Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 14 av 22

Omröstningar pÄ nÀtet ? nÀr publiken sjÀlv fÄr delta : En studie av dagspressens innehÄll

When the Internet was established in the early 1990`s the daily press got a new market to act on. Contacts with readers was strengthened through the internet and as the years went by interactivity became increasingly important ? both for editorial and audience. One of the most common and most accessible forms of interaction is polls. This paper has examined within what contexts the newspapers are using polls ? in other words in what values of news criteria?s do the articles connected to a vote belong to.

Variationsskapande spelljuddesign: kvantitet eller processering?

Denna uppsats behandlar tvÄ tillvÀgagÄngssÀtt för att kringgÄ problemet med upprepande ljudbild i spelsammanhang. Studien jÀmför om dessa ur ett kvalitativt hÀnseende skiljer sig och i sÄ fall, vilken av dessa metoder som föredras. LjudlÀggning enligt kvantitetsmodellen har jÀmförts med processeringsmodellen. Kvantitetsmodellen innebÀr att variationen i ett visst ljudmoment skapas genom att addera fler unika ljud. Fler unika ljud ger större variation.

Vad pÄverkar anvÀndarens förtroende inom e-handel ? en undersökning med fokus pÄ omdömessystem

Att skapa förtroende har visat sig vara en utmaning för företag inom e-handel. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur omdömessystem kan komma att pÄverka en anvÀndares förtroende och lyfta fram en möjlig förtroendekomponent i utformningen av en pÄlitlig e-handelsplats.Ett kundbaserat omdömessystem Àr en interaktiv försÀljningskomponent som erbjuder kunder att dela och ta del av andras omdömen, Äsikter, tankar och tidigare erfarenheter kring en produkt. De huvudbegrepp som behandlas i studien Àr omdömessystem, e-handel, förtroende och anvÀndbarhet.Studien utformades utifrÄn en kvalitativ forskningsmetod i syfte att fÄ en djupförstÄelse inom omrÄdet. Den empiriska insamlingsmetoden genomfördes i form av intervjuer som baserades pÄ anvÀndbarhetstester ur sex olika anvÀndarperspektiv. Uppgifterna utfördes pÄ tvÄ webbplatser, nelly.com och madlady.se, en webbplats med omdömessystem och en webbplats utan omdömessystem.I analysen stÀlldes den empiriska insamlingen mot den teoretiska referensramen för att skapa ett mönster och underlÀtta slutsatsen av studiens huvudfrÄga.Slutsatserna baserades pÄ att utifrÄn delfrÄgorna besvara huvudfrÄgan och hur anvÀndarens förtroende pÄverkas i anvÀndningen av ett omdömessystem.Studiens reslutat understryker att omdömessystem Àr en förtroendeingivande komponent och möjliggör att anvÀndare pÄ ett mer sÀkert och tryggt sÀtt kan handla över nÀtet.

Relationsmarknadsföring för vinklubbar : Vikten av sociala medier för att etablera, upprÀtthÄlla och utveckla relationer

Internets utveckling har banat vÀg för nya sÀtt att kommunicera. Inom den svenskavinindustrin har aktörer lÀnge varit bundna till en icke interaktiv marknadsföring. Socialamedier och anvÀndarskapad information har blivit ett kraftfullt verktyg inom nÀmnda industrii takt med att konsumenter alltmer cyniskt genomskÄdar illa maskerad relationsretorik.Samtidigt har det svenska monopolet haft en mycket stor roll i hur kulturen ochkonsumtionsmönstren kring vininköp sett ut i Sverige. Men privata aktörer som direktkonkurrerar med Systembolaget har stÀllt detta i ny dager. Den största av dessa aktörer Àrvinklubben Australian Wine Club.

Interaktiv ekonomistyrning och effektivitet i offentlig verksamhet

Syftet var att undersöka om sÀttet att förmedla och hantera ekonomisk information och annan verksamhetsnÀra information i form av rapporter och/eller andra sÀtt att förmedla informationen pÄ, pÄverkar förstÄelse och motivation hos individer inom sjukvÄrdsverksamhet, sÄ att det avspeglas positivt pÄ effektiviteten, bÄde vad avser ekonomi och vÄrdproduktion. En fallstudie gjordes i tvÄ landsting för att förstÄ och förklara informationsförmedlingens betydelse för effektiviteten i sjukvÄrdsproducerande verksamhet. Personliga intervjuer av det semistandardiserade slaget jÀmte sekundÀrdata i form av interna rapporter och andra dokument anvÀndes vid datainsamlingen. Analysarbetet gjordes med hjÀlp av kategorisering av det insamlade materialet jÀmte ett antal datamatriser. Resultatet av studien visar att det förekommer samband mellan informationsförmedling, motivation, kognition och effektiviteten hos de studerade klinikerna.

Simulering av rök : Dynamiska partikeleffekter i datorspel

Dagens datorspel innehÄller en mÀngd effekter som försöker ge spelaren en kÀnsla av en interaktiv vÀrld. MÄnga av dessa effekter simuleras med hjÀlp av partikelsystem. Exempel pÄ sÄdana effekter Àr explosioner, rök och blodfontÀner.TyvÀrr Àr de flesta partikelsystem byggda sÄ att de existerar i en egen ?dimension? med varken uppfattning av dess omgivning eller omgivningens beskaffenhet. Detta resulterar i att partikelsystemen ibland kan verka, i vissa situationer, orealistiska och opassande.Detta arbete presenterar dÀrför en metod att tillfoga realism genom att ge ett partikelsystem och dess partiklar möjligheten att interagera dynamisk med sin omvÀrld.

Regalskeppet Kronan : Utveckling av en interaktiv dykmodell

Projektet startade pÄ uppdrag av lÀnsmuseet i Kalmar lÀn. MÄlet var att utveckla en första prototyp av en interaktiv dykmodell i 3d av vrakplatsen för Regalskeppet Kronan. Syftet med denna modell var tvÄdelad; att skapa en nyanserad del av Kronan-utstÀllningen och underlÀtta vid utgrÀvningarna av vrakplatsen för regalskeppet Kronan. Modellen skulle fungera som en nyanserad och modern del av lÀnsmuseets webbsida och utstÀllning dÀr museibesökare kan vrida och vÀnda pÄ modellen i realtid och skapa sig en bild över hur det ser ut vid vrakplatsen. Projektets validitet i förhÄllande till lÀnsmuseets verksamhet bekrÀftades genom en studie av lÀnsmuseets verksamhetsberÀttelse.

Den interaktiva tavlans effekt pÄ en pedagogs agerande i planerings- och undervisningssituationer

Skolornas anvÀndande av teknisk utrustning har eskalerat sen ett flertal Ärtionden. Tidigare anvÀnde sig pedagoger i skolorna av svart tavla och krita i sin undervisning till att de i dagslÀget anvÀnder sig av mer eller mindre komplicerad teknisk utrustning exempelvisdatorer. Informationsteknologin tog reell fart genom att det med ekonomiska resurser satsades pÄ kompetensen för bÄde elever och pedagogers kunnande gÀllande datakunskap. En teknisk utrustning som kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg Àr den interaktiva tavlan(IAT) som Àr en beröringskÀnslig tavla kopplad till dator, projektor och ett nÀtverk. En interaktiv tavla kan Àven fungera som en vanlig skrivtavla, en sk.

Höjden gÄnger bredden gÄnger antal : Gymnasielevers begreppsuppfattnig i gymnasieskolan

I detta arbete har nÄgra pedagogers syn pÄ ePLUS-skÀrmen granskats. ePLUS-skÀrmen Àr en speciell datorskÀrm som introducerats i skolan och som möjliggör en mer interaktiv datoranvÀndning. I denna undersökning har studerats om skÀrmen anvÀnds i undervisningen, om undervisningen har mÄst omorganiseras pÄ grund av att skÀrmen anvÀnds och huruvida pedagogerna anser att undervisningen blivit bÀttre eller sÀmre.Studien har en kvalitativ ansats och bygger pÄ enkÀter. Undersökningen har utförts i en skola som nyligen investerat i ePLUS-skÀrmar; enkÀten som ligger till grund för studien har delats ut till samtliga pedagoger pÄ skolan.Resultatet visar att samtliga respondenter har en mycket positiv syn pÄ ePLUS-skÀrmen och denna syn har stÀrkts sedan införandet. Vidare upplevs arbetssituationen förenklad och lÀrarna upplever sig kunna arbeta mer effektivt med olika material.

Att styra de sjÀlvstyrande : En modell av styrning i franchiseorganisationer

ProblemDÄ ledningen i en franchiseorganisation inte besitter samma auktoritet som ledningen i andra typer av organisationer kan detta skapa problematik för den interna styrningen (Bradach, 1997). Ytterligare forskning kring styrning inom franchising har efterfrÄgats (Bradach och Eccles, 1989; Bradach, 1997; Combs et al., 2011).Syfte Syftet Àr att med utgÄng i Malmi och Browns (2008) styrpaket vidareutveckla modellen för att förklara och undersöka hur den interna styrningen, i en franchiseorganisation utan företagsÀgda enheter, ser ut och hur den anvÀnds.MetodEn kvalitativ studie har utförts samt ett abduktivt tillvÀgagÄngssÀtt har anvÀnts. Semistrukturerade intervjuer har varit den frÀmsta metoden för att samla in data.SlutsatsSkillnader har setts i styrningen inom franchising i jÀmförelse med Malmi och Browns (2008) styrpaket. I uppsatsen presenteras ocksÄ ett förslag pÄ en typologi för styrning i franchiseorganisationer. Franchisekontraktet, benchmarking och interaktiv styrning har visats vara betydande styrmekanismer för franchiseorganisationer.

NÀr en höna har en rÀv bakom örat : reaktioner pÄ interaktiva agenter nÀr visuellt och verbalt uttryck inte passar ihop

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur anvÀndare pÄverkas av grÀnssnittsagenter vars personlighet inte passar ihop med det visuella intryck de ger. GrÀnssnittsagenterna bestod i den hÀr studien av en rÀv och en höna och de har testats pÄ anvÀndare i ett deklarationssammanhang. Personligheten uttrycktes genom vad agenterna sade, och detta visades pÄ datorskÀrmen i form av text i pratbubblor. Agenterna har manipulerats sÄ att de vid hÀlften av betingelserna fÄtt byta personlighet med varandra, alltsÄ att hönan har presenterats med rÀvens personlighet och tvÀrt om. En kontrollgrupp har genomfört uppgiften utan att nÄgon agent varit nÀrvarande pÄ skÀrmen.

En plattform för digitala lÀromedel

MÄlet med projektet har varit att skapa ett konceptförslag för en platt-form för digitala lÀromedel, riktad till elever i grundskolans lÄg- och mellanstadie. Syftet har varit att uppmÀrksamma och ge idéer hur man med hjÀlp av ny teknik bÀttre kan anpassa lÀromedel till den individuella elevens behov och förutsÀttningar för lÀrande samt hur anvÀndningen av digitala lÀromedel och e-papper kan skapa en bÀttre och mindre papperintensiv skolmiljö.I bakgrunden till projektet behandlas argument varför integrationen av digital teknik i tidig Älder Àr viktig för att förbereda eleven för en livslÄng digital kompetens och det redogörs hur studieresultat, motivation och hÀlsa pÄverkas av en mer frekvent datoranvÀndning i skolan, baserat pÄ befintliga studier och intervjuer med lÀrare och specialpedagog. MÄlgruppsstudier har genomförts i form av observation av en skoldag i tredjeklass och intervjuer med elever och lÀrare. Kortfattat redogörs Àven för befintliga elevdatorer pÄ marknaden och ny teknik som e-boklÀsare och webbbaserad, centraliserad datorkraft. Resultatet Àr en personlig studentenhet som kombinerar funktionen av en interaktiv e-bokslÀsare med kapacitet till mer avancerade datorfunktioner i form av en bÀrbar tunn klient dator.

Inledande lÀs- och skrivundervisning : En studie om lÀrares metodval i den inledande lÀs- och skrivundervisningen

Denna undersökning handlar om fem lÀrares inledande undervisning i lÀsning och skrivning. Syftet har varit att ta reda pÄ vilka metodval som lÀrarna gjort och hur de gÄtt tillvÀga i sin lÀs- och skrivundervisning i Ärskurs ett. LÀrare kan antingen vÀlja att anvÀnda sig av analytiska eller syntetiska metoder. De kan ocksÄ anvÀnda en kombination av de tvÄ, en sÄ kallad interaktiv metod. Avsikten har ocksÄ varit att ta reda pÄ hur lÀrarna förhöll sig till styrdokumenten , Lpo94 och kursplanen i svenska.

Heuristisk UtvÀrdering och AnvÀndartestning av ett Verktyg för Web-based Training : Korrespondensen mellan Predicerade och Observerade AnvÀndbarhetsproblem

Ett verktyg för datorstödd interaktiv utbildning, Web-based Training, har utvecklats pÄ Sigma Information Design. TvÄ olika utvÀrderingsmetoder har anvÀnts för att öka dess anvÀndbarhet: heuristisk utvÀrdering och anvÀndartestning. Heuristisk utvÀrdering Àr en analytisk metod dÀr expertutvÀrderare inspekterar grÀnssnittet för att predicera (förutse) anvÀndbarhetsproblem. AnvÀndartestning Àr en empirisk metod dÀr tÀnkbara reella anvÀndare deltar och anvÀndbarhetsproblem observeras. Föreliggande studie fokuserar pÄ anvÀndbarhets-problem som bÄde prediceras med den analytiska metoden och observeras med den empiriska, sÄ kallade ?trÀffar?.Analytiska metoder predicerar anvÀndbarhetsproblem genom att utpeka bristande ?intrinsic features?(grÀnssnittsegenskaper).

Marknadsföring av tandimplantat : En analys av utvecklingen i marknadsföring avdentala implantat i Sverige mellan Ären 1985 och 2005

Marknadsföringen av dentala implantat har förÀndrats drastisk under de senaste 20 Ären. FrÄn att ha varit en sluten lagÀndring hos försÀkringskassan, en öppen marknad dÄ försÀkring utgÄr Àven vid implantatvÄrd av allmÀntandlÀkare dÀr implantattillverkare och praktiserande tandlÀkare riktar sin reklam direkt till kunden/patienten. Syftet med mitt arbete Àr att följa utvecklingen av marknadsföringen av dentala implantat och undersöka om den förÀndrats under de senaste 20 Ären. DÀrefter avser jag identifiera de olika marknadsföringsverktyg som anvÀnds samt ge en bild av hur dessa uppfattas av nÄgra berörda patienter. Efter att ha studerat ekonomilitteratur och jÀmfört de vedertagna modellerna dÀr med dagslÀget pÄ implantatmarknaden har jag konstaterat att marknadsföringen har förÀndrats.

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->