Sök:

Konkurrens i blickfånget

en studie av optikerbutikers ekonomistyrning


Vi har valt att undersöka hur optikerbutiker på Storgatan i Luleå hanterar konkurrens. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur optikerbutikerna arbetar för att skapa konkurrensfördelar och om ägarformen påverkar detta arbete. Vi har även valt att undersöka om det finns något samband mellan företagens arbete och deras finansiella ställning. I denna uppsats är Simons styrmodell central och den består av fyra styrverktyg: diagnostisk styrning, gränsskapande styrning, interaktiv styrning samt styrning efter värderingar. Även Porters teori om konkurrensstarka företagsstrategier har använts genomgående i uppsatsen. Den behandlar hur företag kan ha olika inriktningar för att nå marknaden men där alla samtidigt ändå kan ha en stark marknadsställning. Studien är genomförd på samtliga fem optikerbutiker i Luleå och vi intervjuade respektive butikschef i varje butik. Resultatet av studien visar att samtliga butiker är kundfokuserade men det finns delar som skiljer butikerna från varandra, till exempel deras företagsstrategier. Kundfokuseringen är en viktig faktor för att vinna konkurrensfördelar. Studien visar att företag inom optikerbranschen bör vara kundfokuserade för att kunden ska känna sig väl bemött och kunna få rätt slags produkt. Skapandet av konkurrensfördelar kräver styrning inom företaget som leder till att personalen arbetar i enlighet med företagets mål. Samtliga butikschefer framhöll personalen som mycket viktig i kundbemötandet och värdefull för företaget. Studien visar även att ägarformen har betydelse för styrningen och för lönsamheten i företagen men inte lika mycket som genomgående kundfokusering och konkurrensstrategi.

Författare

Rose-Marie Johansson Madelene Ridefors

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..