Sök:

Sökresultat:

747 Uppsatser om Innehćll i reklam - Sida 2 av 50

Musikens mening och betydelse i reklam - En studie om musik, reklam och meningsmanipulation

Genom att undersöka tre utvalda reklamexempel och göra sex kvalitativa intervjuer med tv-tittarehar jag undersökt vad som hÀnder med vÀlkÀnd musik nÀr den placeras i reklam. Jag har undersöktom och hur mening, betydelse och associationer kan komma att Àndras. Jag har Àven tittat pÄ hurman talar om musik som placeras i en reklamkontext och varför företag vÀljer att anvÀnda denspecifika musiken. Resultatet av intervjuerna visar pÄ att reklam kan manipulera musikens mening.Hur mycket pÄverkan reklamen fÄr beror till stor del pÄ vad det Àr reklam för, hur lÀnge reklamensÀnds och hur stark relation man har till musiken sen tidigare. Skapar reklamen en positivupplevelse blir associationerna till reklamen mindre Àn om det skapas den negativ upplevelse, dettapÄ grund av att den negativa upplevelsen har större pÄverkan.

Kommer produktplacering att ersÀtta traditionell TV-reklam?

The reason for this essay is to investigate if productplacement will replace the traditionall advertising on TV..

Kommer produktplacering att ersÀtta traditionell TV-reklam?

Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om produktplacering kommer att ersÀtta TV-reklam. Produktplacering och TV-reklam behandlas i denna uppsats ur mediekonsulters synvinkel. Studien har genomförts genom en kvalitativ analys, dÀr uppsatsens empiriska material har hÀmtats frÄn fem experter inom produktplacering och TV-reklam. Detta har vi gjort för att utforska deras syn, Äsikter och uppfattningar om Àmnena. VÄr teoretiska referensram Àr hÀmtad frÄn litteratur, Internet samt artiklar.Begreppen produktplacering och TV-reklam presenteras samt dess för- och nackdelar redogörs.

En undersökning av faktorer som hÀmmar köp frÄn utlÀndska webbsidor : Ett svenskt perspektiv

Flertalet modeföretag anvÀnder sig idag av SMS-reklam, en reklamform som enligt studier uppfattas som positiv sÄ lÀnge som den Àr tillÄtelsebaserad. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om och i sÄ fall vilka skillnader som finns vad det gÀller attityden till SMS-reklam och det efterföljande köpbeteendet mellan de som anser sig ha accepterat avtalen kring SMS-reklam och de som ej anser sig ha gett sin tillÄtelse. För att uppfylla syftet fick 219 studerande vid Stockholms universitet besvara ett frÄgeformulÀr gÀllande deras attityd till SMS-reklam och deras efterföljande köpbeteende. Resultaten visade, i likhet med tidigare forskning, att de studenter som var medvetna om att ha gett sin tillÄtelse till att motta SMS-reklam bÄde hade en mer positiv attityd till SMS-reklam och ett mer positivt köpbeteende till följd av SMS:et. De studenter som inte var medvetna om att de gett sin tillÄtelse hade en mer negativ attityd till SMS-reklam och hade ett mer negativt köpbeteende till följd av SMS:et.

Icke glorifierande reklam inom mode

Sammanfattning Uppsatsen behandlar motbilder i reklam, icke glorifierande reklam och dess uppkomst. För att belysa den icke glorifierande reklamen och dess bakgrund har vi valt att anvÀnda fyra olika modeföretag med starkt framtrÀdande reklam. Företagen Àr Benetton, Diesel, H&M och Sisley och alla fyra har anvÀnt sig av uppmÀrksammad reklam som bryter mot den kutym som branschen normalt anvÀnder sig av. Uppsatsen vill undersöka vilken roll som reklamsprÀngning haft för utvecklingen av den icke glorifierande reklamen, som blivit allt vanligare. Vidare analyserar uppsatsen ett antal reklambilder frÄn de fyra ovan nÀmnda fallföretagen inom modebranschen.

Könsdiskriminerande reklam : en jÀmförande studie av ERK: s och gemene mans Äsikt

VÄrt syfte med denna uppsats var att analysera och beskriva gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande reklam i jÀmförelse med ERK: s uttalande. Detta har vi gjort genom en empirisk studie dÀr tvÄ valda reklamkampanjer som blivit behandlade av ERK visats för gemene man. Vi har Àven gjort en litteraturstudie dÀr vi anvÀnt oss av tre perspektiv, företaget, individen och samhÀllet för att se vilka faktorer som pÄverkar och inverkar med gemene mans uppfattning av könsdiskriminerande reklam. Den forskningsfrÄga vi stÀllde oss var: Hur uppfattar gemene man könsdiskriminering i reklam?Vi gjorde en kvantitativ studie för att ta reda pÄ gemene mans uppfattning.

Webb-TV reklam : PĂ„verkan och synpunkter. MĂ„lgrupp unga vuxna i Stockholm

In this study the authors have explored the new phenomenon Web-TV and what attitude young adults in Stockholm have towards this media and the applied advertisement. Further the study includes search outs of other studies for the authors to draw parallels to compare their result to be able make conclusions. Finally, Web-TV is discussed how the commercial on Web-TV could be developed to be as responsive as possible regarding the consumers..

INTERSEKTIONALITET I EU:S J?MST?LLDHETSSTRATEGIER En inneh?llsanalys av EU:s j?mst?lldhetsstrategier mellan 2010?2025

The European Union (EU) has since the Treaty of Rome 1957 pursued the goal of gender equality and one effort is through their gender equality strategies. In recent years EU also has had an increased emphasis on intersectionality. The aim of this bachelor thesis is to examine how intersectionality is portrayed in EUs three gender equality strategies between 2010 and 2025. To investigate this, the problems and solutions presented in the strategies have been reviewed. The study uses a qualitative content analysis and a theoretical framework of intersectionality with an analytical scheme to study the equality strategies.

Placerad produktreklam i modebloggar : - En studie om placerad produktreklam i svenska modebloggar och dess pÄverkan pÄ blogglÀsarna.

Att marknadsföra sig rÀtt har idag blivit A och O för företag. För att överleva Àr det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin reklam i. Idag finns det dock sÄ mycket reklam som cirkulerar i samhÀllet att företagen mÄste konkurrera om konsumenternas uppmÀrksamhet. Det gÀller alltsÄ att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige Àr det de temabaserade modebloggarna som stÄr i centrum. DÄ bloggarna blivit sÄ stora som de Àr och dÄ bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

VispgrÀdde en prisad vara : Kortsiktiga effekter av en prisförÀndring pÄ en marknad med och utan konkurrens

Att marknadsföra sig rÀtt har idag blivit A och O för företag. För att överleva Àr det av högsta vikt att finna nya forum att placera sin reklam i. Idag finns det dock sÄ mycket reklam som cirkulerar i samhÀllet att företagen mÄste konkurrera om konsumenternas uppmÀrksamhet. Det gÀller alltsÄ att sticka ut och finna nya marknadsföringskanaler hela tiden. Internet och bloggar har haft en enorm genomslagskraft och i Sverige Àr det de temabaserade modebloggarna som stÄr i centrum. DÄ bloggarna blivit sÄ stora som de Àr och dÄ bloggerskorna uppfattas som förebilder diskuteras det en hel del kring vad son skrivs i bloggarna.

Handtag, famntag, klapp eller kyss? - en studie av kommunikationsprocessens olika steg i LunarWorks planeringsarbete vad gÀller reklam riktad till ungdomar via Lunarstorm

Studiens syfte Àr att undersöka kommunikationsprocessens olika steg i LunarWorks planeringsarbete vad gÀller reklam riktad till ungdomar i Äldern 12- 24 Är..

Reklam till förÀldrar och barn: hur ser den ut? : En studie om utseendet pÄ annonser riktade till barn respektive förÀldrar

Utifra?n grunden att reklam fo?r produkter till barn riktas till ba?de barn och fo?ra?ldrar, har vi underso?kt hur tryckta annonser i tidningar som har ma?lgruppen barn respektive fo?ra?ldrar ser ut. Vi analyserar dessa utifra?n inneha?llsanalys och fokuserar pa? hur kompositionen i annonserna ser ut. Vad det finns fo?r bilder, symboler och fa?rger, och vad det sa?ger om barn och fo?ra?ldrar som konsumenter och ma?lgrupp.

Etnicitet i svensk TV-reklam - en schablonmÀssig eller finessmÀssig framstÀllning?

Uppsatsen syfte Àr att undersöka hur och om etnicitet framstÀlls pÄ ett stereotypt sÀtt i svensk TV-reklam. UtifrÄn en kombination av kvalitativa och kvantitativa metoder analyserades reklamfilmer pÄ TV3 och TV4 som kartlade hur pass ofta etniska grupper visades i reklamen, samt genomgick 10 reklamfilmer en semiotisk inspirerad innehÄllanalys för att se om det fanns underliggande budskap som doldes utifrÄn begreppen stereotyper och ?de Andra?. Resultatet i den kvantitativa analysen pÄvisade att etniska grupper var underrepresenterade i TV-reklamen, endast 6 procent av materialet. Resultatet i den kvalitativa analysen visade att de etniska reklamfilmerna oftare spelade pÄ komiska och kulturella stereotyper Àn positiva stereotyper.

Ingen reklam tack! - men gÀrna samhÀllsinformation

Det fanns hos oss en nyfikenhet och mÄnga funderingar kring Àmnet textreklam. Vad Àr egentligen textreklam? Hur definieras det, finns det nÄgra regler och framförallt: hur efterföljs de i sÄ fall? Vi ville titta nÀrmre pÄ detta och lÀra oss mer..

Bilden av lycka : En kvalitativ bild- och diskursanalys av reklam

Syfte: Syftet med studien var att undersöka reklamvÀrldens konstruktion av lycka samt att undersöka om det finns eventuella skillnader i den manliga respektive kvinnliga "lyckokonstruktionen".

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->