Sök:

Läsmotstånd och läsupplevelser

en intervjustudie med högstadieelever


Uppsatsens o?vergripande syfte a?r att underso?ka fo?resta?llningar och uppfattningar hos elever som uttrycker ett starkt motsta?nd mot sko?nlittera?r la?sning i skolan. Med utga?ngspunkt i elevernas upplevelser av fiktionsla?sning a?r uppsatsens ambition ocksa? att reflektera o?ver la?rarens roll, hur la?rare kan arbeta tillsammans med eleverna och vad la?rare kan la?ra sig av dem.Fo?r underso?kningen har fyra elever intervjuats som alla tillho?r en sa?rskild undervisningsgrupp da?r jag a?r undervisande la?rare och ansvarig fo?r svenskundervisningen.Underso?kningen visar hur viktigt det a?r att lyssna pa? eleverna. Na?r la?raren lyssnar pa? sina elever a?r de ocksa? beredda pa? att lyssna pa? la?raren och mer o?ppna fo?r att ta till sig den kunskap skolan har att erbjuda. La?rarens fo?rso?k att fo?ra in texter i undervisningen som tangerar elevernas fritidstexter mo?ter ett starkt motsta?nd. Eleverna skyddar den egna kulturen mot en kritisk vuxenva?rld och protesterar sa? kraftigt i ho?gla?sningssituationerna att dessa ma?ste avbrytas. Na?r en dialog skapas mellan eleverna och la?raren och eleverna upplever att det finns ett intresse fo?r deras fritidstexter visar de ocksa? ett begynnande intresse fo?r skolans texter. Genom ho?gla?sningen uppsta?r mo?jligheten till reflekterande samtal i gruppen.Resultatet av analysen visar att eleverna har en kunskap och erfarenhet av texter som ofta negligeras i skolan. Den la?rare som besta?mmer sig fo?r att lyssna pa? sina elever har, visar min underso?kning, mo?jlighet att la?ra sig mycket om de textva?rldar eleverna ro?r sig i pa? sin fritid och a?ven mycket om hur de ska kunna forma sin undervisning och erbjuda sina elever meningsfulla la?rsituationer i skolan.Underso?kningens va?rde ligger i att ge la?rare underlag att utforma undervisning i svenska som mo?ter elevernas fo?rutsa?ttningar. 

Författare

Anna Nitsch

Lärosäte och institution

Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..