Sök:

Sökresultat:

774 Uppsatser om Innovation - Sida 7 av 52

Två börsnoterade industriföretag : Om och hur de använder sig av personalen som innovativ kraft

Sammanfattning:Denna uppsats syftar till att undersöka om och hur stora industriföretag använder sig av personalen som en innovativ kraft. Olika teoretiker beskriver Innovation på olika sätt. Bland annat så hävdar Parker och Kerrie (2003) att det är ett proaktivt beteende som leder till Innovationer, och att det är tillvägagångssättet i sig som är en Innovation. Drucker (2000) och Dobni (2005) tycks vara ense om att en Innovation är ett tankesätt. Jag fann ett intresse i att undersöka hur mina valda företag tycks uppleva Innovationer.

Crowdsourcing: hur motiveras deltagande och vad innebär det för innovation? : En kvalitativ studie baserad på Etsy.com

Innovation är ett väl debatterat ämne inom företagsvärlden liksom för forskningsvärlden och beskrivs oftast som motorn för ett företags tillväxt. Dess betydelse är någonting som har forskats på långt bakåt i historien. Men på senare tid, har en kombination av olika faktorer, för att inte nämna de teknologiska framsteg som gjorts de senare decennierna, haft ett stor inflytande på hur Innovation idag har förändrats. De närmaste åren har Innovation och dess process blivit allt kortare och den aktiva konkurrens som sker i dagens marknad har lett fram till en ny sorts Innovation, så kallad Öppen Innovation (Chesbrough H. , 2003a), vilken tillför till dagens Innovation nya sätt för företag och organisationer, inte bara att verka inom företagets ramar, utan att även interagera med sin näromgivning för att skapa Innovation.

Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affärsmodeller i förlagsbranschen

Syfte: Syftet med vår undersökning är att bidra med en bredare förståelse för komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affärsmodeller. Genom en bredare förståelse vill vi bidra till att förbättra de förutsättningar som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag på en digitaliserad marknad. Metod: Vi har använt oss av primärdata i form av kvalitativa intervjuer, samt sekundärdata bestående av relevant statistik gällande priskänslighet och benägenheten att vilja läsa e-böcker. För att nå en tillförlitlig slutsats har vi valt att lyfta fram teori som berör affärsmodeller och förändringen av dessa. Slutsats: ICT har viss betydelse hos mindre svenska förlag i arbetet med att utveckla nya affärsmodeller.

En Mobil Jukebox : Undersökning av Intresset För en Innovationsprodukt

The mobile jukebox is an idea for a new kind of smartphone application that would allow users to dictate the music playing at various establishments. The mobile nature of the Innovation allows for the possibility of a more ubiquitous service. Conducting a quantitative as well a qualitative study, the authors have found significant interest in this Innovation service among potential users and potential distributors of the service. Furthermore, it is shown what aspects are important for decision makers to make a decision on whether to integrate the service into the operation of potential distributors of the service.  .

The Innovation Process - from Invention to Innovation: A case study of the company True

Syfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva och förklara hur processen av att omvandla en invention till en Innovation kan se ut. Detta genom att granska de olika steg som lyfts fram som centrala inom existerande teorier kring Innovationsprocesser. Vidare syftar vi till att utifrån dessa teorier undersöka om de fullt ut kan användas för att förklara ett företags fall eller framgång vid en Innovationsprocess. Metod: Vi har utfört en abduktiv fallstudie där vi samlat primärdata dels genom personliga intervjuer, dels via telefonintervjuer. Sekundärdata kommer från internet i form av de berörda företagens officiella hemsidor, samt presentationsmaterial från företaget True.

Hur utövas makt när innovationer skapas?

I dagens samhälle sker förändringar mycket snabbt och därigenom är Innovation en nödvändig förutsättning för framgång och kanske till och med för överlevnad av organisationen. Det är på grund av detta som Innovation har tagit sig till toppen av agendan i organisationer runt om i världen. Innovation, som tidigare endast sågs som en output från forskning och utveckling, har idag fått hög prioritet i företagen och berör alla anställda på ett företag. Effektiv Innovation behövs för att förbättra en organisations förmåga att vara konkurrenskraftig. Företag behöver utveckling, nya idéer och nya produkter för att vara konkurrenskraftiga i framtiden.

Human Stem Cell - European National Innovation Systems and Patents

The purpose of this paper is for the reader to realise how national Innovation systems are deeply intertwined with the legal background of a country and to understand the processes that involves national Innovation systems specifically regarding the stem cell / genetics research and how the need for specific community law must be considered targeting the stem cell patents. The legal part will try to answer: Why is it important given the actual state of the European stem cell national Innovation systems for the European Commission to take a stand and tackle issues regarding the patenting of the human stem cell Innovations? This is done from a country industry analysis (business approach) and then linking it with competition law from a community stand point of view (that tackles biotechnology issues). In order to achieve this the paper is divided into three separate analyses beginning with a theoretical background of general biotechnology / genetic terms that will enable the reader to have a general understanding of the importance of this kind or research ( genetics / stem cell research). The chosen countries case studies exemplify very diverse economies and development perspective from the traditionally R&D intensive to the least and from the biggest countries in Europe to one of the smallest, thus giving cultural, legal, economic and scientific variety..

Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms - En fallstudie av två Big Four byråer

SAMMANFATTNING Examensarbetets titel: Drivkrafter & Bromsklossar för Innovation i Professional Service Firms ? En fallstudie av två Big Four byråer Seminariedatum: 4 juni 2008 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Noel Lindell, Sebastian Sedeki, Christofer Österlindh Handledare: Håkan Lagerquist Nyckelord: TjänsteInnovation, ProcessInnovation, Professional Service Firm, Big Four, Innovation Syfte: Syftet är att skapa en djupare förståelse för hur man arbetar med Innovation och vilken syn man har på Innovation i Big Four byråerna. Vi strävar efter att förklara hur man arbetar med att tillvarata inventioner, hur Innovation uppstår inom olika fält och i vilken utsträckning. Ambitionen är att vårt resultat ska vara normativt för hur man ska kunna öka Innovationsgraden i en Big Four byrå. Metod: Studien är en kvalitativ fallstudie med abduktiv ansats.

Att bygga kundrelationer med hjälp av communities

The advancements in digital technology and its availability contribute to the transfer of companycentricproduct development and value creation to networks or communities. It also changes the basisfor creation of customer relationships as described in previous research on Customer relationshipmanagement (CRM). The purpose of this case study was to gain an understanding of how companieslike our case study object Memoto who developed a physical product which gets added-value fromdigital product-related services looks upon product-centered communities as a way of buildingcustomer relationships. How Memoto looks upon incentives for participation in product-centeredcommunities was also examined.Our research indicated that firms in the start-up phase (which Memoto was when this study wasconducted) initially want to have more control over the process of Innovation and hence have directcontact with end-customers. The reason for this is because they see a need to define the basis forfurther Innovation work.

Innovativt ledarskap : En studie om hur innovativt ledarskap utförs i praktiken på små IT-företag

Innovation kan anses vara ett nyckelord för svenskt företagande och forskning pekar på att Innovation till stor del är en fråga om ledarskap. Att bryta rutiner och vara nytänkande är centralt. Utmaningen för innovativa ledare ligger därigenom i att skapa ett företag där nytänkande sker naturligt. Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera hur innovativt ledarskap utförs i praktiken. Då tidigare forskning främst rört stora tillverkningsföretag har denna studie inriktats på små innovativa IT-företag.

Affärsinkubatorn i Innovationsprocessen : En studie i de roller som uppstår då en affärsinkubator participerar i en innovationsprocess

Purpose: This study`s purpose is to investigate the role of a business incubator in the strategic decision situations during the process of a new venture startup. It also aims to explore the methods and instruments the incubator and its advisers applies during the process.Methodology: This study is built on the basis of a hermeneutic approach with qualitative method and abductive design. The empirical material collected consist of interviews from two case studies and secondary data collection from different related sources.Theoretical perspective: The theory in the study consists of the elements of previous research on Innovation processes and entrepreneurship. To analyze the data, models and theories related to decision making, incubation, process theories and organizational theories.Empirical foundation: The empirical material consists of interviews and data from two completed case studies. Additionally consist a relatively large part of the empirical data out of a comprehensive information retrieval from various secondary sources such as internet, newsletters and annual reports.Conclusion: The assay was able to detect not just one, but a variety of roles that the incubator occupies at different stages of the Innovation process.

På vilka sätt kan ledarskapet påverka - utvecklingsfasen mot ett innovativt småföretag :  

This is a study of innovative technologies that are primarily based on collaboration with a client who in this study is called FTG, because they chose to be anonymous. A problem set has been presented, analyzed and worked with. The result of this is that we found some weaknesses in the leadership that have influenced the motivation in the workgroup negatively. The study has focus on changing leadership in order to increase motivation and openness to Innovation within the company. With this focus on change in leadership, we have done a basic search for relevant theories related to the topic and found interesting data to work with.

Innovation inom e-handel. En etnografisk inspirerad fallstudie av projektet att utveckla webshop på företaget Josephssons

Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och återberättelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sådant projekt kan gå till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien är att utifrån begreppen: Innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och på vilket sätt det pågående innovativa projektet e?handel genomförs. Författarna har genom en litterär fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan använts för att analysera det empiriska materialet.

Vikten av entreprenörskap & innovation för den svenska landsbygden : en litteraturstudie om hur entreprenörskap och innovation kan stödja utvecklingen av en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar landsbygd

Landsbygden står idag inför en rad olika problem. Några av de problem som är oroväckande är en dålig lönsamhet för företagare på landsbygden, tilltagande urbanisering samt ökande miljöproblem (Internet, Regeringskansliet, 1, 2010). Dessa tillsammans utgör barriärer för en hållbar utveckling av den svenska landsbygden. I Brundtlandsrapporten, skriven på uppdrag av Förenta Nationerna, är hållbar utveckling "en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov" (World Commission on Environment and Development, 1987, s.43). Många gånger förknippas hållbar utveckling med tre specifika perspektiv; ekonomiskt, socialt, och miljömässigt perspektiv (Goosen, 2012).

Konsumentens roll i innovationsprocessen- En studie av Lantmännen Cerealia

Syftet med denna uppsats är att studera Innovations- processen i ett fallföretag för att öka förståelsen för konsumentens betydelse och roll i denna. Studien är av kvalitativ, explorativ och abduktiv karaktär. Primärdata har samlats in med hjälp av djupintervjuer med utvalda personer inom Lantmännen och Lantmännen Cerealia. Sekundärdata har samlats in från litteratur, vetenskapliga artiklar samt elektroniska dokument. Kapitlet behandlar teorier om begreppet Innovation, Innovationsprocesser genom tiderna samt olika sätt för att integrera konsumenten i processen.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->