Sök:

Motivation och kreativitet i grundskolan

En enkätstudie om en grupp elevers upplevda lärandemiljö i år 8


Skolverket (2009:5) har i sin alarmerande rapport kommit fram till att resultaten i svensk skola dalar kraftigt. Ma?nga elever na?r inte godka?nda ma?l na?r de la?mnar grundskolan. Anledningen till varfo?r det ser ut sa? a?r sja?lvklart ma?ngfacetterad, men jag funderar pa? om en anledning kan vara att elever idag kanske fa?tt en annan insta?llning till skolga?ng och utbildning. Det a?r intressant att studera hur elever pa? ho?gstadiet upplever sin la?randesituation. Huvudsyftet med studien var att synliggo?ra elevers uppfattningar om motivation och kreativitet i relation till hur de upplever sin nuvarande la?randesituation i skolans miljo? och arbetssa?tt. Det fo?rsta delsyftet var att fa? en bild av elevernas uppfattningar ga?llande om och pa? vilka sa?tt motivation och kreativitet fo?ra?ndrats mellan grundskolans tidigare a?r och grundskolans senare a?r. Det andra delsyftet handlade na?rmare om elevernas upplevelser av vilka sa?tt/arbetssa?tt som o?kar motivation och kreativitet hos ho?gstadieelever i framtidens moderna skola. Studien a?r viktig fo?r att motivation a?r en fo?rutsa?ttning innan la?rande kan ske, menar Ko?rling (2009). En kvalitativ metod med fra?geformula?r med vissa kvantitativa inslag har anva?nts. Urvalet a?r 32 ho?gstadieelever pa? en ho?gstadieskola i Sverige. Resultaten visar att ungefa?r ha?lften av eleverna ka?nner sig omotiverade och stressade info?r sin la?randesituation. De upplever att det a?r fo?r mycket teoretiskt inneha?ll och o?nskar sig mer av praktiska och estetiska inslag i klassrumssituationen. De vill a?ven att flera hja?lpmedel som teknisk utrustning anva?nds. Slutsatserna a?r flera. Det nuvarande skolsystemet bo?r radikalt fo?ra?ndras fo?r att uppna? de visioner som styrdokumenten inneha?ller. Skolan do?dar till viss del elevers kreativitet och skolan beho?ver bli ba?ttre pa? att individanpassa fo?r att ta tillvara pa? de la?rstilar och intelligenser som passerar skolan. Ma?let att alla elever ska ha tillga?ng till en likva?rdig utbildning a?r inte uppna?tt. Styrdokumenten skulle kunna vara a?nnu tydligare utformade fo?r att o?ka mo?jligheter att uppna? det eleverna efterfra?gar. La?rare beho?ver kontinuerligt och medvetet reflektera o?ver sin yrkesroll fo?r att bli a?nnu ba?ttre. A?ven om skolan har ett stort ansvar ha?r sa? a?r det viktigt att vara medveten om att det finns andra bidragande orsaker till bristande skolframga?ng fo?r elever som la?mnar grundskolan. 

Författare

Angelica Bergman

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..