Sök:

Sökresultat:

328 Uppsatser om Interaktiv hälsokommunikation - Sida 12 av 22

Personalstrategier i IT-företag

De tydligaste slutsatserna vi har kommit fram till i vÄr undersökning, Àr att företag bör satsa pÄ att erbjuda, de mjukvaruutvecklare som har en anstÀllning, intressanta och roliga arbetsuppgifter. De arbetssökande, som Ànnu inte har en anstÀllning, motiveras frÀmst av ett bra arbetsklimat. Företagen bör inte, oberoende om de ska attrahera arbetskraft eller fÄ personal att stanna kvar, konkurrera med lönesÀttning dÄ, individerna i vÄr undersökning, ansÄg att det endast gav effekt tills att de nÄtt en viss lönenivÄ. I jÀmförelsen mellan företagen har vi inte observerat nÄgon speciell skillnad, gÀllande vilka faktorer som företagen tror motiverar mjukvaruutvecklarna. Eftersom Sony Ericsson Àr ett större och mer vÀlkÀnt företag mÄste mindre företag, som Ajilon, anpassa sina personalstrategier sÄ att de blir mer attraktiva.

Echoing nature - A design of an exhibition concept based on a natural phenomenon as a model to explore and learn

In the project Echoing Nature i have searched a design for an exhibiÂŹtion concept. That visualizes the natural phenomenon of self-assemÂŹbling materials in a simplified way. My question is, how can you emoÂŹtionally re-connect the modern man to nature and raise awareness. I assume my thesis that the experience of a natural phenomenon can inspire us to see a bigger context, provoke curiosity and generate an initial sense of belonging to nature. The result is an interactive sculpÂŹture that consists of 3-dimensional Tetris blocks.

IT-stöd vid undervisning

Uppsatsen handlar om den interaktiva tavlan som ett IT-stöd i skolans klassrum. Syftet med uppsatsen var att undersöka lÀrares instÀllning till befintligt IT-stöd. Problemet som behandlas i uppsatsen var: Varför anvÀnds inte IT-stöd som den interaktiva tavlan i större utstrÀckning vid undervisningen? För att besvara problemformuleringen utfördes en teoristudie som i huvudsak byggde pÄ vetenskapliga artiklar. Teorin strÀcker sig över omrÄdena; beskrivning av IT i klassrummet, IT-satsningar och lÀrares instÀllning till IT.

Grafisk formgivning - Östersjöfestivalen

I denna slutreflektion beskriver vi tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€ttet för att skapa en grafisk profil och webbplats för Östersjöfestivalen i Karlshamn. MĂ„let var att skapa en profil som passade en bred mĂ„lgrupp och förmedlade den kĂ€nslan Östersjöfestivalen ger till besökarna. Vi presenterar hur det har varit att arbeta med en kommun som klient, hur det har varit att skapa en interaktiv webbapplikation med funktioner som sammanfogar en karta med en gĂ€stbok, samt hur det har varit att producera nĂ„got som kommer synas av en stor publik. Utöver detta reflekterar vi över denna process och ger vĂ„ra tankar och Ă„sikter om projektets gĂ„ng. In this final project essay we will describe the procedure for making a graphic profile and website to Östersjöfestivalen in Karlshamn. The goal was to create a profile that fitted a wide target audience and transmitted the feeling Östersjöfestivalen gives to its visitors.

Utredning om möjligheten att simulera flöden i slurryrör

Projektet Àr gjort Ät Northland Resources AB som Àr ett gruvbolag med verksamhet i Kaunisvaara. Northland producerar ett höghaltigt jÀrnmalmskoncentrat.Syftet med projektet Àr att Northland vill utreda möjligheten att simulera flödet av slurry (vatten och malm) i slurryrör. Slurryrören Àr utsatta för stort slitage. Med en simulering vill Northland fÄ bÀttre förstÄelse kring slitaget vilket pÄ sikt leder till en mer driftsÀker anlÀggning. Northland vill Àven kunna anvÀnda sig av simulering vid nykonstruktion för att bÀttre kunna sÀkerstÀlla tÀnkt funktion.En nulÀgesanalys av problemet Àr framtagen och tillsammans med Algoryx, leverantör av mjukvara och tjÀnster för visuell och interaktiv fysikbaserad simulering, har caset studerats.Resultatet av utredningen visar att det i dagslÀget inte finns nÄgon fÀrdig modell som klarar av att simulera malm tillsammans med vatten i rör.

Att uppmuntra till tal i frÀmmandesprÄksklassrummet : En litteraturstudie

I detta arbete lĂ€ggs fokus pĂ„ hur lĂ€raren kan uppmuntra sina elever att tala i frĂ€mmandesprĂ„ksklassrummet. Arbetet presenterar vikten av att tala i klassrummet, med utgĂ„ngspunkt dels i statliga styrdokument för engelskklassrummet och dels i teorier och tidigare forskning kring hur eleven bĂ€st kan utvecklas. Med detta som grund presenteras i resultatdelen faktorer som pĂ„verkar viljan att kommunicera i klassrummet och  strategier som lĂ€raren kan anvĂ€nda sig av för att uppmuntra till tal i klassrummet. Arbetet berör exempelvis klassrumsmiljön och sĂ„dant lĂ€raren kan tĂ€nka pĂ„, samt metoder lĂ€raren kan anvĂ€nda sig av för att locka elever till interaktion i klassrummet. Arbetet visar bland annat att miljön i klassrummet bör vara öppen sĂ„ att eleverna inte behöver riskera att skada sin sjĂ€lvkĂ€nsla. Även lĂ€raren bör vara öppen och försöka visa att man Ă€r nĂ„gon att lita pĂ„. LĂ€raren bör bland annat tĂ€nka pĂ„ hur och nĂ€r han/hon vĂ€ljer att rĂ€tta elever, försöka skapa en interaktiv miljö genom att stĂ€lla mycket frĂ„gor och anvĂ€nda motivationshöjande aktiviteter.

Interaktiva tavlor i förskolan : ?Vad gör vi nu?? frÄgar pedagogen. ?Klicka pÄ en bild! Ska jag hjÀlpa dig? Du mÄste trycka tvÄ gÄnger?, svarar barnet.

FörmÄga att kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta Àr nödvÀndig i ett samhÀlle prÀglat av ett stort informationsflöde och en snabb förÀndringstakt. I detta perspektiv blir det intressant att undersöka hur lÀrare möter barn för att stimulera lÀrandet och utforma undervisningstillfÀllen med hjÀlp av digitala verktyg.I en strÀvan att möta barn av idag startade vÄr kommun ett pilotprojekt dÀr sex förskolor fick möjlighet att under ett Är pröva interaktiva tavlor. I studien har vi följt dessa förskolor under Ätta mÄnader. VÄrt syfte var att genom observationer och intervjuer undersöka om och hur verktyget stimulerar barns utveckling och lÀrande samt analysera vilka faktorer som pÄverkar att arbetet med tavlan framstÄr som lyckat och framÄtskridande. Den interaktiva tavlan ser vi som ett anvÀndbart verktyg för barns lÀrande dÄ barnen har roligt, motiveras och utmanas av de möjligheter tavlan ger.

Introduktionen - en interaktiv process : En kvalitativ studie av en introduktionsprocess för nyanstÀllda pÄ ett fastighetsbolag

The aim of this essay is to examine the experiences of an introduction process of newcomers through an integrative perspective, by two guiding questions: How does the examined organization socialize newcomers? How is the organizational socialization experienced by the employees? Most Swedish corporations engage in some form of workplace introduction and this introduction should give the newcomer an understanding of his work and its relation to the organizations other business practices. Earlier studies have mostly focused on the effects of socialization tactics but few on the experience. This study, based on qualitative interviews with a regional manager, newcomers and established employees shows that the studied organization socializes its newcomers through many socialization tactics where the newcomers? personality and previous knowledge allows to direct the socialization process.

Varseblivning av objekt i digital grafik : pÄverkan vid förÀndring av textur

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur förÀndring av material pÄverkar varseblivningen av objekt nÀr formen lÀmnas oförÀndrad. Detta kan vara av intresse dÄ spel med realistisk grafisk stil blir mer och mer högupplöst vilket samtidigt stÀller högre krav pÄ de grafiska utvecklarna att framstÀlla verklighetstrogna material.Jag har utfört en kvalitativ undersökning med personintervjuer av sex personer. Dessa sex personer har fÄtt se tre objekt dÀr de fÄtt definiera objektets syfte. Intervjupersonerna fick sedan se objekten med olika material dÀr mina frÄgor haft som mÄl att fÄ respondenten att motivera uppfattat material samt det uppfattade materialets egenskaper. De intervjuades motiveringar om objekt och material har jag sedan tolkat utifrÄn litteratur om psykologi, frÀmst om kategorisering som George Lakoffs bok "Women, Fire, and Dangerous Things" (1990) beskriver.Min undersökning har visat att uppfattningen av textur kan förÀndra ett objekts syfte och funktion.

Interaktiv Webb 2.0 : Annonseringssystem för www.djurplatsen.se

Web 2.0 represents the next generation of creating interactive applications on the Web. The purpose of this thesis was to develop a service tailored to Web 2.0 technology, where users can post ads for free. The platform is an advertising system specially designed for animals. Surveys and interviews have been done; the result is that today?s advertising services on the Internet are not interactive and user-friendly.The users have the possibility to adapt different part of the system to their needs, such as choice of themes.

Produktvisualisering pÄ webben : Material, fÀrg och form för applikation av interaktiv produktvisning

Denna rapport tar upp teorier och metoder kring anvÀndbarhet i skapandet av en Flash-applikation. Rapporten beskriver steg för steg i skapandeprocessen, hela vÀgen frÄn att ta fram behov och anvÀndningsomrÄde till att skapa innehÄllet och slutligen en utförlig redogörelse för hur applikationen sammansÀtts. Metoderna som anvÀnts Àr huvudsakligen ITK (Identity Tool Kit) och scenarier enligt Alan Cooper. Vidare har metoder för hopsÀttning och visualisering av applikationen anvÀnts med stöd av Nielsen och Raskins anvÀndbarhetsprinciper. Resultatet visar att för att anvÀnda ITK i syfte att kartlÀgga en verksamhet, krÀver detta en stor förstÄelse och modifikation av denna.

?... eftersom det brukar vara lÀttare att lyssna pÄ lÀrare Àn boken? : Elevers och lÀrares tankar om den interaktiva skrivtavlan i matematikundervisningen

The purpose of this study was to explore students' and teachers' experiences of the new pedagogical teaching tool, interactive whiteboard, which have gained increased popularity and wide spread usage in the classrooms. An observation during a mathematical lecture was conducted as a pilot study prior to the main research method of phenomenology; based on students? self-descriptions and interviews with two teachers, this methodological approach was used to investigate the subject matter. The interpretation, comparison and analysis of the results surrounding this new teaching method is explained by two theories, constructivism and socio-cultural perspective. The information shared by the students and teachers have been broken down into four categories: enjoyment & interest, practical, insight and no different.

Det finns ett syfte med att delge information : - en studie om intern kommunikation av CSR-relaterad information

CSR Àr en förkortning för Corporate Social responsibility och innebÀr kortfattat att företag efterstrÀvar ansvarstagande genom att arbeta med sociala, ekonomiska och miljömÀssiga aspekter. Det finns relativt lite forskning kring den interna kommunikationen av CSR-relaterad information i jÀmförelse med den externa kommunikationen. Samtidigt Àr den interna kommunikationen av CSR-relaterad information betydelsefull för att den interaktiva kommunikationen, mellan de anstÀllda och konsument ska vara vÀlfungerande. Slutkonsumenter skapar sedan en huvudsaklig uppfattning om ett företag baserat pÄ den utvÀrdering de gör av företagets totala verksamhet. Företag som arbetar med att kommunicera CSR-relaterad information pÄ ett samordnat sÀtt genom samtliga kommunikationskanaler kan dÀrmed skapa kundrelaterade konkurrensfördelar pÄ marknaden.

Metoder för interaktiv systematisk validering av personal inom Àldreomsorgen

OFF-E Àr ett pÄgÄende projekt som drivs av Sandvikens kommun. Det Àr ett projekt som planerar att utveckla en ny form av validering inom kompetensomrÄdet vÄrd och omsorg. Detta sker med utgÄngspunkt ifrÄn en befintlig plattform utvecklad av Mapaz MZ. Valideringen sker i dagslÀget manuellt. De olika skeden i den aktuella valideringen Àr kartlÀggning, sjÀlvskattning, individuell arbetsplan, teoretisk och praktisk validering, bedömning av delmÄl och komplettering av utbildningsinsatser.

Boka en bibliotekarie - en studie i förmedlad informationssökning

This master thesis deals with events, dynamics and problems of mediated information seeking within the context of a new information service called "Book a librarian". The study, based on a survey and interviews both in academic and public libraries and participant observations in academic libraries, has its theoretical base in the cognitive theory of information retrieval interaction. The cognitive view is used to throw light upon the need of an ongoing dialogue during the session in order to detect the information needs of the user and to conduct a successful retrieval of information. The communicative interaction is seen as threepart interaction between the intermediary, the user and the information system, where the current cognitive states of all three participants are involved. The study shows that the cognitive obstacles for a successful mediation and information retrieval are mostly connected to participants current knowledge of the subject and of the retrieval techniques.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->