Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 17 av 22

Arbetslaget tar mark : En studie av förÀndringsarbetes komplexitet

Under vÄr tidigare studie med titel ?Utveckling eller förveckling; En interaktiv studie om en förÀndringsprocess pÄ en gymnasieskola.? (Alexandersson & Carlén, 2007) uppmÀrksammade vi förÀndringsarbetes komplexitet. Tillsammans med lÀrarna och skolledningen togs beslutet att följa upp deras utvecklingsprocess genom denna studie av fördjupande karaktÀr. Studiens syfte var att förstÄ vad som sker i en arbetslagspraktik i samband med ett utvecklingsarbete med fokus pÄ de kritiska aspekter som kan uppstÄ i en sÄdan process. Vi antog en hermeneutisk ansats och valde aktionsforskning som metod dÀr vi anvÀnde reflexiva intervjuer som erbjuder flexibilitet vid intervjutillfÀllena. Analysarbetet prÀglades av att tolka, och reflektera över, den insamlade datan i relation till vÄr förförstÄelse som inom hermeneutiken ses som grundlÀggande. Resultatet visar pÄ hur flera olika faktorer inverkar pÄ, och samverkar i, förÀndringsarbete.

iSvea-FöreningsnÀtverk : FÄ kunden att gÄ hela vÀgen - en kvantitativ studie om hur reklamen för en IT-tjÀnst ska utformas för att tilltala föreningar i Sverige

Syftet med undersökningen Àr att beskriva hur reklamen för ett IT-företag ska utformas sÄ att föreningar i Sverige ska förstÄ och övertygas av dess innehÄll.Vi har genomfört en kvantitativ undersökning bland föreningar i Sverige. En webbenkÀt skickades ut via mail till 1056 stycken föreningar över hela Sverige dÀr de fick utvÀrdera ett reklamblad. Av de 1056 föreningarna ringde vi till 204 stycken och frÄgade om de kunde delta i undersökningen. Totalt deltog 259 stycken i vÄr undersökning. Undersökningen pÄgick under en vecka. Resultatet visade att majoriteten av respondenterna fick en positiv attityd kring reklambladet.

Datorn och internet som förÀndringsredskap - En studie om teknikens förmÄga att bidra till förÀndrat arbetssÀtt i en förskolas verksamhet

BakgrundVarför datorn och internet som informations- och kommunikationsteknologi ska finnas redan i förskolan Àr nÄgot som besvaras genom en översikt av vetenskapliga rapporter och aktuell litteratur i Àmnet. Flera av de styrande krafterna som pÄverkar förskolans verksamhet beskrivs och Àven förekommande attityder till teknikimplementeringen som nu börjat ske. Perspektiv pÄ lÀrande, vÀrderad kunskap i samhÀllet och pÄ motivation till lÀrande tas upp och diskuteras i relation till teknikanvÀndning.SyfteAtt undersöka datoranvÀndning i en förskola som har pektavla, pekplatta och stationÀr dator i verksamheten.- Hur ser anvÀndandet ut i olika aktiviteter?- Vilka pedagogiska fördelar bidrar teknikanvÀndningen med i verksamheten?- Vilka faktorer pÄverkar anvÀndandet?MetodUndersökningen har en hermeneutisk utgÄngspunkt och tog inspiration frÄn den etnografiska forskningsansatsen dÄ dess huvudsyfte var att identifiera de faktorer som möjliggör eller begrÀnsar mÀnniskors handlande inom den kultur som undersöks. De redskapen för inhÀmtning av underlag till studien var fÀltforskning i form av observationer och informella intervjuer och fÀltsamtal.ResultatFÀltforskningen resulterade i en mÀngd exempel pÄ hur förskolan anvÀnde tekniken till att bÄde ersÀtta redan existerande aktiviteter, men Àven hur den bidragit till att utveckla och förÀndra aktiviteter och arbetssÀtt.

Lönsam arbetsmiljö eller arbetsmiljö för lönsamhet? : en studie om effekter av systematiskt arbetsmiljöarbete

I studien undersöks hur införandet av ett systematiskt arbetsmiljöarbete kan pÄverka en organisation. MÄnga arbetsplatser saknar ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, men alla företag Àr beroende av att personalen mÄr bra och fÄr vara frisk och dÀrmed kan vara effektiv pÄ sitt arbete. För att öka lÀsarens förstÄelse för hur betydelsefullt det Àr att arbeta aktivt med arbetsmiljöarbete, vill vi visa organisationer hur de genom detta kan uppnÄ vinster, inte bara de av rent monetÀr art, utan Àven de som Àr av betydande vikt för arbetstagarna, sÄsom exempelvis ökad trivsel och bÀttre gemenskap. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr med en interaktiv forskningsprocess. Urvalet har bestÄtt av respondenter pÄ Copy Syd AB.

Kommersialisering? En utredning om Mobical.net

Uppsatsens syfte Àr att undersöka möjliga sÀtt att kommersialisera en konvergerad mobiltjÀnst och genom detta presentera ett beslutsförberedande underlag. För att göra detta exemplifierar författarna med Mobical.net, en webbtjÀnst för trÄdlös synkronisering av personlig information mot mobiltelefoner och andra mobila enheter. Företaget som Àger och utvecklar tjÀnsten Mobical.net och mjukvaran Mobical som stÄr bakom Àr Tactel, ett högteknologiskt entreprenöriellt innovationsföretag. Problemformuleringen bestÄr av följande tvÄ frÄgor: Vilka möjliga sÀtt finns för kommersialisering av en konvergerad mobiltjÀnst? Vilka möjliga sÀtt finns för kommersialisering av sajten Mobical.net? Som generaliserbart resultat utkristalliserades fyra Key Success Factors inför fallföretaget Mobical.nets eventuella kommersialisering; en vÀl fungerande affÀrsmodell, stÀnga ute disruptiv konkurrens, ett vÀrdeadderande samarbete och en kreativ och interaktiv community.

Bilder av fysik : En studie om fysik pÄ gymnasiet

I detta arbete sa? vill jag studera hur praktisk fysikundervisning och bedo?mning i na?grasvenska gymnasieskolor o?verenssta?mmer med modern forskning om fysikpedagogik.Denna forskning spa?nner o?ver ett brett spektrum av metoder och teorier, varav jag harfokuserat pa? om la?rarnas undervisning kan beskrivas som-elevaktiv eller inte,-mer eller mindre baserad pa? bokstudier,-inriktad pa? konceptuell fo?rsta?else eller mer fo?rma?gan att ra?kna specifika uppgifter.Dessa aspekter diskuteras a?ven i relation till de inblandade la?rarnas utbildning.Fo?r att kunna ja?mfo?ra de olika klasserna och la?rarna har jag anva?nt ett test avkonceptuell fo?rsta?else (FCI, se sektion 3.2) samt enka?ter till la?rare och elever. Ur etttyva?rr skevt urval av klasser och la?rare framga?r att det finns stora skillnader pa? hurla?rarna ser pa? undervisningen och vilka undervisningsmetoder de anva?nder, samt hurstyrt de upplever sitt arbete. Korrelationerna mellan elevernas resultat pa? FCI och pa?ordinarie prov pa? motsvarande mekanik a?r sma?, vilket tyder pa? att regulja?ra provma?ter konceptuell fo?rsta?else i liten utstra?ckning.

Gymnasieungdomars syn pÄ sitt deltagande i sociala medier

Studien undersöker hur 14 intervjuade ungdomar frÄn olika gymnasieskolor i Uppsala uppfattar sitt deltagande i sociala medier pÄ internet av typen User Created Content-kanaler (UCC), det vill sÀga webbsidor och databaser dÀr det Àr anvÀndaren som skapar innehÄllet. Den undersöker Àven om de intervjuade ungdomarna har kunskapen att delta och bidra till utveckling av dessa anvÀndargenererade sidor.Studien undersöker hur ungdomarna uppfattar sin interaktion med andra pÄ nÀtet, hur de diskuterar, uttrycker sina Äsikter och vad det Àr de vill presentera nÀr de anvÀnder dessa kanaler.Studien har genomförts inom ramen för en teoretisk syn pÄ dagens kommunikativa internet som en interaktiv text dÀr deltagarna har specifika kompetenser för att delta och bidra. De besitter en s.k. participation literacy, en form av textkompentens som realiseras och visas upp via aktivt deltagande.Studiens resultat visar att ungdomar Àr mycket vÀl medvetna om vad de gör pÄ nÀtet. Ungdomarnas anvÀndande skiljer sig Ät; nÄgra anvÀnder UCC-resurserna mer och andra mindre.

LÀrares uppfattningar om IWBŽs (interaktiva tavlans) pÄverkan pÄ deras undervisning : En intervjustudie om teknik och didaktik

Syftet med studien var att undersöka lÀrares uppfattningar i samband med anvÀndningen av IWB i undervisningen. Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer  med sammanlagd nio lÀrare i grundskolan. För att ta reda pÄ lÀrarnas uppfattningar stÀlldes följande frÄgor: Hur uppfattade lÀrare att IWB pÄverkar pÄ elevens lÀrande? Hur IWB pÄverkade pÄ lÀrares behandling av undervisningsinnehÄll? I vilka sammanhang upplever du fördelarna och/eller nackdelarna med anvÀndningen av IWB? Resultat visade att anvÀndningen av IWB skapade nya sÀtt att kommunicera med förÀldrar bÄde muntligt och med hjÀlp av den digitala IT-tekniken. AnvÀndandet av IWB i kombination med e-post och Internet ökade kontaktytorna mot elever och förÀldrar.

Strukturerade textsamtal - ett sÀtt att höja lÀsförstÄelsen? En studie av sex elevers lÀsförstÄelse före och efter strukturerade textsamtal i grupp

Syfte: Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka den eventuella effekten av strukturerade textsamtal pÄ deltagande elevers lÀsförstÄelse. I studien har de för lÀsförstÄelsen sÄ viktiga lÀsförstÄelsestrategierna undersökts. Dessutom har syftet varit att undersöka vad som kÀnnetecknar processen vid strukturerade textsamtal.Teori: Studiens teoretiska utgÄngspunkt Àr det sociokulturella perspektivet pÄ lÀrande dÀr lÀrande sker i en historisk och kulturell kontext och i samspel med andra mÀnniskor. Studien grundar sig ocksÄ pÄ en interaktiv syn pÄ lÀsförstÄelse.Metod: Studien har en kvalitativ ansats som inspirerats av interventionsstudiens upplÀggning. Datainsamling har skett via inspelningar av 6 elevers parvisa samtal kring lÀsförstÄelseprov före och efter fem strukturerade textsamtal med hela gruppen.

Konkurrens i blickfÄnget: en studie av optikerbutikers ekonomistyrning

Vi har valt att undersöka hur optikerbutiker pĂ„ Storgatan i LuleĂ„ hanterar konkurrens. Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka hur optikerbutikerna arbetar för att skapa konkurrensfördelar och om Ă€garformen pĂ„verkar detta arbete. Vi har Ă€ven valt att undersöka om det finns nĂ„got samband mellan företagens arbete och deras finansiella stĂ€llning. I denna uppsats Ă€r Simons styrmodell central och den bestĂ„r av fyra styrverktyg: diagnostisk styrning, grĂ€nsskapande styrning, interaktiv styrning samt styrning efter vĂ€rderingar. Även Porters teori om konkurrensstarka företagsstrategier har anvĂ€nts genomgĂ„ende i uppsatsen.

Interactive Whiteboard (IWB) i undervisningen : En fallstudie av tvÄ arbetslag i en lÄgstadieskola pÄMalta

Bakgrund: Teknikens utveckling har gÄtt oerhört fort fram och fÄtt en stor betydelse i dagens samhÀlle. Detta gör att man i framtiden rÀknar med att en allt större integrering av tekniska verktyg kommer att ske i klassundervisningen. Den interaktiva skrivtavlan (IWB) Àr ett av de tekniska verktyg som Àr aktuell dÄ den bedöms fÄ en allt mer betydande roll i klassrummet. För att kunna optimera anvÀndandet av skrivtavlans funktioner mÄste det ske en förÀndring i skolans och lÀrares förhÄllningssÀtt till tekniska verktyg.Syfte:Fallstudiens syfte var att undersöka de hinder och möjligheter som upplevs vid införandet av IWB, samt undersöka förekomsten av olika lÀrartyper vid anvÀndningen av IWB.Metod:För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀnder vi oss av semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer.Resultat:Resultaten analyseras utifrÄn Glover och Millers teori baserad pÄ tre olika lÀrarkategorier som beskriver lÀrares olika instÀllningar till den interaktiva skrivtavlan. Vi anvÀnder Àven Prestridges teori som behandlar "First och Second order barriers".

Styrning av leverantörer i etiska frÄgor

Problem och syfte: Syftet Àr att beskriva hur företag anvÀnder styrmekanismer för att styra leverantörer som ska omfattas av företagets etiska riktlinjer, för att pÄ sÄ sÀtt sÀkerstÀlla att de etiska normerna genomsyrar hela vÀrdekedjan. Detta görs i syfte att skapa en modell som steg för steg tydliggör styrmekanismernas anvÀndning och koppling till ett system för verksamhetsstyrning. Syftet Àr Àven att beskriva den betydelse som relationen mellan företaget och dess leverantör har för styrmekanismernas anvÀndning. FrÄgan Àr av intresse dÄ företagets ansvar i etiska frÄgor verkar strÀcka sig lÀngre Àn bara inom den egna organisationen. MÄnga företag har fÄtt sitt rykte skadat av handlingar som vidtagits av leverantörer lÀngre tillbaka i vÀrdekedjan, vilket har medfört att företag i ökande omfattning anvÀnder sig av exempelvis uppförandekoder för att styra leverantörer i etiska frÄgor.Metod: UtifrÄn den teoretiska referensramen har en analysmodell bestÄende av tre steg i ett system för verksamhetsstyrning utvecklats.

Att utveckla skoltradition och innovativa idéer : En metodtriangulering om interaktivt förÀndringsarbete

Innan studiens start gav vi, tvÄ lÀrarstudenter, tvÄ skolor möjligheten att deltaga i ett interaktivt förÀndringsarbete. Efter betÀnketid tackade skolorna nej till erbjudandet. Detta fick oss att fundera över hur skolor ser pÄ utvecklingsarbete som involverar externa aktörer.Syftet med studien var att framhÀva möjligheter och hinder inom skolutveckling som Àr i interaktion med utomstÄende aktörer, i form av bland annat lÀrarstudenter och forskare. Vidare syftade studien till att studera vilka faktorer som pÄverkar en skolas personals instÀllning. Dessutom Àmnade arbetet skapa vidare förutsÀttningar för ett framÄtstrÀvande samarbete mellan skolan och övriga tÀnkbara aktörer.UtifrÄn kvantitativa enkÀter, som genomfördes pÄ den valda gymnasieskolan, kunde vi faststÀlla den allmÀnna instÀllningen till interaktivt utvecklingsarbete med utomstÄende aktörer.

100% svensk reklam och Àkta vatten: TV-reklamens mÄnga skepnader

MÄlet med detta arbete Àr att kartlÀgga hur svÀngningar inom kommunikation och formsprÄk artat sig inom svensk TV-reklam frÄn 1990-talet, dÄ de kommersiella TV-sÀndningarna började ta mark, fram till idag. Med denna analys av tidigare reklam i ryggen har jag Àven tagit mig friheten att sia om hur TV-reklam skulle kunna yttra sig under 2020-talet.Den huvudsakliga metoden har bestÄtt av en retrospektiv analys av svensk TV-reklam för att kategorisera de karaktÀristiska bestÄndsdelarna för varje decennium - klargöra var fokus ligger och vilken kommunikationsmodell man valt. NÀr jag hittat den röda trÄd som inbegriper de dominerande karaktÀrsdragen anser jag mig kort och gott ha hittat sjÀlva definitionen av respektive decenniums reklam.De definierande karaktÀrspunkterna har sedan applicerats pÄ ett fiktivt schablonvarumÀrke, i detta fall ett flaskvatten vars varumÀrke jag valt att döpa till "100" eftersom innehÄllet Àr just 100% vatten. Varje Ärtionde jag valt att behandla, frÄn 1990-tal till 2010-tal, har fÄtt en egen reklamkampanj utformad efter respektive decenniums karaktÀrspunkter.Förhoppningen Àr att hitta cykliska tendenser frÄn 1990-2010-tal och dÀrigenom förutspÄ hur cykeln skulle kunna ta sig vidare in i 2020-talet. Sannolikheten att 2020-talet fortsÀtter sin cykel i 1990-talets manér kan ses lika rimlig som att det istÀllet tvÀrvÀnder och en ny trend skapas för att forma reklamen för det kommande decenniet.

Aktierelaterade ErsÀttningar IFRS 2 : Vilka faktorer pÄverkar efterlevnaden av IFRS 2?

Dagens utveckling inom distansutbildning har lett till att det blir allt viktigare att vÀlja en lÀrplattform som Àr anpassat till företagets eller organisationens verksamhet. Nya effektiva utbildningsmetoder som komplement till den traditionella utbildningen möjliggörs av den nya tekniken dÀr e-learning har en framtrÀdande roll. E-learning gör att lÀrandet inte lÀngre Àr beroende av ett fysiskt klassrum och en specifik tidpunkt utan utbildningen blir mer flexibel, interaktiv samt fokuserar mer pÄ sjÀlva pÄ lÀrandet.Syftet med denna uppsats har varit att kartlÀgga hur ett LMS bör vara utformat vad det gÀller design, funktion och anvÀndbarhetsfaktorer för att underlÀtta val av lÀrplattform (LMS). Studien har visat att det designmÀssigt Àr lÀmpligt att följa vedertagna författares riktlinjer ? oavsett om det gÀller LMS eller design av en funktion i ett LMS.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->