Sök:

Varför flyttar studenterna?

Utvärdering av Luleå kommuns policy gentemot studenterna vid Luleå tekniska universitet


Den problembild som denna uppsats uppmärksammar är den att studenter vid Luleå tekniska universitet i hög utsträckning väljer att flytta från Luleå efter avslutade studier. Syftet med denna uppsats är att utvärdera Luleå kommuns policy gentemot studenterna vid Luleå tekniska universitet (LTU) för att dels undersöka om policyn grundas på migrationsteori, samt om målet med policyn uppnås. I uppsatsen kommer Vedungs interventionsteori att användas som redskap för att synligöra hur kommunens policy är tänkt att fungera. Vid undersökningen av hur policyn är konstruerad kommer Luleå kommuns policy, migrationsteori och studenters åsikter att sättas samman med interventionsteori som grund för att visa hur de olika delarna är tänkt att påverka varandra för att policyn ska få väntat resultat. Den metod som använts är dels en litteraturstudie angående ämnet migration för att undersöka vilka faktorer som påverkar människor att flytta eller stanna. En enkätundersökning bland studenter vid LTU har genomförts med syfte att fånga vad studenter säger sig vilja ha vid val av framtida bostadsort och vilka beteende- och rörelsemönster studenter vid universitet har. Intervjuer har utförts med representanter från Luleå kommun för att få en samlad bild av de handlingar som riktas från kommun mot student. Slutligen har deltagande observationer gjorts vid studentstadsmöten för att få en uppfattning av vilka ämnen som diskuteras då studenter, kommun- och näringslivsrepresentanter träffas. Resultatet av undersökningen visar att kommunens aktiviteter i många fall kan kopplas till migrationsteori. Den del av kommunens policy som matchar flera av migrationsfaktorerna är främjandet av nätverk mellan studenter och näringsliv, vilket således är den aktivitet som bör utvecklas än mer. Kommunens önskan är att policyn ska skapa en positiv bild av Luleå som främjar platsanknytning och leder till ett långsiktigt boende, vilket uppnås delvis. Studenterna säger sig trivas i Luleå under sin studietid, men ingen av de svarande sade sig planera att stanna kvar i Luleå efter avslutade studier. Studenters rörelsemönster i, och åsikter om Luleå antyder att de efter studier inte stannar kvar vid en jämförelse mellan studenters beteende och migrationsteoretiska förklaringar till flytt.

Författare

Sofia Riström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..