
Sökresultat:
1558 Uppsatser om Intern migration - Sida 35 av 104
Varför flyttar studenterna?: Utvärdering av Luleå kommuns policy gentemot studenterna vid Luleå tekniska universitet
Den problembild som denna uppsats uppmärksammar är den att studenter vid Luleå tekniska universitet i hög utsträckning väljer att flytta från Luleå efter avslutade studier. Syftet med denna uppsats är att utvärdera Luleå kommuns policy gentemot studenterna vid Luleå tekniska universitet (LTU) för att dels undersöka om policyn grundas på migrationsteori, samt om målet med policyn uppnås. I uppsatsen kommer Vedungs interventionsteori att användas som redskap för att synligöra hur kommunens policy är tänkt att fungera. Vid undersökningen av hur policyn är konstruerad kommer Luleå kommuns policy, migrationsteori och studenters åsikter att sättas samman med interventionsteori som grund för att visa hur de olika delarna är tänkt att påverka varandra för att policyn ska få väntat resultat. Den metod som använts är dels en litteraturstudie angående ämnet migration för att undersöka vilka faktorer som påverkar människor att flytta eller stanna.
?Schenker information? En kvalitativ studie av internkommunikationen mellan Schenker och de chaufförer som kör åt Schenker.
Titel ?Schenker information? ? En kvalitativ studie av intern-kommunikationen mellan Schenker och de chaufförer som kör åt Schenker.Författare Pierre DelangKurs Påbyggnadskurs, D -nivånMedie- och kommunikationsvetenskapInstitutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs universitetTermin Vårterminen 2007Intern handledare Monica Löfgren Nilsson (Göteborgs universitet)Uppdragsgivare Bo Hallams (Informations chef, Schenker Sverige)Syfte Är att kartlägga och skapa en djupare förståelse för hur intern-kommunikationen mellan Schenkers ledning och de chaufförersom kör åt Schenker ser ut och fungerar, samt vilken betydelse detta har för chaufförerna när det gäller att känna tillhörighet till Schenker.Metod Kvalitativ metodMaterial Tolv samtalsintervjuer samt fem informantintervjuer.Huvudresultat Den information som når ut till chaufförerna är oftast arbetsrelateradinformation. Fraktsedlar och transportledaren är de mest tydliga kommunikations kanalerna. Mobiltelefon, mobitext och komradion ärandra kommunikations kanaler som de använder sig mer frekvent av.När det gäller Schenker information så är detta svårt att nå enligt respondenterna själva. Detta mycket på grund av att de inte uppleveren tydlig kanal för var man kan vända sig för att få sådan information.
Revisionskvalitet : Artikel 19, 35 och 40 och dess inverkan på intern och extern kvalitetskontroll
Författare: Daniel Lundberg, Anders Verf och Daniel WestinTitel: Revisionskvalitet - Artikeln 19, 35 och 40 och dess inverkan på intern och externkvalitetskontroll.Bakgrund och problem: Revisorns roll hade till följd av finanskrisen 2008 ifrågasatts i denmening hur de kunde skriva rena revisionsberättelser utifrån företagens finansiella rapporter.Artikel 19 och 35 (kompletterat med artikel 40) var tre av de artiklar som EU-kommissionensförslag bestod av som en reaktion på finanskrisen. Dessa berörde den interna och externakvalitetskontrollen. Regleringsförfarandet skedde här med hjälp av lagstiftning och en diskussionhar förts angående när lagstiftningsförfaranden ska påbörjas och om det är en adekvat åtgärdefter kriser. Problemställningen fokuserade på att hantera kvalitetsfrågan i revisionen relaterat tillde nya förordningarna och direktiven om intern och extern kvalitetskontroll. Hur regleringenstillvägagångssätt möttes av branschen var även en del av den problemformulering som låg tillgrund för uppsatsen.Syfte: Med den ovan angivna problemställningen som grund var syftet att beskriva och förklaravad branschen förväntade sig till följd av artikel 19 och 35 i revisionspaketet när det gällde deinterna och externa kvalitetskontrollerna och hur det i förlängningen kunde påverka revisionensolika kvalitetsaspekter.
Va? Outsourcar ni? : En studie av hur riskerna med outsourcing påverkar den interna kontrollen och revisionsprocessen
Outsourcing har i dagens samhälle blivit allt vanligare och trenden är fortsatt stark. Företag eftersträvar kostnadseffektivitet, hög kvalitet och flexibilitet i outsourcade processer, vilket kan medföra att verksamheten påverkas. Vi är intresserade av hur den interna kontrollen och revisionsprocessen påverkas av att företag outsourcar processer och aktiviteter i verksamheten, till följd av de risker som outsourcing medför.Undersökningen utgår ifrån den kvalitativa metoden och ett abduktivt arbetssätt. Den kvalitativa metoden har valts, eftersom vi ville att studien ska ge en djupare förståelse för det undersökta ämnet. Intervjuer med 13 representanter från tre olika företagskategorier har genomförts.
Elektronisk ledningskommunikation : Nav eller alibi?
Användningen och betydelsen av intranät, det vill säga en slags organisationsinterna webbplatser, ökar i många organisationer i takt med en ökad IT-användning när allt mer kommunikation sker via elektroniska kanaler. Fungerande intern kommunikation, inte minst ledningskommunikation, är samtidigt en förutsättning för organisering, ledning och styrning. Ju otydligare organisationens mål är ju större betydelse får en fungerande intern ledningskommunikation för att omsätta t.ex. visioner i konkreta åtgärder. Detta framstår som särskilt angeläget i offentlig förvaltning där politiska visioner, mål och prioriteringar ofta kan vara vaga eller motsägelsefulla.
Modellverksamheten: en säkrare behandling av asylprocessen?
Syftet med denna uppsats är att se om modellverksamheten resulterar i en mer rättssäker behandling av asylärenden. För att fullfölja syftet har jag följande frågeställningar: Vilka skillnader och likheter finns det mellan den traditionella verksamheten och modellverksamheten? På vilket sätt kommer modellverksamheten att innebära en förbättring eller försämring för den som söker asyl? För att ge svar på dessa frågor finns det kapitel som handlar om bland annat migrations- och asylpolitik, medborgarskap, mänskliga rättigheter, Sverige som rättsstat och modellverksamheten. Slutsatsen är att modellverksamheten kommer att innebära förbättringar och försämringar för den asylsökande. En av förbättringarna är att asylprocessen kommer att gå fortare än tidigare och en försämring kan vara att de asylsökande kan komma att behandlas på olika sätt..
Affärssystemets påverkan på den interna redovisningen : En fallstudie av två tillverkande företag, ABB AB och Outokumpu Stainless AB
FrågeställningVad har affärssystemet för påverkan på den interna redovisningen? Hur pass beroende är företagen av affärssystemet? Vad finns det för fördelar och nackdelar med systemet? Vad händer om systemet slutar fungera?SyfteSyftet med denna studie var att undersöka och analysera hur de valda företagen använder sig utav affärssystemet SAP i arbetet med den interna redovisningen samt att undersöka hur betydelsefullt SAP är för arbetet med den interna redovisningen.MetodUppsatsen utgår ifrån en kvalitativ studie där fem respondenter på de valda företagen har intervjuats. Vid intervjutillfällena användes semistrukturerade frågor. En induktiv metod användes eftersom nya teorier skapades utifrån empirin.SlutsatsImplementeringen av ett affärssystem har visat sig haft en stor påverkan på den interna redovisningen. De båda företagen är överens om att affärssystemet har varit en bidragande orsak till varför de inte har någon avskild intern redovisning.
Sarbanes-Oxley Act - Hur förändras revisorernas arbete och hur påverkas den interna kontrollen i amerikanska dotterbolag verksamma i Sverige?
Förhållandena mellan agentteorins aktörer, främst mellan principalen, dvs. aktieägarna, och revisorn men även mellan principalen och agenten, dvs. företagsledningen, har rubbats. Det går inte på förhand att dra generella slutsatser om hur och till vilken utsträckning Sarbanes-Oxley Act kommer att påverka revisorernas arbete respektive den interna kontrollen hos amerikanska dotterbolag verksamma i Sverige. Utfallet för både revisorernas och företagens del beror på förhållandena i den specifika revisionsbyrån respektive det specifika företaget.
"Varumärket är ingenting utan personalen" : Intern kommunikation av varumärket inom hotellsektorn
The purpose of this paper is to examine the correlation between hotels, their brands and the frontline staff within the industry. A competitive, international environment characterizes today´s hotel industry where brands are one of the strongest sources for a successful position amongst competitors. In the brand delivery, the front line staff is of utmost importance since they in many ways incorporate the brand values and the projected identity of the hotel. Hotels can use a variety of ways to communicate the brands identity to the front line staff in order to create the desired brand behavior, some more effective than others. At the same time the Swedish hotel industry, as many other, is characterized by a high percentage of staff turnovers.
Intern organisationskommunikation av en allomfattande hållbarhetsstrategi i Coop Forum
Den miljökommunikation som sker internt i ett företag grundar sig i organisationens val och genomförande av miljöstrategi. Kommunikation kan beskrivas som processen för människors kontaktmed varandra och i denna process kan olika typer av hinder uppstå. I denna studie är mitt syfte att undersöka hur den interna miljökommunikationen ser ut och fungerar uppåtriktat, nedåtriktat och horisontellt inom Coop Forum i förhållande till vald miljöstrategi, samt att föreslå hur kommunikationen skulle kunna förbättras om behov av detta ses. Projektet har utförts som en kvalitativ fallstudie och i huvudsak genom metoden kvalitativ, semistandardiserad intervju. För att Coop Forum helt skall kunna förverkliga sin allomfattande hållbarhetsstrategi krävs vidare implementering i all verksamhet.
Kommunikation - en intern angelägenhet?
Intern kommunikation är en viktig del inom ett företag och något som används dagligen. Om informationen från ledningen inte kommer fram till medarbetarna kan det ha förödande konsekvenser. Informationens väg ska helst innehålla så lite brus som möjligt för att den ska komma fram så snarlik den var när den skickades från ledningen. Det spelar även roll vilka kommunikationskanaler som används då ledningen och medarbetarna kan ha olika åsikter om vilka som är effektiva. Skvallret är också en faktor som kan påverka informationen, både positivt och negativt.Vi har gjort en fallstudie på Coca Cola Distributören AB som är ett dotterbolag till Coca Cola Drycker Sverige AB.
Analys av NK-cellers migration och interaktion med målceller
Denna rapport kommer att redogöra för NK-cellers (Naturliga mördarceller) beteende vid odopat tillstånd. Det vi kallar dopning är när NK-celler aktiveras genom interleukin-2, detta är en signalerande molekyl i vårt immunsystem som reglerar aktiviteten hos vita blodkroppar vilka utgör en del av immunförsvaret.Med hjälp av ett par mikroskopfilmer har vi kunnat följa varje enskild NK-cells migration(rörelse) och interaktion med våra målceller i ett prov under en 8-timmars period. De målceller vi använder är en sorts tumörceller, HEK 293T(Human embryonic kidney 293T cells. Vi har valt att spåra cellerna manuellt med ett program kallat ImageJ och automatiskt med ett matlabprogram, Baxter algorithm. Anledningen till att vi dessutom valt att spåra automatiskt är för att kunna avgöra hur väl detta program kan spåra celler.
Mångkulturell bibliotekariekompetens - En litteraturstudie och intervjuer med bibliotekarier och chefer vid Malmö stadsbibliotek.
The title of this Master´s thesis is Multicultural librarian competence - a literature study and interwievs with librarians and managers in Malmö Public Library.Every fifth Swede is born abroad or has at least one parent who are. The migration flows of today reach out longer, there are more efficent ways of communication and travel. This has made previously ethnic homogeneous populations as the swedish more and more hetergeneous. Library services to inmigrant users started out as a specially directed activities. The political view of migration has changed over the years and the current perspective is the one of mutual integration and cultural diversity.
Konfigurationshanteringsverktyg (CM-verktyg) och CM-kriterier, dess tillämpning för presentation av migreringsdata
The purpose of this thesis is to present and describe which criteria, according to the systemfamily Configuration Management, should be met when developing a CM-tool to handlemigration data.ACT is a tool developed by Microsoft to gather information about, analyze, test and mitigateapplications in a network when migrating the IT-infrastructure of an organization to a newoperating system. The organization that is being studied wants to present the data about theanalyzed applications in such a way, that a customer can choose what to mitigate and migrate.The goal is therefore to develop a prototype (CM-tool) that will present this data.The study has shown that ACT lacks certain requirements stated by the organization when itcomes to presentation. But when it comes to the rest of the functions, ACT performs as expected.The investigation resulted in specifications and technical solution for the new CM-tool. CMcriteriafor migration data was put forth and parts of the prototype were also developed..
Designutmärkelser - Designutmärkelsers effekter på vinnande företag, sett ur företagets perspektiv, med fokus på den externa och interna konkurrenskraften.
Sammanfattning Titel: Designutmärkelser- Designutmärkelsers effekter på vinnande företag, sett ur företagets perspektiv, med fokus på den externa och interna konkurrenskraften. Seminariedatum: 2009-01-16. Ämne/Kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng. Författare: Joakim Bergsten, Susanna Karlsson och Helena Ousbäck. Handledare: Björn Carlsson, Roland Knutsson.