Sökresultat:
1072 Uppsatser om Innovativ problemlösning och kreativitet - Sida 11 av 72
Kreativitet till varje pris?
Reklam Àr idag en naturlig del av vÄr vardag. Investeringarna i reklam vÀxer för varje Är som gÄr och Är 2006 investerade olika annonsörer i Sverige över 60 miljarder kronor i marknadskommunikation. Ett stÀndigt ökande mediebrus och ett minskat förtroende för reklam har gjort det svÄrare för annonsörerna att nÄ fram med sitt budskap och reklamen fungerar inte alltid som planerat, nÀrmare bestÀmt 80 - 85 % av reklamen som görs fungerar inte. Vad krÀvs dÄ för att göra effektiv reklam och vad innebÀr egentligen effektiv reklam? Vilken betydelse har en reklamtÀvling som 100-Wattaren för begreppet effektiv reklam? Inom reklambranschen sÄ hÀvdas det att reklam bör vara kreativ för att vara effektiv.
Morgondagens projektledning
Detta examensarbete genomfördes pÄ Volvo CE i Eskilstuna under vÄren 2013. Kursen, KPP230, pÄ MÀlardalens högskola har omfattningen 15 högskolepoÀng. Programmet författarna lÀser heter innovation, produktion och logistik med inriktningen entreprenörskap och företagande.Uppgiften var att utmana nÄgra projektdeltagares arbetssÀtt pÄ Volvo CE med fokus pÄ de första stegen i projektmodellen vad gÀller maskininvesteringar för att undersöka om det gick att fÄ deltagarna mer innovativa, entreprenöriella samt mer engagerade, motiverade och inspirerade.Fyra kreativa övningar har genomförts, först i en pilotgrupp och sedan i en projektgrupp pÄ Volvo. För att kunna koppla detta till verkligheten fanns möjligheten att vara delaktiga i ett projekt dÀr mÄlet var att fyra monteringsavdelningar skulle bli en eller tvÄ. Intervjuer av de anstÀllda har genomförts för att fÄ reda pÄ hur de arbetar och vad de tycker om arbetsklimatetDet visade sig att projektgruppen blev mer kreativ, innovativ och tillÀt sig sjÀlva att tÀnka pÄ andra sÀtt Àn tidigare nÀr de kreativa övningarna genomfördes.
Att investera i kreativitet istÀllet för pengar
Denna uppsats behandlar dagens mediala samhÀlle dÀr det blir allt svÄrare för marknadskommunikatörer att nÄ ut med sitt budskap och skapa en mening hos mottagarna. De som lever i dagens samhÀlle har utvecklat en reklambarriÀr som gör att vi inte lÀngre uppmÀrksammar reklam sÄ som vi gjorde för ett antal Är sedan. Okonventionella förhÄllningssÀtt Àr ibland lösningen för att nÄ ut och förbi reklambarriÀren hos konsumenter som tröttnat pÄ traditionell reklam. I takt med att medielandskapet stÀndigt utvecklas blir konsumenten svÄrare att attrahera. Det har lett till att reklambranschen har blivit tvungna att utveckla sina metoder och tillvÀgagÄngssÀtt för att nÄ ut.Olika faktorer som mÄlgrupp, trender, kunder och varumÀrkesassociationen spelar roll dÄ en kampanj ska formas.
Skogen som slöjdsal : En studie om fantasi och kreativitet i skolskogen
Denna studies syfte var att ta reda pÄ hur skogen kan anvÀndas som pedagogiskt hjÀlpmedel i slöjdundervisning. Vilka möjligheter ger en skolskog eleverna att utveckla sin kreativitet och fantasi? Genom en fallstudie pÄ en stor skola i en norrlÀndsk stad har lÀrare och elever i Är tre till fem intervjuats om sin skolskog samt observerats dÀr. De Àmnen som behandlats har varit skolskogsundervisning och slöjdundervisning. Resultat som framkommit Àr att elevernas hjÀlpbehov minskar och att de Àr mindre stressade över att hinna med sin uppgift.
FörÀldrarnas insikt och intresse i miljö- och utomhuspedagogik
Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ förÀldrars uppfattning om vilket vÀrde och innehÄll som utomhuspedagogiken har för deras barns lÀrande. Nio förÀldrar deltog enskilt i kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor. Resultatet visar att förÀldrarnas insikt och kunskap om innehÄll och vÀrde i utomhuspedagogiken Àr viktig för helheten omkring barnens lÀrprocesser NÀr förÀldrar blir medvetna om hur mycket naturupplevelser, hÀlsa, sinnesupplevelser, kreativitet och kommunikation med omgivningen betyder för lÀrandet sÄ blir de delaktiga inte bara i sina barns lÀrprocesser utan Àven i utomhuspedagogikens utveckling i skolan..
Blommor av skrÀp? Javisst!? Ett sÀtt att anvÀnda fantasi och kreativitet i estetiskt skapande med bild och form med utgÄngspunkt i utomhusobservationer och Ätervinningsmaterial
Mitt examensarbete handlar om en fantastisk resa bland sjuttio barn inom fritidsverksamheten i en skola i södra SkÄne. Det bÀrande syftet med detta arbete var att undersöka pÄ vilket sÀtt estetiskt skapande med bild och form kan frÀmja barns kreativitet och fantasi genom erfarenheter av utomhusobservationer. För att kunna utföra detta arbete har jag tagit hjÀlp av utemiljön dÀr barnen fÄr uppleva naturen pÄ sin egen skolgÄrd dÀr alla sinnen samverkar. Tillsammans med barnen egna naturupplevelser och observationer introducerade jag i samarbete med en fritidspedagog temat "blommor av skrÀp". Denna iscensÀttning ligger till grund för följande syfte: PÄ vilket sÀtt arbetar barnen med estetiskt skapande i bild och form som utgÄngspunkt frÄn utomhusobservationer och Ätervinningsmaterial? För att fÄ svar pÄ min undersökning och fÄ en djupare kunskap om hela verksamheten har jag förutom observationer, intervjuad tre lÀrare och Ätta barn för att fÄ syn bland annat pÄ deras tankar kring kreativitet och fantasi.
Inspiration i skapande arbete : Hur beskrivs begreppet av skapande mÀnniskor
Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur skapande mÀnniskor beskriver inspiration i sina skapandeprocesser genom att analysera texter skrivna utav fem olika skapande mÀnniskor sjÀlva. Birger Gerhardsson (2014) har skrivit i Nationalencyklopedin att inspiration Àr ett andligt fenomen som övergÄr mÀnniskans förmÄga. Vidare i uppsatsen beskrivs den tidigare forskning och teori som funnits inom inspiration och kreativitet. Metoden som anvÀnts Àr textanalys och det för att kunna analysera vad det Àr författarna verkligen menar. Uppsatsen tar Àven upp kreativitet i relation till inspiration dÄ de Àr tvÄ begrepp som relaterar till varandra.
Innovativ tjÀnsteutveckling för fastighetsföretag : Metoder för att skapa nya tjÀnster som matchar interna och externa krav
Ur ett företagsekonomiskt perspektiv finns det ett stort intresse av att utveckla innovativa tjÀnster dÄ forskning visar att det skapar hÄllbara konkurrensfördelar. Fastighetsföretag arbetar med tjÀnsteutveckling för att fylla sina fastigheter och arbetar tÀtt ihop med sina kunder dÀr efterfrÄgan styr utvecklingsprocessen. Föreliggande studie testar Wang & Tsais (2012) tjÀnsteutvecklingsmodell dÀr metoderna tjÀnstekartlÀggning, ?service blueprint? och ?axiomatic design? utgör verktyg för fastighetsföretag. Med dessa metoder ska företaget identifiera kundernas behov och leverera en ny tjÀnst som uppfyller bÄde interna och externa krav.
PĂ„verkas kreativitet av arbetsplatsen?
Tydligt framstÄr det att dagens företag arbetar allt mer efter ett projektorienterat arbetssÀtt. FramvÀxten av de kreativa företagen som nu tar större marknadsandelar, anvÀnder sig av denna arbetsform, vilket gör denna uppsats viktig i förstÄelsen och hanteringen av deras situation.Uppsatsens syfte Àr att med hjÀlp av tidigare forskningsunderlag frÄn bÄde Professor Amabile och Engwall, med varsitt forskarlag, försöka förstÄ och kartlÀgga de viktigaste faktorer som dessa företag idag stÀlls inför gÀllande deras kreativa förmÄgor. En syntesmodell framtogs av författarna som vidare förklaras och undersöks pÄ djupet via tio stycken semistrukturerade intervjuer. De delar som valdes till syntesmodellen var; arbetsplatsklimat och erkÀnnande, sjÀlvstyrt eller tydliga direktiv, utmaning och tidsresurser. Intervjuer gjordes pÄ designbyrÄn Ergonomidesign och reklambyrÄn Klirr Stockholm AB. Med hjÀlp av undersökningen och teorier kunde författarna komma fram till att de utvalda faktorerna tydligt visade sig pÄ företagen och utan tvekan pÄverkade de anstÀllda i olika utstrÀckning.
LÀsmotstÄnd och lÀsupplevelser : en intervjustudie med högstadieelever
Uppsatsens o?vergripande syfte a?r att underso?ka fo?resta?llningar och uppfattningar hos elever som uttrycker ett starkt motsta?nd mot sko?nlittera?r la?sning i skolan. Med utga?ngspunkt i elevernas upplevelser av fiktionsla?sning a?r uppsatsens ambition ocksa? att reflektera o?ver la?rarens roll, hur la?rare kan arbeta tillsammans med eleverna och vad la?rare kan la?ra sig av dem.Fo?r underso?kningen har fyra elever intervjuats som alla tillho?r en sa?rskild undervisningsgrupp da?r jag a?r undervisande la?rare och ansvarig fo?r svenskundervisningen.Underso?kningen visar hur viktigt det a?r att lyssna pa? eleverna. Na?r la?raren lyssnar pa? sina elever a?r de ocksa? beredda pa? att lyssna pa? la?raren och mer o?ppna fo?r att ta till sig den kunskap skolan har att erbjuda.
Ingen annan vÀg Àn framÄt : Löst strukturerade rörelser och deras kaotiska och kreativa karaktÀr
I dagens vÀrld utvecklas nya kommunikationsmedel, och metoder för att kommunicera och organisera sig förÀndras snabbt. Det skapar nya förutsÀttningar för sociala rörelser. Kulturjam Àr en proteststrategi mot de dominerande symbolerna i samhÀllet. Dessa symboler vill man dekonstruera, och vÀnda dem mot deras ursprungliga syften. Kulturjam Àr en löst strukturerad rörelse, utan ett centrum, utan en bestÀmmande ledning, men med mycket kommunikation, innovation och gemensamma handlingar.
Motivation och kreativitet i grundskolan : En enkÀtstudie om en grupp elevers upplevda lÀrandemiljö i Är 8
Skolverket (2009:5) har i sin alarmerande rapport kommit fram till att resultaten i svensk skola dalar kraftigt. Ma?nga elever na?r inte godka?nda ma?l na?r de la?mnar grundskolan. Anledningen till varfo?r det ser ut sa? a?r sja?lvklart ma?ngfacetterad, men jag funderar pa? om en anledning kan vara att elever idag kanske fa?tt en annan insta?llning till skolga?ng och utbildning.
Musikstund i förskolan : En intervjustudie av förskollÀrares perspektiv
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur förskollÀrare ser pÄ arbetet med musik i förskolan, vilket syfte de har med musikstunderna och pÄ vilket sÀtt barnen ges inflytande över hur musikstunderna utformas och fÄr möjlighet att anvÀnda sin kreativitet. Studien genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med fyra förskollÀrare och den teoretiska bakgrunden utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv.Musikstunderna pÄ förskolor Àr vanligtvis spontana och initieras av bÄde vuxna och barn. FörskollÀrarna Àr positivt instÀllda till musik men det förekommer en osÀkerhet om den egna kompetensen inom Àmnet. Musiken fungerar ofta som ett medel för att lÀra sig nÄgot annat, och inte som ett mÄl i sig. FörskollÀrarna upplever att barnen ges möjlighet till inflytande i musikstunderna och att barnen har tillgÄng till material av olika slag, som exempelvis instrument.
Den kreativa kocken : FrÄn tradition till innovation
Kreativitet Àr ett begrepp som har fÄtt stor slagkraft inom restaurangbranschen. MÄnga kockar anses idag jobba kreativt med matlagning och anvÀnder denna egenskap som ett sÀtt att konkurrera pÄ en hÄrd marknad.Syftet i studien avsÄg att undersöka vilka faktorer som pÄverkar en kocks kreativa arbete.Metoden som anvÀndes var en granskning av fem vetenskapligt godkÀnda artiklar. Materialet analyserades och stÀlldes samman i resultatdelen. Vidare skrevs artikelmatriser för att lÀttare kunna ta del av den vÀsentliga informationen artiklarna innehöll.Resultatet visade pÄ att bakgrund, personliga egenskaper, studie- och arbetsmiljö Àr viktiga inre och yttre faktorer som pÄverkar en kocks kreativa arbete. Det kreativa arbetet Àr under stÀndig utveckling och mÄste anpassas efter marknadens krav och de gÀster som ska tillfredstÀllas.
Utomhusmatematik- en bro mellan formell och informell matematik?
Syftet med studien var att jag skulle fÄ en djupare kunskap om Àmnet utomhusmatematik och undersöka om elevers kreativitet och kommunikation ser annorlunda ut i utomhusundervisning. Jag ville Àven ta reda pÄ om den formella matematiken kan bli informell med hjÀlp av att undervisa i matematik utomhus. Mina frÄgestÀllningar som har behandlats Àr vad som hÀnder med den formella matematiken nÀr jag och mina elever har matematikundervisning utomhus, hur kreativiteten ser ut bland eleverna i utomhusmatematiken och hur eleverna kommunicerar med varandra och med mig. Mitt arbete bestÄr av en litteraturstudie dÀr jag tagit upp historik bakom utomhuspedagogik, varför man ska anvÀnda sig av utomhuspedagogik i undervisningen och vad utomhusmatematik Àr. Arbetet bestÄr Àven av en undersökning dÀr jag valt att videofilma 25 elever i Är 5 dÄ de utförde uppgifter utomhus som handlade om matematik.