Sök:

Innovativ tjänsteutveckling för fastighetsföretag

Metoder för att skapa nya tjänster som matchar interna och externa krav


Ur ett företagsekonomiskt perspektiv finns det ett stort intresse av att utveckla innovativa tjänster då forskning visar att det skapar hållbara konkurrensfördelar. Fastighetsföretag arbetar med tjänsteutveckling för att fylla sina fastigheter och arbetar tätt ihop med sina kunder där efterfrågan styr utvecklingsprocessen. Föreliggande studie testar Wang & Tsais (2012) tjänsteutvecklingsmodell där metoderna tjänstekartläggning, ?service blueprint? och ?axiomatic design? utgör verktyg för fastighetsföretag. Med dessa metoder ska företaget identifiera kundernas behov och leverera en ny tjänst som uppfyller både interna och externa krav. Genom innovativ tjänsteutvecklingsprocess minskar på så sätt gapet mellan kunders förväntningar om vad företaget kan erbjuda för tjänster och fastighetsbolags uppfattningar om vilket behov kunderna har.Med denna utgångspunkt utformades studiens forskningsfrågor;-     Vilka tjänster kan fastighetsföretagen erbjuda för att matcha den efterfrågan som ställs av nyetablerade entreprenörer?-          Hur kan fastighetsföretag genom ?service blueprinting?, i ett nära samarbete med kunden, skapa innovativa tjänster med en långsiktig plan för lokalkontrakt?-          Hur arbetar fastighetsföretag med ?axiomatic design methodology?, för att konstruera tjänster som efterfrågas av nyetablerade entreprenörer, och på så sätt skapa hållbara konkurrensfördelar?

Författare

Fanny Ardesjö Olsen-Lie Frida Melin

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..