Sök:

Relationsmarknadsföring för vinklubbar

Vikten av sociala medier för att etablera, upprätthålla och utveckla relationer


Internets utveckling har banat väg för nya sätt att kommunicera. Inom den svenskavinindustrin har aktörer länge varit bundna till en icke interaktiv marknadsföring. Socialamedier och användarskapad information har blivit ett kraftfullt verktyg inom nämnda industrii takt med att konsumenter alltmer cyniskt genomskådar illa maskerad relationsretorik.Samtidigt har det svenska monopolet haft en mycket stor roll i hur kulturen ochkonsumtionsmönstren kring vininköp sett ut i Sverige. Men privata aktörer som direktkonkurrerar med Systembolaget har ställt detta i ny dager. Den största av dessa aktörer ärvinklubben Australian Wine Club. De förmedlar en stor del av sin värdegrund och vad deerbjuder via Internet och sociala medier. Syftet med denna uppsats är att undersöka till vilkengrad Australian Wine Club skapar relationer med hjälp av sociala medier och var i relationendenna kanal fyller sina viktigaste funktioner. Primär - och sekundärdata har legat till grund föruppsatsens empiriska del. Litteraturstudien innefattar ett antal nyckelbegrepp som vi anservara centrala för att mäta detta syfte, och har hämtats från böcker, akademiska artiklar ochartiklar publicerade på Internet. Slutsatsen är att Australian Wine Club i hög grad utnyttjarkanalen sociala medier i sitt relationsskapande. Kanalen fyller sina viktigaste funktioner ietablerings ? och utvecklingsfasen, men dock genom olika funktioner.Internets utveckling har banat väg för nya sätt att kommunicera. Inom den svenskavinindustrin har aktörer länge varit bundna till en icke interaktiv marknadsföring. Socialamedier och användarskapad information har blivit ett kraftfullt verktyg inom nämnda industrii takt med att konsumenter alltmer cyniskt genomskådar illa maskerad relationsretorik.Samtidigt har det svenska monopolet haft en mycket stor roll i hur kulturen ochkonsumtionsmönstren kring vininköp sett ut i Sverige. Men privata aktörer som direktkonkurrerar med Systembolaget har ställt detta i ny dager. Den största av dessa aktörer ärvinklubben Australian Wine Club. De förmedlar en stor del av sin värdegrund och vad deerbjuder via Internet och sociala medier. Syftet med denna uppsats är att undersöka till vilkengrad Australian Wine Club skapar relationer med hjälp av sociala medier och var i relationendenna kanal fyller sina viktigaste funktioner. Primär - och sekundärdata har legat till grund föruppsatsens empiriska del. Litteraturstudien innefattar ett antal nyckelbegrepp som vi anservara centrala för att mäta detta syfte, och har hämtats från böcker, akademiska artiklar ochartiklar publicerade på Internet. Slutsatsen är att Australian Wine Club i hög grad utnyttjarkanalen sociala medier i sitt relationsskapande. Kanalen fyller sina viktigaste funktioner ietablerings ? och utvecklingsfasen, men dock genom olika funktioner.

Författare

Per Ågren Isak Evensen

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..