Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 13 av 22

AnvÀndarcentrerad systemutveckling av en webbaserad projektportal

Projektarbeten har med tiden blivit allt vanligare bÄde i arbetsliv och i utbildningar. Under de senaste Ären har ett flertal av de utbildningsprogram som ges vid Linköpings Universitet omarbetats för att frÄn start göra studenter vana vid denna arbetsform. I dessa lÀrobaserade projekt följer man en projektmodell som kallas LIPS, lÀtt interaktiv projektstyrning. I projektarbeten krÀvs en bra samordning av all den information som arbetet genererar. Detta har vi försökt att underlÀtta genom att utveckla en webbportal för studiebaserade projektarbeten som samlar informationen centralt, Ätkomlig för bÄde studenter och lÀrare.I detta examensarbete beskrivs hur en anvÀndarcentrerad systemutvecklingsprocess har bedrivits för att framstÀlla webbportalen.

Digital presentation av Sunnerbogymnasiet : -      En studie över hur VR kan anvÀndas för att locka nya elever

Syftet med detta arbete Àr att skapa en applikation som ska hjÀlpa och gynna Sunnerbogymnasiet nÀr det gÀller att locka till sig elever som gÄr pÄ högstadiet. För att göra detta har gruppen anvÀnt sig av bland annat VR (Virtual Reality) och Panorama som metoder till att göra applikationen attraktiv för mÄlgruppen. För att fÄ fram vad som kan locka elever till att anvÀnda applikationen utfördes enkÀtundersökningar pÄ mÄlgruppen som Àr elever i Ärskurs 8-9. Genom undersökningarna fick gruppen fram vad för information applikationen bör innehÄlla för att locka till sig elever. Med hjÀlp utav intervjuerna som utfördes pÄ elever som gÄr pÄ Sunnerbogymnasiet, framkom det vilka platser som eleverna ansÄg vara populÀrast pÄ skolan.

Förskolan och digitala medier : En undersökning om hur interaktiva barnböcker och pekskÀrmsenheter kan anvÀndas i förskolemiljö.

Denna rapport har undersökt hur interaktivitet, genom interaktiva barnböcker pÄ mobila enheter med pekskÀrm, kan pÄverka engagemanget för lÀsande hos barn i tre till fem Ärs Älder. Detta har gjorts genom att en interaktiv barnbok skapades och deltagande observationer sedan utfördes vid sex tillfÀllen pÄ tre förskolor dÀr barnen fick testa den utvecklade produkten. De deltagande observationerna kompletterades sedan med Äsikter om digitalt lÀrande frÄn förskollÀrare pÄ respektive förskola genom semistrukturerade intervjuer.Resultatet frÄn undersökningen visar pÄ en tendens till att engagemanget hos barnen kan ökas genom att införa interaktivitet i barnböcker genom att leverera dessa pÄ mobila enheter med pekskÀrm. Undersökningen Àr dock gjord i för liten skala samt att produkten och undersökningen innehÄller för mÄnga brister för att kunna stÀlla upp en faktisk teori. IstÀllet stÀlls en hypotes upp som skulle behöva testas vidare under lÀngre tid och i en mer rigorös undersökning..

Attityder till lÀrarutbildningen: en studie bland lÀrarstudenterna pÄ LuleÄ tekniska universitet

Under min utbildning har jag mÀrkt att det förekommer ett missnöje med lÀrarutbildningen pÄ LTU och ville dÀrför undersöka detta nÀrmare. I denna C-uppsats i samhÀllskunskap var mitt syfte att fÄ ökad kunskap om lÀrarrollens betydelse för studenternas attityder till lÀrarutbildningen pÄ LuleÄ tekniska universitet (LTU). Tidigare forskning tyder pÄ brister i lÀrarutbildningen och media framstÀller en mörk bild av den svenska skolan. SamhÀllet vi lever i förÀndras stÀndigt liksom lÀrarrollen och synen pÄ vad en god lÀrare Àr. Regering och riksdag beslutar vilka pedagogiska rön som ska ligga till grund för de lagar, förordningar och styrdokument som ska forma den svenska skolan.

Interaktiva skrivtavlor tar tid : En litteraturstudie om lÀrares erfarenheter av och förhÄllningssÀtt till interaktiva skrivtavlor med fokus pÄ matematikundervisning

Med bakgrund i lÀraryrkets professionaliseringsprocess, som bland annat efterlyser lÀrares reflekterande och utvÀrderande förhÄllningssÀtt i sin yrkesutövning, avser denna studie att sammanstÀlla och redovisa lÀrares erfarenheter av och förhÄllningssÀtt till IST-anvÀndning frÀmst inom Àmnet matematik. Genom att studera andra lÀrares upplevelser av och förhÄllningssÀtt till sitt IST-anvÀndande kan man öka sitt egna medvetande. Denna litteraturstudie syftar dÀrför till att öka medvetenheten om de interaktiva skrivtavlornas effekter för matematikundervisningen och lÀrarens arbete.Studiens resultat visar att de interaktiva skrivtavlorna kan bidra med flera positiva förÀndringar, men för att det ska bli konkreta effekter för lÀrarna och undervisningen mÄste en rad andra förÀndringar först ske. Den mest framtrÀdande faktorn som framkommit i litteraturen Àr att lÀrarna upplever att de behöver fÄ möjligheter till en utökad fortbildning och tid till att utveckla sina tekniska och pedagogiska kompetenser. Litteraturen pekar pÄ att en fullgod fortbildning Àr avgörande för hur vÀl den interaktiva skrivtavlan kan integreras i undervisningen och för att lÀrare ska utveckla en sÀkerhet i att hantera verktyget..

NetPaint - Androidapplikation för att mÄla tillsammans

Det hÀr projektet har gÄtt ut pÄ att ta fram en applikation för Android dÀr en eller era spelare kan mÄla ihop. Projektets huvudsakliga utmaningarhar varit att skapa en interaktiv rityta och trÄdlös kommunikation mellan Androidtelefoner.Utmaningen med skapandet av ritytan lÄg i att modellera och abstrahera elementen kopplade till ritrörelser samt metoderna för Ätkomst till dessa, sÄ att verktygen kopplade till utmÄlning kunde integreras. Det alÄg Àven ritytanatt skapa och hantera nÀtverksmeddelanden under en flerspelar-session, föratt upprÀtthÄlla en identisk bild över alla Androidtelefoner som m alar tillsammans.SvÄrigheterna med kommunikationen mellan Androidtelefonerna var att fÄ trÄdlös kommunikation via antingen TCP/IP- eller Bluetoothprotokollet och att fÄ de meddelanden som skickas mellan telefonerna att synkroniseras utan nÄgra fel. Ett annat moment innefattade att designa ettanvÀndargrÀnssnitt med ett tema kopplat till applikationens syfte och somvar sÄ anvÀndarvÀnligt som möjligt.Gruppen har arbetat i tvÄ mindre delgrupper för att kunna nÄ resultat snabbare, detta eftersom projektet har haft tre omfattande arbetsomrÄden: anvÀndargrÀnsnitt, rityta samt nÀtverkskommunikation.Resultatet Àr en applikation som nÀr alla de huvudsakliga mÄl som varuppsatta av gruppen dÄ projektet började..

Pedagogens val i samlingar : Pedagogens metoder för att skapa social ordning

Syftet med denna uppsats Àr att, genom direktobservationer och löpande protokoll, ta reda pÄ hur pedagogerna i tvÄ olika verksamheter skapar och upprÀtthÄller social ordning i samlingen. Tyngdpunkten kommer att ligga vid fördelningen mellan tillrÀttavisningar och positiv feedback frÄn pedagogen riktat till barnet/barnen, dÄ detta vÀckte intresset för att vidare studera pedagogers metoder för att skapa och upprÀtthÄlla den sociala ordningen. Vi har genomfört totalt 24 observationer som Àr underlaget för att besvara frÄgestÀllningarna. UtifrÄn vÄra kategoriseringar av pedagogens metoder ser vi i resultatet att pedagogerna i bÄda verksamheterna anvÀnder samma typ av metoder men ibland pÄ olika sÀtt. Pedagogerna pÄ LÀrkan varierar metoder, innehÄll och barngrupp i sina samlingar, medan pedagogen pÄ Rackarungarna har tre liknande samlingar med samma barngrupp varje dag.

Interaktiv ekonomistyrning och effektivitet i offentlig verksamhet

Syftet var att undersöka om sÀttet att förmedla och hantera ekonomisk information och annan verksamhetsnÀra information i form av rapporter och/eller andra sÀtt att förmedla informationen pÄ, pÄverkar förstÄelse och motivation hos individer inom sjukvÄrdsverksamhet, sÄ att det avspeglas positivt pÄ effektiviteten, bÄde vad avser ekonomi och vÄrdproduktion. En fallstudie gjordes i tvÄ landsting för att förstÄ och förklara informationsförmedlingens betydelse för effektiviteten i sjukvÄrdsproducerande verksamhet. Personliga intervjuer av det semistandardiserade slaget jÀmte sekundÀrdata i form av interna rapporter och andra dokument anvÀndes vid datainsamlingen. Analysarbetet gjordes med hjÀlp av kategorisering av det insamlade materialet jÀmte ett antal datamatriser. Resultatet av studien visar att det förekommer samband mellan informationsförmedling, motivation, kognition och effektiviteten hos de studerade klinikerna.

Interaktiva skrivtavlor : Erfarenheter frÄn matematiklÀrare i Jönköping med omnejd.

Studien har  undersökt matematiklĂ€rare pĂ„ gymnasiet och deras erfarenheter frĂ„n att anvĂ€nda interaktiva skrivtavlor (Smartboard, Activboard & Teamboard). Åtta lĂ€rare har blivit intervjuade i en kvalitativ undersökning med fenomenografiskt fokus.Det blir idag allt mer populĂ€rt med interaktiva skrivtavlor i svenska skolor. MĂ„nga skolor har valt att satsa mycket pengar pĂ„ att installera interaktiva skrivtavlor, trots att det rĂ„der delade meningar om huruvida det finns nĂ„got samband mellan tavlorna och förhöjda elevprestationer. Skolan har under mĂ„nga Ă„r haft en hög förvĂ€ntan pĂ„ IT. Trots att flera av de undersökta lĂ€rarna i studien Ă€r positiva sĂ„ finns det ocksĂ„ mĂ„nga negativa erfarenheter att ta lĂ€rdom av.

Webbportaler för bostadsföretag

En webbplats pÄ Internet anvÀnds av företag och organisationer för att förmedla, informera samt marknadsföra och erbjuda varor och tjÀnster. En portal kÀnnetecknas som en utvecklad webbplats med möjlighet till interaktiv kommunikation mellan kund och företag. Eftersom det Ànnu Àr oklart vad anvÀndningen av webbbaserade tjÀnster pÄ en webbportal för bostadsföretag ger, finns det en tveksamhet hos bostadsföretag att göra en sÄdan utveckling. Vi har i uppsatsen utfört en fallstudie dÀr vi undersökt hur bostadsföretag identifierat tjÀnsterna de valt att införa i en portallösning. Vidare har vi undersökt hur dessa tjÀnster svarar mot de behov som hyresgÀsterna har.

Matrester blir biogas : En interaktiv informationsfilm för barn

Arbetet har bestĂ„tt i att utföra en informativ webguide över en anlĂ€ggning i VĂ€sterĂ„s som tillverkar biogas och biogödsel av matrester. BestĂ€llaren heter VafabMiljö. Mina kontaktpersoner, Caroline Eklöv och Åsa LindĂ©n, Ă€r skolinformatörer. Guiden ska publiceras pĂ„ VafabMiljös hemsida för skolklasser pĂ„ Internet och dĂ€r fungera som en förlĂ€ngning av informatörernas arbete i skolorna. MĂ„lgruppen Ă€r barn i Ă„rskurs 3-5.

Att göra sig förstÄdd : En kvalitativ studie av hjÀlpmedelstödd kommunikation mellan tvÄ personer utan funktionshinder

I den hÀr uppsatsen beskrivs kommunikationen stödd av ett talbaserat kommunikationshjÀlpmedel mellan tvÄ personer utan funktionshinder. Beskrivningen görs utifrÄn ett teoretiskt perspektiv som tar hÀnsyn till att kommunikation Àr en interaktiv social process och fokus ligger pÄ processen i vilken man skapar samförstÄelse. En kvalitativ metod anvÀndes dÀr observationer samlades in genom videoinspelningar av personer involverade i en mÄltid. Materialet analyserades genom en kommunikationsanalys i vilken fokus lÄg pÄ hur samförstÄelse uppnÄddes. HastighetsbegrÀnsning och symbolurvalet visade sig vara egenskaper hos kommunikationshjÀlpmedlet som pÄverkade kommunikationen pÄ sÄ sÀtt att deltagarna pÄ grund av dessa fick reparera eller avbryta den aktuella konversationen.

KrummeltÄget : ett designprojekt om hur man kan arbeta praktiskt med genus i förskolan

Redan i förskoleÄldern lÀr sig barn att anpassa sitt beteende till de könsroller som de blivit tilldelade av samhÀllet. Enligt Anette Hellman (Kan Batman vara rosa? Förhandlingar om pojkighet och normalitet pÄ en förskola, 2010) finns det tydligt mönster för hur barn agerar och förvÀntas agera. JÀllhage och Dilen (2013) rapporterar om att attityder hos ungdomar kan förÀndras vid ett aktivt genusarbete i skolan dÀr elever trÀnas i att tÀnka normkritiskt. Om detta arbete introduceras redan i förskoleÄldern finns möjlighet att attityder till normer kan förÀndras och att framtida samhÀllsmedborgare kan komma att ha större tolerans och acceptans för det normavvikande.En viktig aspekt för att fÄ ett tolerant samhÀllsklimat Àr att barn möts med intresse och respekt.

Utnyttja belöningssystemens fulla potential : Undersökning av belöningssystems pÄverkan pÄ kunskapsutbyte och organisatoriskt lÀrande

Internets utveckling har banat vÀg för nya sÀtt att kommunicera. Inom den svenskavinindustrin har aktörer lÀnge varit bundna till en icke interaktiv marknadsföring. Socialamedier och anvÀndarskapad information har blivit ett kraftfullt verktyg inom nÀmnda industrii takt med att konsumenter alltmer cyniskt genomskÄdar illa maskerad relationsretorik.Samtidigt har det svenska monopolet haft en mycket stor roll i hur kulturen ochkonsumtionsmönstren kring vininköp sett ut i Sverige. Men privata aktörer som direktkonkurrerar med Systembolaget har stÀllt detta i ny dager. Den största av dessa aktörer Àrvinklubben Australian Wine Club.

VarumÀrkesplacering i digitala spel : Inverkan av interaktiv belöning och bestraffning pÄ spelarens instÀllning till och minnesbilder av varumÀrken

VarumÀrkesplacering i digitala spel i samband med belöning och bestraffning harundersökts i denna studie. Resultat frÄn tidigare studier pÄ varumÀrkesplacering i spelanvÀndes i utformningen av undersökningen. Tidigare undersökningar av belöningoch bestraffning och dess inverkan pÄ minnet studerades ocksÄ. Detta kan vara förstagÄngen som varumÀrkesplacering i digitala spel undersöks i samband med interaktivbelöning och bestraffning.TvÄ versioner av spelet Supertuxkart skapades för undersökningen; den ena medbelönings- och bestraffningsÄterkoppling och den andra utan. Deltagare frÄn Kina ochSverige medverkade i experimentet.Undersökningen visade att varumÀrken med belöning eller bestraffning har tydligaeffekter pÄ deltagarnas memorering av varumÀrken.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->