Sök:

Att iscensätta lärande

dramapedagogik som undervisningskonst


I inledningen sta?lls fra?gan om vilka bero?ringspunkter som finns mellan ska?despelar- och undervisningskonst. A?r bero?ringspunkterna desamma oavsett la?rar- och undervisningsstil?Utifra?n tidigare forskning belyses falska motsa?ttningar likava?l som nyanserade och fo?rdjupade kopplingar mellan ska?despelar- och dramapedagogroll. Anva?ndning av olika teatrala och pedagogiska konventioner problematiseras och fo?rdjupas teoretiskt. Fo?r att vidga synen pa? dramapedagogisk praktik fo?rdjupas teoretiska perspektiv pa? relationen mellan konventioner, kompetenser och inre fo?rha?llningssa?tt.Studien syftar till att underso?ka hur man kan analysera komplexiteten i den dramapedagogiska praktiken med estetiskt baserade referensramar ur ett la?rarperspektiv. Fra?gor som sta?lls a?r: Med vilka kompetenser och fo?rma?gor hanterar och anva?nder dramapedagogen komplexiteten i den interaktiva, teatralt gestaltande och meningsskapande formen av undervisning? Kan detta analyseras och synliggo?ras med hja?lp av teatersemiotisk analys och de teoretiska perspektiven?Underso?kningen a?r kvalitativ och har en hermeneutisk ansats, den vill ocksa? pro?va teatersemiotik som en estetiskt baserad analysmetod. Datainsamlingen sker genom deltagande observation och ett lo?pande protokoll. Det som observerats a?r undervisningslektioner i processdrama fo?r dramapedagogikstudenter. Tva? sekvenser, en med en instruerande la?rarroll och en med "la?rare- i-roll", analyseras och ja?mfo?rs. Resultatet visar exempel pa? att teatersemiotisk analys kan utifra?n sina styrkor och begra?nsningar vara en hja?lpmetod fo?r att synliggo?ra de konventioner, fo?rma?gor och kompetenser som ba?de anva?nder och hanterar komplexitet i den dramapedagogiska praktiken. De teatrala formerna anva?nds ocksa? i sig som pedagogiska arenor. Ska?despelarteori tydliggo?r att det finns ett avgo?rande samband mellan kvalite?n i det inre fo?rha?llningssa?ttet, kompetensutveckling och anva?ndningen av yttre konventioner. Det a?r rimligt att konstatera att det finns anledning att belysa fler mo?jliga paralleller mellan ska?despelar- och undervisningskonst, fo?r att skapa en djupare fo?rsta?else fo?r dramapedagogikens praktik.

Författare

Kerstin Bragby

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..