Sök:

Delaktighet i lekaktivitet hos barn med funktionsnedsättning 4 arbetsterapeuters syn på hinder och förutsättningar


Lek är en naturlig del av barns liv. Lek är en viktig del för utvecklandet av motoriska och kognitiva färdigheter och förser barnet med sociala färdigheter, kreativitet och självmedvetenhet. Studier visar att barn med funktionsnedsättning utför färre aktiviteter än andra barn och ofta leker för sig själva. I många fall beror det på att de inte har tillgång till samma lekmiljöer som andra barn har. Syftet med studien var att undersöka arbetsterapeuters upplevelser av hinder i delaktighet i lekaktivitet hos barn med funktionsnedsättning samt att beskriva arbetsterapeutiska åtgärder för att skapa förutsättningar för delaktighet i lekaktivitet för dessa barn. Metoden som valdes var en intervjustudie där undersökningsgruppen bestod av fyra arbetsterapeuter från barn- och ungdomshabiliteringen. Resultatet visar att arbetsterapeuterna upplever att barn med funktionsnedsättning ofta blir hindrade i sin delaktighet på grund av sociala och fysiska hinder i miljön. Många gånger ligger okunskap och ekonomiska begränsningar i samhället till grund för detta. Arbetsterapeuterna riktar sina åtgärder mot miljö, person och aktivitet för att skapa förutsättningar till delaktighet i lek.

Författare

Eva-Lotta Berg Ulrika Nerelius

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Avdelningen för arbetsterapi och gerontologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..