Sökresultat:
1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 44 av 72
Kan vi leka en saga nu?
Syftet med denna studie a?r att underso?ka la?rprocesser kring bera?ttande och gestaltning i fo?rskolan. Den genomfo?rs da? vi upplever ett behov av fo?rdjupad kunskap inom omra?det. Vi anser att de estetiska la?rprocesserna a?r viktiga och o?nskar fo?ra in mer av bera?ttande och gestaltning i den ordinarie verksamheten i fo?rskolan.
Den teoretiska utga?ngspunkten fo?r studien a?r utvecklingspedagogik i kombination med Vygotskijs teorier kring fantasi och kreativitet samt den proximala utvecklingszonen.
Mobilen först : FramstĂ€llning av en design för Ăstgötatrafikens mobila hemsida med fokus pĂ„ anvĂ€ndarna
Ăstgötatrafiken Ă€r ett lĂ€nstrafikbolag i Ăstergötland och har idag en hemsida, en mobil hemsida och appar. De har sett att anvĂ€ndningen av deras mobila hemsida och deras appar har ökat. För att skapa en bĂ€ttre anvĂ€ndarupplevelse samt för att minska de underhĂ„lls- och utvecklingskostnader som kommer med mĂ„nga system Ă€r en responsiv hemsida ett bra alternativ för dem. En responsiv hemsida innebĂ€r att ett system anpassar sig efter den skĂ€rmstorlek som den enhet som anvĂ€nds har. Vad som visas och hur det visas beror pĂ„ om det Ă€r en dator, en mobiltelefon eller en surfplatta som anvĂ€nds.För att skapa en modern och innovativ hemsida valdes att fokusera pĂ„ den mobila upplevelsen och att designa systemet för mobiltelefonen först.
Musiken inifrÄn: fem musiklÀrares syn pÄ skapande i
undervisning
Syftet med detta arbete har varit att undersöka musiklÀrares syn pÄ elevens eget skapande i undervisning. Fem musiklÀrare har intervjuats: en i Är 4-9, en gymnasielÀrare, en kulturskolelÀrare, en folkhögskolelÀrare och en musikhögskolelÀrare. Intervjuerna har varit av typen halvstrukturerade och kvalitativa. De har utförts i informanternas hem- eller arbetsmiljö. Vi har funnit att lÀrarnas syn pÄ skapande i undervisning Àr förhÄllandevis enhetlig.
VarumÀrkeskapital för en elitidrottsklubb : En fallstudie av Almtuna IS
Att vara kreativ Àr idag en realitet företagen möter och som de mÄste konfrontera för att kunna hantera globala förÀndringar. I strÀvan efter att ta del av kreativitet bör företag placera sig dÀr de kan fÄ tillgÄng till kreativa medarbetare. VÄr studie syftar till att undersöka hur kreativa medarbetare pÄverkas av den geografiska omgivningen och dÀrmed vilken betydelse den har för företaget. De yttre faktorer som kan ha en inverkan pÄ kreativiteten i företag finns i företagens lokala nÀrmiljö och i staden. Studien har, genom semistrukturerade intervjuer, gjorts pÄ tre Stockholmsbaserade företag inom modebranschen. Av resultatet framgÄr det att de kreativa medarbetarna blir motiverade till att vara kreativa genom personliga möten och den inspiration som kan hÀmtas frÄn den kreativa staden.
Fritidsengelskan och skolan : Extramural English and English in school
Den hÀr uppsatsen undersöker ett antal attityder till skollagens skrivning att utbildningen skall vila pÄ vetenskaplig grund med syftet att fÄ en bÀttre förstÄelse för vilka förutsÀttningar och uppfattningar och vilket utgÄngslÀge som finns för lagens implementering. Emperin har hÀmtats frÄn en totalundersökning med en kvantitativ enkÀt som har skickats ut till skolledare och lÀrare i skola och förskola i en mindre kommun. Svarsfrekvensen för undersökningen Àr 40 %. Datan har sedan analyserats och visas som deskriptiv statistik. Uppsatsen har en fenomenologisk utgÄngspunkt.
Sveriges kommuner och kampen om kreativiteten : om Richard Floridas teori i svenska kommuner
Flera svenska kommuner anvÀnder sig av den amerikanska professorn Richard Floridas teori om den kreativa klassen och ?creative cities? i sin marknadsföring. Syftet med mitt kandidatarbete Àr att undersöka om svenska kommuner Àr kreativa enligt Floridas teori. En jÀmförande fallstudie har gjorts dÀr tre kommuner som anvÀnder sig av Florida i sin marknadsföring har undersökts. Kommunerna Àr SödertÀlje, Botkyrka och Ronneby.
Bilden ? ett mÄlande redskap i elevers skrivutveckling?Ett pedagogiskt hjÀlpmedel Àven pÄ högstadiet
Undersökningens syfte Àr att utröna vilka hinder elever pÄ högstadiet möter nÀr de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gÄ tillvÀga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta Àven bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgÄr frÄn elevernas texter och som pÄgÄr mellan lÀrare ? elev och elev ? elev. Forskningsförankring och teori grundar sig pÄ Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport LÀs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). Samtliga behandlar skrivandets betydelse i skolÀmnena och i dialogen. Undersökningen utfördes pÄ tvÄ högstadieskolor i Är 8.
Bilden ? ett mÄlande redskap i elevers skrivutveckling? Ett pedagogiskt hjÀlpmedel Àven pÄ högstadiet
Undersökningens syfte Àr att utröna vilka hinder elever pÄ högstadiet möter nÀr de ska skriva en text och hur man metodiskt kan gÄ tillvÀga för att utveckla deras skrivkompetens samt om det dialogiska begreppet kan innefatta Àven bilden? Med det dialogiska begreppet avses dialogen i en klassrumssitutation, som utgÄr frÄn elevernas texter och som pÄgÄr mellan lÀrare ? elev och elev ? elev. Forskningsförankring och teori grundar sig pÄ Dysthe (1987, 1996), Sandström Madsén (1996) och Molloy (1996) samt Skolverkets rapport LÀs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen (2000). Samtliga behandlar skrivandets betydelse i skolÀmnena och i dialogen. Undersökningen utfördes pÄ tvÄ högstadieskolor i Är 8.
Balansens betydelse mellan struktur och frihet för ett kompetent ledarskap : En kvalitativ studie betrÀffande tre ledares uppfattningar om fenomenet.
Karlsson, S., Wallin, O. (2012) Balansens betydelse mellan struktur och frihet för organisationer. En kvalitativ studie betrÀffande tre ledares uppfattningar om fenomenet. C-uppsats i pedagogik. Högskolan i GÀvle, akademin för utbildning och ekonomi.
BrÄkrÀkning, ett problem? : - UtifrÄn lÀrarperspektiv och elevperspektiv.
SammanfattningSyftet med mitt examensarbete Àr att fÄ fram vad nÄgra lÀrare idag har för förhÄllningssÀtt till praktisk matematik, vilka förutsÀttningar de har samt hur de i sÄ fall tillÀmpar det i undervisningen.För att försöka komma fram till detta har jag förutom att bearbeta litteratur kring Àmnet, genomfört fem intervjuer samt gjort en textanalys av Ätta lÀroböcker i matematik. Tre av lÀrarna arbetar i en Äldersintegrerad 1-3:a, en lÀrare arbetar i en etta och en trea och en lÀrare jobbar i mellanstadiet alltsÄ frÄn fjÀrde till sjÀtte klass. LÀroböckerna som jag analyserat Àr de böcker som de fem lÀrarna pÄ nÄgot vis anvÀnder sig av i undervisningen.Vad jag genom mina undersökningar kommit fram till Àr att lÀrarna i stort sett har ett mycket positivt förhÄllningssÀtt till praktisk matematik. NÀstan alla skyller pÄ tiden som en orsak till att den praktiska matematiken fÄr sÄ lite tid i undervisningen. För stora klasser och för smÄ utrymmen var Àven det en bidragande orsak till bristen pÄ praktisk matematik.
Hur hotellgÀster vÀljer att ta ton & vad vill de egentligen ha? : En kvantitativ studie om gÀsters uppfattning av service recovery inom hotellbranschen.
Hotellbranschen a?r en bransch som sta?ndigt expanderar. A?ven om bela?ggningsgraden pa? hotellen inte o?kar avseva?rt va?xer antalet o?vernattningar pa? hotell vilket tyder pa? en o?kad konkurrensbild pa? marknaden. Samtidigt fokuserar tja?nstefo?retagen alltmer pa? fo?retagets personalresurser och att kunna erbjuda na?got uto?ver ka?rntja?nsten fo?r att differentiera fo?retagets position pa? marknaden.
Delaktighet i lekaktivitet hos barn med funktionsnedsÀttning 4 arbetsterapeuters syn pÄ hinder och förutsÀttningar
Lek Àr en naturlig del av barns liv. Lek Àr en viktig del för utvecklandet av motoriska och kognitiva fÀrdigheter och förser barnet med sociala fÀrdigheter, kreativitet och sjÀlvmedvetenhet. Studier visar att barn med funktionsnedsÀttning utför fÀrre aktiviteter Àn andra barn och ofta leker för sig sjÀlva. I mÄnga fall beror det pÄ att de inte har tillgÄng till samma lekmiljöer som andra barn har. Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters upplevelser av hinder i delaktighet i lekaktivitet hos barn med funktionsnedsÀttning samt att beskriva arbetsterapeutiska ÄtgÀrder för att skapa förutsÀttningar för delaktighet i lekaktivitet för dessa barn.
"Mitt huvud har alltid snurrat av egna musikaliska idéer" : ArbetssÀtt och innehÄll i arrangering och komposition pÄ gymnasiet
Denna uppsats undersöker elever och lÀrares uppfattningar av arbetssÀttet och innehÄllet i kursen Arrangering och komposition i gymnasieskolan. Vi har kontaktat tre skolor dÀr lÀrare och elever i kursen Arrangering och komposition har deltagit i vÄr internetbaserade enkÀt. EnkÀten har innehÄllit frÄgor om elevernas musikbakgrund, arbetssÀtt och innehÄll nÀr de har lektion, samt önskemÄl om alternativ i arbetssÀttet och innehÄllet och alternativ till lÀxor. I vÄr undersökning av elevers komponerande och arrangerande i gymnasieskolan har vi fÄtt fram att undervisningen pÄ lektionerna ofta bestÄr av att lÀraren har genomgÄngar av lektionsinnehÄllet och sedan fÄr eleverna utifrÄn direktiv jobba individuellt med uppgifterna. De flesta av skolorna har jobbat med instrumentkÀnnedom, transkribering, satslÀra och stÀmföring som har arrangerats för olika konstellationer i ett notprogram.
Elevers insikt i sin lÀrprocess med metoden loggbok i fokus
Detta examensarbete behandlar vilken betydelse loggboken har som hjÀlpmedel för att eleverna ska reflektera över sitt lÀrande och dÀrmed fÄ ökad kunskap. VÄr tidigare undersökning pÄ lÀrarhögskolan i Malmö, om Àmnesintegrering, har legat till grunden för att för att vi nu har genomfört en integrering av vÄra tvÄ respektive kurser: psykosocialt arbete och skapande verksamhet pÄ Barn- och Fritidsprogrammets Ärskurs tre. I bakgrundsarbetet ingick en kartlÀggning av vilken roll det skrivande ordet spelar för elevernas reflektion och insikt i sitt eget lÀrande. Dessutom framkom det av studien att nÀr eleverna fÄr vara med och bestÀmma vad de ska göra sÄ ökar deras motivation och deras intresse för uppgiften avsevÀrt. VÄr slutsats grundar sig pÄ litteraturstudier och en innehÄllsanalys av elevernas loggböcker.
Varför estetik?
The aim of my study is to investigate methods which class teachers implement concerning aesthetic subjects in elementary classes. It is a qualitative study about five teacherÂŽs working in different elementary schools. This study investigates how and why teacherÂŽs approaches when they integrate aesthetics in other subjects. It also investigates teacherÂŽs attitude towards aesthetics. My study emphasizes on why they use asthetics and what the importance of aesthetics for children is.