instrumental? and ?moral? knowledge, and argue that citizens and/or politicians should use their moral knowledge to agree upon political goals and then apply the instrumental knowledge of scientists to achieve them. This straightforward view is challenged by writers in science studies, who identify three major problems in the use of science in democracy: uncertainty, risk and hidden values. They suggest that these problems could be solved through citizen participation.In this essay I perform an analysis of the internal logic of their suggestion. Is it likely that citizen participation enhances the democratic decision making process so as to reduce the problems? The internal analysis shows that it is rational to advocate citizen participation by reasons of legitimacy.
Belöningssystem, mål, motivation och prestation : En fallstudie av Swedish Match
Denna uppsats handlar om belöningssystem och dess påverkan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur finansiella belöningssystem påverkar de anställdas motivation och prestation i ett bolag och hur de prestationer som ligger till grund för ett företags belöningssystem uppfattas och mäts. Motivation är en viktig faktor för ett belöningssystem. Motivation beskrivs i ett antal teorier. Förväntningsteori, som beskriver hur beteenden och belöningar hänger ihop; Herzbergs hygienfaktorer och motivatorer, vilket i princip innefattar missnöjdhetsfaktorer och motivationsfaktorer; och agentteori som beskriver hur incitament kan motivera anställda att öka sin prestation och uppnå uppsatta mål.