Sök:

Musiken inifrån

fem musiklärares syn på skapande i
undervisning


Syftet med detta arbete har varit att undersöka musiklärares syn på elevens eget skapande i undervisning. Fem musiklärare har intervjuats: en i år 4-9, en gymnasielärare, en kulturskolelärare, en folkhögskolelärare och en musikhögskolelärare. Intervjuerna har varit av typen halvstrukturerade och kvalitativa. De har utförts i informanternas hem- eller arbetsmiljö. Vi har funnit att lärarnas syn på skapande i undervisning är förhållandevis enhetlig. Lärarna ser olika på vilka förutsättningar som måste finnas för skapande undervisning och har också olika syn på elevers mottaglighet för skapande undervisning. Undersökningens resultatdiskussion har rört lärarnas syn på ovanstående punkter. Vi har också behandlat den breddning som skett av vår egen syn på skapande i undervisning under arbetets tillblivelse. Flera av de arbetssätt de intervjuade musikpedagogerna tillämpar har vi funnit intressanta och möjliga att implementera i vår egen undervisning. En lärare vill exempelvis fokusera på enbart skapande undervisning under en längre period, en annan talar om iscensättandet av verkliga musikaliska situationer under lektionerna medan en tredje ser sig själv som en ?coach? som vägleder eleverna i skapandet. De studier vi har kommit fram till som möjliga uppföljare till denna är en med fokus på elevers syn på skapande i undervisning samt en liknande den här men med ett större antal respondenter. Slutligen har vi pekat på aktionsforskning som ett sätt att utarbeta metoder för skapande undervisning.

Författare

Robert Svensson Johan Örtlund

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..