
Sökresultat:
774 Uppsatser om Innovation - Sida 6 av 52
Trolley Innovation Project - Serveringsvagn för flygindustrin
Bachelor thesis, Trolley Innovation Project, has been unique in the sense that it has been carried out over the borders of Sweden. Iacobucci S.p.A, located outside of Rome in Italy is one of the largest manufacturers of interior equipment for aircraft in the world. With approximately 30% of the market Iacobucci S.p.A is one of the world's largest manufacturers of catering trolleys.The aim has been to produce a new competitive catering trolley for the airline industry. With customers and users in focus, the project team found that weight, ease of use, ergonomics and design were important aspects. Having a low weight of all the interior is particularly important when there is lots of money for the airlines to save in reduced fuel costs.
Innovationsstöd i tidigt skede : hur påverkas Sveriges internationella konkurrenskraft
In a globalized world, competitiveness is based on the high IP (intellectual property) of our export products and Innovations are therefore important for new companies to establish and develop. It´s not enough to just have big international companies but it is also necessary to invest in new companies that can be competitive in the future. By helping entrepreneurs with Innovation support in the early stages, new technology-based businesses are established and developed. The purpose of this paper was to examine how Innovation support in the early stages affects the establishment and development of new technology-based companies. Furthermore, we investigated how this will affect Sweden's international competitiveness.
Dynamate Industrial Services ? En framgångssaga : Examensprojektet beskriver industriorganisationen Dynamate Industrial Services (DIS) arbete som faller inom ramen för innovation. Utifrån innovationsteorier och empiriska studier av företaget, föreslås för
BakgrundDynamate Industrial Services (DIS) är en organisation som levererar tjänster till produktions- och tillverkningsindustrin. De arbetar inte uttalat med Innovation men intresset och vetskapen om dess relevans för organisationens överlevnad i dagens ekonomiska samhälle ligger till grund för det här examensprojektet.ProblemformuleringUtmaningen är att identifiera och visa kopplingar till teorier om Innovation och vilka konkurrensfördelar de ger. På så vis kan DIS uttalat utveckla Innovationsarbetet och stå sig bättre på marknaden.SyfteHuvudsyftet med examensprojektet är att tydliggöra de interna processerna på DIS som potentiellt faller inom ramen för Innovation och eventuellt ge förbättringsförslag kopplade till Innovation. Syftet kopplat till lärandemålen är också att få kunskap och förståelse för innovativa processer och hur dessa tar sig uttryck i arbetslivet.MetodDet empiriska materialet i examensprojektet inhämtades genom en kreativ övning samt fem semistrukturerade intervjuer. Den empiriska informationen har därefter vägts mot den teori som selekterats och är av relevans för denna typ av studie.
Kundens bidrag i innovationsprocessen : En studie om användande av kunder för att upptäcka latenta behov
Title: The customer?s contribution to the Innovation-process ? a study of using customers to discover latent needs. Level: Final assignment for Bachelor Degree in Business Administration Author: Robert Klein Supervisor: Agneta Sundström Date: 2014-06 Aim: The purpose of this study is to gain enhanced understanding of what knowledge costumers contribute with in an Innovation-process lead by a producer of goods, and how that knowledge is used to fulfill latent needs. The area of research has formerly described which results customer-involvement lead to, but have been scarce in describing how results are produced. Method: From a qualitative onset, a case-study collecting data through observations and interviews capturing customer knowledge contributions, and producer use of fetched knowledge has been conducted. Data has been analyzed using a grounded theory approach. Results have been processed in several steps in which material has been categorized and enriched continuously. Result & Conclusions: Customer-knowledge is broken down into market-knowledge, everyday-knowledge, and specialist-knowledge, which all are significant to a producer of goods.
Att mäta innovativ kultur : En fallstudie av Eskilstuna kommuns medarbetarenkät
Innovationsproduktiviteten har blivit allt viktigare i vårt samhälle och ses som en förutsättning för att skapa framgångsrika organisationer. Innovationer springer ur människors kreativitet och initiativförmåga och innebär att omsätta kunskap, kompetens och idéer till praktisk nytta. Det förefaller som om Innovation endast blomstrar under rätt organisatoriska omständigheter. Kärnan i den innovativa organisationen är en kultur som agerar vägvisande med en tro på människan. Nyckeln till Innovation blir således organisationers förmåga att förhålla sig till förändring i en ofta kaotisk miljö med människan i centrum. Som ett led i detta arbete behöver organisationer kontinuerligt ta temperaturen för att tydliggöra både den nuvarande och den önskade kulturen.
Innovationssystem för medicinsk teknik i Stockholm : En undersökning av centrala omständigheter för organisatorisk samverkan
Introduction In order to foster Innovation of medical devices within the healthcare sector, a collaboration project, PUSH, has been initiated including the hospitals managed by the Stockholm County Council. The collaboration aims to capture ideas from employees and turn them into so called ?high-practice? products as well as facilitate the possibilities for medical device companies to try out their products in the settings of healthcare. Collaborations for Innovation, comparable to the PUSH project, can be found in both Swedish and foreign regions, but some of them fail to survive due to obstacles affecting the progress of each collaboration. Avoiding the same destiny will be a challenge to the PUSH project.Purpose The purpose is to search for factors affecting organizational collaboration concerning Innovation systems for medical device development.
Team, motivation, belöning, arbetstillfredsställelse
Denna uppsats syftar till identifiera och förklara sambandet mellan belöning, inre motivation, yttre motivation och arbetstillfredsställelse med teamprestationer vid produktInnovation. För att kunna uppnå vårt syfte har vi utfört en surveyundersökning genom telefonenkäter med 69 företag. Vi fann ett positivt samband mellan teamarbete och teamprestationer vid skapande av Innovationer. Vi fann också att belöningar ökar chansen för en individ i ett team att bli arbetstillfredsställd vilket leder till en framgångsrik Innovationsprocess. Om företag ska lyckas skapa framgångsrika Innovationer måste de ge innovatörer incitament i form av belöningar vilket ger upphov till arbetstillfredsställelse och en mer framgångsrik Innovationsprocess..
Frihet eller struktur - vad gynnar kreativitet, innovation och hälsa i organisationen? : En kvalitativ studie kring fyra ledares uppfattningar
Samhället är föränderligt och påverkas av globala faktorer. Arbetslivet tvingas till kontinuerlig utveckling och anpassning till rådande omställningar. Företag och organisationer måste ständigt förnyas och utvecklas för fortsatt existens. Två begrepp som används i samband med utveckling och förnyelse i organisationer är kreativitet och Innovation. Syftet med den här undersökningen var att beskriva och analysera vilka övergripande faktorer som ledare uppfattar påverka kreativitet och Innovation i organisationen.
Den innovativa förmågans förutsättningar: En studie av organisationer inom Internetbranschen
Nowadays, the world around us is changing faster and faster, the globalization is increasing and harder competition puts extra pressure on companies to be more innovative than ever before. One of the fastest changing industries is the IT industry where the actors always have to be up to date to keep their competitive advantage. The authors want to find out what makes some companies in this industry more innovative than others by examining what internal elements that are necessary for Innovation. Much research has already been carried out within the field of Innovation and especially about Innovation management, although less research exists about smaller, non high tech service companies. Therefore the authors also tries to find out how applicable today?s theories are on this special field and thereby fill a smaller gap in today?s research.
Samspel mellan miljo?politik, innovation och teknikutveckling : Fallstudier om svenska avlopp, kylska?p och bilar
Within process or manufacturing industries, the production of goods and services or the products themselves may have negative side effects such as pollution. An important task for environmental policy is to control and limit these pollutions, for example via regulatory measures. Although, the efficiency of such measures vary greatly between different industries and an increasingly important task for environmental policy is then to encourage companies to engage in environmentally motivated Innovation. Governments can utilize other measures than regulation to indirectly decrease pollution. This thesis aims to analyze such activities and how it affects the innovativeness of wastewater treatment, refrigeration and automobile manufacturing industries.
Innovationsprocesser i SME-företag : Från idé till kommersialisering
Objective: For a long-term and viable economic development to take place in a country it needs to promote creativity and Innovation in enterprises. The study applies the process model to study the process of Innovation in innovative companies in Sweden. The study also applies the technology commercialization model to indicate the ability of companies to commercialize the technology to the market.Main purpose: The purpose of this work is to study how companies in Sweden proceed with an idea generation and if they manage to commercialize these ideas.Method: This study used a qualitative approach. Multiple case studies & interviews.Conclusion: The innovative ideas in innovative SME:s in Sweden is emerged from randomly events and from systematic developments. Consumer chock is the trigger who draws focus on the idea.
Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affärsmodeller i förlagsbranschen
Syfte: Syftet med vår undersökning är att bidra med en bredare förståelse för komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affärsmodeller. Genom en bredare förståelse vill vi bidra till att förbättra de förutsättningar som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag på en digitaliserad marknad. Metod: Vi har använt oss av primärdata i form av kvalitativa intervjuer, samt sekundärdata bestående av relevant statistik gällande priskänslighet och benägenheten att vilja läsa e-böcker. För att nå en tillförlitlig slutsats har vi valt att lyfta fram teori som berör affärsmodeller och förändringen av dessa. Slutsats: ICT har viss betydelse hos mindre svenska förlag i arbetet med att utveckla nya affärsmodeller.
Tvärvetenskap på EHL - Ett måste för fortsatt innovation.
Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och skapa en större förståelse för hur tvärvetenskaplig forskning tillämpas på Ekonomihögskolan i Lund för att skapa Innovation. Vårt mål är att tillämpa befintlig teori på insamlad empiri för att tillsammans med vår uppfattning få insikt i hur en kunskapsintensiv organisation i universitetsmiljö följer de teoretiska referenser som finns till en sådan organisation. Genom en deskriptiv ansats undersöker vi empirin genom ett induktivt förfaringssätt. Vi använder en kvalitativ metod som bygger på intervjuer med personer i ledningspositioner på Ekonomihögskolan i Lund. I fallstudien används teorier kopplade till kunskapsintensiva företag och styrning av dessa.
Innovation på de sju haven : En studie av SMF vilka etableras i komplexa globala nätverk genom specialiserade resurser
Syftet med denna uppsats är att studera hur små- och medelstora företag (SMF) genom resurser kan etableras och utvecklas inom globala affärsnätverk. Detta för att öka förståelsen teoretisk, samt att förklara den empiriska situation vilken uppsatsen bygger på. Där innovativa svenska SMF under senare år skapat nya möjligheter på en global offshoremarknad genom Innovation. En marknad där de är små aktörer gentemot sin omgivning, men ändå tillåts inneha en stark position. Vidare har uppsatsen har en kvalitativ ansats och fallstudie har tillämpats.
Främjande och hämmande faktorer för innovationsspridning inom sjukgymnastik: En litteraturöversikt
Behovet och förekomsten av Innovation och forskning inom sjukgymnastik ökar, däremot finns brister i Innovationsprocessen som gör att de senaste Innovationerna inte används i praktiken. Anledningen till detta kan vara många och finnas på olika nivåer i vårdprocessen. Innovationens och yrkesutövarens egenskaper, patienten, socialt och organisatoriskt och ekonomisk och politisk bakgrund kan vara områden som påverkar Innovationsspridningen Syftet med studien var att undersöka förutsättningarna för Innovationsspridning inom sjukgymnastikens arbetsfält. Rapporten var en systematisk litteratursammanställning. Databaserna som användes för sökningen var AMED, PubMED och ProQuest.