
Sökresultat:
23219 Uppsatser om Information management - Sida 33 av 1548
Processer för långsiktig överlevnad. : Företag inom reklambyrå branschen.
The purpose of my essay is on one hand to research and evaluate the measures that one intermediate school in Sweden, uses in order to prevent bullying and stop it in the event that one pupil happens to get bullied or harassed. In other words, I would like to show how that school is capable of creating a safe environment. Qualitative research is used to obtain these findings.On the other hand, I also wish to examine what pupils at the school think about these measures and how they perceive the attitudes of the school?s teachers and management regarding the prevention of bullying. In order to acquire this information quantitative research is used.The conclusions that I draw after conducting my research are as follows:1- Regarding the ?Anti ? bullying Performance Plan?, my essay shows that school teachers and management actively work in order to maintain a safe environment and as a result bullying is successfully prevented the school.
Implementeringen av balanserade styrkort ? med avseende på information, dialog och delaktighet
Syfte: Att studera och analysera hur implementeringen av balanserat styrkort
går till i två verksamheter med avseende på information, dialog och delaktighet.
Metod: Vi har använt oss av semistandardiserade personliga intervjuer på
lednings-, facklig och individnivå, i två tillverkande företag. Det material
som vi erhållit ligger till grund för vår analys och våra slutsatser som vi har
arbetat med utifrån vår problemdiskussion.
Slutsatser: I de två tillverkande företagen vi studerade lades ingen vikt vid
delaktigheten hos de anställda vid införandet av balanserat styrkort. Bristen
på delaktighet skapade dålig eller ingen acceptans till förändringen. Detta i
sin tur minskade engagemanget och motivationen hos de anställda och resultatet
blev inte det ledningen förväntade sig.
Varför Lägga Sig Under Kniven?
Vårt primära syfte är att undersöka vad för motiv unga kvinnor har när de väljer att ta till en plastikkirurgi för att se vackrare ut. Samtidigt vill vi studera hur kroppen har blivit ett medel för att framhäva sig själv i dagens samhälle..
Utvecklingens dimensioner: utifrån ledarskapsutvecklarnas perspektiv
The market for management training programs is growing and the supply of the service is increasing and getting further diversified. A consequence is a market with a wide variety of definitions of the very concept of development, and subsequently a wide variety of practices and methods to achieve development. The individuals that are subject to these programs seldom know what they are purchasing, or what to expect. When assuming a transfer of the developers view on development to the subject, a need for a greater understanding of the concept arises. The purpose of this thesis is to understand what views on development do exist among management trainers and map underlying dimensions of the views to increase the understanding of the concept of development.
Securitization as An Alternative Tool of Financing Student Loans ? A Case Study for CSN
The purpose of the study is to highlight the issue of student loans securitization, and assure the importance and benefits that could be realized by performing such a transaction. The methodology is a case study for The National Board of Student Aid. It is a qualitative study, mainly using interviews, literature and scientific articles. By using this information we construct a securitization transaction structure ?CSN 2006-1?, and conduct a cost/benefit analysis.
Implementering av delat ledarskap inom en kommunorganisation
This report addresses the management innovation and how shared leadership is a form of it. The report is a compilation of what shared leadership means and how two municipal organizations works with shared leadership. The two minicipal organizations are Strängnäs and Vällingby. One municipality (Strängnäs) is meanwhile this report produced during insertion of shared leadership. The other (Vällingby) has about two years experience of working with this form of leadership.
Mångfald i hotellbranschen - en utmaning att sträva efter
Denna uppsats belyser hur svenska och indiska hotellföretag arbetar med mångfald samt vad som påverkar viljan till att främja mångfald på arbetsplatsen..
Hur IT stödjer Total Quality Management i Medelstora tillverkande företag
I dagens företagsklimat krävs det att medelstora tillverkande företag tillverkar produkter med hög kvalitet, för att vara i framkant vad gällande ledande kunskaper inom företagets verksamhetsområde. Ett sätt för företag att ständigt utvecklas och driva en vinstdrivande verksamhet är att fokusera på kvalitetsarbetet. Total Quality Management (TQM) är ett kvalitetsarbetssätt som utgår från företagets kunder, som likaså skapar förväntningar på företagets produkter. För företagsledningen innebär detta att förstå kundens förväntningar, tolka förväntningarna och förmedla dem till resten utav verksamheten. Företagsledningens ansvar är att organisera produktionsprocessen på ett vis som möjliggör ökad kontroll av kvaliteten och samtidigt bidrar med kvalitetssäkrad information för resten av verksamheten, medarbetarna.
Bioteknikbranschens "sanna" värde - En jämförelse mellan ett bioteknikföretags sanna värde och dess marknadsvärde
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur bioteknikföretag i Sverige bättre kan spegla sitt sanna aktievärde genom att ta reda på huruvida det finns en skillnad mellan ett fallföretags sanna aktievärde och marknadens prissättning på aktien samt lägga fram förslag på hur detta gap kan minskas. Mot bakgrund av de förutsättningar och antaganden som ges visar det sig att det företag vi använde oss av i undersökningen hade ett marknadsvärde som låg under dess sanna aktievärde, det var således lågt värderat. Analysen visar att detta gap främst beror på en informationsasymmetri och att företag i denna situation börsläppa mer information än vad som sker idag..
Customer Relationship Management - hur tillämpas detta i företagen?
Syfte: Vårt syfte med uppsatsen är att med hjälp av enkäter och de kriterier
som finns i teorin undersöka hur långt de medverkande företagen har kommit i
deras framgång gällande Customer Relationship Management.
Metod: Vi har gjort en kvantitativ enkätundersökning där vi har tillfrågat 30
företag i Ronneby. Vi har sedan analyserat detta utifrån diagram som vi har
fått fram i Excel.
Slutsatser: De flesta företagen i Ronneby är bara i början av CRM och de kan
med enkla medel komma mycket längre.
Strävan mot lärande i kunskapsföretag
Dagens företag förväntas att snabbare samla in och bearbeta information och anpassa sin verksamhet efter informationen för att attrahera och behålla de duktiga medarbetare skapar varaktigt lärande i organisationen. Flera akademiska undersökningar visar leder till varaktiga konkurrensfördelar och framför allt överlevnad.Syftet är att genom en jämförande fallstudie undersöka hur några företag strävar efter att skapa en lärande organisation.Inriktningen är abduktiv och såväl primär- som sekundärdata är underlag där primärdatan består av semistrukturerade intervjuerAnalysen visar att även om samtliga undersökta fallföretag har insett vikten av att skapa lärande organisationer så har de inte till fullo insett vilka faktorer som påverkar och skapar förutsättningar. Förändringsarbetet slutar ofta vid uttalade intentioner utan nödvändiga förändringar i processer, kultur och värderingar. Ett (alltför) stort fokus på kortsiktiga mål leder ofta till single-loop lärande något som riskerar ha en konserverande effekt på organisationen istället för en effektiv förändringsbenägenhet...
Störst går först - Vägen till fördärv eller lyckat förvärv Ekonomistyrningseffekter vid förvärv - En fallstudie av ÅFs förvärv av Energo
This bachelor thesis aims to analyse the effects of changes in management control systems following acquisitions, and deduce whether or not these effects are in line with the acquiring firm's objectives of the acquisition. Through a case study of technician consultant firm Energo, acquired in 2010 by ÅF, the study assumes the perspective of the acquired firm. Data has been collected through in-depth interviews at Energo and ÅF and complemented by internal documents to enrich and validate specific facts and statements. Data was then arranged and analysed through Otley and Fierriera's (2009) framework Performance Management Systems to understand how management control systems were constituted before the acquisition, what changes were made following the acquisition, how this process was accomplished and how it was experienced, in order to come to conclusions about the effects of these changes. The study concludes that the changes in Energo's management control system following the integration with ÅF, had significant effects on the outcome of the acquisition, primarily as it led to a high rate of Energo's employees resigning.
Belöningssystem - ett incitamentverktyg för att skapa motivation : En fallstudie av Sparbanken Rekarne
SammanfattningDatum: 201?0-08-3?0Kurs: Kandidatuppsats i företagsekonomi, FÖA300, 15 hpHandledare: Carl G. ThunmanFörfattare: Feven Gebretsadkan och Mahabad MinozadaTitel: Belöningssystem ? ett incitament verktyg för att skapa motivation. En fallstudie av Sparbanken RekarneSyfte: Syftet med denna uppsats är att beskriva vad belöningssystem innebär och anställdas uppfattning av belöningssystemet och dess inverkan på motivation i Sparbanken Rekarne.
Mobility Management : vad är det?
Mobility Management is about affecting and changing the demand of mobility. It?s not about what traditional planning?s been focused on; to supply for the demand. The demand of mobility is created by us humans since the traffic exists of us. That means that Mobility Management is about changing our needs.
Lokal sökfunktion : Fallstudie av utvecklandet av Uppsala Universitets sökfunktion
This thesis is a case study of the search function on the University of Uppsala?s web site. The search function in this study was chosen since it exists on a large and complex web site and there were apparent lacks in the old version of the search function. The thesis highlights some of the problems that can appear in the development of a search function on a local site. One interesting find is that one of the most difficult issues is organizational and not technical.