Sökresultat:
1922 Uppsatser om Inre värderingar - Sida 25 av 129
Att iscensÀtta lÀrande : dramapedagogik som undervisningskonst
I inledningen sta?lls fra?gan om vilka bero?ringspunkter som finns mellan ska?despelar- och undervisningskonst. A?r bero?ringspunkterna desamma oavsett la?rar- och undervisningsstil?Utifra?n tidigare forskning belyses falska motsa?ttningar likava?l som nyanserade och fo?rdjupade kopplingar mellan ska?despelar- och dramapedagogroll. Anva?ndning av olika teatrala och pedagogiska konventioner problematiseras och fo?rdjupas teoretiskt.
BARNS UPPLEVELSE AV VĂLBEFINNANDE VID AKUTA BESĂK PĂ SJUKHUS
Bakgrund: Besöket med barn pÄ en akutmottagning Àr oftast oplanerat sÄ förÀldrar tar sÀllan med sig nÄgon leksak eller bok som förströelse under vistelsen. Sjukhusmiljön skiljer sig frÄn miljön i hemmet. Den frÀmmande miljön pÄ sjukhuset med lukter, ljud och vitklÀdda vÄrdare kan göra barnen Àngsliga. Den fysiska miljöns utformning kan bidra till att bÄde vÄrdgivare och vÄrdtagare upplever en större trygghet och Àr mer tillfreds med sin situation om miljön Àr estetiskt tilltalande. Syfte: Belysa den inre fysiska miljöns betydelse för barns upplevelse av vÀlbefinnande vid akuta besök pÄ sjukhus.
Skönlitteratur och den inre konversationen - en nyckel till det mest vÀsentliga
Uppsatsen utgÄr frÄn ett litteratursociologiskt perspektiv, dÀr speglingsteorin Àr en viktig del. Speglingsteorin innebÀr att man betraktar litteraturen som en spegling av samhÀllet. Klassiska verk anvÀnds till exempel som sociohistoriska kÀllor till andra samhÀllen och epoker. UtgÄngspunkten för den hÀr studien Àr att det inte enbart Àr de klassiska verken som utgör en sÄdan kÀlla, utan att Àven dagens populÀrlitteratur kan ses som en lÀnk till hur mÀnniskor och samhÀlle fungerar. Den hypotes som driver uppsatsen Àr att litteraturen fyller en funktion för lÀsarna, nÀmligen att den tjÀnar som stöd och hjÀlp i mÀnniskors liv.
Motiverad för matematik? : En litteraturstudie om yttre och inre faktorers pÄverkan pÄ gymnasieelevers motivation i skolmatematik
NÀr jag har varit ute i gymnasieskolan pÄ praktik har jag mött elever med vÀldigt olika attityder och instÀllningar till matematik. Dessa attityder kan ha följt med eleverna lÀnge, dÄ de möter matematiken för första gÄngen i förskolan. NÀr eleverna sedan nÄr gymnasiet Àr de olika motiverade för att lÀra sig matematik och som lÀrare kan det vara svÄrt att veta hur man ska motivera sina elever till att lÀra sig matematik. Syftet med denna litteraturstudie Àr att sammanstÀlla och analysera vilka yttre- och intre faktorer som pÄverkar elevers motivation i Àmnet matematik, för att sedan kunna diskutera vad dessa faktorer kan ha för inverkan pÄ elever motivation pÄ gymnasiet.Litteraturstudien visar att det finns flertalet yttre- och inre faktorer som kan pÄverka elevers motivation för att lÀra sig matematik under skolgÄngen och att det finns olika teorier om nÀr elevers motivation för att lÀra sig matematik sjunker. Dessa faktorer har olika stor pÄverkan pÄ elevernas motivation pÄ gymnasiet och de flesta av faktorerna kommer att kunna pÄverka eleverna Àven nÀr de gÄr pÄ gymnasiet.
Att finna motivation genom delmÄl : Ett utvecklingsarbete med kunskapsmÄlsmatriser
Att skriva mÄl och att bryta ner detta till mindre delmÄl för att sedan ta smÄ steg framÄt har en betydande roll i en persons arbetslust. Handlingskraft visar sig genom bÄde inre och yttre motivation dÀr den inre pÄverkar den personliga nyttan och anvÀndandet av kunskapen i framtiden. Den yttre visar sig genom den fysiska miljön exempelvis belöning och resultat. Bakgrunden till utvecklingsarbetet var att förbÀttra arbetssÀttet med Kreativa Gymnasiet LBS:s egna kunskapsmÄlmatriser vilket Àr förenat med den yttre motivationen och mÄlsÀttningsteorin. För att förankra motivationen till kunskapsmÄlmatriserna har frÄgor anvÀnts: Vart befinner jag mig? Vad Àr mitt mÄl? Vad Àr nÀsta steg? Syftet var att med hjÀlp av kunskapsmÄlsmatriser synliggöra för elever var de befinner sig i en kurs och vart de Àr pÄ vÀg och dÀrigenom öka deras motivation.
Att synliggöra jÀmlikhet mellan skillnader: en bildningsgÄng i humor
Dikterna "SjÀlvbiografi" och "Partitur" kan ses som ett bidrag till 60-talets
seenderelativistiska
litterÀra debatt, genom att de visar hur ett liv som Àr prÀglat av 'osynlighet'
och oförstÄende
kan uppfattas som ett "döden-i-livet"-tillstÄnd. Men de visar Àven hur man
genom dialog kan
Ästadkomma en förÀndring.
I "SjÀlvbiografi" synliggörs tvÄ dialoger. En inre dialog i form av minnets
cirkularitet mellan
nu och dÄ och en yttre mellanmÀnsklig dialog som blir synlig genom diktjagets
replik. I dessa
dialogers möte formas en kritik mot patriarkatets selektiva seende, i sÄvÀl den
litterÀra
traditionen som den samtida seenderelativistiska litterÀra debatten. Kritiken
kommer till uttryck
i potatismetaforen och visar att en ohÀlsosam yttre miljö pÄverkar det inre och
gör att en
'osynlig' mÀnniska, bildligt talat, ruttnar bort.
Att vilja vidare - En undersökning om hur studie- och yrkesvÀgledare arbetar med den inre motivationen hos elever
Hur kan studie- och yrkesvÀgledare hjÀlpa elever hitta sin vilja att studera nÀr deras motivation har svalnat? SÄ lyder i stora drag vÄr utgÄngspunkt i detta examensarbete. Via sex djupintervjuer med studie- och yrkesvÀgledare pÄ gymnasienivÄ har vi sökt svar pÄ huvudfrÄgan ovan. Val av motiveringsmetod hÀnger samman med hur respondenterna definierar inre motivation, hur de förklarar elevens beteende, vilka hinder de upplever i sitt motivationsarbete och hur de se ser pÄ utvecklingsmöjligheter inom samma omrÄde. Det var dÄ intressant att Àven ha med dessa problemformuleringar i vÄr undersökning.
DÄ motivation Àr ett komplext begrepp har vi anvÀnt oss av flera olika teorier för att belysa Àmnet ur följande perspektiv: aktuell ungdomsforskning, den humanistiska inriktningen med Maslows behovsteori och Egans empatitankar, förvÀntningsteori och attributionsteorin.
Att drabbas av cancer vÀcker mÄnga kÀnslor
Bakgrund: Cancer Àr en av de sjukdomar som ökar mest och detta kan bero pÄ att
vi lever lÀngre. En cancerdiagnos pÄverkar vardagen, bÄde under pÄgÄende
behandling och efterÄt. Personerr som fÄr ett cancerbesked hamnar ofta i kris
och det Àr viktigt att de fÄr stöd och hjÀlp av andra för att orka. Det Àr
mycket kÀnslor som uppkommer vid ett cancerbesked och under sjukdomstiden.
Ordet cancer fÄr mÄnga att kÀnna rÀdsla och obehag.
Arbetsmotivation - en kvalitativ studie om motivation inom banksektorn
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur organisationer inom banksektorn motiverar sina anstÀllda till att prestera och leverera de resultat som organisationen efterstrÀvar, samt om de anstÀllda upplever de metoder som anvÀnds som motiverande.Uppsatsens teoretiska referensram bestÄr av etablerade teorier inom omrÄdet arbetsmotivation. Uppsatsen beskriver fyra olika teorier; Maslows behovshierarki, Herzbergs tvÄfaktorteori, Vrooms förvÀntningsteori och Ryan och Decis sjÀlvbestÀmmande teori.En kvalitativ fallstudie pÄ Nordeas kundtjÀnstavdelning i Uppsala har genomförts, dÀr primÀrdata insamlats genom semistruktuerade intervjuermed chefer samt anstÀllda. SekundÀrdata har inhÀmtats frÄn litteratur, sÄsom tryckta lÀroböcker, samt vetenskapliga artiklar frÄn etablerade tidskrifter. De faktorer som mÀttes i intervjuerna grundade sig pÄ Herzbergs motivations- och hygienfaktorer, dÀr frÄgorna Àmnade undersöka hur det existerande belöningssystemet sÄg ut och de anstÀlldas uppfattning kring systemet.  För att motivera sina anstÀllda anvÀnder Nordea frÀmst immateriella belöningar som till exempel feedback och verbal uppmuntran.
VÀgar ur opiatmissbruk : En kvalitativ studie om vilka faktorer individer upplevt som betydelsefulla i processen att uppnÄ drogfrihet
Det finns bristfÀllig kunskap gÀllande individens egen process gÀllande tillfrisknande frÄn ett opiatmissbruk. I dagens samhÀlle Àr det förvÀntat att mÀta och evidensbasera effektiva metoder och tekniker. Att betrakta evidensbaserade metoder som den enda sanna kunskapen kan riskera att de individuella faktorerna hos individerna glöms bort samt de mellanmÀnskliga mötena. LARO Àr en behandlingsmetod som visar goda behandlingsresultat vid opiatmissbruk. Studiens syfte Àr att nÄ en ökad kunskap om vilka faktorer som kan vara betydelsefulla för individen i sin process att uppnÄ och bibehÄlla drogfrihet frÄn opiatmissbruk.
VÀrdighet i vÀntan pÄ döden : En kvalitativ litteraturstudie om upplevelser av vÀrdighet
DÄ en mÀnniska drabbas av obotlig sjukdom med dödlig prognos förÀndras livet pÄ mÄnga plan. Vetskapen att en för tidig död vÀntar leder till en mÄngfald av kÀnslor och i denna livssituation blir upplevelsen av vÀrdighet central. DÄ vÄrdpersonal inte besitter tillrÀckliga kunskaper om upplevelser av vÀrdighet finns en risk för att vÄrdandet blir bristfÀlligt och att patientens vÀrdighet inte bejakas. Syftet med examensarbetet var att beskriva kvinnors upplevelser av vÀrdighet i samband med obotlig sjukdom med dödlig prognos. Fem sjÀlvbiografier analyserades utifrÄn kvalitativ manifest innehÄllsanalys.
?Jag kan orden men jag vet inte n?r jag ska anv?nda dem? - Muntliga kommunikativa aktiviteter i spanskundervisning
Kursplanen f?r moderna spr?k ska erbjuda eleverna m?jligheter att utveckla en allsidig
kommunikativ f?rm?ga. Trots detta har forskning identifierat markanta brister i elevernas
muntliga kommunikationsf?rm?ga i spanska vid slutet av ?rskurs 9. Denna diskrepans mellan
l?roplanens m?l och elevernas faktiska f?rdigheter v?cker fr?gor om effektiviteten i
undervisningen.
EffektivitetsmÀtning : En studie kring privata företags inre effektivitet
EffektivitetsmÀtning Àr ett stÀndigt aktuellt Àmne som intresserar mÄnga företag. Historiskt sett har denna mÀtning begrÀnsats till ekonomiska aspekter, men i dagens samhÀlle rÀcker inte det. För att hÀnga med i den allt hÄrdare konkurrensen mellan företagen mÄste effektivitetsmÀtningen tÀcka upp organisationens samtliga aktiviteter. UtifrÄn teorier om effektivitet, mÄl och mÄtt har det dÀrför undersökts hur privata företag arbetar med den inre effektivitetsmÀtningen, samt hur detta kan appliceras pÄ tjÀnste- och systemutvecklingsföretaget Aptic AB.Denna kvalitativa studie baseras pÄ sju intervjuer genomförda pÄ olika företag som alla har anvÀnt sig av effektivitetsmÀtningar i flera Är. För att fÄ en överblick av Aptic AB:s behov av liknande effektivitetsmÀtningar intervjuades Àven tvÄ personer frÄn denna organisation.
Lust att lÀra - NytÀnkande pedagogik för en stimulerande idrottsundervisning
FörestÄende examensarbete syftar till att undersöka om det finns pedagogiska samband och metoder mellan parkour och Problembaserat LÀrande (PBL) som kan bidra till ett lustfyllt lÀrande. Vi synliggör inledningsvis ett problem dÄ vi anser att dagens idrottsundervisning Àr utformad efter en styrd undervisningsmodell. Vi har utgÄtt ifrÄn frÄgestÀllningen: Vilka pedagogiska samband finns mellan PBL och parkour som bidrar till lusten att lÀra och kan vara anvÀndbara i skolans idrottsundervisning? Studien utgörs av kvalitativa observationer och intervjuer med parkourutövare samt lÀrare med erfarenhet av PBL. VÄr studie Àr tillförlitlig dÄ vi har tagit hÀnsyn till etiska aspekter samtidigt som informanterna har gett oss likvÀrdiga svar.
Ăldre personer med diabetes typ 2, egenvĂ„rdshantering och upplevda svĂ„righeter med egenvĂ„rd : En litteraturstudie
Bakgrund: Diabetes typ 2 Àr en vanligt förekommande sjukdom hos personer som Àr 65 Är eller Àldre. EgenvÄrd Àr en viktig del i behandlingen av diabetes typ 2. Om egenvÄrden inte hanteras ordentligt kan komplikationer uppstÄ vilket kan orsaka lidande för personen. Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur Àldre personer med diabetes typ 2 hanterar sin egenvÄrd samt beskriva vilka svÄrigheter de upplever nÀr de ska hantera sin egenvÄrd. Metod: Litteraturstudie med deskriptiv design baserad pÄ 13 vetenskapliga artiklar publicerade frÄn 2005 till 2011 hÀmtade frÄn databaserna Cinahl och Medline.